handdator

Visa fullständig version : Dilemma: Din lillasyster/bror ser på porr, vad gör du?


kalle_banan
2008-08-26, 21:05
Min kompis lillasyster/bror (11år gammal) ser på porr och hon vet inte riktigt vad hon ska göra, begränsa tillgången till internet? Prata om blommor och bin? Prata om hur nedvärderande det allt som oftast är? Prata om hur felaktig bild av sex man får? Skita i det?

Hon funderar på att inte säga något alls och låsa de hemsidor som innehåller porr och hon kom till mig för råd i frågan...

Hur hade ni reagerat?

tobbo
2008-08-26, 21:07
Hade jag haft en brorsa hade jag inte brytt mig, men om jag hade sätt min syrra göra det hade jag nog nästan blivit arg. :/ Så är min hjärna programmerad.

Mental
2008-08-26, 21:08
Hmm, när jag var 11bast ~92 så var ju inte internet så hett. Men vi hade ju porrblaskor och porrfilm på VHS, rätt vanligt i den åldern. Går inte direkt att stoppa så att prata om det är nog bättre, antagligen kommer ungen skämmas öronen av sig och ta det lugnt ett tag.

Andy.da.wohoo
2008-08-26, 21:10
Prata om det. Jobbigt som faan, men gör det. (Själv varit "offret" som blivit pratad med)

tuben
2008-08-26, 21:11
Mitt råd är att säg till lillasyster eller bror att gå ut i skogen och leta efter skogsporr.
Det är en del av sin uppväxt som varje barn bör uppleva.

Pejij
2008-08-26, 21:12
Mitt råd är att säg till lillasyster eller bror att gå ut i skogen och leta efter skogsporr.
Det är en del av sin uppväxt som varje barn bör uppleva.

:laugh: :laugh:

Lellan
2008-08-26, 21:13
Tja, nåt käckt filter å sen något informativt om att "sex kan man ha på olika sätt, bara alla är snälla å glada". Annars kan han/hon bli porrskadad, se bara på mig, jag skyller allt på skogsporr å vhs...:( å vad kan då inte internet ställa till med liksom.

Fast särskilt dömt att lyckas är det ju inte, men väl värt ett försök. OBS, utan snack om hår i handflator och att skambelägga... som sagt, lycka till.. :D

PS: När jag var 13 gav min mamma mig kondomer efter att ha tjuvläst min dagbok. Jag har nog aldrig förr el senare varit så förnärmad, kränkt, förbannad och generad. Det lustiga var att det bara var fantasier i min dagbok, men det kändes nästan mindre integriteskränkande att låtsas som om det var sanning.. FY, fan. Nästan så jag blir arg igen. Så får man INTE göra. (läsa dagbok alltså, kondomer är ok att ge bort, men säkert skämmigt).

palme
2008-08-26, 21:13
Hur ska de annars lära sig om sex?

På vilket sätt är det nervärderande?

Hur har alla här sex? Inte fan är det bara missionären å gulligt prat inte. Det är sprut i mun/ansiktet, smisk, rep, buttpluggs och hårda ord (men även gulliga).

Get real.


Blommor och bin handlar om fortplantning. Sex är sex. Inte samma sak.

Trance
2008-08-26, 21:18
Personens alla "favoritporrsidor" -> host-filen -> twogirlsonecup

Antingen så får personen avsmak för porr eller så blir "problemet" mycket värre.

KlopFer
2008-08-26, 21:23
Personens alla "favoritporrsidor" -> host-filen -> twogirlsonecup

Antingen så får personen avsmak för porr eller så blir "problemet" mycket värre.

4girlsfingerpaint *flex*

snel hest videon vill jag inte nämna. Den är dryg :(

tjabon
2008-08-26, 21:24
I Jönköpingstrakten trakasserar man såna som ser på porr.

Lellan
2008-08-26, 21:29
Hur ska de annars lära sig om sex?

På vilket sätt är det nervärderande?

Hur har alla här sex? Inte fan är det bara missionären å gulligt prat inte. Det är sprut i mun/ansiktet, smisk, rep, buttpluggs och hårda ord (men även gulliga).

