handdator

Visa fullständig version : för mycket koffein! Vad finns och göra?


Mega_man1000
2008-08-26, 20:51
shoo

har druckit för mycket kaffe idag idiotiskt nog finns det något sätt att ta bort effekten av koffeinet så man kan sova? Typ dricka varm mjölk eller så?

MVH "dEsPeRaT"*mini

Morty
2008-08-26, 20:58
Halveringstiden på koffein är 2 timmar. Förhoppningsvis var det itne så länge sedan du drack allt kaffe.

King Grub
2008-08-26, 20:58
Valerian.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15254851?ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

King Grub
2008-08-26, 20:59
Halveringstiden på koffein är 2 timmar.

3-4 timmar. Närmare 4 timmar än 2.

Mega_man1000
2008-08-26, 21:05
men kan man äta/dricka något livsmedel för att dämpa effekten? i vad finns valerian eller måste man köpa något spec tablett som heter valerian?

Morty
2008-08-26, 21:33
3-4 timmar. Närmare 4 timmar än 2.

Åh. Har tidigare sett på forumet att koffeinet börjar verka ordentligt efter 15 mins, toppar efter 1 timma och är halverat efter 2. :(

Torre
2008-08-26, 21:35
Valerian.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15254851?ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Engelska namnet för valeriana?

Mega_man1000
2008-08-26, 21:37
men spelar mängden någon roll asså tar det längre tid för 300 mg än typ 800 mg att avta i effekt? eller spelar mängden ingen roll?

xodd
2008-08-26, 22:35
Mängden spelar roll då det blir mer koffein för levern (?) att metabolisera. Halveringstid är hur lång tid det tar för 50% av ämnet du har i kroppen att metaboliseras i kroppen.

Så vitt jag vet finns det inget antidot för koffein förrutom att man kan systematiskt behandla symtom, men det är inget som är att rekomendera eller ens genomförbart då man måste ha ett par väldigt potenta läkemedel *rolleyes*

Eddie Vedder
2008-08-27, 04:47
men spelar mängden någon roll asså tar det längre tid för 300 mg än typ 800 mg att avta i effekt? eller spelar mängden ingen roll?

Halveringstiden är densamma, men givetvis blir det då längre tid som måste passera innan den stora dosen nått t.ex. 200mg jämfört med den lilla. Det här känns minst sagt som ett I-landsproblem.*rolleyes*

kavalen
2008-08-29, 08:32
men kan man äta/dricka något livsmedel för att dämpa effekten? i vad finns valerian eller måste man köpa något spec tablett som heter valerian?


Finns inte så mycket att göra förutom att ta lärdom av det hela och sen försöka avstå så mycket som möjligt från koffeinet, så att det inte händer igen. Det värsta som finns är när man ligger och vrider och vänder på sig fast man i normala fall skulle vara trött och somna, detta är en av anledningarna till att jag inte längre dricker drycker med koffein i utan istället väljer koffeinfria alternativ.

Den andra anledningen är att jag förut då min kaffekonsumtion var relativt hög blev tröttare av att dricka kaffe istället för tvärtom, och det spelade ingen roll att jag drack mer kaffe. Senast jag drack kaffe var för två månader sedan och jag har aldrig varit så pigg och alert som nu, kroppen fixar saker och ting automatiskt så att säga.

Känner du dock att du har fått lite för mycket koffein i dig är det bättre om du känner dig pigg att du skippar att gå och lägga dig för det är ingen lösning att ligga i sängen och dunka huvudet mot kudden, då kan du lika gärna utnyttja koffeinets effekt och försöka vara lite effektiv.

Annars kan du testa att ha sex/runka vilket gör dig lite slapp efteråt, eller att helt enkelt äta lite mat eftersom man brukar bli trött efter det sen. Dock är det ju bara kortsiktiga lösningar, du kommer en dag märka att din toleransnivå har höjts och att du behöver mer koffein för att piggna till, då gör du nog bäst i att sluta. Dricker du kaffe/äter koffeintabletter så bör du också se till att dricka mycket vatten då det är vätskedrivande, detta är ytterst viktigt då jag själv vet vilka effekter det har om man tex dricker mycket kaffe och helt struntar i att kompensera med vatten , men som sagt, alla kroppar är olika och symptomen likaså, men det där känner du själv.

