handdator

Visa fullständig version : Storlek på viktskivorna


Flykt
2008-08-24, 16:26
Körde första markpasset på det "vanliga gymmet" i fredags. Där har de viktskivor av järn och är således mycket mindre till storleken än gummiplattorna andra gym har. Jag tyckte det gick rätt trögt och när jag funderade mer på det så har jag alltid lyft mindre på detta gym än andra.

I våras tränade jag på ett gym med "gummiplattor", dvs. oavsett vikt (över 10 kg) är alla plattor lika stora diametermässigt.


Gör det stor skillnad om t.ex radien är 5 centimeter mindre? Alltså måste man gå djupare när man har sådana viktplattor. Finns det något i mitt resonemang som håller, eller har jag blivit klenare bara? :D

C.E.J.
2008-08-24, 16:28
Finns det inga 20kg plattor du kan använda då, de är väl lika stora som gummiplattor.

LoTiX
2008-08-24, 16:40
Vad menar du? Är viktskivorna mindre i diameter hamnar stången närmare golvet och man måste utföra en längre rörelse så ja det är jobbigare.

myggan
2008-08-24, 16:42
Gör det stor skillnad om t.ex radien är 5 centimeter mindre? Alltså måste man gå djupare när man har sådana viktplattor.

Du frågar alså om man måste hämta stången längre ner om stången hamnar närmare golvet? :) Svaret är Ja.

Flykt
2008-08-24, 16:59
Finns det inga 20kg plattor du kan använda då, de är väl lika stora som gummiplattor.
20 kgs plattorna är fortfarande mindre än en standard 20 kg platta i gummi.

myggan & LoTiX: ja det är så jag menar.
I t.ex bänkpress gör ju varje centimeter i lyftväg extremt mycket, hur mycket gör det i marklyft?
Kan någon mäta radien på en 20 kgs gummiplatta? Jag ska ner på gymmet ikväll och mäta på den 20 kgs platta de har där.

myggan
2008-08-24, 17:04
20 kgs plattorna är fortfarande mindre än en standard 20 kg platta i gummi.

myggan & LoTiX: ja det är så jag menar.
I t.ex bänkpress gör ju varje centimeter i lyftväg extremt mycket, hur mycket gör det i marklyft?
Kan någon mäta radien på en 20 kgs gummiplatta? Jag ska ner på gymmet ikväll och mäta på den 20 kgs platta de har där.

Spontant skulle jag säga att det gör ganska mycket.
Exakt hur mycket är nog inviduellt beroende på vart stången hamnar och hur det påverkar din lyftkraft och teknik.

Finns det inget powerrack du kan ställa lågt och lägga stången på ?
Kör du tillräckligt tungt för att lassa på 20kgs plattor så borde det lösa problemet. (En 20:a på varje sida räcker ju)
Är nog ingen större skillnad i diameter på 20or i gummi och stål.

Gnusram
2008-08-24, 17:06
Kan någon mäta radien på en 20 kgs gummiplatta?

En internationell viktskiva är 45 cm om jag inte missminner mig.

Erik__
2008-08-24, 17:14
Om vikterna är mindre än "normalt" så kan du ju lägga ner några viktskivor platt på golvet så att stången kommer upp en bit.

Flykt
2008-08-24, 20:11
Om vikterna är mindre än "normalt" så kan du ju lägga ner några viktskivor platt på golvet så att stången kommer upp en bit.
Sant, men då kommer de plattorna ganska snart gå sönder ;)
Mätte radien på den största skivan (20 kg) och det var 21 cm dvs. 42 cm i diamter.

Kan någon bekräfta det Gnusram säger? Dvs. att en internationell skiva är 48 cm i diamter?

Gnusram
2008-08-24, 20:16
45 cm

48 cm

Jag kan faktiskt bekräfta själv. Kollade på Eleikos hemsida för säkerhets skull, 45 alltså.

Troll
2008-08-24, 20:53
Spontant skulle jag säga att det gör ganska mycket.
Exakt hur mycket är nog inviduellt beroende på vart stången hamnar och hur det påverkar din lyftkraft och teknik.

Finns det inget powerrack du kan ställa lågt och lägga stången på ?
Kör du tillräckligt tungt för att lassa på 20kgs plattor så borde det lösa problemet. (En 20:a på varje sida räcker ju)
Är nog ingen större skillnad i diameter på 20or i gummi och stål.

Mina 20kilos har en diameter på 38cm så det kan skilja en hel del. (7cm)

HMG
2008-08-25, 01:59
Mina 20kilos har en diameter på 38cm så det kan skilja en hel del. (7cm)

7/2= 3.5cm (stången är ju i mitten och det är skillnaden på radien man mäter?

sen kan man ju hoppa upp på en box så man kan gå riktigt djupt och skivornas storllek inte har nån betydelse alls;)

Troll
2008-08-25, 04:17
7/2= 3.5cm (stången är ju i mitten och det är skillnaden på radien man mäter?

sen kan man ju hoppa upp på en box så man kan gå riktigt djupt och skivornas storllek inte har nån betydelse alls;)

Jag quotade myggan som skrev skillnaden på diametern men annars har du helt rätt.

Nitrometan
2008-08-25, 09:45
45 cm.

Jag skulle aldrig träna på ett ställe som inte använde "internationella vikter" (och helst Eleiko, Leoko eller nåt annat "kvalitetsmärke"). Men så är jag en bortskämd styrkelyftare också.

Om de inte kan hålla rätt diameter på vikterna - hur ska amn då veta att de kan hålla rätt vikt på dem?