handdator

Visa fullständig version : Är folk överlag mer ärliga på internet eller IRL?


mangs
2008-08-26, 21:21
Frågan gäller alltså inte gigantiska internetpenisar eller de som tar 18 reps i bänkpress på 200 kg vid en kroppsvikt på 53 kilo.

Jag menar mer i diskussioner som det ju pågår en hel del här. Är folk mer ärliga och står upp för sina åsikter än de gjort i verkliga livet?


Jag tror det faktiskt, det är i så fall en ganska lustig företeelse att man kan vara mer ärlig mot totala främlingar på ett forum än man är mot arbetskompisar eller andra vänner.

Jag säger inte att det alltid är så men nog är det så att man skulle få ett mer ärligt omdöme från någon här än man skulle få av sina arbetskollegor om man frågar något om ens sätt eller utssende.

På samma sätt tror jag även att folk som i vanliga fall under en diskussion bara gett upp och enats halvvägs istället för att som här på internet verkligen stå för sin sak. Diskussionerna blir livligare på nätet än IRL.

Är det bara jag som umgås med konflikträdda människor eller är det ett nationellt problem, ser det likadant ut för folk i Tyskland, Ungern, USA eller Kambodja?


Jag tror att det faktum att man är hyffsat anonym + att man om det blir för jobbigt bara kan stänga ner sidan, gör att man vågar utmana lite mer än man gjort i vanliga fall. Vad säger ni, diskutera gärna!

Exdiaq
2008-08-26, 21:23
Ja, såklart.

maximuscle
2008-08-26, 21:28
japp. alltid lättare för folk att säga vad dom tycker bakom en skärm...

Tanden
2008-08-26, 21:32
japp! dock så stämmer det inte någonstans när det gäller saker som du t.ex nämnde gigantiska penisar osv.. jag själv ljög t.ex alldeles nyss i en golftråd här på forumet http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118097 :), aldrig spelat golf under mitt liv, förutom minigolf då

joriice
2008-08-26, 21:45
Ja, mycket mindre ärlig på internet.

Troll
2008-08-26, 21:45
Det kan vara svårt att säga vissa saker och se den personen i ögonen.
Därav är det lättare att vara ärlig över nätet.
Samtidigt är det lättare att ljuga på nätet också då du inter behöver se personerna i ögonen (ingen som kan se på dig om du ljuger).

Överlag tror jag nog att dom som är oärliga i värkliga livet kan spela ut lite extra på nätet, skryta eller lägga på lite till historien.
Och dom som är ärliga av naturen även är det här.

Men svårt att veta säkert om man inte känner personen i fråga väldigt väl både på ett forum och irl.

brajjan
2008-08-26, 21:51
Det finns inge mer underhållande än att provocera, ljuga och överdriva på nätet.

Nina L
2008-08-26, 22:39
Jag menar mer i diskussioner som det ju pågår en hel del här. Är folk mer ärliga och står upp för sina åsikter än de gjort i verkliga livet?Det beror helt på vad de riskerar/har att vinna. Är de anonyma och ointresserade av att provocera eller plocka poäng för att göra sig ett namn så tror jag att de är ärligare. I övriga fall skulle inte ens jag vilja ge mig på att generalisera.

Jag är mer öppen när jag är anonym, vilket jag i princip aldrig är. Är jag inte anonym så kan jag knipa käft om jag tror att jag riskerar att bli feltolkad och därmed illa omtyckt. (I min verklighet tycker alla som känner mig om mig, och alla som förstår mig och mina åsikter respekterar mig.) När det gäller PM så har jag öppnat upp mig rejält för några personer som jag har bestämt mig för att jag litar på. Men så gör jag i verkligheten också.

Scratch89
2008-08-26, 22:50
Folk är öppnare på internet, men jag tror inte att de är ärligare. Svaret kommer för det mesta vara ärligt, bara att på internet kan man lägga ut och argumentera bättre. Dels känns det säkrare, dels för att man inte blir dömd på samma sätt.

Tänk er om man skulle skapa en IRL-diskussion á la Allmänt med Yankeee och Trance på ena sidan och jwzrd på andra. Hur kul hade den koloträffen varit?

Piranha
2008-08-26, 22:56
Folk ljuger så tungan svartnar på nätet, det är inte så konstgt ifs eftersom folk kommer undan med det.



Javisst, jag är mycket snygg enligt andra, jag har tom jobbat extra som modell, tränar 5 ggr i veckan och gillar att hålla mig i trim, jag har långt vacker hår. Påminner lite om Brad Pitt i troja.

http://insearchoftheweird.com/photos/ugly14nk.jpg

JockeKillen
2008-08-26, 23:18
Tänk er om man skulle skapa en IRL-diskussion á la Allmänt med Yankeee och Trance på ena sidan och jwzrd på andra. Hur kul hade den koloträffen varit?

Som åskådare, UNDERBAR!

pony
2008-08-27, 01:01
Av någon outgrundlig anledning gick jag omkring och funderade på just detta, häromdagen. Även fast mina tankebanor kanske inte gick så mycket kring "ärlighet" som kring "personlighet".

Det är inte direkt ovanligt att någon man har läst under en längre tid uppträder och uttrycker sig på ett helt annat sätt, i verkliga livet, när man väl träffar dem.
Varför skulle det betyda att det senare är mer verkligt? Varför kan det inte betyda att deras internetpersona är sans alla band och tyglar de annars lägger på sig?
"När ingen ser" är kanske mer talande för vår sanna natur än när vi måste stå till svars och behålla ansiktet.
Kanske därför är internet en tveeggad avgrund med all skit som vi inte vill kännas vid men som uppenbarligen är högst verklig inom en betydande del av befolkningen.