Blues-Niklas
2008-08-29, 09:32
Jag måste passa på att ställa en liten fråga angående ovanstående post.

Dricker du kaffe/äter koffeintabletter så bör du också se till att dricka mycket vatten då det är vätskedrivande, detta är ytterst viktigt då jag själv vet vilka effekter det har om man tex dricker mycket kaffe och helt struntar i att kompensera med vatten , men som sagt, alla kroppar är olika och symptomen likaså, men det där känner du själv.

Både kaffe och te har man ju hört är vätskedrivande och då är det väl koffeinet man syftar på. Men kompenseras inte det av vätskan i själva drycken? Alltså om jag dricker en kopp kaffe så kommer jag få i mig en del vätskedrivande koffein men också ca 2dl uppvärmt vatten. Med andra ord, måste man kompensera med ett extra glas vatten när man dricker kaffe eller te?

Eddie Vedder
2008-08-29, 09:39
Med andra ord, måste man kompensera med ett extra glas vatten när man dricker kaffe eller te?

Nej det måste man inte. Kaffe och té räknas in i ditt vätskeintag precis som vatten gör.

kavalen
2008-09-04, 16:04
Nej det måste man inte. Kaffe och té räknas in i ditt vätskeintag precis som vatten gör.


Ok, konstigt då att jag mår så pass mycket sämre efter att ha druckit exempelvis 4-5 koppar kaffe under en viss tidsintervall än om jag druckit samma mängd vatten under samma tid. Med sämre menar jag att snarare än att ha blivit piggare blir jag tröttare, mer oskärpt. Gör jag det sent på kvällen så kan det också innebära att jag känner mig trött men samtidigt är jag det inte.

Jag kan inte tro på att kaffe ska fungera som vätskeersättning på samma sätt som enbart vatten gör, för kroppen både känns och fungerar helt annorlunda när jag bara dricker vatten mot om jag dricker The, eller Kaffe. Det är inga små skillnader vi pratar om här, det är symptom som rastlöshet, i vissa fall nervositet, inte alltid, allmänt känner mig mer stressad osv. Då jag hade ett rätt så konstans intag av 5-10 koppar om dagen blev jag aldrig piggare, hjärtat kunde slå fortare men jag kände mig fortfarande lugn plus en massa andra saker jag inte orkar ta upp.

Det ger säkert en viss vätskeersättning men koffeinet gör ju helt klart att den mängd vätska man får i försvinner snabbare och att man tillslut känner sig urlakad. Det här är mina egna personliga erfarenheter av att dricka kaffe, andra har säkerligen sina. Det händer än idag att jag känner sug efter kaffe men jag vet vilka dem först symptomen kommer att bli om jag skulle börja idag.

King Grub
2008-09-04, 16:07
Kaffe är ungefär lika vätskedrivande som kranvatten.

We conclude, based on the information above, that the popular beliefs about caffeine in regard to fluid balance, electrolyte balance, and exercise-heat tolerance are incorrect.

Because dehydration is absent, the body's ability to regulate temperature (i.e., via sweating and increased skin blood flow) is not impaired, even in a hot environment. In turn, because hyperthermia is not greater when caffeine is consumed (vs a water placebo), exercise performance is enhanced without increased physiological strain.

Exerc Sport Sci Rev. 2007;35(3):135-140.

The idea that caffeine is a diuretic originated around 1930 with experiments on just a few humans and with animal research. The results indicated that caffeine causes an increase in urine production, which is true. But then, water does the same thing. Does that mean that we shouldn’t drink water? ...the diuretic activity of caffeine is similar to that of water.

For decades, health and exercise experts have cautioned that caffeine causes dehydration, despite a lack of scientific evidence to support that idea. It’s fair to ask why hospitals aren’t filled with dehydrated people.

Armstrong, LE. Caffeine, body fluid-electrolyte balance, and exercise performance. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. 2002. 12:189-206 2002.

Armstrong LE, Pumerantz AC, Roti MW, Judelson DA, Watson G, Dias JC, Sökmen B, Casa DJ, Maresh CM. Fluid, electrolyte, and renal indices of hydration during 11 days of controlled caffeine consumption. International Journal of Sport Nutrition & Exercise Metabolism 15:252-265, 2005.

kavalen
2008-09-04, 16:17
Kaffe är ungefär lika vätskedrivande som kranvatten.



Exerc Sport Sci Rev. 2007;35(3):135-140.



Armstrong, LE. Caffeine, body fluid-electrolyte balance, and exercise performance. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. 2002. 12:189-206 2002.

Armstrong LE, Pumerantz AC, Roti MW, Judelson DA, Watson G, Dias JC, Sökmen B, Casa DJ, Maresh CM. Fluid, electrolyte, and renal indices of hydration during 11 days of controlled caffeine consumption. International Journal of Sport Nutrition & Exercise Metabolism 15:252-265, 2005.



Alltså du kan lägga fram vilka studier du vill, jag har också läst dem där. Det tråkiga är att vissa litar blint på studier som inte stämmer, eller jag ska väl säga att dem inte stämmer i mitt fall då andra kan ha sina erfarenheter. Jag ska ersätta mitt dagliga intag av vatten mot kaffe så får vi se vart det leder :) inte till något bra iaf.

Krisz
2008-09-04, 16:21
Ok, konstigt då att jag mår så pass mycket sämre efter att ha druckit exempelvis 4-5 koppar kaffe under en viss tidsintervall än om jag druckit samma mängd vatten under samma tid. Med sämre menar jag att snarare än att ha blivit piggare blir jag tröttare, mer oskärpt. Gör jag det sent på kvällen så kan det också innebära att jag känner mig trött men samtidigt är jag det inte.

Jag kan inte tro på att kaffe ska fungera som vätskeersättning på samma sätt som enbart vatten gör, för kroppen både känns och fungerar helt annorlunda när jag bara dricker vatten mot om jag dricker The, eller Kaffe. Det är inga små skillnader vi pratar om här, det är symptom som rastlöshet, i vissa fall nervositet, inte alltid, allmänt känner mig mer stressad osv. Då jag hade ett rätt så konstans intag av 5-10 koppar om dagen blev jag aldrig piggare, hjärtat kunde slå fortare men jag kände mig fortfarande lugn plus en massa andra saker jag inte orkar ta upp.

Det ger säkert en viss vätskeersättning men koffeinet gör ju helt klart att den mängd vätska man får i försvinner snabbare och att man tillslut känner sig urlakad. Det här är mina egna personliga erfarenheter av att dricka kaffe, andra har säkerligen sina. Det händer än idag att jag känner sug efter kaffe men jag vet vilka dem först symptomen kommer att bli om jag skulle börja idag.

Jag har läst (kommer tyvärr inte ihåg källan) att ca 10 % inte blir uppiggade av koffein och att nån procent av dessa dessutom blir trötta av koffein. Om jag dricker kaffe på kvällen, somnar jag som ett barn efter några koppar. Så det behöver inte vara att du blir "urlakad" utan det är koffeinet i sig som gör att du mår sämre eller blir tröttare.

Finns säkert en viss placeboeffekt vad gäller kaffedrickande, dvs en del av de där 10 procenten kanske inte blir påverkade egentligen men tack vare placebo känner de sig piggare i alla fall.

kavalen
2008-09-04, 16:25
Kaffe är ungefär lika vätskedrivande som kranvatten.



Exerc Sport Sci Rev. 2007;35(3):135-140.



Armstrong, LE. Caffeine, body fluid-electrolyte balance, and exercise performance. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. 2002. 12:189-206 2002.

Armstrong LE, Pumerantz AC, Roti MW, Judelson DA, Watson G, Dias JC, Sökmen B, Casa DJ, Maresh CM. Fluid, electrolyte, and renal indices of hydration during 11 days of controlled caffeine consumption. International Journal of Sport Nutrition & Exercise Metabolism 15:252-265, 2005.


Och vad är det här för något : The results indicated that caffeine causes an increase in urine production, which is true. But then, water does the same thing.

Jag pissar betydligt mindre nu när jag har ersatt samma antal koppar kaffe med vatten. Kan du hitta någon studie på om man pissar mer ofta när man dricker kaffe samt mer åt gången då man dricker vatten?

