handdator

Visa fullständig version : Lurade era föräldrar er när ni var små?


Demoneyes
2008-08-24, 12:37
Jag satt och funderade lite på min uppväxt och så kommer jag på diverse lögner mina föräldrar hade dragit för mig när jag var allt mellan 5-7 år.

Här är mitt bidrag: Min mor och jag var i en skoaffär när jag var runt 5. Jag hade alltid karborreband på mina skor när jag var liten som så många andra. Min mor hade bestämt sig för att jag skulle börja använda mig av skor med snöre. Då säger hon till mig när jag tjatat litet tag om att jag vill ha skor med karborre på att de skorna börjar ta slut och då finns det inga till de andra barnen och du har ju faktiskt haft många såna skor.

Ganska kul hur man kan komma ihåg såna saker efter så lång tid :)
Har ni någon smaskig lögn att bidra med :)

xarizma
2008-08-24, 12:42
Nej, jag lurade dom.

Tanden
2008-08-24, 12:47
ja självklart. som liten tröttnade jag på leksaker efter 1vecka, så då fick mina föräldrar köpa nya. efter ett tag så tröttnade de på att köpa nytt och bestämde sig för att gömma hälften av mina leksaker i 1månad. sedan tog de fram leksakerna och jag trodde givetvis att det var helt nya prylar.

Cilia
2008-08-24, 12:55
Mina föräldrar lurade oss med tolvslaget kring nyår. Dom ställde fram alla klockor och så körde dom av fyrverkeriet så fick vi barn gå och lägga oss. Sen firade dom vidare.

Sen den klassiska lögnen att man får kramp om man simmar mindre än en timme efter man har ätit.

lectris
2008-08-24, 12:57
ja självklart. som liten tröttnade jag på leksaker efter 1vecka, så då fick mina föräldrar köpa nya. efter ett tag så tröttnade de på att köpa nytt och bestämde sig för att gömma hälften av mina leksaker i 1månad. sedan tog de fram leksakerna och jag trodde givetvis att det var helt nya prylar.

HAHA! ska jag också köra med när, om, jag nu får ett gäng materialistiska snorungar på halsen.

självklart blev jag lurad, säkert så många gånger att det var mer en regel än ett undantag.. sen minns jag inte så mycket av min barndom tyvärr så jag har inget exempel att komma med för tillfället *popcorn* smörpaketet blev tappad i huvudet en gång för mycket.. eller?! :MrT:

jaaaaag
2008-08-24, 13:40
De har ju ljugit ihjäl sej om tomten till mej, och tandfén såklart.

När vår hund Basta som jag älskade över allt annat skulle avlivas så hette det att hon hamnade hos en ny familj på landet där hon var jättelycklig osv och jag gick flera år efter det och tänkte på att hälsa på henne på landet. Det fick jag reda på för ett par år sedan bara.. haha

Vi hade ett "godistroll" ute vid vår sommarstuga, jag och min kusin gick dit och sjöng en ramsa som min pappa hittat på, la två tior var och nästa dag låg där nåra påsar godis som trollet hade lämnat.

De ljög om att vi hade en gammelgädda (100 år gammal) i sjön vid sommarstugan med, som bet en i tårna om man simmade för långt ut.

Osv.. jag tror att föräldrar ljuger hela tiden. (:

Demoneyes
2008-08-24, 13:44
Sen den klassiska lögnen att man får kramp om man simmar mindre än en timme efter man har ätit.

Den har man hört några gånger men hajjar inte vad var syftet med den lögnen?

Björkvedens mästare
2008-08-24, 13:46
Den har man hört några gånger men hajjar inte vad var syftet med den lögnen?

Inte lögn, myt !

Jag badade i vänern en gång och frågade min farsa vad som var på andra sidan vattnet.. Afrika, svarade han och jag gick länge och trodde att man kunde se afrika från vänerns kust.

Mago
2008-08-24, 13:46
Den har man hört några gånger men hajjar inte vad var syftet med den lögnen?

De vill väl vila lite efter maten och slippa följa med ungarna ut i vattnet.

lectris
2008-08-24, 13:47
Den har man hört några gånger men hajjar inte vad var syftet med den lögnen?

