handdator

Visa fullständig version : Protein eller Gainer?


Callek
2003-06-22, 14:23
Köpte en 4kg dunk med Dalblads Gainer Explosion väldigt billigt (var väl hälften kvar i den). Sen har jag rätt mycket Exell vassle protein kvar också.

Frågan är ju nu under sommaren när man inte vill lägga på sig onödigt med fett vad av dessa två kostillskott man ska ta efter träningen?

Jag väger runt 63kg deffad nu och brukar ta en banan i vanliga fall med prottedrinken...Så vad tror ni, är det för mycket kolhydrater i gainern?

King Grub
2003-06-22, 14:35
Väger du 63 kilo behöver du nog inte oroa dig alltför mycket, men personligen tycker jag alltid det är trevligare att kunna reglera kolhydratintaget själv, och kunna sänka det utan att proteinandelen blir lidande.

Däremot tycker jag inte att banan är ett bra kolhydratval. Bananer är inte snabba kolhydrater, och fruktos lagras i levern, inte i musklerna, och passar därför kanske inte allra bäst som påfyllnad efter ett pass. Hellre dextropur, skum- eller gelégodis, vitt bröd, cornflakes, t ex.

Callek
2003-06-22, 14:57
Jo, har ju kört med rent protein i vanliga fall också och varierat mellan torkade aprikoser, russin och bananer.

Men nu när jag har kommit över den här dunken med gainer superbilligt så kunde jag inte låta bli :) Det är ju trots allt "bara" 91g kolhydrater per portion ändå såg jag...

z_bumbi
2003-06-22, 14:58
Callek: Vilka förhållanden är det mellan protein och kolhydrater i gainern ?
Anser man att det är för mycket protein så har man i kolhydrater är det för lite protein så har man i mer av det istället. Dumt att låta 2 kg gainer bara stå..

King Grub
2003-06-22, 14:59
Originally posted by Callek
Jo, har ju kört med rent protein i vanliga fall också och varierat mellan torkade aprikoser, russin och bananer.


Varken torkade aprikoser eller bananer är speciellt bra efter träningen. Särskilt inte aprikoserna: ett GI på under 45 betyder att de är riktigt långsamma.

Callek
2003-06-22, 14:59
Originally posted by z_bumbi
Callek: Vilka förhållanden är det mellan protein och kolhydrater i gainern ?
Anser man att det är för mycket protein så har man i kolhydrater är det för lite protein så har man i mer av det istället. Dumt att låta 2 kg gainer bara stå..

Näringsvärde / servering 132 g Kalorier (399) 526
Protein (26%) 34,3g
Kolhydrater (69%) 91g
Fett (1%) 1,3g

Är rätt hård nu så lite fett kan jag lägga på mej utan att det stör.

Pinglan
2003-06-22, 15:00
Originally posted by z_bumbi
Callek: Vilka förhållanden är det mellan protein och kolhydrater i gainern ?
Anser man att det är för mycket protein så har man i kolhydrater är det för lite protein så har man i mer av det istället. Dumt att låta 2 kg gainer bara stå..

Vilka fördelning är optimal när det gäller gainer?

Callek
2003-06-22, 15:07
Originally posted by King Grub


Varken torkade aprikoser eller bananer är speciellt bra efter träningen. Särskilt inte aprikoserna: ett GI på under 45 betyder att de är riktigt långsamma.

Nackdelen med russin är ju att de är så dåliga för tänderna, extremt söta och klet som fastnar som en hinna på tänderna. Får väl blanda i lite druvsocker i drinken istället då kanske när jag inte kör med gainern.

King Grub
2003-06-22, 15:09
Originally posted by Callek


Nackdelen med russin är ju att de är så dåliga för tänderna, extremt söta och klet som fastnar som en hinna på tänderna. Får väl blanda i lite druvsocker i drinken istället då kanske när jag inte kör med gainern.

Du tror väl inte att druvsocker är bättre för tänderna? Alla kolhydrater är farliga för tänderna. Tugga tuggummi med Xylitol efter så "neutraliserar du PH-halten i munhålan och avbryter syraattacken" för att citera TV-reklamen.

Callek
2003-06-22, 15:11
Originally posted by King Grub


Du tror väl inte att druvsocker är bättre för tänderna? Alla kolhydrater är farliga för tänderna. Tugga tuggummi med Xylitol efter så "neutraliserar du PH-halten i munhålan och avbryter syraattacken" för att citera TV-reklamen.

Det kletas iaf inte fast på tänderna som russin gör. Men åter till ämnet tycker jag :)

z_bumbi
2003-06-22, 17:38
Originally posted by Pinglan


Vilka fördelning är optimal när det gäller gainer?

Generellt mellan 0,4-0,6 g protein per kg kroppsvikt och 0,8-1,2 g kolhydrater per kg kroppsvikt men det varierar väldigt hur mycket man använder beroende på vad man tränar också och vilka mål man har osv.

