handdator

Visa fullständig version : BCAA vs. EAA


Snakebite
2008-08-27, 15:49
Hur stor ar skillnaden pa stimuli av proteinsyntesen samt efterstravan att ha en positiv proteinbalans mellan BCAA och EAA?

EAA snabbare = storre stimulans av proteinsyntesen men samre for positiv proteinbalans over tid och vise versa?

King Grub
2008-08-27, 15:59
BCAA är EAA.

Snakebite
2008-08-27, 16:29
Sa pass. Men kosttillskott som sager att dem innehaller FRIA aminosyror da? Branched-chained amino acids later ju inte sa "fria" utan mer som peptider...?

William
2008-08-27, 16:35
Sa pass. Men kosttillskott som sager att dem innehaller FRIA aminosyror da? Branched-chained amino acids later ju inte sa "fria" utan mer som peptider...?

Branched chained syftar till strukturen på själva aminosyrorna.

kalle_banan
2008-08-27, 16:39
BCAA är EAA.

Han kanske skriver fel men menar rätt, och det tror jag du vet.

BCAA är de grenade essentiella aminosyrorna, EAA är alla de essentiella aminosyrorna, inklusive de grenade aka BCAA.
Så vad är skillnaden på ett intag av enbart BCAA (endast de grenade) och alla de essentiella aminosyrorna?

Sniggel
2008-08-27, 16:43
Vad jag "har läst" så är BCAA (3 av de 9 essentiella EAA) de som står för själva stimulansen på proteinsyntesen, men alla 9 EAA behövs för att det ska göra någon nytta, alltså bör det finnas EAA (antingen från mat eller kosttillskott såsom vassle eller esapro/amino rush) finnas tillgängliga när man tar BCAA. Tar man EAA istället så får man det på köpet (har nytta av det vid t ex lång fasta, vilket jag inte tror man har så mycket vid enbart BCAA). Dock är det nog en konstig kost man har ifall man inte har EAA tillgängliga vid de tillfällen då kosttillskottsupplementering brukar användas, t ex kring träning.

Tar man enbart 5g EAA får man inte i sig lika mycket BCAA som om man tar 5g BCAA, givetvis.
Hur höga doser man kan ta av BCAA innan effekten inte blir bättre, vet jag inte men det skulle vara intressant med en studie som undersöker just detta, såsom EAA undersökts.

EiseltUK
2008-08-27, 18:33
Finns den här studien som är ganska intressant som visar att Treonin och Fenylalanin också kan påverka proteinsyntesen medan icke-essentiella Arginin, Serine och Glycin inte har någon sån effekt. Jag tror att forskarna som Rennie, Wolfe, Ferrando mfl har gjort ganska många tester som inte är publicerade. T ex har är testerna där de anpassat proportionen av EAA från den ursprunliga "muskelvävnadsproportionen" till en proportion som är anpassad till faktiskt upptag inte publicerade.


Effects of flooding amino acids on incorporation of labeled amino acids into human muscle protein
Am J Physiol Endocrinol Metab 275: E73-E78, 1998;

"We have demonstrated clearly in this study that the essential amino acids phenylalanine and threonine, when administered as a flooding dose, increase the incorporation of [13C]leucine tracer amino acids into human skeletal muscle protein. We have previously shown that leucine and valine have similar effects (20, 21). Furthermore, we show here that flooding with the nonessential amino acids glycine, serine, and arginine does not increase the rate of [13C]leucine tracer incorporation into skeletal muscle. "

LÄNK: http://ajpendo.physiology.org/cgi/co...b8470339498#T4

Sniggel
2008-08-27, 20:28
Är hur mycket leucin som transporteras in i muskler en indikator på hur hög proteinsyntesen är?

EiseltUK
2008-08-27, 20:52
Är hur mycket leucin som transporteras in i muskler en indikator på hur hög proteinsyntesen är?

Man använder isotopmärkta aminosyror för att kunna spåra dem när de byggs in (inkorporeras) i muskelprotein så ja, det är ett sätt att mäta proteinsyntes men ofta används fenylalanin istället för leucin.

baldrick
2008-09-02, 23:08
Passar på att fråga vad som är skillnaden på dessa förkortningar (EAA och BCAA) och vanligt proteinpulver? Eller det är kanske proteinpulver som ni diskuterar men lite finare ord?

baldrick
2008-09-02, 23:13
Hittade ett svar i en annan tråd. Grub hade svarat. Tror jag förstår lite bättre skillnaden nu. Tack.

Vapor
2008-09-17, 18:50
Hittade ett svar i en annan tråd. Grub hade svarat. Tror jag förstår lite bättre skillnaden nu. Tack.

Lite sent på det men vilken tråd? :confused:

King Grub
2008-09-17, 19:10
EAA står för Essential Amino Acids, essentiella aminosyror, dom aminosyror som inte kan syntetiseras i kroppen utan måste tillföras via kosten.

BCAA är tre av dom essentiella aminosyrorna. BC står för Branched Chain, dvs grenade aminosyror. Grenade syftar här på strukturen.

EAA (och därmed BCAA) finns i allt protein i vanlig föda, men i tillskottsform, i fri form, stimulerar dom nybildningen av muskelprotein betydligt kraftigare.