handdator

Visa fullständig version : Mappad nätverksenhet - filer syns inte


mangs
2008-08-27, 10:58
Har köpt och konfigurerat en NAS (QNAP 109).FUngerar utmärkt mot mina Squeezeboxar vilket var huvudanledningen till att jag köpte den. Hur som helst, jag kan nå den interna disken på denna NAS med HTTP,FTP etc utan problem, När jag har mappat mitt musikbibliotek på den kan jag komma åt katalogstrukturen därifrån men den visar inte upp filerna. Väljer jag att spelka upp mappen i tex Winamp kommer den spela upp filerna så de finns där och fungerar men syns inte helt enkelt när jag mappat dem.
Detta gäller majoriteten av mitt fil-bibliotek som jag dragit över till denna NASen från en USB-disk.

Det konstiga är att filer som jag dragit över via FTP etc dyker upp.

Jag har försökt hitta något på QNAPs/Microsoft forum men inte hitatt något vettigt. Jag antar att "felet" är mer relaterat till min Windows-dator men jag hittar ingenstans där jag kan visa filerna, någon som har något tips ang. detta? Kan det ha att göra med att QNAPen kör sitt eget filsystem som de inte syns men finns där?

Piranha
2008-08-27, 11:12
Har köpt och konfigurerat en NAS (QNAP 109).FUngerar utmärkt mot mina Squeezeboxar vilket var huvudanledningen till att jag köpte den. Hur som helst, jag kan nå den interna disken på denna NAS med HTTP,FTP etc utan problem, När jag har mappat mitt musikbibliotek på den kan jag komma åt katalogstrukturen därifrån men den visar inte upp filerna. Väljer jag att spelka upp mappen i tex Winamp kommer den spela upp filerna så de finns där och fungerar men syns inte helt enkelt när jag mappat dem.
Detta gäller majoriteten av mitt fil-bibliotek som jag dragit över till denna NASen från en USB-disk.

Det konstiga är att filer som jag dragit över via FTP etc dyker upp.

Jag har försökt hitta något på QNAPs/Microsoft forum men inte hitatt något vettigt. Jag antar att "felet" är mer relaterat till min Windows-dator men jag hittar ingenstans där jag kan visa filerna, någon som har något tips ang. detta? Kan det ha att göra med att QNAPen kör sitt eget filsystem som de inte syns men finns där?

Kika på filerna vem som äger dem, kan vara en annan användare än dem som delar ut dem.

Korrigera därefter.

Granatgiraffen
2008-08-27, 12:18
Högerklicka på mappen och synkronisera? hehe

mangs
2008-08-27, 12:27
Tack för era svar men jag har inte fått det att fungera ännu.

Jag kör WinXP Home på min klientdator. :em:

Har en användare som heter mangs utan lösen.
PÅ min nas har jag en användare admin med lösen

När jag mappade nätverkseneheten så valde jag att logga på med admin-användare + lösen.

Har nu skapat både en admin på min dator som jag testat logga in med och en mangs på NASen utan lösen, Oavsett hur jag loggar in så kommer katalogstrukturen upp men bara de filer som jag överfört från denna datorn.

Känns ju lite skumt om det skulle ha med rättigheterna att göra då jag ju som sagt ser kataloger och kan spela upp informationen.

När jag loggar in med ftp så fungerar den perfekt, då loggar jag in med admin. Öppnar jag den via ett IE-fönster så ser jag alla filer, problemet är här att om jag dubbelklickar en fil så kan jag inte spela upp den utan jag måste först dra den till den lokala HDD. Jag vill kunna arbeta med drag'n'drop osv precis som om det vore en lokal HDD.

Ni tror inte det kan ha att göra med att den använder sitt egna filssystem och inte NTFS?

Granatgiraffen
2008-08-27, 12:41
Du säger att det fungerar med ftp? utan att lägga allt för mycket energi, mappa upp den som ftp istället för vanlig nätverksenhet då :)

edit
Då trycker du bara på "registrera lagringsplats online blabla" i samma fönster som du öppnar för att mappa nätverksdrive.

mangs
2008-08-27, 13:18
Har gjort det nu och filerna syns, däremot tar allting längre tid och iom att jag loggar in via FTP så kan jag inte bara dubbeklicka filen och starta den utan jag måste först mellanlagra den på datorn.

I det andra läget när jag mappade vanligt kunde jag tex väla att öppna en mapp i Winamp och då kunde jag sedan direkt spola i låten, byta låt i åplalist etc. utan någon latency. Med FTP måste jag först föra över hela katalogen på min lokala dator vilket känns dumt.

Tack ändå!:thumbup:

Någon annan som har en idé?

Granatgiraffen
2008-08-27, 13:23
Har gjort det nu och filerna syns, däremot tar allting längre tid och iom att jag loggar in via FTP så kan jag inte bara dubbeklicka filen och starta den utan jag måste först mellanlagra den på datorn.

I det andra läget när jag mappade vanligt kunde jag tex väla att öppna en mapp i Winamp och då kunde jag sedan direkt spola i låten, byta låt i åplalist etc. utan någon latency. Med FTP måste jag först föra över hela katalogen på min lokala dator vilket känns dumt.