Callek: Verkar vara lite mycket kolhydrater men kan du inte slänga i lite extra vassle eller blanda med mjölk.

ugly_kid
2003-06-22, 20:50
Originally posted by Callek
Köpte en 4kg dunk med Dalblads Gainer Explosion väldigt billigt (var väl hälften kvar i den). Sen har jag rätt mycket Exell vassle protein kvar också.

Frågan är ju nu under sommaren när man inte vill lägga på sig onödigt med fett vad av dessa två kostillskott man ska ta efter träningen?

Jag väger runt 63kg deffad nu och brukar ta en banan i vanliga fall med prottedrinken...Så vad tror ni, är det för mycket kolhydrater i gainern?

ta och häll i ditt proteinpulver i gainerburken så får du gainer med högre protein % :thumbup:

Callek
2003-06-22, 20:58
Hehe jordgubbsgainer och Vassleprotein med chokladsmak...Kan det vara något? :D

ugly_kid
2003-06-22, 21:07
blir nog gott

Callek
2003-06-22, 21:10
Originally posted by ugly_kid
blir nog gott

Ska testa en specialare i morgon, 1skopa gainer (bara 45g kolhydrater och 17g protein från gainern). Sedan ska jag fylla ut vassleprotein så att man får ca: 32g till protein.

Hamnar runt 50g protein och 45g kolhydrater, är det i överkant med protein då tror ni?

ugly_kid
2003-06-22, 21:10
nejdå, det blir inte för mycket

Pressarn
2003-06-23, 11:46
Varför har ingen nämnt att man kan köra ner maltodextrin i proteindrinken? :confused:
Dextropour blir ju jäkla sött om man häller ner mycket medan maltodextrin är nästan samma sak bara det att det har neutral smak och högre GI-värde. Så har jag förstått det iaf.

Kebab-Arne
2003-06-23, 19:09
Jag kör själv just nu med banan och prottedrink efter träningen. Blir enklast så. Men iaf jag är 16 år och väger typ 57-58 kg... Är ifs kort också, 167 cm. Och jag äter så mycket jag får ner i magen men går väldigt sakta upp i vikt. Men jag blir starkare och musklerna växer så allting funkar ju bra. Men skulle gainer vara bra för mig? För då får jag ju i mig mer kolhydrater som jag inte äter. Men kanske blir fet istället.

Pressarn
2003-06-23, 21:03
Man blir inte fet över natten med gainer, vilket många tror. Ungefär samma typer som inte kör tungt för att dom inte vill ha för stora muskler. :smash:

Andyh
2003-06-23, 21:10
Jag fattar inte varför alla käkar bananer efter träningen. det värsta jag har hört var en kompis som hade fått för sig att 1-2 bananer efter styrketräning inte bara var tillräckligt med kollisar utan det fyllde även hans proteinbehov :laugh: :laugh: :laugh:

Det jag rekomenderar är vassle och dextropur efter träning.

btw jag blandar en skopa whey-80 jordgubb med en halv skopa whey-80 choklad. smakar sjukt gott så du kan nog köra ner ditt prottepulver i gainern utan att det smakar skit. (blanda först lite för att smaka)

shirunai
2003-06-23, 21:16
vissa tror ju att det ger all protein du behöver vilket är bs

Kebab-Arne
2003-06-23, 22:55
Pressarn: Jo, "risken" att man får för stora muskler är ju väldigt stor med den attityden.

Ska även säga att min hemkunskapslärare säger att man ska äta frukt efter träningen. Och att då banan var ett utmärkt alternativ. :MrT:

Berry
2003-06-23, 23:07
Hemkunskapslärare verkar oftast inte ha fått en kurs i näringslära på speciellt många timmar.. lärt sig lite ytligt om de olika näringsämnena bara. Och garanterat ingen sportsnutrition eller näringsfysiologi.. mao be din lärare att återkomma när han/hon vet vad han/hon pratar om :thefinger

Niclaaas
2003-06-23, 23:16
banan är ju iofs helt ok att äta efter träning

Callek
2003-06-24, 16:17
Originally posted by Niclaaas
banan är ju iofs helt ok att äta efter träning

Jag tycker banan efter träning funkar bra faktiskt... GI mellan 84 och 74 beroende på mognad, vitaminer och mineraler. Bra mycket nyttigare än att smälla i sig en massa rent druvsocker skulle jag tro.

Andyh
2003-06-24, 16:18
jovisst e man nöjd med en medel-svensson eller tanpetarspinkis fysik fungerar banan utmärkt vill man hellre lägga på sig lite muskler bör man nog överväga lite snabbare kollisar och protte

z_bumbi
2003-06-24, 17:13
Andyh: Hm ? Om man får i sig kolhydrater från banan så räcker det ganska långt t o m om man inte skulle dricka/äta protein till.

Det fanns en tid då man gick från gymet, duschade och sen åt sin mat och man växte på den tiden också vad jag vet.

Dagens google-sökning borde vara: Eugen Sandow och/eller John Grimek

King Grub
2003-06-24, 17:26
Originally posted by Andyh
jovisst e man nöjd med en medel-svensson eller tanpetarspinkis fysik fungerar banan utmärkt vill man hellre lägga på sig lite muskler bör man nog överväga lite snabbare kollisar och protte

Till och med jag som också tycker banan är ett rätt dåligt alternativ undrar vad du egentligen menar här? Lägga på sig lite muskler? Hur stor är skillnaden om man ersätter samma mängd banan med druvsocker? 2 gram extra muskelmassa per år? Det jag tycker är fördelen med snabbare kolhydrater efter passet är definitivt inte något ökad muskeltillväxt, utan snabbare återhämtning.

Niclaaas
2003-06-24, 18:07
Originally posted by Andyh
jovisst e man nöjd med en medel-svensson eller tanpetarspinkis fysik fungerar banan utmärkt vill man hellre lägga på sig lite muskler bör man nog överväga lite snabbare kollisar och protte


:laugh:

du var rolig :thumbup:

Andyh
2003-06-24, 19:49
Jag ber om ursäkt, jag kan inte mycket om kost och näringslära Det är bara att jag har hört att man ska fylla på med snabba kolhydrater och protein direkt efter träning. Då kanske inte banan är det bästa alternativet. Då många lägger ner mycket pengar på att skaffa snabbt vassleprotein tycker jag att man samtidigt kan kosta på sig snabba kollisar. placeboeffekten borde iaf ge någonting.

Men om grub säger så ska jag inte säga emot då han vet så oändligt mycket mer än mig.

Callek
2003-06-24, 19:56
Originally posted by Andyh
Jag ber om ursäkt, jag kan inte mycket om kost och näringslära Det är bara att jag har hört att man ska fylla på med snabba kolhydrater och protein direkt efter träning. Då kanske inte banan är det bästa alternativet. Då många lägger ner mycket pengar på att skaffa snabbt vassleprotein tycker jag att man samtidigt kan kosta på sig snabba kollisar. placeboeffekten borde iaf ge någonting.

Men om grub säger så ska jag inte säga emot då han vet så oändligt mycket mer än mig.

Men om du erkänner att du inte kan så mycket om kost och näringslära ska du väl inte såga alla andra som att du vore utbildad på området heller?

Bara en tanke, jag är inte heller så insatt men det funkar att försöka vara lite ödmjuk...

Berry
2003-06-25, 08:34
Jag anser inte heller att banan är ett optimalt alternativ efter träning. Inte snabbt nog och för stor andel fruktos. Men visst, bättre än att inte äta nått alls..

z_bumbi
2003-06-25, 09:23
Andyh: Visst så är det rådande just nu att man ska stoppa i sig snabba kolhydrater och ett snabbt protein direkt efter träningen och de flesta har märkt ganska stor skillnad med sådant upplägg men att sen gå till att säga att en banan är värdelöst är ju ett stort steg.

911
2003-06-29, 22:14
Allså, jag väger lite och du väger mindre än mig, du behöver inte oroa dig för att gå upp..

Jag vill gå upp och tycker det är skitsvårt, trots jag vräker i mig både mat, gainer och protein :) rör mig inte överdrivet mkt heller..

js44
2003-06-29, 22:28
Nån som har en länk till en vetenskaplig undersökning av effekten av kolhydrater direkt efter träning, samt kombinationen protein och kolhydrater? Jag har sett några undersöningar om protein och att det har en positiv effekt, men inte kolhydrater eller gainers... inte för att jag misstror det på något sätt :)

/J

Ozz
2003-06-29, 23:06
Plasma insulin responses after ingestion of different amino acid or protein mixtures with carbohydrate
Luc JC van Loon, Wim HM Saris, Hans Verhagen and Anton JM Wagenmakers
länk (http://www.ajcn.org/cgi/content/full/72/1/96)

Maximizing postexercise muscle glycogen synthesis: carbohydrate supplementation and the application of amino acid or protein hydrolysate mixtures
Luc JC van Loon, Wim HM Saris, Margriet Kruijshoop and Anton JM Wagenmakers
länk (http://www.ajcn.org/cgi/content/full/72/1/106)

An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise
Blake B. Rasmussen, Kevin D. Tipton, Sharon L. Miller, Steven E. Wolf, and Robert R. Wolfe
länk (http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/2/386)

js44
2003-06-30, 07:42
Man tackar :bow:

Callek
2003-06-30, 21:41
Kör på en specialare nu: 4dl vatten, halvdosering gainer (1 skopa), 2/3 dosering Vassleprotein och kreatin. Det smakar väl inte så jättegott men jag sveper och är glad

:D