Eddie Vedder
2008-09-04, 16:27
Ok, konstigt då att jag mår så pass mycket sämre efter att ha druckit exempelvis 4-5 koppar kaffe under en viss tidsintervall än om jag druckit samma mängd vatten under samma tid. Med sämre menar jag att snarare än att ha blivit piggare blir jag tröttare, mer oskärpt. Gör jag det sent på kvällen så kan det också innebära att jag känner mig trött men samtidigt är jag det inte.

Jag kan inte tro på att kaffe ska fungera som vätskeersättning på samma sätt som enbart vatten gör, för kroppen både känns och fungerar helt annorlunda när jag bara dricker vatten mot om jag dricker The, eller Kaffe. Det är inga små skillnader vi pratar om här, det är symptom som rastlöshet, i vissa fall nervositet, inte alltid, allmänt känner mig mer stressad osv. Då jag hade ett rätt så konstans intag av 5-10 koppar om dagen blev jag aldrig piggare, hjärtat kunde slå fortare men jag kände mig fortfarande lugn plus en massa andra saker jag inte orkar ta upp.

Det ger säkert en viss vätskeersättning men koffeinet gör ju helt klart att den mängd vätska man får i försvinner snabbare och att man tillslut känner sig urlakad. Det här är mina egna personliga erfarenheter av att dricka kaffe, andra har säkerligen sina. Det händer än idag att jag känner sug efter kaffe men jag vet vilka dem först symptomen kommer att bli om jag skulle börja idag.

Inget av det du skriver här kan överföras direkt till vätskedrivande effekt av koffein. Helt klart andra effekter dock. Och att kaffe påverkar kroppen annorlunda än vatten är självklart, det innehåller ju en massa bioaktiva ämnen. Men det är som sagt inget som motbevisar det jag och Grub påpekat.

kavalen
2008-09-04, 16:29
Jag har läst (kommer tyvärr inte ihåg källan) att ca 10 % inte blir uppiggade av koffein och att nån procent av dessa dessutom blir trötta av koffein. Om jag dricker kaffe på kvällen, somnar jag som ett barn efter några koppar. Så det behöver inte vara att du blir "urlakad" utan det är koffeinet i sig som gör att du mår sämre eller blir tröttare.

Finns säkert en viss placeboeffekt vad gäller kaffedrickande, dvs en del av de där 10 procenten kanske inte blir påverkade egentligen men tack vare placebo känner de sig piggare i alla fall.


Placebo eller inte, det är hur som helst något ämne i drycken som skapar placeboeffekten. Jag har aldrig fått samma placeboeffekt på vatten. Om det nu itne är koffeinet som gör mig piggare vad är det då? Bara känslan av att jag dricker något ger ingen placeboeffekt för mig, då skulle jag kunna intala mig att jag även kan bli berusad på vatten, sån är jag inte. Om något ger effekt så är det drycken ifråga, och i drycken finns det något ämne som ligger till grund för det hela.

kavalen
2008-09-04, 16:38
Inget av det du skriver här kan överföras direkt till vätskedrivande effekt av koffein. Helt klart andra effekter dock. Och att kaffe påverkar kroppen annorlunda än vatten är självklart, det innehåller ju en massa bioaktiva ämnen. Men det är som sagt inget som motbevisar det jag och Grub påpekat.


Har jag försökt motbevisa er två eller, jag har berättat om mina egna erfarenheter vilka jag inte tycker är speciellt positiva. Det kan skrivas sida upp och sida ner av koffein eller kaffe men jag kommer alltid veta vilka effekter det har på mig, och dem är som sagt inte bra.

Alltså man kan göra det enkelt, antingen dricker man koffeinhaltiga drycker och ser vad som händer efter ett större intag eller efter en längre tids brukande, att sedan försöka sluta är bara det en konst i sig. Det är alltid lika kul att se någon dricka kaffe vid kiosken på 9an istället för vatten, maken till mer speedade människor på 10an har jag aldrig varit med om, och sen kommer fallet.

Som du säger behöver det ju inte vara själva koffeinet utan jag kanske har kommit in för mycket på kaffet i sig. Det kan givetvis vara så att det är andra ämnen i drycken som påverkar, dock upplever jag en helt annan känsla när jag dricker koffeinfritt vilket jag iof bara gjort några gånger, men ingenting negativt att rapportera.

