handdator

Visa fullständig version : Träningsschema - feedback, tack.


TheSpider
2008-08-27, 19:18
Ska dra mig till gymmet snart och börja bygga.

För att komma igång ordentligt tänkte jag under de första veckorna (2-3) köra helkroppspass med lättare vikter och fler reps. Även kondition. Senare börja med tyngre styrketräning. Mitt förslag på träningsschema ser ut som följande:

dag1: bröst+triceps
dag2: ben+mage
dag3: rygg+biceps

Kommer förmodligen träna tisdag, onsdag+tors eller fre.

Först och främst, ser valet av kroppsdelar på passen bra ut? Och vilka övningar bör jag slänga in?

Bänkpress, knäböj är de uppenbara. Sedan behöver jag tips på en övning som kan ersätta markböj då den övningen ger mig problem med ryggen. Samt tips på riktigt bra övningar jag bör testa på och slänga in i schemat

obs. ska träna på friskis.

skaparn
2008-08-27, 19:21
Menar du marklyft?

Om så kanske good mornings kan funka för baksidan av låren. Vad som ska ge samma effekt på ryggen som mark vet jag dock inte.

TheSpider
2008-08-27, 20:00
Menar du marklyft?

Om så kanske good mornings kan funka för baksidan av låren. Vad som ska ge samma effekt på ryggen som mark vet jag dock inte.
Ah, menar givetvis marklyft :)

DSTC
2008-08-28, 11:24
Glöm inte axlarna.

hasic
2008-08-28, 20:12
Finns en del muskelgrupper som du skulle kunna lägga in, t.ex. vader, axlar & traps. Men annars ser det okej ut.
Angående ryggen så kan du prova rodd, men slarva inte utan sänk vikten och få kontakt med ryggen..

Snorkelfarsan
2008-08-28, 20:26
Det ser bra ut, jag kör en liknande split just nu. Men glöm som sagt inte axlar, dom tränar jag både under bröst- och ryggpasset, fast fram- respektive baksida. Och glöm inte heller vader, men det räknade du säkert in under benpasset :)

skaparn
2008-08-28, 20:27
Det var ju en ganska lång diskussion om vader tidigare på kolo som jag tycker du borde läsa igenom innan du lägger tid på att träna vaderna.

z_bumbi
2008-08-28, 20:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Marklyftet i tredagars går att ersätta med mer rodd t ex så här

"Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Sittande rodd i kabel 3x10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s"

men det kanske är så enkelt att du tränar för tungt med felaktigt teknik? I så fall sänk vikterna och öva på att ha en bra teknik.

Ordningen om du kör tre dagar i rad bör också vara
benpasset
bröstpasset
ryggpasset
men jag skulle fundera på om det inte är bättre med ett tvådagars så att du får ett mellanrum mellan träningsdagarna och sen kanske köra ett pass med kroppsvikt på helgen.

Ska du köra tvådagarsprogrammet så finns det en del ändringar eftersom du inte ska köra mark

Dag 1
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Skivstångsrodd 3*10
Kabelrodd 3x10
Latsdrag 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

TheSpider
2008-08-31, 18:54
Okej ska grubbla på det lite mer..

En annan fråga, är det "bästa" att köra rygg+biceps på samma pass? i o m att man aktiverar biceps i många ryggövningar blir den ju lite uttröttad redan då kanske man inte får ut det mesta av bicepsövningarna? Hört några killar som inte kör triceps med bröst eller biceps med rygg. Vad är rätt/fel eller det bästa för mig?