Get real.


Blommor och bin handlar om fortplantning. Sex är sex. Inte samma sak.


Men doh... I den åldern har man inte alla sociala koder och allt annat som kommer före sex.. Minns inte du det sjukt porriga i att ha handen på någons lår? Å hur man hanterar ev sexuella motgångar.. Visst kan man förlora oskulden på de mest avancerade sätt, men det är ju sundare att avancera utifrån tycke och smak när man vet lite sex i praktiken - än att starta med twogirlsonecup?

Först "get laid" sen "get real". Krypa innan man kan gå och springa. Klart folk springer, men barn hittar nog dit ändå genom att bli tonåringar och skaffa sig sina egna erfarenheter.

Tycker inte man behöver krångla till det, det är inte hjärnkirurgi direkt. Kondom skyddar pillisnopp å snippa mot ajaj å bebisar, inte ****** ovillig (vare sig man är den ena el den andra). Räcker långt.

Notera detta dock: När jag var 11 tände jag på lack/läder, (helst röda lackstövlar*drool* ) och gagballs, inget av ovanstående ger det minsta bärpirr numera så smaken kan ändras. Men att vi råkade hitta massa fetisch-skogsporr spelade säkert in i smaken man hade då. Fasen, jag klädde mina barbies i sönderklippta röda ballonger.. :D

Jompan
2008-08-26, 21:33
Mitt råd är att säg till lillasyster eller bror att gå ut i skogen och leta efter skogsporr.
Det är en del av sin uppväxt som varje barn bör uppleva.

+1

När jag var 6 år letade jag porrblaskor i tidningsinsamlingslådor som stod lite varstans. Skitkul när jag fick tag på dem innan storebrorsan och hans polare. :D

Det tillhör uppväxten, nyttigt och bra enligt mig. :)

palme
2008-08-26, 21:37
Hur fan kan man säga snippa och bärpill? Ska inte nån dra till med framstjärt oxå?

Lellan
2008-08-26, 21:54
Hur fan kan man säga snippa och bärpill? Ska inte nån dra till med framstjärt oxå?


Slappna av govännen... Jag är tant å tänker på baaaarna... (som kanske läser här ;)). Om du inte märkt det så blir vissa ord ******** här...

Du kan ju byta ut mot valfritt ord, men läsa andemeningen så blir alla nöjda å glada. :)

Nina L
2008-08-26, 22:10
Så är min hjärna programmerad.Du är en illa programmerad dator.

Jag hade tagit mig ett ordentligt snack med barnet i fråga, från blommor och bin till hur sexindustrin fungerar. Det viktigaste att få fram tycker jag är att det inte är på riktigt. Personerna är skådespelare som låtsas ha skönt för att de får pengar, och att de har sex på olika sätt speciellt för att det skall synas mycket för de som tittar på filmerna och betalar. Säg att när vanliga människor har sex så gör man som man tycker känns bäst, och att det kan vara väldigt olika från person till person. Det finns inget rätt eller fel, så länge båda tycker om det. Sen kan man bli tvungen att gå in på barnporr och berätta hur hemskt det är när vuxna gör så med barn, och att det aldrig är barnets fel. Jag skulle själv sagt att "Jag vill inte att du tittar på sånt här, för det är inte bra att titta på sånt när man är för liten. Det är klart att man är nyfiken, det var jag själv i din ålder, men det är faktiskt mycket mer spännande att ha sex själv när man blir äldre sen om man inte tittat på en massa låtsassex innan." Tycker man att porr är fel så vill man kanske pränta in lite värderingar i ungen, men det är en fråga om uppfostran. Personligen skulle jag vilja att barnet såg människorna bakom rollerna, och jag skulle vilja berätta att jag själv inte tror att de är så glada innuti. "Tänk om killen eller tjejen i filmen egentligen är jätteledsen över att han/hon hamnat i porrindustrin. I så fall hade i alla fall inte jag velat titta på det. Då blir jag ju ledsen för hans/hennes skull." Och för guds skull installera nått program som skyddar ungen från det värsta. Internet är inte som skogen. :(

Lite rörigt inlägg....

