handdator

Visa fullständig version : Odla själv


bear.flowertwig
2008-08-23, 19:34
Har en liten tomatplanta som ääääntligen gett något...

http://img293.imageshack.us/img293/8217/dsc00649ts1.jpg

Men vad kan man hitta på för annat trevligt att odla hemma under vintern (förutom det uppenbara: marijuana som man ändå inte får diskutera här) ?

Cilia
2008-08-23, 19:44
hahahaha du gör roliga trådar.
Kan du odla tomater under vintern? Det vill jag se.

Annars kan du odla kryddor under vintern. Det mesta andra kräver ganska mycket solljus för att bli bra men prova och se om du kan få chili att funka.

bear.flowertwig
2008-08-23, 20:29
Nej det är det jag menar, nu behöver jag nåt annat än tomater att pyssla om.

Chili är en passion (läs: het mat) så det skulle kunna vara något.

Cilia
2008-08-23, 20:44
Jag är inte säker på att chilin klarar det heller men det finns en chiliodlare av rang här på forumet som säkert vet om han hittar den här tråden.

bear.flowertwig
2008-08-23, 21:14
Chili_biffen?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=6371

Cilia
2008-08-23, 21:24
nej, inte han. Kolla om du kan söka på chiliodling eller liknande. Har för mig att han postade bilder med på gigantiska chiliodlingar.

Magica
2008-08-23, 23:28
Min kompis har en massa goda kryddor hemma som hon odlar själv. Hon har basilika, timjan, paprika och en massa annat. Paprikan är nog iofs en sommarodling, men ändå. Hon säger att hon köpt kryddor i kruka och sedan planterat om dem och att de står sig hur bra som helst, skitenkelt. Borde funka med sallad också om man vill ha det. Och groddar och krasse att ha på mackan! Kanske till o med morötter?

Cilia
2008-08-24, 08:45
Min kompis har en massa goda kryddor hemma som hon odlar själv. Hon har basilika, timjan, paprika och en massa annat. Paprikan är nog iofs en sommarodling, men ändå. Hon säger att hon köpt kryddor i kruka och sedan planterat om dem och att de står sig hur bra som helst, skitenkelt. Borde funka med sallad också om man vill ha det. Och groddar och krasse att ha på mackan! Kanske till o med morötter?
Men allt klarar inte att odlas på vintern. Kryddor kan funka men orkar inte alltid. Gäller att ha söderfönster och använda lampor.

Tolkia
2008-08-24, 11:09
Chili måste vara lättodlat; vi hade värsta odlingen i min studentkorridor på den tiden det begav sig, och det var garanterat inte optimal växthusmiljö.

Masson
2008-08-24, 11:51
Jag planterade själv chilli av sorten "Bhut Jolokia" som börjar ge frukt nu. Tror inte det är några problem att hålla den vid liv under vinterhalvåret sålänge den får lite sol. Om någon bor i Halmstadsområdet och vill ha ett exemplar å är det bara att PM:a

machine gun
2008-08-24, 16:35
Jag har odlat chili i flera år. Det brukar vara lagom att så fröna först i januari, men du kan ju prova redan nu och se hur det blir.

bear.flowertwig
2008-08-24, 21:00
Jag har odlat chili i flera år. Det brukar vara lagom att så fröna först i januari, men du kan ju prova redan nu och se hur det blir.

Frön? Verkar ju onödigt omständigt. Ja vill ha chili nu! :eating:
Det får bli att köpa sig en planta.

Chuck
2008-08-24, 21:07
Köp en sån här: http://www.hflex.se/default.aspx och förvandla garderoben till ett växthus.

Super_Johan
2008-08-25, 15:13
Har en liten tomatplanta som ääääntligen gett något...

http://img293.imageshack.us/img293/8217/dsc00649ts1.jpg

Men vad kan man hitta på för annat trevligt att odla hemma under vintern (förutom det uppenbara: marijuana som man ändå inte får diskutera här) ?

How cute *flex*

Gurka tror jag borde gå, med rätt equipment.

Zakath
2008-08-25, 19:25
Chili växer bra på vintern också, men ljuset är ett problem om du vill få ordentliga plantor. Dock är chili flerårig, så de gamla plantorna som växt upp under sommaren brukar även få frukt lagom till jul för mig. :)

Cilia
2008-08-25, 19:40
Frön? Verkar ju onödigt omständigt. Ja vill ha chili nu! :eating:
Det får bli att köpa sig en planta.
Trodde du var ute efter själva odlingsprocessen hence the headline

bear.flowertwig
2008-08-25, 20:21
Trodde du var ute efter själva odlingsprocessen hence the headline

Jo men det är så omstäääändigt att börja ääääända från början. Jag tar gärna några genvägar.

bear.flowertwig
2008-08-25, 20:23
Chili växer bra på vintern också, men ljuset är ett problem om du vill få ordentliga plantor. Dock är chili flerårig, så de gamla plantorna som växt upp under sommaren brukar även få frukt lagom till jul för mig. :)

Julchili. Perfekt att spica upp köttbullarna med! :thumbup: