handdator

Visa fullständig version : Slapp hud


Dahla
2008-08-23, 22:05
Nu har jag ett stort problem, har nyligen gått ned 27 kg och huden verkar inte dra ihop sig(nästan 2 månader sedan jag kom ned till min nuvarande vikt).
Antar man får skylla sig själv när man väntat tills man var 31 *screwy*
men det kanske finns ngn hudkräm eller ngt som kan göra så huden drar åt sig.. ngn som vet?

tacksam för svar

mvh
Andreas

Elfsberg
2008-08-23, 22:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117120

lectris
2008-08-23, 22:19
Två månader är väl iofs ingen tid att tala om tror jag, men det är ju också svårt att säga eftersom hudens elasticitet är genetiskt betingat..

Vad jag vet finns det heller inga mirakelkrämer utan det som gäller för att ta bort överbliven hud är dessvärre kirurgi.

Dahla
2008-08-23, 22:24
tack så mkt!

Dahla
2008-08-23, 22:26
Två månader är väl iofs ingen tid att tala om tror jag, men det är ju också svårt att säga eftersom hudens elasticitet är genetiskt betingat..

Vad jag vet finns det heller inga mirakelkrämer utan det som gäller för att ta bort överbliven hud är dessvärre kirurgi.

näe iofs är det väl inte så lång period.. blir bara lite stressad när man inte sett nå resultat ännu.

Tolkia
2008-08-24, 10:58
+1 på Lectris; två månader är i sammanhanget ingenting.

zowie
2008-08-24, 15:14
jag vill inte oroa dig och det är säkert olika för alla kroppstyper. men jag har gått ner i vikt (ca. 14 kg) när jag tonåring och har sedan dess bristningar och lös/slapp hud ffa på mage. det är nu 25 år sen och jag har inte blivit av med problemet trots att jag har alltid varit mer eller mindre i motion i form av styrke, cykling, gymnastik etc.
hos mig har huden inte dragit sig ihop efter viktnedgången som var tydligt för snabbt.

vaquin
2008-08-24, 16:51
Jag gick ner ungefär 15kg för cirka 8 månader sen, och jag har fortfarande lös hud som inte dragit åt sig. Det har dock blivit mycket bättre men det tar tuvärr sin tid.

Dahla
2008-08-24, 21:08
ok, man kanske inte skall stressa upp sig allt för mkt. Blev först bara förbannad på mig själv att man lät sig förfalla så länge som man gjorde sedan lite besviken när man såg att huden var trött. Men det är bara att nöta på gymmet och se om det drar ihop sig framöver. Känner mig lite lugnare efter svaren jag fått.

Tack för hjälpen!

Andreas

Motoranimal
2008-08-24, 21:32
Men vadå? Kan man få bristningar av viktnedgång också? Är dessa i så fall helt oberoende av takten på viktminskingen?

Tolkia
2008-08-24, 21:37
Men vadå? Kan man få bristningar av viktnedgång också? Är dessa i så fall helt oberoende av takten på viktminskingen?
Bristningarna får man när man går UPP i vikt, om det går för fort. Men de försvinner ju inte, och eftersom huden är skadad kommer den att vara mindre elastisk (=hänga mer) när/om man går ned i vikt igen.

King Grub
2008-08-24, 21:41
Ja, viktminskning kan också orsaka striae. Hormonförändringar kan påverka och ge uppkomst till striae. Liksom styrketräning i sig (stretch under belastning av (oftast) området kring bröst/axlar).

The cause of striae in the study group varied from fast growth in adolescent spurts (13 patients), pregnancy (3 patients), weight training (3 patients), and weight loss (1 patient).

J Egypt wom Derm Soc. Vol 3, No. 2, 2006

It has been noted that striae are prevalent in cachetic states, such as tuberculosis, typhoid and after intense slimming diets. They may also be seen in anorexia nervosa.

Indian J Dermatol Venereol Leprol 2005;71:370-2.

tsp
2008-08-25, 23:31
Jag har nyligen gått ner 14kg men jag tycker inte att jag har lös hud. :P Är iofs 194cm lång, gick ner från 100kg till 86kg. Hänger väl dock lite fett när jag böjer mig fram och så.. :S

Endura
2008-08-26, 10:28
ok, man kanske inte skall stressa upp sig allt för mkt. Blev först bara förbannad på mig själv att man lät sig förfalla så länge som man gjorde sedan lite besviken när man såg att huden var trött. Men det är bara att nöta på gymmet och se om det drar ihop sig framöver. Känner mig lite lugnare efter svaren jag fått.

Tack för hjälpen!

Andreas

Jag har märkt under deffen att fettet först "mjuknar" vid viktnedgången innan det helt släpper/försvinner och under den perioden känns huden mer slapp och hängande. Ju mer fett som sen försvunnit har också huden dragit in sig mer.
Sen vet jag inte om detta i sin tur hänger ihop med mängden muskler man har under som "stramar upp"?

Ellis Wyatt
2008-08-27, 16:16
Mja, men det är ganska enkelt att skilja löst skinn ifrån fett. Löst skinn har liksom inte den där elasticiteten som huden vanligtvis har utan känns helt död, även om lite elasticitet självklart finns kvar.