handdator

Visa fullständig version : Någon idé att börja med kosttillskott?


AnnaElin
2008-08-24, 00:12
Hej alla glada!

Jag är ganska ny på gymmet. Har tränat kampsport nästan hela mitt liv,
så jag har ganska starka uthålliga muskler,
men dom är inte så synliga som jag hade velat,
så jag har bestämt mig för att testa gymmet, och ändra kosten.
Och nu kommer frågan om kosttillskott?
Efter som jag fortfarande har en del fett att ta/bränna ifrån är det då någon idé att börja ta tillskott,
eller ska jag vänta med det till musklerna är mer "utvecklade/synliga"??:confused:

tjabon
2008-08-24, 02:23
Många manliga långdistanslöpare t.ex. har väldigt låg fettprocent
men är ändå inte vaskulära. Dvs muskler och ådror framträder
inte speciellt tydligt.
Jag tycker du ska gymma på ordentligt, äta ordenligt och komplett
(ev. bara ta Omega-3 tillskott) och se vad som händer och hur det
känns dom kommande månaderna.
Min gissning är att muskler kommer bli mer markanta inom 3-6 mån.

Lycka till !

Sverker
2008-08-24, 06:37
Varför måste du banta fram dina muskler ? Du verkar intresserad av kampsport och då behöver du muskler.

Mitt förslag är att du lägger till styrketräning på gymmet så att det passar kampsportträningen.

Kan du balansera bra, så att du inte blir övertränad kommer du att behålla eller minska fettet men bygga muskelmassa. Med lite kött på bena kommer du att se mer vältränad ut. Bättre hållning och självkänsla får du på köpet.

AnnaElin
2008-08-24, 22:00
Banta?? Aldrig!! Måste äta anständig kost och träna annars dör man väl;), jag menade mer att träna tills musklerna blir mer synliga, och i fall kosttillskott var något som jag kunde använda?? Vet inte om jag kanske formulerade min fråga lite konstigt. Men Tack för tipsen iaf, :)

AmericanDragon
2008-08-24, 22:38
Går du ner i vikt blir dina muskler du har nu mer synliga. Vill du bygga muskler är det med största sannolikhet att de kommer vara lite mer täckta med fett i början och kommer inte synas lika väl.

Guddi
2008-08-24, 23:36
Vill du bygga muskler är det med största sannolikhet att de kommer vara lite mer täckta med fett i början och kommer inte synas lika väl.Det där gäller vid snabbare viktuppgång och för folk som är vana vid styrketräning. Om man äter bra med lagom med kalorier samtidigt som man tränar på kan man mycket väl lägga på sig muskler utan att behöva lägga på sig något märkbart med fett. Är till och med så att man kan minska något BF % om man sköter sig bra.

+1 på Sverker

Elfsberg
2008-08-25, 11:10
Rent generellt så tycker jag nog att man ska lära sig styrketräna ordentligt innan man börjar mixtra med och förlita sig på prestationshöjande preparat.

Jag tycker att en kopp kaffe duger gott och väl i början. :)

ChrisDEFC
2008-08-25, 12:24
har du tränat väldigt länge men inte fått dom resultat du vill tycker jag att du ska ta extra protein och extra kreatin. kreatin i rätt mängd för att få det där riktigta trycket på gymmet ser jag som rätt svårt att få i mig via kosten och som jag äter så är även tillräckligt med protein svårt att få i mig (även om det med skapligt enkla medel går att få i sig nog) tycker det är lättare att lägga till 1-2proteinshakar per dag än X-antal ägg tex dessutom godare. Sen är det upp till var och en att göra som dom vill men jag tycker att det är ett utmärkt sätt att få i sig allt man behöver.

(orkar du med smaken så har jag förstått att esapro ska va ännubättre än vassleprotein och då kan du ju köra med det istället + kreatin)

Elfsberg
2008-08-25, 15:21
Börja i rätt ände istället. Lär dig träna och äta som folk istället.

ChrisDEFC
2008-08-25, 22:21
Börja i rätt ände istället. Lär dig träna och äta som folk istället.

läs: Har tränat kampsport i nästan hela mitt liv. Men visst tycker man det där med mat är intressant så visst, shoot!

Langster
2008-08-26, 08:25
Frågan är ju egentligen om hon kan ta kosttillskott utan att bli fetare, inte om hon borde ta kosttillskott eftersom hon är nybörjare.

Ja man kan ta kosttillskott utan att bli fetare, man behöver inte hälla i sig gainers. De flesta kosttillskott som hjälper till att bygga muskler hjälper även till att (i slutändan) bränna fett faktiskt.

Ett aminosyretillskott som EsaPro t.ex kan alla ha nytta av. Ta precis innan och efter träning så blir träningen lite mer effektiv. Koffein en halvtimme innan träningen är väldigt effektivt för att träna hårdare. Kreatin kan också vara intressant, men man bör antagligen vänta tills man vet ungefär var ens gränser ligger innan man börjar med det.
Dessa tycker jag är bra kosttillskott för en gym-nybörjare.

Annars är det som alla säger bara att träna på tills musklerna börjar växa till sig, då kommer de att synas mer än innan oavsett form.

kalle_banan
2008-08-26, 18:53
Frågan är ju egentligen om hon kan ta kosttillskott utan att bli fetare, inte om hon borde ta kosttillskott eftersom hon är nybörjare.

Ja man kan ta kosttillskott utan att bli fetare, man behöver inte hälla i sig gainers. De flesta kosttillskott som hjälper till att bygga muskler hjälper även till att (i slutändan) bränna fett faktiskt.

Ett aminosyretillskott som EsaPro t.ex kan alla ha nytta av. Ta precis innan och efter träning så blir träningen lite mer effektiv. Koffein en halvtimme innan träningen är väldigt effektivt för att träna hårdare. Kreatin kan också vara intressant, men man bör antagligen vänta tills man vet ungefär var ens gränser ligger innan man börjar med det.
Dessa tycker jag är bra kosttillskott för en gym-nybörjare.

Annars är det som alla säger bara att träna på tills musklerna börjar växa till sig, då kommer de att synas mer än innan oavsett form.

Jag håller med till stor del, essentiella aminosyror, koffein, kreatin, beta alanine, kanske helt enkelt lite rage?
Så länge kosten sköts korrekt skulle jag inte rekommendera något annat än det ovannämnda.