handdator

Visa fullständig version : hjälp: ska laga middag nu, hur gör man egentligen med blodpuddingen?


ccla
2008-08-23, 17:41
Katastrof! Finns ingen mat hemma upptäckte jag nu förutom en sablans massa nedfryst blodpudding - av något oförklarligt skäl.

Hur som haver, jag är hungrig. Vad gör jag? Måste jag vänta på att dom ska tina? Vad gör man sen? