handdator

Visa fullständig version : Rådgivning om kosttillskott till en icke tränad.


Berghallen
2008-08-27, 15:50
Tjenare!

Nu är det så här att jag har gjort ett litet skutt in i styrketräningsvärlden. ;)
Jag har hållit på med styrketräning i ca 1-2månader. Och innan detta så har jag tränat lite hockey (4-5år), fotboll (8-9år) och innebandy (1år) men har nu lagt allt det på hyllan.. Och detta var för ca. 3årsen eller mer så att jag ligger verkligen i botten just nu även om jag aldrig har räknats till någon som är stark.
Kan även säga att jag inte äter så bra, inte vad jag tror i alla fall. Skolmat och lite grönsaker, sen är det bara mackor osv.

Men som sagt har börjat med allt detta nu, och är en sån som vill ha resultat snabbt men utan att grovfuska, har hållit på med Whey-80 nu ett tag men vet inte hur mycket det har hjälpt även om jag som alla andra gör har ökat snabbt i "avklarade" vikter. Men inte i storlek.

Men nu till den stora frågan:
Vad ska jag ha för kosttillskott för att få snabbt resultat?

Krav:
Inga bieffekter, om det blir några som helst bieffekter så kan jag likaväl vänta längre på ett resultat.
Inga dyra saker, pluggar i 3:dje året i gymn. Så att pengar är inget jag har så jätte mycket utav. (Men låt inte denna stoppa er ifrån att tipsa)


Om någon viktig info fattas så säg till!


//Berghallen

AmericanDragon
2008-08-27, 15:57
Ät mycket MAT istället så ska du se att du inte behöver lägga ut några pengar alls. Bara öka aptiten lite :)

xodd
2008-08-27, 16:00
Jag tror du har fått lite fel uppfattning om kosttillskott. Det är inga mirakelprylar. De flesta tillskotten handlar just om att man skall få i sig de mängder kcal/proteiner man behöver för att lägga på sig muskelmassa.

Annars kan jag rekomendera någon sorts EAA (te.x EsaPro eller Aminorush), kreatin och en gainer/protein att slänga i dig...

Men som sagt, bara för att man köpt kosttillskott så växer ju inte musklerna av sig själv...

Berghallen
2008-08-27, 16:07
Jag tror du har fått lite fel uppfattning om kosttillskott. Det är inga mirakelprylar. De flesta tillskotten handlar just om att man skall få i sig de mängder kcal/proteiner man behöver för att lägga på sig muskelmassa.

Annars kan jag rekomendera någon sorts EAA (te.x EsaPro eller Aminorush), kreatin och en gainer/protein att slänga i dig...

Men som sagt, bara för att man köpt kosttillskott så växer ju inte musklerna av sig själv...

Hehe kanske blev lite konstig fråga men men..
Men eftersom att jag har tränar ca. 4-5 ibland har det varit 6 dagar i veckan, och efter detta inte märkt någon skillnad allt i musklerna så vill man ju nästan ha lite utdelning i allt tränande.. Eller kanske bara är att fortsätta kämpa som gäller.

AmericanDragon
2008-08-27, 16:22
Försök få i dig 1.5-2 gram protein per kilo du väger och ligg på ett överskott av kalorier. Om du nu inte kan komma upp i de värdena genom vanlig mat så är det ett alternativ att använda gainer som hjälp, men det ska inte vara något som ersätter din vanliga mat. Kreatin och sånt finns ju också om du vill få lite mer uthållighet så du kan träna hårdare osv. Läs även deffguiden! Finns bra information där även om man inte tänkt gå ner.

kalle_banan
2008-08-27, 16:43
Försök få i dig 1.5-2 gram protein per kilo du väger och ligg på ett överskott av kalorier. Om du nu inte kan komma upp i de värdena genom vanlig mat så är det ett alternativ att använda gainer som hjälp, men det ska inte vara något som ersätter din vanliga mat. Kreatin och sånt finns ju också om du vill få lite mer uthållighet så du kan träna hårdare osv. Läs även deffguiden! Finns bra information där även om man inte tänkt gå ner.

Jag instämmer, ät som en häst, då växer du. Vill du ha en extra kick, köp koffein/rage, vill du ha uthållighet/styrka så köp kreatin/KCG/beta alanine, och som så många redan sagt, du kan inte lata dig och tro att du växer ohämmat bara för att du tar tillskott, du måste äta bra och träna rätt först och främst, sen kommer resultaten oavsett tillskott.

chrilla
2008-08-27, 17:13
Som tidigare nämnt, ät som ett hästdjur! men efter ett tag tycker jag du ska ge dig in på kreatin racet..

Eddie Vedder
2008-08-27, 17:38
Ät i den mängd som räcker för att långsamt gå upp i vikt och hålla prestationsförmågan uppe i gymmet samt bra återhämtning.