Syftet är ju att föräldrarna ska ha en chans att jäsa lite och låta sina proppfulla magar smälta i en timme innan de måste resa på rumpan och ha uppsikt över ungarna som plaskar i vattnet.

edit: tur att man är så snabb i fingrarna :(

petah
2008-08-24, 13:47
Inte lögn, myt !

Jag badade i vänern en gång och frågade min farsa vad som var på andra sidan vattnet.. Afrika, svarade han och jag gick länge och trodde att man kunde se afrika från vänerns kust.

hahahhaha

Jag blev lurad mest av min mormor, kommer inte i håg nått klockrent nu bara.

Jax
2008-08-24, 13:49
Den har man hört några gånger men hajjar inte vad var syftet med den lögnen?
Jag tror att många inte ser det som en lögn utan tror på det själva.

pabb
2008-08-24, 13:56
Jag blev ilurad att om man äter kärnor från frukt så kommer de att fastna i blindtarmsbihanget och bli inflamerat så att man måste operera + en massa som redan sagts.

Andy.da.wohoo
2008-08-24, 13:59
Eftersom jag bor på en bondgård med två stora urinbrunnar på baksidan av stallen som man lätt kunnat ramla ner för så sa mina föräldrar att det fanns "Brunsgubbar" som åt upp barn som gick bakom stallen helt själva:)

Wao
2008-08-24, 14:00
Om jag bråkade mycket när jag var mindre så kunde min mamma hota med att ringa "Arga tanten och farbrorn" som bodde ute i skogen. Där fanns inga leksaker och det var helt släckt i huset. Det funkade varje gång, för jag vågade aldrig chansa och kanske hamna hemma hos dom :(

Demoneyes
2008-08-24, 14:03
Jag tror att många inte ser det som en lögn utan tror på det själva.

Jag trodde på det tills nu faktiskt. Kändes inte allt för orimligt kanske därför så många tror på myten

Lellan
2008-08-24, 14:05
Jag var väl en sisådär 5 år och vägrade borsta tänderna. Men då sa min mamma att "den här tandkrämen använder Carola" (hon var min idol :em:) och jag bet i det sura äpplet och borstade ivrigt morgon och kväll. Vill minnas att det var Denivit tandkräm.

Om jag tvekade eller slarvborstade så möttes jag av Carolaaffischen med hennes leende när jag kom till mitt rum, sedan vände jag skamset och borstade ordentligt en gång till. Med djup suck å vånda.

Dessutom sa de att bilden inte startde/ alt stannade när man knäppte upp säkerhetsbältet. Så än idag är jag jättenoga med både bälte och tänder. Smarta föräldrar, men jag minns jag var lite sur när jag kom på deras lögner.. :D

Tricklev
2008-08-24, 14:09
Ja, jag minns en lögn som mer eller mindre alla måste ha stött på, bråkiga hundar som alltid flyttade till landet där dom kunde springa fritt och leka hela dagarna.

Jaws
2008-08-24, 14:15
Skulle alltid snylta av fassans godis när jag var liten. En gång hade han lagt en omgång torra kaninbajsar i godispåsen som han låtsades äta och frågade om jag ville ha.. så jag åt såklart för fulla muggar, belåten av att jag än en gång fick käka fassans godis.*grr27*

The_RobRoy
2008-08-24, 14:19
Jag kom osökt att tänka på denna :D

http://www.tjuvlyssnat.se/mellersta-sverige/livet-ingen-barnlek

Förövrigt blev jag lurad om Tomen som alla barn, sen kan jag inte minnas något annat drastiskt.

petah
2008-08-24, 14:20
Skulle alltid snylta av fassans godis när jag var liten. En gång hade han lagt en omgång torra kaninbajsar i godispåsen som han låtsades äta och frågade om jag ville ha.. så jag åt såklart för fulla muggar, belåten av att jag än en gång fick käka fassans godis.*grr27*

haha, jag gillar din farsa mer och mer. :naughty:

The_RobRoy
2008-08-24, 14:20
Skulle alltid snylta av fassans godis när jag var liten. En gång hade han lagt en omgång torra kaninbajsar i godispåsen som han låtsades äta och frågade om jag ville ha.. så jag åt såklart för fulla muggar, belåten av att jag än en gång fick käka fassans godis.*grr27*

:laugh:

Va taskigt..