Nina L
2008-08-26, 22:13
Fasen, jag klädde mina barbies i sönderklippta röda ballonger.. :DJag tror jag älskar dig! :D

watertouch
2008-08-26, 22:55
Hur ska de annars lära sig om sex?

På vilket sätt är det nervärderande?

Hur har alla här sex? Inte fan är det bara missionären å gulligt prat inte. Det är sprut i mun/ansiktet, smisk, rep, buttpluggs och hårda ord (men även gulliga).

Get real.


Blommor och bin handlar om fortplantning. Sex är sex. Inte samma sak.

+1

Lr nej det är nedvärderande mot mannen, han framstår som en maskin som gör allt för att få kvinnan att njuta. Ett vanligt "samlag" är vad 4min i genomsnitt... källa Rachel Ray show nån Dr där som sa det. Är det på tv så måste det va sant.

grunt_grunt
2008-08-27, 01:08
När jag var 11 år så kunde jag såpass mycket mer än mina föräldrar om datorer att jag kunde ta mig förbi alla löjliga skydd de installerade på datorn. Fast det kanske finns bättre produkter för det idag.

I vilket fall som helst så skulle de inte kunnat hålla mig borta från porr. Om min browser hade filtrerats så hade jag fått kompisar att skicka det till mig via nåt program. Hade de avinstallerat alla de programmen så hade jag gått på ett LAN och kopierat för fulla muggar, eller bränt en skiva hos en kompis. Man var en kåt liten grabb på den tiden, och gjorde vad som krävdes. Speciellt då ALLA ens kompisar hade tillgång till porr så skulle jag aldrig accepterat att vara utan. Det har säkert inte blivit bättre nu när alla har bredband. Vartenda unge lär ha tonvis med filmer undangömda på familjedatorn.

Bahir
2008-08-27, 01:32
Om möjligt skulle jag installera ett filter för allt wierd shit, t ex gay, bdsm, bbw, interracial (j/k!) och allt annat kinky. Säkert bättre chans att de blir normala om de får se normal porr.

Annars finns det ett program som heter K9 Watchdog, som jag tror vissa versioner är gratis. Vet inte om man ställa in vad som får släppas in eller inte, men jag hade det på min lillebrorsas dator förut. Nu när jag kom och tänka på det skulle jag inte rekommendera programmet, för det är jävligt jobbit att avinstallera, speciellt om internet inte funkar.

Racso
2008-08-27, 01:42
Det är kul.

Jag tror att syskonet varken växer upp till en sadistisk våldtäktsman eller till en välanvänd hora, lika lite som ungen som spelar våldsamma tvspel eller tittar på våldsfilmer blir massmördare.

Så fort sex kommer in i bilden kukar folk ut totalt.

Detta klipp sammanfattar mina tankar om det här ganska väl:

http://www.youtube.com/watch?v=H5U1vCkD2r0

Direktlänk om det inte funkar: http://www.youtube.com/watch?v=H5U1vCkD2r0

Stoltz
2008-08-27, 01:47
Mitt råd är att säg till lillasyster eller bror att gå ut i skogen och leta efter skogsporr.
Det är en del av sin uppväxt som varje barn bör uppleva.

Japp. En stor del av min sexualitet är uppbyggd av skogsporr.

Muskelbyggaren
2008-08-27, 03:07
Om möjligt skulle jag installera ett filter för allt wierd shit, t ex gay, bdsm, bbw, interracial (j/k!) och allt annat kinky. Säkert bättre chans att de blir normala om de får se normal porr.
Finns det möjlighet att köpa sånt filter via närmaste SD-kontor måntro?

Bahir
2008-08-27, 05:20
Finns det möjlighet att köpa sånt filter via närmaste SD-kontor måntro?

Inte fan vet jag. Det är väl klart att man vill ha filter mot gay osv? Tillochmed jag skulle behöva det ibland, när man är för snabb med klickningarna. Jag har ingenting emot bögar, men inte fan vill jag att min brorsa ska bli en (Jag vet inte om att kolla på sånt på internet är del i processen att bli homo, så just därför kan man ju lika gära filtrera bort det. Det är ett "just-ifall-att" skydd).

