handdator

Visa fullständig version : En starkol for att sova battre - Eller vin?


John M
2008-08-27, 22:48
Har haft en del somnstorningar nu under sommar dels pga varmen och alla byggarbetare runt omkring min lagenhet som for ett jakla liv varje morgon, vaknar mellan 5-8 varje morgon och har svart for att somna, det gar lattare om man sveper 1 starkol innan man somnar.

Vad ar "bast" starkol eller 14%-ig vin innan man lagger sig?

Kommer bara ta hjalp av detta under en kort tid.

micke81
2008-08-27, 22:54
ingen av dom, gå å lägg dej tidigare istället för att sova på morronen

John M
2008-08-27, 22:57
ingen av dom, gå å lägg dej tidigare istället för att sova på morronen

Jobbar kvall sa det funkar inte.

Ignatius72
2008-08-27, 22:58
Inget av de tricken kommer att göra att du sover längre på morgonen.

hahavaffan
2008-08-27, 23:01
Inget av de tricken kommer att göra att du sover längre på morgonen.Han tycker ju uppenbarligen så.

Ignatius72
2008-08-27, 23:06
Han tycker ju uppenbarligen så.

Såg det nu. Vad är bäst? Om du nu bara ska göra det en kort tid så spelar det väl ingen roll. drick din öl och sov.

Buken
2008-08-27, 23:31
Öl är ju helt klart bättre en vin.

hahavaffan
2008-08-27, 23:33
Öl är godare än vin, men en skvätt antioxidanter från ett glas rött varje kväll kanske gör dig gott, vem vet inte jag vem vet inte du vi vet ingenting alls bla bla...

shut teh face
2008-08-28, 06:46
Ett glas rött om dagen är ju rekommenderat så kör på det.

daja
2008-08-28, 07:15
Om du dricker öl är det ju en rätt stor risk att du vaknar av att du är pissnödig, drick ett glas rött om du ska dricka något.

ccla
2008-08-28, 08:50
Alkohol kan förvisso göra att du somnar lättare. Men själva kvalitén på sömnen blir sämre och du vaknar lättare. Du sover helt enkelt inte lika djupt och sömncyklerna störs.

Med andra ord: rekommenderas nog inte.

Muaytudd
2008-08-28, 09:02
Sen är det dumt att vänja dig vid ett beteende där du behöver en skvätt alkohol för att somna.

Det kan slå tillbaka ganska hårt efter ett tag utan att man kan tro det till att börja med.


Samma med sömnpiller.

Helt plötsligt har man svårt att somna överhuvudtaget utan piller.

Försök hitta andra lösningar.

Öronproppar om det är mycket ljud. Ordentlig mörkergardin om det är ljust. Om du har problem med regelbunden stress - att du inte kan varva ner i vardagen så sök en psykolog. Fan så mycket bättre än att knapra piller/alkohol.

Det enda som är jobbigt och svårlösligt är värmen. Nu är det dock nästan höst.

Lycka till

coxie
2008-08-28, 09:58
Skaffa insomningstabletter istället.

hultman
2008-08-28, 10:11
Alkohol kan förvisso göra att du somnar lättare. Men själva kvalitén på sömnen blir sämre och du vaknar lättare. Du sover helt enkelt inte lika djupt och sömncyklerna störs.

Med andra ord: rekommenderas nog inte.

Sluta slänga iväg grova generaliseringar. Själv vaknar jag aldrig före 12 dagen efter dyngfylla :)

appapa
2008-08-28, 10:55
Skaffa insomningstabletter istället.

Hijackar tråden lite, hur går man tillväga för att skaffa såna? Har alltid haft problem att somna men aldrig orkat göra något åt det.

coxie
2008-08-28, 11:19
Hijackar tråden lite, hur går man tillväga för att skaffa såna? Har alltid haft problem att somna men aldrig orkat göra något åt det.

Jag får mina av min psykiatriker, men jag har vänner som får lättare preparat som imovane, propavan och theralen av en vanlig allmänläkare.

Tricklev
2008-08-28, 11:25
Var inte en mes, jag rekommenderar 2 glas whiskey.

stevebc
2008-08-28, 11:28
Det är bra för magen.