Tack ändå!:thumbup:

Någon annan som har en idé?

bara en fråga. Har filerna någonsin synts när du har mappat upp det som en disk? Alltså syntes dom direkt och försvann efter omstart?
Vad händer t.ex. om du tar start->kör och skriver in \\ip-till-din-NAS\en-mapp-med-musik.

edit
Det är inte bara så att filerna blir dolda av någon anledning i NAS:en? :) Visa dolda filer? Det hade varit roligt.

Piranha
2008-08-27, 13:25
Har gjort det nu och filerna syns, däremot tar allting längre tid och iom att jag loggar in via FTP så kan jag inte bara dubbeklicka filen och starta den utan jag måste först mellanlagra den på datorn.

I det andra läget när jag mappade vanligt kunde jag tex väla att öppna en mapp i Winamp och då kunde jag sedan direkt spola i låten, byta låt i åplalist etc. utan någon latency. Med FTP måste jag först föra över hela katalogen på min lokala dator vilket känns dumt.

Tack ändå!:thumbup:

Någon annan som har en idé?

Känner igen det där med att den måste buffra hela filen lokalt, antagligen är det en linuxplattform i spelaren och en äldre version, det i kombinationen med att din share är formaterad i ntfs kan vara problemet.

Kika efter uppdateringar till spelaren.

mangs
2008-08-27, 13:58
Tack för att ni tar er tid,

Filerna har aldrig synts när jag kört mappat på detta viset, Visa dolda filer är redan på. :D


Yes, NASen är på Linux-plattform, tyvärr kör jag redan på senaste versionen men det kommer uppdateringar då och då. Iom att jag kan spela upp filerna och det enbart är de filer som överförts från min egen dator direkt som syns känns det som om det har något med filsystemet. Dock ser jag de filer som jag laddat ner direkt till NASen från Internet men att jag då startat nedladdningen från min dator. skall koppla in ytterligare en dator och se om resultatet blir detsamma.

mangs
2008-08-27, 14:18
Hmm, från en annan dator blir det exakt samma resultat, de filer som jag lagt över till NASen från dator nummer ett syns även från dator 2 däremot är filer som lagts på NASen direkt från en extern USB-disk osynliga. Jag antar at tdet har med filssytemet att göra, Det konstiga är dock att mina datorer såväl som USB-disken alla är formaterade NTFS...

Granatgiraffen
2008-08-27, 14:55
Fast.. Jag spanade lite! Såg att någon hade fått dom till dolda SYSTEMfiler när dom hade kopierat från en USBdrive. Har du så att du ser dom också?

mangs
2008-08-28, 07:54
Fast.. Jag spanade lite! Såg att någon hade fått dom till dolda SYSTEMfiler när dom hade kopierat från en USBdrive. Har du så att du ser dom också?

Är inte hemma så jag kan kolla det nu men jag skall kolla det ikväll, är dock 98,3% säker på att jag visar dolda filer såväl som systemfiler men det skadar ju inte att dubbekolla.

Granatgiraffen
2008-08-28, 09:11
Är inte hemma så jag kan kolla det nu men jag skall kolla det ikväll, är dock 98,3% säker på att jag visar dolda filer såväl som systemfiler men det skadar ju inte att dubbekolla.

Mangs! Du måste dubbelkolla. Jag sätter ditt liv på att du har fel.

mangs
2008-08-28, 13:03
och om jag har rätt? Kommer du hit och hjälper mig få rätt på eländet då?

Granatgiraffen
2008-08-28, 13:08
och om jag har rätt? Kommer du hit och hjälper mig få rätt på eländet då?

Bjuder du på mat?

Fast vi vet ju båda innerst inne att du har fel i detta ärende!

mangs
2008-08-28, 14:25
Bjuder du på mat?

Fast vi vet ju båda innerst inne att du har fel i detta ärende!


Det återstår att se men tack så mycket för hjälpen så här långt. Om det blir aktuellt kan jag nog slänga ihop lite mat, har du några preferenser?

Granatgiraffen
2008-08-28, 20:36
Det återstår att se men tack så mycket för hjälpen så här långt. Om det blir aktuellt kan jag nog slänga ihop lite mat, har du några preferenser?

Jaa. Inga grönsaker och mycket kött. Gärna grillat kanske? Får jag ta med mig en date?

mangs
2008-08-28, 20:53
Yiihoo, nu fungerar det, jag var tvungen att välja visa operativsfiler på den nätverkade enheten separat från min klient-dator. Filerna är nu iofs utgråade men kan startas med ett dubbelklick och drag'n'drop fungerar.

Du är en shysst kille/tjej!

Här kommer köttet som lovat:
http://stockholm.city.se/article_images/48/99/4899_565.jpg

Granatgiraffen
2008-08-28, 21:08
Yiihoo, nu fungerar det, jag var tvungen att välja visa operativsfiler på den nätverkade enheten separat från min klient-dator. Filerna är nu iofs utgråade men kan startas med ett dubbelklick och drag'n'drop fungerar.

Du är en shysst kille/tjej!

Här kommer köttet som lovat:
http://stockholm.city.se/article_images/48/99/4899_565.jpg

Gott mos. Jag ska bjuda in min date och visa tråden imorgon. Kanske inte riktigt vad hon väntade sig när jag sa att vi skulle äta mat hos Mangs från internet, men vafan?