Nina L
2008-08-27, 05:33
Det är kul.

Jag tror att syskonet varken växer upp till en sadistisk våldtäktsman eller till en välanvänd hora, lika lite som ungen som spelar våldsamma tvspel eller tittar på våldsfilmer blir massmördare.

Så fort sex kommer in i bilden kukar folk ut totalt.

Detta klipp sammanfattar mina tankar om det här ganska väl:

Ditt klipp fungerade inte, inte konstigt, men jag hjälper dig den här gången. Och lär dig nu, ffs! YOUTUBE-GUIDE (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81898)

H5U1vCkD2r0

Det är väl klart att man vill ha filter mot gay osv? Tillochmed jag skulle behöva det ibland, när man är för snabb med klickningarna. Jag har ingenting emot bögar, men inte fan vill jag att min brorsa ska bli en (Jag vet inte om att kolla på sånt på internet är del i processen att bli homo, så just därför kan man ju lika gära filtrera bort det. Det är ett "just-ifall-att" skydd).Men om man inte vill att sin syrra skall operera pattarna då? FILTER IT ALL, I SAY. Barn är BARN. I en viss ålder kan man helt enkelt inte - rent fysiskt, skallen är inte klar - förstå det hela. De porrtidningar som jag fann i skogen var extremt oskyldiga i jämförelse med vad man kan få tag på på nätet idag. Eller; om man nu skall utsätta sina barn för sånt, så får man se till att snacka med dem om saken var och varannan dag. Och hur kul är det?

Fogue
2008-08-27, 06:13
Hade förklarat min åsikt om porrindustrin, betonat att allting bara handlar om tittarens fantasi och att h*n ska ta det med en nypa salt i de flesta fall.

Nå filter mot bögporr eller något sådant är ju bara löjligt, min syrra är lesbisk hon måste ha kollat på bögporr när hon var 11 :smash:

Och förhoppningsvis har h*n fått hela sexbiten förklarad för sig innan på ett moget sätt och inte genom några lögner eller fina överdrivna historier.

DanielF
2008-08-27, 06:29
Barn/ungdomar kollar på porr, det är ett faktum.
Jag tycker man bör akta sig att föra över skam på den som tittar, det gör det mer förbjudet och man kommer sluta sig inåt känslomässigt och känna sig smutsig.
Bättre att vara rak och förklara lite hur saker och ting fungerar och försöka hålla koll på innehåll och den mängd porr som konsumeras. I slutändan kanske det leder till att barnet/ungdomen inte längre tycker det är så intressant och konsumtionen lägger sig på en låg och vettig nivå.

Vinter
2008-08-27, 08:45
Prata ut lite, är nog bästa alternativet om du känner dig vuxen nog. Vi befinner oss ju inte i amerikanska mellanvästern så jag tycker inte man ska moral panika över att någon undersökt något som kan upplevas som "spännande" under uppväxten.

Fan börjar bli gammal..

Ignatius72
2008-08-27, 08:59
Även om det, nästan, ingår i varje unges uppväxt att glotta lite på porr någon gång så är det också föräldrarnas uppgift att förklara vad det är de tittar på och att det är gjort för vuxna. Precis som att små ungar inte ska kolla på våldsfilmer. Men eftersom de kommer att göra det iaf så är det ens förbannade plikt att förklara för dem och inte tillhandahålla det. Det är en viktig symbolisk skillnad i att få porr serverad till en som 10-åring eller göra det lite i smyg.
men som många varit inne på redan, skuld/smakbelägg det inte. Det gör ingen gladare.

mini
2008-08-27, 09:10
Plussar Nina och Ignatius, typ.

Nitrometan
2008-08-27, 09:14
Plussar Nina och Ignatius, typ.
Mmmmm. De var bäst hittills.

Langster
2008-08-27, 09:19
Men eftersom de kommer att göra det iaf så är det ens förbannade plikt att förklara för dem och inte tillhandahålla det. Det är en viktig symbolisk skillnad i att få porr serverad till en som 10-åring eller göra det lite i smyg.

Jag håller med, i och med att de gör det i smyg så förstår de ju själva att det inte är helt okej och vad de ser kanske inte är det normala så att säga.