Krisz
2008-09-04, 16:41
Placebo eller inte, det är hur som helst något ämne i drycken som skapar placeboeffekten. Jag har aldrig fått samma placeboeffekt på vatten. Om det nu itne är koffeinet som gör mig piggare vad är det då? Bara känslan av att jag dricker något ger ingen placeboeffekt för mig, då skulle jag kunna intala mig att jag även kan bli berusad på vatten, sån är jag inte. Om något ger effekt så är det drycken ifråga, och i drycken finns det något ämne som ligger till grund för det hela.

Jag menade att placebon kan ligga bakom att fler inte är medvetna om att de inte blir piggare av kaffe. Du skrev väl att du känner dig tröttare och mer oskärpt av att dricka kaffe? Jag menar att det kan bero på att du hör till de få procent som blir trötta av kaffe och att det beror på koffeinet och inte på att det skulle vara vätskedrivande.

Eddie Vedder
2008-09-04, 16:46
Har jag försökt motbevisa er två eller

Hela ditt långa inlägg var ju ett svar på det jag skrev om att koffein inte är vätskedrivande. Då är det väl inte så konstigt att jag tolkar det som att du inte håller med om det?

Om du upplever andra saker så är det inte det minsta konstigt alls, det har jag aldrig påstått. Men inte har det ett dugg med mitt första inlägg att göra i alla fall så det hade du ju inte behövt citera i såna fall.

demode
2008-09-04, 19:02
Kan det inte finnas något annat i kaffe som piggar upp förutom koffein?

demode
2008-09-04, 19:05
edit: Sist jag fick i mig för mkt koffein hjälpte det och tvångskräka, dvs stoppa fingrarna i halsen o tömma magen på innehåll.

kavalen
2010-01-24, 10:22
Hela ditt långa inlägg var ju ett svar på det jag skrev om att koffein inte är vätskedrivande. Då är det väl inte så konstigt att jag tolkar det som att du inte håller med om det?

Om du upplever andra saker så är det inte det minsta konstigt alls, det har jag aldrig påstått. Men inte har det ett dugg med mitt första inlägg att göra i alla fall så det hade du ju inte behövt citera i såna fall.


Koffein är vätskedrivande och det inte så lite heller. Hinka i dig kopp efter kopp och du blir törstig, vad tyder det på? Har läst andra trådar och vet ju med mig att du själv dricker rätt mycket kaffe, du känner väl själv att du måste dricka en hel del vatten sen.

Jag dricker kaffe för att jag får en viss kick av det, men om forskare har kommit fram till att det inte är vätskedrivane, rent bullshit enligt mig. Visst jag tolererar mer nu än när jag började dricka kaffe och springer i på toa lika ofta men man känner av det. Om det sedan är koffeinet eller nått annat har jag ingen aning om men samma effekt uppnås genom att dricka för mycket te.

Eddie Vedder
2010-01-24, 10:38
Koffein är vätskedrivande och det inte så lite heller. Hinka i dig kopp efter kopp och du blir törstig, vad tyder det på? Har läst andra trådar och vet ju med mig att du själv dricker rätt mycket kaffe, du känner väl själv att du måste dricka en hel del vatten sen.

Jag dricker kaffe för att jag får en viss kick av det, men om forskare har kommit fram till att det inte är vätskedrivane, rent bullshit enligt mig. Visst jag tolererar mer nu än när jag började dricka kaffe och springer i på toa lika ofta men man känner av det. Om det sedan är koffeinet eller nått annat har jag ingen aning om men samma effekt uppnås genom att dricka för mycket te.

Du svarar på ett snart två år gammalt inlägg. Har du gått och grämt dig över det i snart två år?:D

Skämt åsido, att man blir kissnödig av att dricka är knappast konstigt. Frågan är alltså om du så att säga "går minus", alltså kissar ut mer än du dricker. Men du har ju bestämt dig att otaliga studier som säger motsatsen samtliga är fel och har du bestämt dig för vad som är "rätt" utan tvekan så finns ingen anledning att diskutera.