handdator

Visa fullständig version : Total Nybörjare! hjälp


hmr
2008-08-27, 05:01
Hej!
Är ledsen ifall jag postar fel men here goes.

Jag har bestämmt mig att börja träna hårt och att försöka äta rätt så jag blir stor och stark =). Men jag har faktiskt ingen aning om hur jag skall gå till väga och hoppas att någon här kan hjälpa mig med hur jag skall göra kanske en litet chema för mig att följa och vad jag kan äta. Jag är 25 år,185 lång och väger 90 pannor just nu

Jag har i princip suttit stilla i 5 år och varvat med rökning så min kropp är inte i sånt bra skick men jag vill ändra på det och har verkligen motivationen.
Jag har skaffat ett litet hemma gym som jag sedan 1 vecka tillbaka Pressar i varje dag men jag har absolut ingen aning hur mycket man skall träna och om jag kanske tränar för mycket.

Jag vet inte äns vad övningarna jag kör heter men jag skulle gissa att det är bänkpress när jag lixom sitter i stolen och skjuter stången framåt.
Jag tränar ca 30 minuter varje dag nu och har gjort i en vecka.
4x10 Bänkpress grejjer eller mera
4x10 triceps då jag har armbågarna länst sidan och drar ner neråt.
3x10 sitta på golvet och dra en stång mot min bröstkorg lixom
Ben träning skiter jag i just nu faktiskt då dom är rätt ok faktiskt.

Kör väll typ 70 kg bänkpress nu men bara 20kg triceps grejjen.

Min mage är e helt sjukt kass form asså och är det situps som är det bästa för att träna den ? eftersom när jag gör det så blir jag så sjukt trött i nedre delen av ryggen innan det blir jobbigt i mag området.

Några tipps om vad jag skall äta om dagarna till lunch middag etc för att jag skall bli av med fett på magen och höften samtidigt som jag äter för att bygga mina muskler " jag förstår mig inte på allt benämningar här som nämns så kanske ni kan berätta i "mat termer" istället =)

Är det farligt att träna armarna varje dag ? och skulle det ge mera resultat om jag väntade ett par dagar i mellan jag kör armar etc. Har faktiskt märkt ett ganska nice resultat redan efter 1 vecka så.

Vore jätte snällt om ni orkar läsa igenom denna wall of text och kunde komma med tips och svar.

Tack och sorry för att jag smuttsar ner erat proffs forum med mina nybörjar frågor

Poxeman
2008-08-27, 05:50
Välkommen!

Några enkla råd från en annan amatör:

1. Träna inte samma muskler varje dag, ungefär var tredje dag är vettigt, så att kroppen får tid att återhämta sig.

2. Träna hela kroppen om du har möjlighet, nu i början kan det räcka med knäböj och tåhävningar utan extra vikt, men skippa inte benen!

3. Magen tränas bra med sit-ups men om du vill bygga muskler så är det inte 300 om dagen som gäller utan försök hitta övningar där du kan köra 4*10 och bli riktigt trött efter det. Om du blir trött i ryggen, ok, kör på ändå så kommer kroppen vänja sig och magen börja tränas.

4. Det är mycket svårt att bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt, det är två processer som jobbar mot varandra. Min rekommendation är att du sätter igång och träna, när du kört några månader så bestämmer du dig för om du vill gå upp i muskelmassa eller ner i fett.

5. Läs trådar här på forumet! Det finns grymt mycket bra information om man bara tar sig lite tid och läser. Jag länkar några av de vanligaste här:

Bra nybörjarprogram (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)

Övningsbank där du kan se vad övningarna heter... (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071)

Best of... samlingstråd med massor av nyttig information (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=30131)

En guide till hur man går ner i fett, "Deffguiden" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Det var några snabba spontana råd, som sagt läs många trådar och fråga vidare om det är något du undrar!

Lycka till! :thumbup:

Jag_Emil
2008-08-28, 22:39
Face it. SÖknignsfunktionenpå detta forum är inte tillräcklgit b ra. Jag hittar sälland et jag letar efter.

Det jag skulel vilja leta efter är t.ex
1.) Vad är bra med bänkpress? Bra fråga.
2.) Det finns massvis med olika triceps pressar, finns det något tråd som behandlar hur de olika tar på triceps?
3.) T - bar, varför glömmer alla jämt bort den övningen? Det är ju en basövning, Finsn inte varken t- bar eller T - row på sökfunktionen.
4.) Visst, man går inte uppen massa muskler direkt, det som alla söker när de frågor, iaf jag, är att man bara stäkeren rörelsebana i vissa övningar, och därför blir stelmed den tränade muskeln, som inte kanmer än en rörelsebana. Eller har jag fel, kan muskeln användas till mycket annat?

Tja, det var några frågor. Jag har säkert fler.

JockeKillen
2008-08-28, 23:39
1.) Bänkpress är en basövning som aktiverar väldigt mycket av dina överkropp.

3.) Wtf, det stämmer juh!?

4.) Du menar inte nånting i stil med att om man tränar sig stark i en maskin så har man bristande stabiliserings muskler den gång man kommer i kontakt med vikten utanför en maskin och därefter har lätt att skada sig?

johanw
2008-08-28, 23:55
Värt att testa

Abbreviated Powerlifting Routine-3

Day One:
Deadlifts
Bench Press
Pulldowns or Chins

Day Two:
Squats
Overhead Press
Rows

Notes: Train 2-3 days per week and use whatever set and rep scheme you feel comfortable with. It could be one or two sets to failure, 5 x 5, singles, doubles, triples - anything you want, so long as you're consistent and work hard. Add weight to the bar whenever possible and get lots of rest, eat good food and drink plenty of water.

Understand that to be successful in any weight training program - hard work is a must! Half-hearted effort does nothing for you.

Så idiotsäkert att det inte kan misslyckas.