handdator

Visa fullständig version : Valfri musikpreferens?


Fagen
2008-08-27, 20:22
Kan man välja hur eller om man uppskattar ett musikstycke? Gör man ett aktivt val när man ogillar en låt?

skaparn
2008-08-27, 20:38
Kan man välja hur eller om man uppskattar ett musikstycke? Gör man ett aktivt val när man ogillar en låt?

Ja, men man framför allt har jag insett att detta val sker varje gång jag lyssnar till ett musikstycke och det är inte säkert att valet blir samma varje gång. Frågan är dock om det är så aktivt, det kanske är mer en funktion av olika variabler som humör, volym ljudkvalitet och så vidare.

Nejv
2008-08-27, 20:39
Det är ju inte svårt att hitta något litet att störa sig på, som sen växer sig större och större... Det handlar ju om hur mycket man kan koppla bort just den delen av hörselsinnet som stör sig på problemet. :D

Fagen
2008-08-27, 20:58
Jag vet att George Klein brottades med sina känslor inför Wagners musik. Själv försöker jag aktivt motarbeta att tycka om allt vad Metallica har producerat. Anledning är enkel, jag vill på intet sätt identifiera mig med något som Lars Ulrich har haft ett finger med i, samt att jag inte heller vill identifiera mig med flertalet av de personer som tycker om Metallica (Nu roidar 84% av kolo?).


Oaktat detta är Metallicas musik olyssningsbar oavsett herr Ulrich.

Liten Men Fet
2008-08-27, 21:49
Jag vet att George Klein brottades med sina känslor inför Wagners musik. Själv försöker jag aktivt motarbeta att tycka om allt vad Metallica har producerat. Anledning är enkel, jag vill på intet sätt identifiera mig med något som Lars Ulrich har haft ett finger med i, samt att jag inte heller vill identifiera mig med flertalet av de personer som tycker om Metallica (Nu roidar 84% av kolo?).


Oaktat detta är Metallicas musik olyssningsbar oavsett herr Ulrich.

Du kanske är totalt omusikalisk och helt saknar smak? Därför tror du att det går att göra ett medvetet val, all musik låter ungefär samma eller ger inget vidare intryck iallafall.

Precis som jag och mode, jag försöker välja kläder så folk inte skrattar åt mig sen skiter jag i vilket.

Tolkia
2008-08-27, 21:55
I och för sig brukar man kunna vänja sig vid/lära sig att uppskatta musik som kanske inte tilltalat en från början, om man lägger ned tillräckligt mycket tid, så man kanske kan välja att vilja gilla en musikstil och sedan gå in för att lyssna mycket på den och därmed lära sig gilla den.

Att lägga ner energi på att försöka lära sig ogilla musik verkar jobbigt; enklare att bara skita i att lyssna på den.

theoppositescollide
2008-08-27, 22:30
I och för sig brukar man kunna vänja sig vid/lära sig att uppskatta musik som kanske inte tilltalat en från början, om man lägger ned tillräckligt mycket tid, så man kanske kan välja att vilja gilla en musikstil och sedan gå in för att lyssna mycket på den och därmed lära sig gilla den.

Att lägga ner energi på att försöka lära sig ogilla musik verkar jobbigt; enklare att bara skita i att lyssna på den.
Man får väl ändå skilja på att "inte längre irritera sig på" (typ) och att gilla? Jag har lärt mig att kunna leva med en hel del musik jag avskyr på jobb osv, men det är ju fortfarande inte så att jag någonsin skulle sätta på musiken själv.

Fagen
2008-08-28, 07:28
Insåg att jag i min andra post styrde det hela i fel riktning, även om det i sig är en intressant frågeställning. Åter till ursprungsfrågan dock; kan man tala om ett fritt val när man upplever en låt för första gången?

Eddie Vedder
2008-08-28, 08:07
Att lägga ner energi på att försöka lära sig ogilla musik verkar jobbigt; enklare att bara skita i att lyssna på den.

Och det gör man nog oftast om man bestämt sig också. Precis som en homofob undviker att lära känna homosexuella och en rasist undviker att lära känna människor av annan etnisk bakgrund. Risken finns ju för att man faktiskt får lite insikt och inser att det/de man inte gillar faktiskt inte alls är något fel på.

Jag tyckte förut illa om nästan all rapmusik rent kategoriskt. Det gjorde ju alla runtomkring också. Idag är det fortfarande en musik jag definitivt inte lyssnar på mycket på men jag kan helt klart kolla tråden med raplåtar här på Kolo och hitta både den ena och den andra som jag tycker är bra om jag bara ger det en chans.
Vice versa är jag helt okritisk till i stort sett allt Eddie Vedder någonsin givit ut sin röst till.

