handdator

Visa fullständig version : Träna vid lätt hosta?


skeletron
2008-08-27, 19:03
Hej, jag undrar ifall det är onödigt att träna om man har lite hosta? Eller kan jag testa ändå?
ar haft rejäl torrhosta, har blivit bättre men har inte kunnat träna på flera veckor, så jag börjar bli less.
Vad kan man annars göra för att bli bättre snabbare?

Chrillee
2008-08-27, 19:15
Funderar på exakt samma sak, drog ett pass igår, gick hyffsad men blev väldigt matt efteråt.
Har hosta i dag och har börjat med hostmedicin men undrar ändå hur pass farligt det är att köra ändå?
Kan man ta nytta av träningen i alla fall?

Går även på pencilin. Jävla hosta går ju aldrig över.

Onigiri
2008-08-27, 19:40
Finns en del hostmediciner som innehåller morfin har jag för mig. Vet inte om det påverkar träningen positivt/negativt eller alls, någon som har koll?

xodd
2008-08-27, 20:06
Skulle rekomendera att inte träna. Kroppens immunförsvar är redan ansträngt och det är inte speciellt fördelaktigt att börja träna och anstränga det ytterligare, såvida du inte har lust att ha hostan bra mycket längre än nödvändigt.

skeletron
2008-08-27, 20:42
Du menar cocilliana-etyn (Heter nått i den vägen)

Har använt den medicinen, men slutat. Hostar väldigt sällan men ändå ibland, och riktigt slö, orkar knappt tänka. Borde väl inte träna då, får väl väntar tills jag är helt återställd

Finns en del hostmediciner som innehåller morfin har jag för mig. Vet inte om det påverkar träningen positivt/negativt eller alls, någon som har koll?

petah
2008-08-27, 21:35
Vad jag anser som lätt hosta, dvs hosta till nångång ibland, typ 3-4ggr på ett pass över en timme så ser jag det inte som något problem alls.

Sen måste man ju alltid känna efter själv, jag brukar alltid känna när jag är tillräckligt pigg för att börja träna efter sjukdom.

Andreas Lelli
2008-08-27, 21:40
Jag kör ofta med lätt hosta det är inget problem sådär, om jag dock känner mig det minsta sjuk eller så avstår jag ofta från vanlig träning och kanske kör något lättare istället beroende på situationen. :)

Chrillee
2008-08-27, 21:44
Gick åt skogen ikväll, kom nyss hem, helt slut nu och körde enbart latsen typ, orkade inte mera.

Så att träna när man har hosta och är lite slemmig är inte att rekommendera, tänker vänta tills jag blir helt frisk nu.
Är man lite snuvig kanske det inte så farligt.

Jobbigt bara när man är så sugen på att lyfta.

martikainen
2008-08-28, 06:24
Lättast för att avgöra är väl att "springa" uppför 2 trappor, känner du dig tröttare än du brukar så är det ett tecken på att du nog bör vila, trappor är ju inte ens nära så ansträngande som styrketräning, (om du nu inte springer lika länge som du styrketränar :P).

Lyssna på kroppen!

JockeKillen
2008-08-28, 11:19
I förrgår drog jag av ett pass då jag led av lätt hosta innan, kände mig friskare och piggare efteråt, även fast det var ett tungt pass.

Gröntvedt
2008-08-28, 11:35
Virus som kan sprida sig till hjärtat och ge upphov till myokardit visar sig initalt som övre luftvägsinfektion. Därför skulle inte jag och rekommenderar inte någon att träna med symtom.

spoonchest
2008-08-28, 12:25
Virus som kan sprida sig till hjärtat och ge upphov till myokardit visar sig initalt som övre luftvägsinfektion. Därför skulle inte jag och rekommenderar inte någon att träna med symtom.

+1 Har en polare som började träna efter en omgång av halsfluss.
Slutade i hjärtmuskelinflammation. Hostan kan vara ett tecken på en begynnande förkylning som inte kommer att bli bättre förrän kroppen får vila och ta itu med problemet. Det brukar väl inte vara nån fara med en vanlig förkylning, men det är fan inte värt risken.

mangs
2008-08-29, 10:18
Känner du dig sjuk och hängig så skippa träningen, känner du dig frisk och pigg och bara har lite rethosta då och då så träna lite lugnt och se hur du mår. Har du bara hostat en kort period kan det vara läge att vila. Har du däremot hostat till och från efter en förkylning men i övrigt känner dig frisk så träna på.

Tipset om trappan är väldigt bra. Blir du anfådd och känner pulsen slå hårt då bör du inte träna. Har du ont i halsen skall du inte heller träna.