Piranha
2008-08-27, 01:16
Av någon outgrundlig anledning gick jag omkring och funderade på just detta, häromdagen. Även fast mina tankebanor kanske inte gick så mycket kring "ärlighet" som kring "personlighet".

Det är inte direkt ovanligt att någon man har läst under en längre tid uppträder och uttrycker sig på ett helt annat sätt, i verkliga livet, när man väl träffar dem.
Varför skulle det betyda att det senare är mer verkligt? Varför kan det inte betyda att deras internetpersona är sans alla band och tyglar de annars lägger på sig?
"När ingen ser" är kanske mer talande för vår sanna natur än när vi måste stå till svars och behålla ansiktet.
Kanske därför är internet en tveeggad avgrund med all skit som vi inte vill kännas vid men som uppenbarligen är högst verklig inom en betydande del av befolkningen.

Ja sen kommer Kolo.

Folk börjar med att svammla en massa som de sen får backa på, när de förstår att här är en trisvsam site och de kanske är värt att hålla sig till verkligeheten.

Reggar då ny user :D

Men vi vet... ha ha ha (elakt admingarv)

Eddie Vedder
2008-08-27, 07:59
Jag tror i många fall det kan vara så. Dels beroende på hur anonym man är förstås. Jag som är ganska privat av mig här på Kolo vill inte skriva alltför mycket om t.ex. mina politiska åsikter och definitivt inte om mitt privatliv för mycket.

Men jag har nog lättare att kommunicera i skrift. En anledning till att man "lättare" kan vara ärlig på internet är ju att det alltid finns tid att faktiskt fundera en stund innan man säger något, man vet att man har tid till att formulera sig och i vissa diskussioner där man kan tjäna på att källhänvisa finns ju också möjligheten. Inte samma risk för tunghäfta alltså, det innebär nog att man "törs" debattera mer och gå in i lite hårdare konflikter ensam framför datorn än vad man har lust med face to face på en fest där man egentligen bara vill ha trevligt.

Trassel
2008-08-27, 08:15
Det måste vara en galen skillnad på folks språk på nätet eller IRL, tror att många, kanske framförallt yngre har ett mycket "tuffare" språk på nätet, så de låter så där hårda men skulle man prata med dem så skulle det visa sig vara små kissekatter :)

mangs
2008-08-27, 08:19
Intressanta åsikter av alla som skrivet i tråden. :thumbup:

Visst finns det folk som gillar att överdriva om saker och ting och då är det ju lättare att ljuga på nätet än i verkligheten för det är oftast svårare att bevisa motsatsen, Reggar jag ett nytt nick och säger att jag är en 20-årig tjej så skulle ni tro mig medan mina arbetskollegor knappast skulle gå på samma nit. ;)

Däremot känns det som om många delar med sig av sina liv och tankebanor som de inte ens hade gjort med nära och kära.

Vill inte gå in Off Topic men det kan ju även bero på att det finns så mycket medlemmar här, ställer man en fråga här kan man få många olika svar att reflektera och fundera över medan om man frågar en sak på fikarasten på jobb så kläcker någon ur sig något och de felesta andra håller med eller är tysta. Internet har ju gjort det betydligt enklare att komma i kontakt med likasinnade individer och det finns ju alltid någon här som varit med om något liknande vilket inte alltid är fallet i ens direkta närhet.

Sedan tror jag också att som vissa varit inne på att man kan visa upp delar av sin äkta personlighet här som mankanske inte visar IRL och tvärtom förstås. Jag tror ingen visar exakt allt på båda sidorna även om man strävar efter att vara sig själv.

astrodog
2008-08-27, 09:10
Finns så mycket utflippade personer också, men när jag börjar umgås i kretsar där folk med liknande ambitioner och val i livet hamnar, så brukar det i sig innebära att de är mer lika mig på många andra sätt. Personligheten för folk som gillar att träna och hänga på internetforum råkar ju vara något som ni alla också diggar, så chansen blir större att man känner som att det är vettiga personer som hänger här (förutsatt att man tycker om sig själv =).

I många andra situationer där man kan råka hamna bland låt oss säga random personer, så förstår jag inte alls vad folk sysslar med eller varför. Men kan väl tillägga att även där, åtminstone till 50 %, när man pratat med en person ett längre tag, så ter sig de flesta helt ok, fast de andra 50 % som man inte ens hade lyckats få igång nån slags gnista även om man hade fingrarna i vägguttaget, har varit ett mysterium för mig, men jag avskriver den gruppen som de utflippade, de fyller säkert nån bra funktion i samhället som inte är för mig att få reda på, men för dem att utföra.

Sen så angående ärlighet, som vi ju pratar om, så återkommer nog exakt samma personligheter som IRL. De som vet mycket och vet om det och skriver självsäkert, de som alltid inte vet nåt och skriver för att skriva, eller faktiskt även erkänner att de själva letar efter svar. Samt de som inte verkar intresserade av att samtala, de vill bara ha det bästa för sig själva (lurkers?) gratis och utan nåt större besvär. Sen så finns de som läser en riktig bok om träning istället för att hänga på forum och fråga hur man utför övning X eller Y :)

Ursäkta om jag babblad på för mycket, vilken typ är jag? :P