Fast det är ju inte så konstigt, han ÄR ju kung och det vet ju alla.:D

skaparn
2008-08-28, 08:07
Att lägga ner energi på att försöka lära sig ogilla musik verkar jobbigt; enklare att bara skita i att lyssna på den.

Nja, jag gillade inte kaffe första gången jag smakade det. Smaken var lite kärv, besk och jag hade svårt att förstå varför det skulle drickas över huvud taget.

Så tycker jag inte nu kan jag avslöja.

Med musik gäller ju nästan ett motsatsförhållande mellan hur "bra" man tycker att det är första lyssningen och hur mycket glädje man får ut av det på lång sikt. Djup i konst gör att det kan krävas lite arbete innan man uppskattar den. Och för att återkoppla till Fagens ursprungliga frågeställning så är det kanske därför i viss mån ett medvetet val man gör när man inte direkt avvisar ett stycke musik utan ger det fler chanser för att man letar den där extra dimensionen.

skaparn
2008-08-28, 08:09
Jag vet att George Klein brottades med sina känslor inför Wagners musik. Själv försöker jag aktivt motarbeta att tycka om allt vad Metallica har producerat. Anledning är enkel, jag vill på intet sätt identifiera mig med något som Lars Ulrich har haft ett finger med i, samt att jag inte heller vill identifiera mig med flertalet av de personer som tycker om Metallica (Nu roidar 84% av kolo?).


Oaktat detta är Metallicas musik olyssningsbar oavsett herr Ulrich.

Men nu är ju du bortskämd med bra trummisar. Man kan inte ha lyssnat på Sting och sedan försöka hitta sådan finess i Metallica-thrash. Han har ju ett förhållande till slagverkare som Stenbeck hade till kaviar. Bara det bästa är gott nog.

Tolkia
2008-08-28, 08:49
Nja, jag gillade inte kaffe första gången jag smakade det. Smaken var lite kärv, besk och jag hade svårt att förstå varför det skulle drickas över huvud taget.
Det här svaret får mig att tro att du missade ett "o" i det du citerade?
Med musik gäller ju nästan ett motsatsförhållande mellan hur "bra" man tycker att det är första lyssningen och hur mycket glädje man får ut av det på lång sikt. Djup i konst gör att det kan krävas lite arbete innan man uppskattar den.
Det var min poäng också, om än sämre formulerad. Jag tror f.ö. att det är svårt att tala om ett "aktivt val" första gången man hör ett musikstycke - om det inte är så att man på förhand vet att det framförs/skrivits av någon man vill gilla/ogilla och därför vid genomlyssningen aktivt letar efter saker att gila/ogilla. Men då är det ju mer inblandat än själva lyssnandet.

Kwon
2008-08-28, 08:51
Jag testar allt och försöker ge alla musikgenres en chans.

Ja, jag har även testat Country.. :)

Fagen
2008-08-28, 09:36
Men nu är ju du bortskämd med bra trummisar. Man kan inte ha lyssnat på Sting och sedan försöka hitta sådan finess i Metallica-thrash. Han har ju ett förhållande till slagverkare som Stenbeck hade till kaviar. Bara det bästa är gott nog.


Och Steely Dan, inte glömma Steely Dan.

Lars Ulrish bastrumma låter som en myra med stepskor som hoppar på en fingerborg. Tänk på det nästa gång du lyssnar så kommer du se det framför dig.

skaparn
2008-08-28, 09:40
Det här svaret får mig att tro att du missade ett "o" i det du citerade?


Ja, det gjorde. Och detta trots att jag har en inlärd ovana att använda o som negation i de mest opassande sammanhang

mangs
2008-08-28, 13:01
När man hör en låt första gången kommer man associera den till andra liknande låtar, precis på samma sätt som när du smakar något nytt så försöker du likna det med någonting som du känner igen (det smakar kyckling,typ). Hör du på musiken att det är en viss artist kommer dina värderingar igång direkt. Hör du tex att det är Spice Girls så spelar det inte så stor roll hur bra låten är för du gör ett aktivt val och försöker få den att låta dåligt. Samma sak på andra hållet, hör du en ny låt med din favortigrupp vill du göra den bra även om den i ärlighetens namn är dålig.


När det gäller musik så tycker jag hur man upplevt en låt i början spelar mindre roll. Det som är bra musik är den som ständigt återkommer. Det finns skivor som man lyssnat på till och från under hela sitt liv och fortfarande gillar.

Felet många gör när de hör en ny låt som de gillar är att de lyssnar för intensivt på den vilket får en att tröttna. Sedan tror jag undermedvetet att musik som fastnar på första lyssningen har en större förmåga att trötta ut lyssnaren. Riktigt bra musik är ok från start men växer sedan med tiden.