handdator

Visa fullständig version : Energiåtgång vid seriöst studerande.


Clarkolofsson
2008-08-27, 19:37
Som topic lyder. Någon som har nån forskning på hur energibehovet ökar vid hårda stuider?

Började på universitetet för ett tag sedan och har märkt att min aptit har ökat markant! Även jämfört mot när jag hade ett mycket fysiskt jobb.

Trots att jag knappast använder kropper i någon större utsträcknig, är jag totalt slut varje eftermiddag.

Kan verkligen lite hjärngympa göra så mycket? (Då snackar vi 7-8h effektiv matte/fysik per dygn).

joriice
2008-08-27, 19:46
Du sprattlar väl inte med armar och ben när du studerar? :D

Annars kommer ju folk börja säga att de tränar cardio när de studerar snart. Hårdpass studerande.

Pejij
2008-08-27, 19:50
Du sprattlar väl inte med armar och ben när du studerar? :D

Annars kommer ju folk börja säga att de tränar cardio när de studerar snart. Hårdpass studerande.

Dagens Pass: 3 timmars matte

kalle_banan
2008-08-27, 19:51
Du sprattlar väl inte med armar och ben när du studerar? :D

Annars kommer ju folk börja säga att de tränar cardio när de studerar snart. Hårdpass studerande.

http://www.acnp.org/g4/gn401000064/CH064.HTML
Although the brain represents only 2% of the body weight, it receives 15% of the cardiac output, 20% of total body oxygen consumption, and 25% of total body glucose utilization

Nu vet jag inte hur mycket det påverkar metabolismen att plugga dock, ville bara säga att hjärnan använder mycket resurser.

petah
2008-08-27, 20:16
Du sprattlar väl inte med armar och ben när du studerar? :D

Annars kommer ju folk börja säga att de tränar cardio när de studerar snart. Hårdpass studerande.

Dock så kräver ju hjärnan ca 400kcal per dag på en vuxen individ så om man studerar jävligt intensivt så tror jag det är fullt möjligt att den kräver lite mer...

Pez
2008-08-27, 20:16
http://www.acnp.org/g4/gn401000064/CH064.HTML


Nu vet jag inte hur mycket det påverkar metabolismen att plugga dock, ville bara säga att hjärnan använder mycket resurser.

Relativt till sin storlek så använder den mänskliga hjärnan oerhört med resurser.
Dock ska sägas att det knappast kommer påverka din aptit nämnvärt i avseende på att du skulle få ett energiunderskott för att du fokuserar din uppmärksamhet genom studier kontra om du skulle stirra in i en vägg motsvarande tid. :)

Hjärnan är fö alltid aktiv - det finns alltid ett "vitt brus" med aktivitet.

Clarkolofsson
2008-08-27, 20:24
Relativt till sin storlek så använder den mänskliga hjärnan oerhört med resurser.
Dock ska sägas att det knappast kommer påverka din aptit nämnvärt i avseende på att du skulle få ett energiunderskott för att du fokuserar din uppmärksamhet genom studier kontra om du skulle stirra in i en vägg motsvarande tid. :)

Hjärnan är fö alltid aktiv - det finns alltid ett "vitt brus" med aktivitet.

Dock vet alla som studerant på en högre nivå att man blir rejält slut av konstant analysera och filosofera kring saker och ting. Inte direkt att jämföra med att kolla in i en vägg.

Är faktiskt mer trött av en dag på universitetet än vad jag var efter en dag i lumpen.

Larsson85
2008-08-27, 20:31
Du får ta in i beräkningarna att man blir helt slut av en stillasittande livsstil, men det beror inte på att du har förbränt oerhört mycket, utan är mer en effekt av avsaknande av träning.

Clarkolofsson
2008-08-27, 20:41
Du får ta in i beräkningarna att man blir helt slut av en stillasittande livsstil, men det beror inte på att du har förbränt oerhört mycket, utan är mer en effekt av avsaknande av träning.