:laugh:

Bahir
2008-08-24, 14:24
Jag kommer inte ihåg särskilt mycket om vad mina föräldrar lurade mig om, men jag kommer ihåg en grej som jag är rätt "stolt" över att ha kommit på som liten, även fast det var ganska dumt:

Mina föräldrar brukade kolla om jag hade borstat tänderna genom att känna på ifall tandborsten var blöt, så jag kom på att jag kunde skölja den i vatten för att slippa. Detta hände rätt ofta under flera år, tills jag blev stor nog att 1. de inte kollade längre och 2. jag kom på att det nog kan vara rätt smart att borsta tänderna ändå. Som tur är är mina tänder i prima skick idag.

Exdiaq
2008-08-24, 14:34
Skulle alltid snylta av fassans godis när jag var liten. En gång hade han lagt en omgång torra kaninbajsar i godispåsen som han låtsades äta och frågade om jag ville ha.. så jag åt såklart för fulla muggar, belåten av att jag än en gång fick käka fassans godis.*grr27*




Hahaha, fyfan :D

Exdiaq
2008-08-24, 14:38
Skulle alltid snylta av fassans godis när jag var liten. En gång hade han lagt en omgång torra kaninbajsar i godispåsen som han låtsades äta och frågade om jag ville ha.. så jag åt såklart för fulla muggar, belåten av att jag än en gång fick käka fassans godis.*grr27*



Min farsa la en musfälla i sin godispåse en gång förresten. Det gjorde ont *rolleyes*

JustinCredible
2008-08-24, 14:45
Jag ville ha långt hår när jag var lite (typ min högsta dröm) och morsan (som inte tyckte det var snyggt) sa att man var tvungen att klippa det för att det skulle växa. Så jag klippte det med jämna mellanrum och trodde att det skulle växa på grund av det. Såhär i efterhand måste jag ju ha varit utvecklingsstörd för att ha gått på nåt sånt. Gick runt med samma frilla i flera år och väntade på att det skulle bli axellångt.

petah
2008-08-24, 14:47
Jag ville ha långt hår när jag var lite (typ min högsta dröm) och morsan (som inte tyckte det var snyggt) sa att man var tvungen att klippa det för att det skulle växa. Så jag klippte det med jämna mellanrum och trodde att det skulle växa på grund av det. Såhär i efterhand måste jag ju ha varit utvecklingsstörd för att ha gått på nåt sånt. Gick runt med samma frilla i flera år och väntade på att det skulle bli axellångt.

hahahahahhahahaha, där börja jag verkligen skratta :D

Frantic
2008-08-24, 14:50
När jag och syrran blev allt för påfrestande när vi var små så sa föräldrarna att "Dödshoppet från trottoarkanten" snart började på TV. Där satt vi och kunde vänta hur länge som helst på filmen som aldrig kom. Det fungerade flera gånger också.

Man kan inte vara allt för skärpt om man tror att man dör om man hoppar från en trottoarkant:D?

sunkan
2008-08-24, 14:55
Jag och min familj var utomlands rätt mycket när jag var liten men att få en 5-åring att sitta still på en flygplansstol i 6h är ju inte det lättaste så då berättade mina föräldrar att det bodde en varan på flyplanet som skulle äta upp mina fötter om jag satte ner dem på golvet, så jag satt snällt ihopkrupen på min flygstol hela resorna:D

När jag började tvivla på karius och baktus så skulle pappa överbevisa mig och visade mig handfatat en morgon som hade massa små prickar som enligt honom var karius och baktus men i själva verket så var det pappa som nyss rakat sig och de små svarta prickarna var alltså skäggstrån.

Och om jag var grinig och jobbig så skulle källargubben som bodde i pannrummet i källaren komma och äta upp mig.

Finns säkert hur mycket som helst mer men det är var jag kommer på nu.