PowPow
2008-08-28, 11:42
Insomningstabletter tycker inte jag verkar vara någon bra idé. Trådskaparen har ju inga sömnproblem. Det är den bullriga omgivningen och värmen som väcker honom. Värmen är ju förbi, och jag tror att öronproppar är ett bättre botemedel mot buller än vad imovane är.

mela
2008-08-28, 11:49
Öronproppar kan vara bra om man inte har svårt för att vakna av väckarklockan sedan isf.

mela
2008-08-28, 11:52
Hijackar tråden lite, hur går man tillväga för att skaffa såna? Har alltid haft problem att somna men aldrig orkat göra något åt det.

Precis som coxie skriver måste du till en läkare som får bedöma om du har tillräckliga problem för att få sömntabletter.

Jag skulle dock rekommendera att undvika det om det verkligen inte behövs. Jag har aldrig varit så förstörd som jag var under den tiden jag åt sömnisar. Jag somnade ändå inte, blev bara helt crazy. Fick blackouts, hallucinerade, gjorde en massa dumma grejer. Sedan vart jag helt tung i huvudet hela dagarna, en ständig metallsmak i munnen.

Min sömn blev bättre efter att jag börjat skriva av mig i en dagbok, så att jag inte tänker lika mkt, har det svalt, mörkt och tyst på rummet. Och att jag inte lägger mig innan jag är trött. Dessutom har ZMA hjälpt mig en hel del.

qwerty1
2008-08-28, 12:06
lite cannabis sen sover du som en stock

coxie
2008-08-28, 12:11
lite cannabis sen sover du som en stock

Jo att röka på är så gött efter en tung dag, men tror inte det är vad trådskaparen är ute efter :D.

Förövrigt så har jag inga direkta biverkningar av de sömtabletter jag periodvis äter, blir mest stilnoct numer då de funkar bäst.

stevebc
2008-08-28, 13:40
Dessutom har ZMA hjälpt mig en hel del.Hjälper det även fast man fyller upp sitt RDI med råge? Eller ger det bara effekt om kosten är bristfällig på zink och magnesium?

MrBoris
2008-08-28, 14:30
är det bara jag som somnar som en stock efter o ha dragit i Petter-Niklas/haft sex? om inte är det ett bra tips för att somna!

Angel
2008-08-28, 14:35
En liten Zopliklion eller Oxascand....

coxie
2008-08-28, 16:53
En liten Zopliklion eller Oxascand....

Är nog dumt att prova benso för att sova, även om Oxascand är sockerpiller.

appapa
2008-08-28, 17:21
Jag får mina av min psykiatriker, men jag har vänner som får lättare preparat som imovane, propavan och theralen av en vanlig allmänläkare.

Okej, det är alltså bara att hitta en allmänläkare och ringa och prata med han? Jag behöver inte sömntabletter varje kväll men ibland så blir dygnsrytm skev och det är väldigt svårt att bryta. Brukar bryta det genom att vara uppe hela natten och sen gå till skolan som vanligt. Misstänker att det inte är så bra och det är definitivt inte bra för mitt socialliv.

coxie
2008-08-28, 17:35
Okej, det är alltså bara att hitta en allmänläkare och ringa och prata med han? Jag behöver inte sömntabletter varje kväll men ibland så blir dygnsrytm skev och det är väldigt svårt att bryta. Brukar bryta det genom att vara uppe hela natten och sen gå till skolan som vanligt. Misstänker att det inte är så bra och det är definitivt inte bra för mitt socialliv.

Jag vet inte hur svårt det är att få ut sömntabletter om man inte har någon klinisk diagnos. jag själv får välja och vraka mellan olika benso preparat och sömntabletter men jag lider av kraftig ångest, schizofreni samt återkommande depressioner så i mitt fall ger dom mig alla preparat som kan hjälpa mig.

Dock tror jag att du får göra ett par besök innan de skriver ut något, de kommer säkert be dig prova en massa skit innan de sätter in medicin.

Grisen
2008-08-28, 17:43
Skaffa insomningstabletter istället.

+1 mkt bättre än att dricka alkohol

z_bumbi
2008-08-28, 17:43
Insomningstabletter tycker inte jag verkar vara någon bra idé. Trådskaparen har ju inga sömnproblem. Det är den bullriga omgivningen och värmen som väcker honom. Värmen är ju förbi, och jag tror att öronproppar är ett bättre botemedel mot buller än vad imovane är.

Man kan dessutom dämpa mycket ljud genom att se över just dämpningen i rummet.