Vi har alla sett porr som barn, hur många av oss blev våldtäktsmän eller horor för det?

Vi har alla sett porr som barn, hur många av oss försökte eller lyckades återskapa det vi sett när det väl var dags på riktigt första gången?

Nina L
2008-08-27, 09:41
Plussar Nina och Ignatius, typ.
Mmmmm. De var bäst hittills.
*cupid*

Vi har alla sett porr som barn, hur många av oss försökte eller lyckades återskapa det vi sett när det väl var dags på riktigt första gången?Jag hade inte sett det på film då, så jag hade inte riktigt möjligheten att få min första gång nedsmutsad. Tack, världen! Jag kan dock med handen på hjärtat säga att porren absolut inte varit till hjälp när det gällt att utveckla min förmåga att njuta av sex. Snarare tvärtom. Det där hade jag klarat fan så mycket bättre genom att prova mig fram.

Langster
2008-08-27, 10:36
*cupid*

Jag hade inte sett det på film då, så jag hade inte riktigt möjligheten att få min första gång nedsmutsad. Tack, världen! Jag kan dock med handen på hjärtat säga att porren absolut inte varit till hjälp när det gällt att utveckla min förmåga att njuta av sex. Snarare tvärtom. Det där hade jag klarat fan så mycket bättre genom att prova mig fram.

Är det så att tjejer är mer lättpåverkade och tror att som det är på film, det är så det ska gå till?

För vad jag kan minnas så hade det inte spelat någon roll om jag hade sett porr eller inte första gången, eller någon gång efter det heller, annat än som inspirationskälla, sen märker man ju själv genom att prova sig fram vad man gillar.

På dig låter det ju som att du blivit tvingad/tvingat dig själv till saker du inte gillat pga porren.

Ignatius72
2008-08-27, 11:05
Vi har alla sett porr som barn, hur många av oss försökte eller lyckades återskapa det vi sett när det väl var dags på riktigt första gången?

Det var svårt att komprimera 90 minuters porrfilm till 4 sekunders verklig tid.

Nina L
2008-08-27, 11:32
På dig låter det ju som att du blivit tvingad/tvingat dig själv till saker du inte gillat pga porren.Påverkad, inte påtvingad. Jag har ingen större lust att gå in på min sexuella historik. Påverkade blir vi alla, av allt vi stöter på här i livet, i olika hög grad. Porr är bara en av alla saker som gör folk fucked up. lol.

Snafu
2008-08-27, 11:43
Det var svårt att komprimera 90 minuters porrfilm till 4 sekunders verklig tid.

:laugh:

Larsson85
2008-08-27, 11:49
Låt ungen titta på sin porr ifred :furious:

LBacker
2008-08-27, 15:46
Låt ungen titta på sin porr ifred :furious:

Jag förstår inte heller varför man ska ha ett debriefingsamtal på 90 minuter. Terapi och predikan är ämnat för vuxna. Privatliv förtjänar alla.

Val görs på så många nivåer och är knappast länkat eller isolerat till ämneskategorier som "droger" eller "sex". Barnen drar slutsatser om allt mellan sex och jord när de ser hur ni behandlar eller pratar om närmsta medmänniska. De ser t.o.m. om Mamma ser ut eller beter sig som en porrstjärna.

NinaL:

"-Jag tror inte att de är lyckliga" sagt kring vem som helst (oavsett om de är porrskådisar eller nazister) kommer att sätta sig hårt i barnets sinne. Jaha, är det så man säger om folk? Men om de inte är lyckliga, är jag det då? Sen slutar det antingen med en resa till Tibet eller med en veva i den tyska undergroundporren.

Alla igen:

Låt de små människorna hitta själva, var med som stöd om det behövs, men tänk på att när ni skyddar dem mot era egna demoner så kommer det troligtvis främst att innebära en nedärvd börda för nästa generation.

Som tur är kan det rådas bot på med kärlek! *cupid*

coxie
2008-08-27, 16:12
Låt ungen titta på sin porr ifred :furious:

QFT, eventuellt kan man reta ungen lite för att få det hela att framstå lite pinsamt.