Loke
2008-08-24, 15:08
Min mamma gillade inte att ljuga för sina barn, det gör hon fortfarande inte när det gäller barnbarnen. Hon förderar att förklara för barnen hur det ligger till på riktigt. Jag kan aldrig minnas att hon någonsin haft en direkt lögn faktiskt.

Men så blev jag som jag blev också, det är nog bättre att ljuga ;)

Tolkia
2008-08-24, 15:16
Sen den klassiska lögnen att man får kramp om man simmar mindre än en timme efter man har ätit.
Det där tror jag (som några andra ovan) snarare är en myt än en lögn, d.v.s. den som yttrar den tror själv på den.

Vi blev nog inte lurade så ofta, jag minns det där med att en utdragen tand skulle bli en enkrona om man lade den i ett vattenglas, men jag tror att det var lite som med tomten - man visste att det var något föräldrarna hittade på, men det var kul att spela med (tomten var f.ö. vår mormor). Däremot var pappa förtjust i att kläcka kvasifilosofiska kommentarer av typen "hur vet du att du finns, vi kanske bara är tankar i huvudet på en apa", vilket jag vill minnas att vi tyckte var väldigt obehagligt.

Sebsun
2008-08-24, 15:41
Däremot var pappa förtjust i att kläcka kvasifilosofiska kommentarer av typen "hur vet du att du finns, vi kanske bara är tankar i huvudet på en apa", vilket jag vill minnas att vi tyckte var väldigt obehagligt.

Det är väldigt obehagligt!

Farsan lurade i mig att det fanns en skogsdjävul, så jag tyckte att det var läskigt att gå nära skogen utan en vuxen. Han kunde även säga "om du inte är snäll kommer skogsdjävulen och tar dig", jag har fortfarande en bild utav honom i huvudet :D . Jag trodde också att när jag hade glömt en strumpa på dagis tjocka matta hade den åkt ner genom golvet till skogsdjävulen (för fröknarna kunde ju inte ha tagit dom *rolleyes* )

Lellan
2008-08-24, 15:42
Förövrigt blev jag lurad om Tomen som alla barn, sen kan jag inte minnas något annat drastiskt.

Haha, apropå tomten så visade vi kort för sonen (2½ år) häromdagen. När fotona från julafton dök upp så säger han "pappa tomte!". Haha, så lättlurad var han... just där och då ägnade han inte tomten en blick, vill minnas att han var hög på socker å presenter (inte tomten, grabben).

Osten80
2008-08-24, 16:00
Jag ville ha långt hår när jag var lite (typ min högsta dröm) och morsan (som inte tyckte det var snyggt) sa att man var tvungen att klippa det för att det skulle växa. Så jag klippte det med jämna mellanrum och trodde att det skulle växa på grund av det. Såhär i efterhand måste jag ju ha varit utvecklingsstörd för att ha gått på nåt sånt. Gick runt med samma frilla i flera år och väntade på att det skulle bli axellångt.

Hahahahaha. Bäst hittills.

LadyInsane
2008-08-24, 16:02
Hahahahaha. Bäst hittills.

+1..haha så undebar!

Eddie Vedder
2008-08-24, 16:41
Farsan lurade i mig att det fanns en skogsdjävul, så jag tyckte att det var läskigt att gå nära skogen utan en vuxen. Han kunde även säga "om du inte är snäll kommer skogsdjävulen och tar dig", jag har fortfarande en bild utav honom i huvudet :D

Ser han ut som din avatar typ?:D

Tricce
2008-08-24, 16:50
Jag lurar min son! Tandtroll, tomten. Sen är han livrädd för tjuvar så när man vill ha honom i säng är det bara säga att "nu är det tjuvar ute" så vill han gå och sova på direkten. Är jag elak? :D
6 bast är han.

Lelle Pelle
2008-08-24, 16:53
När jag blev arg låste jag alltid in mig på toaletten, och varje gång sa mamma att jag skulle få en kaka om jag kom ut. Jag kom ut på direkten, men jag fick aldrig någon kaka.:(Jag gick på det varje gång...

Edit: För drygt ett år sedan köpte hon dock en massa kakor åt mig och sa "De här är jag skyldig dig".:)

Eddie Vedder
2008-08-24, 16:54
Det enda jag ka komma på såhär på rak arm är klassikern om att smärtan går över bara genom att mamma eller pappa blåser på där man har ont.