Det måste inte per automatik innebära JÄTTEMÄNGDER med mat, bara något mer än vad du förbrukar varje dag. Ligger du i energibalans så lägg till två smörgåsar och en gainer typ, mer än så behövs definitivt inte för lagom viktuppgång.

Gainer runt träning bestående av ett biligt vasslepulver och ett billigt kolhydratpulver, förslagsvis Fairing Fast Carbs och Kolozzeum Pure Whey t.ex. Dessa kan köpas här i Kolosjoppen. Vidare är ju som sagt kreatin nämnt och det kan ju vara värt att testa om du vill. Eller kanske någon prestationshöjare, typ Rage.:)

Sniggel
2008-08-27, 17:44
Mat är 10ggr viktigare än kosttillskott! Eller snarare, utan ordentlig kost spelar kosttillskott ingen roll. Det är till och med så att man kan få uteblivna resultat om man inte äter ordentligt trots att man tar illegala dopingpreparat. Får du uteblivna resultat trots eventuella kosttillskott så ta dig först en funderare på om du inte slarvar med att äta ordentligt.

Det är maten som bygger, se först och främst till att din kost är tillräcklig innan du funderar på att köpa kosttillskott, annars kastar du pengar i sjön och lär dig inte heller vad det är som egentligen spelar roll.

Grunden i kosten är att den är varierad så att du äter hälsosamt (observera att det inte behöver betyda att man är rädd för att äta fett som många nya brukar tro), samt att man äter tillräckligt mycket för att kunna förse kroppen med "byggstenar" till musklerna (du vet om detta stämmer ifall du går upp i vikt av träningen, blir starkare och ser förändringar i din kropp).

Proteinintaget får gärna vara ordentligt, men det är det ofta hos oss västerlänningar men det skadar definitivt inte med lite extra protein i samband med träningen även om den övriga kosten är bra.

Berghallen
2008-08-27, 21:01
Tack för alla svar,

Kan säga att min dag idag har varit följande med maten:
Frukost: 2mackor + 1 glass mjölk
Lunch: En halvdan wook och ett kycklingben samt lite paprika.
Middag: En värma i micro snabbmat, innehåll: kyckling, ris, currysås, morötter och broccoli.
Kvällsmat: Cornflakes med fil + 2 mackor
Efterträningen: Whey-80 + Cornflakes med mjölk + 1 knäcker macka


Är detta ett bra intag för en dag som man tränar?

Sniggel
2008-08-27, 21:17
Det ser ju normalt ut med val av mat, men ingen av os kan gissa om det är tillräckligt med energi. Det är bara att fortsätta som du gör och så får du se om det händer något. När man börjar styrketräna så bör man märka en viktuppgång iaf efter en månad (men det kan klart gå snabbare än så, du kan gå upp nåt kg glykogen+vätska på bara första veckan), kanske 1-3 kg men om du inte märker någon skillnad på alls på en hel månad, är det nog så att du äter för lite. Nu säger jag inte att man går upp 1-3 kg varje månad men man bör märka någonting den första månaden (i styrka, i vikt och kanske i spegeln), speciellt om du nu går in för att du vill ha resultat snabbt.

Kischen
2008-08-27, 21:44
There's no shortcut to any place worth going.

såååå.

"Ät mycket MAT istället så ska du se att du inte behöver lägga ut några pengar alls. Bara öka aptiten lite"

Berghallen
2008-08-28, 16:10
Det ser ju normalt ut med val av mat, men ingen av os kan gissa om det är tillräckligt med energi. Det är bara att fortsätta som du gör och så får du se om det händer något. När man börjar styrketräna så bör man märka en viktuppgång iaf efter en månad (men det kan klart gå snabbare än så, du kan gå upp nåt kg glykogen+vätska på bara första veckan), kanske 1-3 kg men om du inte märker någon skillnad på alls på en hel månad, är det nog så att du äter för lite. Nu säger jag inte att man går upp 1-3 kg varje månad men man bör märka någonting den första månaden (i styrka, i vikt och kanske i spegeln), speciellt om du nu går in för att du vill ha resultat snabbt.

Okej, och tackar för svar :)

Jag har nog gått upp 3kg hittills, samt att min styrka har ökat lite, och visst kan man se lite skillnad men inget man lägger märke till så mycket..
Så jag för väl fortsätta köra på som jag gör just nu då ;)

priceless
2008-08-29, 13:46
Nu får man väl säga att jag forskar lite för min sambos vägnar.
Är det inte så att du bör äta ordentligt så att kroppen har något att omvandla till muskler?

Ex; om en 16årig kille som är väldigt smal och lång börjar träna, då blir han väl inte stor? Han kanske får muskler så pass som det går på bicepsen men utan "fettet" i maten och viktökningen så ser man ju bara ut som ett skelett med bulor på kroppen, eller? Man blir ju inte "biffig" av att bara träna utan en riktigt stor del handlar väl om att stoppa i sig saker som kroppen ta upp för att ens kunna ha något att forma kroppen med?

Är väl därför många kör med viktökning? :)