Micke-s
2008-08-28, 19:07
drick öl. humlet i ölen e närbesläktat med ett ämne i cannabis, som får hjärtat att slå mindre slag ! Medicinska studier har visat att man somnar lättare och sover bättre efter intag av humleextrakt

Micke-s
2008-08-28, 19:45
finns säkert att köpa på hälso kost eller apoteket. humle eller sinnova.. eller vad fan det nu heter i den junglen !!!, over and ute

Angel
2008-08-28, 20:37
Är nog dumt att prova benso för att sova, även om Oxascand är sockerpiller.

funkar iallafall

qwerty1
2008-08-28, 21:18
Vart är världen påväg?!! Blir ni inte rädda av alla dessa piller?

Smula lite hasch eller cannabis och ta ett kex o ett glas mjölk, lägg er ned o vakna pigga o glada dagen efter. / dunder_glad qwerty

mela
2008-08-28, 21:25
Hjälper det även fast man fyller upp sitt RDI med råge? Eller ger det bara effekt om kosten är bristfällig på zink och magnesium?

Jag vet faktiskt inte exakt. Vet många som fått bättre sömn med hjälp av zma. Känner ser mer utvilad osv när man väl vaknar också.

dared
2008-08-28, 21:42
Vart är världen påväg?!! Blir ni inte rädda av alla dessa piller?

Smula lite hasch eller cannabis och ta ett kex o ett glas mjölk, lägg er ned o vakna pigga o glada dagen efter. / dunder_glad qwerty

+1 Benso låter inte speciellt trevligt.

PowPow
2008-08-28, 21:46
Det är ju stunder som detta man blir glad att kolozzeums användare inte kan skriva ut receptbelagd medecin.

"Jag har problem med att jag blir väckt av byggarbetare på morgonen"
- Testa benso!

:D

coxie
2008-08-28, 21:54
Det är ju stunder som detta man blir glad att kolozzeums användare inte kan skriva ut receptbelagd medecin.

"Jag har problem med att jag blir väckt av byggarbetare på morgonen"
- Testa benso!

:D

Mjo jag tror ingen här skulle vilja vara den som är beroende av benso pga av något så "trivialt" som sömnproblem.

Det är ett helvete att vara konstant avtrubbad känslomässigt.

qwerty1
2008-08-28, 21:56
Ingen avgiftning? eller du måste tugga dem? får man fråga efter orsak?

coxie
2008-08-28, 22:01
Ingen avgiftning? eller du måste tugga dem? får man fråga efter orsak?

Ångest och oro.

qwerty1
2008-08-28, 22:10
Okej låter inte kul alls. Krya på dig min vän.

Micke-s
2008-08-29, 15:07
annars e b vitaminer ett bra tillskott när man vill sova bättre

Six Barrel Shotgun
2008-08-29, 16:17
Det är ett helvete att vara konstant avtrubbad känslomässigt.

Hur mycket av vilken går du på?

Jag har precis slopat stesolid efter fyra år med den, ska slopa theralen också när jag fått ökad dos Risperdal Consta.

Men det jag tänkte säga är att jag inte kände mig känslomässigt avtrubbad då jag gick på stesolid, iofs var det i varierande mängder, vet ej vad jag hade som mest, då jag var som en zombie (en zombie med känslor =)), men en läkare beklagade sig vid en träff över att jag tog för mycket stesolid. Vet som sagt inte hur mycket jag hade då, fick vid behov dagligen, ett par gånger om dagen, då.

MEN; "konstant avtrubbad känslomässigt" av benzo? Vilken typ av benzo? Och i vilken mängd?

Sorry för offtopic!

Six Barrel Shotgun
2008-08-29, 16:23
Svamlade mest i ovanstående post ser jag nu, så.. ja.. den går inte o ta bort nu!

: |

coxie
2008-08-29, 16:27
Hur mycket av vilken går du på?

Jag har precis slopat stesolid efter fyra år med den, ska slopa theralen också när jag fått ökad dos Risperdal Consta.

Men det jag tänkte säga är att jag inte kände mig känslomässigt avtrubbad då jag gick på stesolid, iofs var det i varierande mängder, vet ej vad jag hade som mest, då jag var som en zombie (en zombie med känslor =)), men en läkare beklagade sig vid en träff över att jag tog för mycket stesolid. Vet som sagt inte hur mycket jag hade då, fick vid behov dagligen, ett par gånger om dagen, då.