Jag kunde ramla och slå mig, gråta av smärta, mamma blåste och vips lekte jag igen som om inget hade hänt.:)

PowPow
2008-08-24, 17:01
Det enda jag kan komma på är att min föräldrar lurade mig och sa att man inte behövde någon krok på fiskedraget för att få fisk.

Eller rättare sagt: De undanhöll hela krok-fenomenet. Så jag spenderade flera fiskeveckor med ett fiskedrag utan krok. Någon fisk fick jag såklart inte.

En äldre farbor avslöjade lögnen för mig. "Men herregud, pojk, du måste ju ha en krok som fiskarna kan fastna på". Men jag var å andra sidan ett ovanligt klumpigt barn. Så det var nog bäst så.

Sebsun
2008-08-24, 17:13
Ser han ut som din avatar typ?:D

:laugh: !
Självklart ;)

Upptaget
2008-08-24, 17:19
Min farsa har alltid älskat tuggummi! så när jag var mindre så fick jag alltid av honom, men eftersom jag tyckte det var så gott så tuggade jag på det i max 3 minuter och sen svalde det, sedan tjatade jag om att få 1 till, och efter att han gett mig många så tröttnade han, och satte sig på knä bredvid mig och sa att han inte velat säga detta innan, bara för att inte skrämma mig.. Sväljer man tuggummi så kan det fastna på hjärtat :O liten och dum som man var gick man på det så nästa gång han frågade om jag ville ha så avstog jag :D

Muskelbyggaren
2008-08-24, 17:27
Fiskpinnar blev hajpinnar, och den korta och lättskötta frisyren blev helt plötsligt mycket ballare när jag fick veta att det var en tigerfrisyr. :hbang:

JärnJane
2008-08-24, 17:37
Fiskpinnar blev hajpinnar, och den korta och lättskötta frisyren blev helt plötsligt mycket ballare när jag fick veta att det var en tigerfrisyr. :hbang:

haha! när vi gnällde över att det var skal på den stekta potatisen så sa pappa att det var "cowboypotatis", den blev naturligtvis jättegod då. Alla vilda cowboys tillagade sin potatis så!

lectris
2008-08-24, 17:46
...cowboypotatis!! :laugh:

edit: fan vad roligt det måste vara att vara förälder och få hitta på dessa lögner hela tiden

Jaws
2008-08-24, 17:50
...cowboypotatis!! :laugh:

edit: fan vad roligt det måste vara att vara förälder och få hitta på dessa lögner hela tiden

Ja men som förälder måste man ha fingerspetzgefühlen..trodde allt förlänge att alla moln kom ifrån det höga tornet vid mobilia i malmö..

Mago
2008-08-24, 18:25
Det enda jag ka komma på såhär på rak arm är klassikern om att smärtan går över bara genom att mamma eller pappa blåser på där man har ont.

Jag kunde ramla och slå mig, gråta av smärta, mamma blåste och vips lekte jag igen som om inget hade hänt.:)

Så är det iofs.
Enkelt sett så delar signalerna för smärtan och signalerna för blåsandet nervbanor och blåssignalerna konkurerar ut en del av smärtsignalerna.

Poxeman
2008-08-25, 05:51
Jag kom osökt att tänka på denna :D

http://www.tjuvlyssnat.se/mellersta-sverige/livet-ingen-barnlek

Förövrigt blev jag lurad om Tomen som alla barn, sen kan jag inte minnas något annat drastiskt.

Och jag tänker direkt på denna:

tjuvlyssnat.se/ngon-som-har-numret-till-en-duktig-barnpsykolog (http://www.tjuvlyssnat.se/allmant/ngon-som-har-numret-till-en-duktig-barnpsykolog)
:laugh:

mela
2008-08-25, 09:43
Mina föräldrar lurades inte så jättemycket. Det mesta som de berättade om var visserligen rätt så smart.

