handdator

Visa fullständig version : Mjölksyra - Bästa sättet att transportera bort?


Don Gold
2008-08-26, 21:13
Hej!

Yrkesidrottande fotbollsspelare & Ishockeyspelare brukar efter matchen "varva ner" genom att jogga lugnt ett tag. Detta för att transportera bort mjölksyran ur musklerna.

Finns det någon motsvarande variant som funkar för fitness / Bodybuildingträning som hjälper för snabbare återhämtning?

Någon som har träningsråd på detta - lägg gärna in ett svar, då det helt säkert är flera på forumet som är intresserade av snabbare återhämtning :thumbup:

MVH, Don G.

DjiinZ
2008-08-26, 21:17
jag har hört och sett men vet inte ifall det är sant. Det finns folk som dushar eller doppar sig i skit kallt vatten för att krympa på kärlen och minska på skaderna + det verkar ge dom snabbare återhämtning.

Anders The Peak
2008-08-26, 21:29
En kortare vila så att kroppen hinner transportera lactatet till levern efter en stund höjs blodsockernivån i och med det så är glukosnivån stabiliserad.

http://www.perspektiv.nu/perspektiv/readmore_the_res.asp?id=512

Ex nihilo
2008-08-26, 21:29
jag har hört och sett men vet inte ifall det är sant. Det finns folk som dushar eller doppar sig i skit kallt vatten för att krympa på kärlen och minska på skaderna + det verkar ge dom snabbare återhämtning.

Finns en dagsgammal tråd om det, svarar dock inte på frågan.

major Pectoralis
2008-08-26, 21:44
Låt hjärtat pumpa i 5-10 minuter på någon konditionsmaskin, skulle jag säga är det enkalste. Jag tror dock det har minimal betydelse för normalt tränande, om ens någon betydelse.

josu
2008-08-27, 09:13
De hade gjort en studie på hockeyspelare där några fick köra lugn testcykel mellan bytena för att se om mjölksyran reducerades mer tack vare detta jämfört med vila. Det var ingen skillnad på mjölksyrenivåerna kom man fram till.
Tyvärr har jag ingen länk till studien.

Zorgus
2008-08-27, 10:10
Bästa sättet är nog helt enkelt att vänta - mjölksyran försvinner ur musklerna efter max ett par timmar har jag hört.