MEN; "konstant avtrubbad känslomässigt" av benzo? Vilken typ av benzo? Och i vilken mängd?

Sorry för offtopic!

Äter för tillfället runt 10mg temesta och 4mg Xanor om dagen, när jag åt stesolid åt jag runt 150-200 mg om dagen.

Six Barrel Shotgun
2008-08-29, 16:33
när jag åt stesolid åt jag runt 150-200 mg om dagen.

Okej, då förstår jag. Jag somnade bara när jag tog liknande mäng, EN GÅNG, kanske beror på att jag blandade med några sömntabletter.. :sleep: *jorgen*

Osten80
2008-08-29, 16:35
Börja inte med sömntabletter. Prova allt annat, och då menar jag verkligen allt annat. Om ni absolut måste, så ta bara ett par dagar i sträck, och försök hitta orsaken till problemet. Ungefär 90 % av alla sömnproblem beror på stress i någon form.
Det är inte roligt när man blir beroende, toleransen går upp i taket, men ändå sover man inte. Man blir bara knäpp i huvudet.
Jag tycker att det är rätt märkligt att stilnoct skrivs ut så lättvindigt. Folk hittar på de mest bisarra saker under påverkan, hamnar i psykosliknande tillstånd som kan vara rätt jävliga.

Osten80
2008-08-29, 16:37
Äter för tillfället runt 10mg temesta och 4mg Xanor om dagen, när jag åt stesolid åt jag runt 150-200 mg om dagen.

Där ligger jag verkligen i lä. Det var inga dåliga mängder.

Six Barrel Shotgun
2008-08-29, 16:38
"stilnoctsnurrig" är ett begrepp som finns av en anledning!

qwerty1
2008-08-29, 16:47
Stilnoct och Xanor är ingen rolig benso..

Vart har alla 70-talister tagit vägen som rökte hasch innan sängdags?

coxie
2008-08-29, 16:48
Där ligger jag verkligen i lä. Det var inga dåliga mängder.

Förjävligt men det är bättre än alternativet.

Osten80
2008-08-29, 16:53
Förjävligt men det är bättre än alternativet.

Det har du rätt i.

Cilia
2008-08-29, 17:21
Jag tycker att du ska undvika alla hjälpmedel. Även om du tänker att det är för en begränsad period och att du ska sluta sen. Men det är lätt att det blir en utväg. Nästa gång du får problem är det lätt att ta till samma lösning och sen finns det en risk att undantagen blir regel. Det är en farlig väg att prova. Öronproppar var väl typ bästa förslaget fast min syrra är beroende av dom med men det är nog det minst farliga beroende av alla produkter som nämnts i tråden.

qwerty1
2008-08-29, 18:21
Öronproppar är farligare än Hasch, kan ju bildas massor med vaxproppar med sådana. Usch.

shadowfire
2008-08-29, 18:55
Jag tycker att du ska undvika alla hjälpmedel. Även om du tänker att det är för en begränsad period och att du ska sluta sen. Men det är lätt att det blir en utväg. Nästa gång du får problem är det lätt att ta till samma lösning och sen finns det en risk att undantagen blir regel. Det är en farlig väg att prova. Öronproppar var väl typ bästa förslaget fast min syrra är beroende av dom med men det är nog det minst farliga beroende av alla produkter som nämnts i tråden.

+1
Man blir bara fast i det sedan att man "bara moste" ha skiten.
Sömnpiller för den delen har jag provat en gång och de var så sjukt sköna att jag aldrig mer kommer testa något dylikt. Istället för att sno, snurra, grubbla, vända o vrida på sig i sängen så sov jag som en stock 15 min efter jag lagt huvudet på kudden (normalt är minst 1-1,5 timme vända o vrida på sig). Det var FÖR underbart. Bättre o härda ut som en man o fortsätta grubbla i sänghalmen.

Annars är det bara det gamla klassiska, lägga sig mätt, ha det svalt i sovrummet (stick ut fötterna utanför täcket), öronproppar om det är oljud, ha det mörkt osv osv.

stevebc
2008-08-29, 19:23
Ett tips: 10 red bull vodka kommer inte göra så att man somnar lättare ;)

Huffo the A-LagaRe
2008-08-29, 19:43
Grappa sover jag bra av.