Jag var en riktig gottegris som liten. Eller ett fetto kanske man kan kalla det. Jag lurade mina föräldrar hela tiden när jag hade ätit upp smöret bl.a. Men iaf, så berättade dem att det åkte runt en man i en bil (en vit volvo) och lockade med sig småbarn till sin stuga i skogen. Vad som hände där fick vi aldrig riktigt veta. Fantasin var på topp som barn liksom. Detta vet jag inte om det är sant eller inte. För när jag va typ 12 så stod det i tidningen att "mannen i den vita volvon" hade åkt dit. Fast han bodde inte i skogen. Där bodde en annan dude som faktiskt var snäll.

Det med att man får kramp om man badar efter att man har ätit fick vi också höra. 30min efter frukost och 1h efter middag. Vilket var pest på somrarna när man var ute med båten.

Scratch89
2008-08-25, 10:52
Min far lurade i mig och min syster när vi var glin att han hade varit hos indianerna. Det var inte vilka indianer som helst, för de bodde på något ställe där det var både het sommar och kall vinter, för hans historier varierade från att fånga isbjörnar till att tämja bufflar. Jag och min syster svalde allting med hull och hår (fast min syster hävdar nu i efterhand att hon inte lät sig luras utan att det endast var jag, bah!) och vi tyckte att vi hade världens häftigaste pappa.

Lögnen avslöjades dock när jag berättade detta för mina fröknar på Kyrkans Barntimmar. När far kom och hämtade mig hävdade jag att min pappa var bäst, för han hade träffat på livs levande isbjörnar (vi hade precis pratat om hur tuffa vissa var som hade varit på bilsafari). Far blev väldigt röd i ansiktet och hävdade att vi var tvungna att åka och handla innan det stängde (klockan var lite efter 6).

Ganymedes
2008-08-25, 11:01
Blev nog aldrig lurad som barn. Eller så blev jag det och är fortfarande för korkad för att ha genomskådat dem? :cryout:

När jag får kids ska jag lura dem att alla människor är lika värda och att källsortering visst spelar roll.

Elfsberg
2008-08-25, 11:03
Fan vad roligt att ljuga om massa skit för sina barn.

Farsan berättade för mig när jag var en liten plutt(16-17 år sen kanske..) om hur han dödat isbjörnar med sin rambo-kniv. En grönländsk isbjörn ståendes på bakbenen mätte ungefär lika högt som ett vanligt enplans-hus och jag berättade för alla andra på dagis om hur jäkla grym farsgubben min var.

Liten Men Fet
2008-08-25, 11:18
Skit jag fick ju lite uppenbarelser så här på mitt 28:e levnadsår.

1. Jag har väldigt ärliga föräldrar.

2. Nu vet jag varför det finns så många människor som inte har någon verklighetsförankring.


Jag har gått och funderat på hur det kan finnas så mycket folk som är instängda i sin lilla bubbla men nu vet jag nog, dom har matats med lögner hela uppväxten och har aldrig lyckats få till något kritiskt tänkade.

sunkan
2008-08-25, 11:20
Skit jag fick ju lite uppenbarelser så här på mitt 28:e levnadsår.

1. Jag har väldigt ärliga föräldrar.

2. Nu vet jag varför det finns så många människor som inte har någon verklighetsförankring.


Jag har gått och funderat på hur det kan finnas så mycket folk som är instängda i sin lilla bubbla men nu vet jag nog, dom har matats med lögner hela uppväxten och har aldrig lyckats få till något kritiskt tänkade.

eller så är det bara så att du fortfarande inte förstår att dina föräldrar ljugit?;)

Pingu
2008-08-25, 15:09
Jag satt och funderade lite på min uppväxt och så kommer jag på diverse lögner mina föräldrar hade dragit för mig när jag var allt mellan 5-7 år.
Har ni någon smaskig lögn att bidra med :)

Jag åt på tvålen när jag var något är gammal och då sa farsan att tvål minsann var gjort på döda katter och hundar. Jag gillade ju hundar o katter så jag käkade aldrig mera tvål men jag tyckte jävligt synd om dom stackarna som skulle bli tvål *gah!*

regus
2008-08-25, 15:15
Pappa lurade mig när jag var runt sju år att ett glas med rödvin var saft. Tyvärr var jag lite för förkyld för att känna vinlukten.

Jag gillade inte min pappa då.