Hm.. jag tränar ju trots allt efter studierna. Dock, kan det vara som du säger kanske. Att jag är van vid en mycket aktiv vardag (iom jobb osv) och nu anpassar sig kroppen vid mer stillasittande... Vem vet :D

Pez
2008-08-27, 20:42
Dock vet alla som studerant på en högre nivå att man blir rejält slut av konstant analysera och filosofera kring saker och ting. Inte direkt att jämföra med att kolla in i en vägg.

Är faktiskt mer trött av en dag på universitetet än vad jag var efter en dag i lumpen.

Att bli "trött i huvudet" eller i trött rent allmänt av att plugga är en helt annan fråga än huruvida riktad uppmärksamhet kan ge en såpass mycket högre energiförbrukning att, som i detta fallet, en person erfar en förändring i form av större aptit.

Äpplen och päron typ.

Jag kan fö mycket väl tänka mig att personen ifråga får större aptit av att plugga än vid tidigare sysselsättning, men det är då troligtvis på grund av någon bakomliggande variabel.

PowPow
2008-08-27, 20:43
Dock vet alla som studerant på en högre nivå att man blir rejält slut av konstant analysera och filosofera kring saker och ting. Inte direkt att jämföra med att kolla in i en vägg.


Men att man blir trött i skallen behöver väl inte betyda att man har förbrukat en ovanlig mängd kalorier?

I så fall borde ju stress och jobbiga livssituationer vara en bra viktnedgångsteknik :)

Tror mer det handlar om att hjärnan arbetar på ett sätt du inte är van vid. De flesta upplever väl det när de börjar studera, eller ska lära sig något nytt i andra sammanhang. På samma sätt som man lättare får träningsvärk som otränad så blir skallen lättare tung som otränad.

Kanske.
Jag har aldrig upplevt en ökad energiförbrukning vid studier i alla fall. Trött i huvudet har jag såklart blivit, men kroppsligt har jag alltid haft massor med energi efter en dag. Och det tyder ju inte direkt på något energiunderskott.

LadyInsane
2008-08-27, 20:46
Efter mycket plugg kan jag bli hungrig och sötsugen. Mest för att maten piggar upp en efter en massa plugg då man är helt slut i skallen.

Clarkolofsson
2008-08-27, 20:50
I så fall borde ju stress och jobbiga livssituationer vara en bra viktnedgångsteknik :)


Fast just stress och jobbiga livsssituationer brukar väl rätt ofta sluta i viktnedgång?

Kan även tänka mig att gränsen mellan psykisk och fysisk utmattning är rätt så grå. Kanske känner kroppen av den psykiska tröttheten men behandlar det som fysisk trötthet...

King Grub
2008-08-27, 20:54
http://www.pnas.org/content/99/16/10237.full

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=14392225

rememberence
2008-08-27, 20:59
sccchhoooo *BOOM!*

Tråd låst.

Pez
2008-08-27, 21:00
http://www.pnas.org/content/99/16/10237.full

Bra översikt av ämnet samt relativt lättläst. :thumbup:

AJO
2008-08-27, 21:02
Bra översikt av ämnet samt relativt lättläst. :thumbup:

Du har redan läst igenom båda länkarna eller?

Pez
2008-08-27, 21:04
Du har redan läst igenom båda länkarna eller?

Artikeln från 2002 har jag ögnat igenom tidigare.

PowPow
2008-08-27, 21:21
Fast just stress och jobbiga livsssituationer brukar väl rätt ofta sluta i viktnedgång?

Eller i viktökning. Det beror ju väl på hur personen i fråga hanterar stressen eller den jobbiga perioder. Vissa tokäter när de blir stressade. Och tröstätning är väl inte ett helt ovant begrepp. Andra tappar helt aptiten under stress.


Kan även tänka mig att gränsen mellan psykisk och fysisk utmattning är rätt så grå. Kanske känner kroppen av den psykiska tröttheten men behandlar det som fysisk trötthet...

Det kan nog vara ganska individuellt. Jag spekulerar bara utifrån mig själv, men då jag är mentalt trött får jag ofta lust att göra något fysiskt krävande som inte kräver så mycket tankeverksamhet. Löpa, t.ex.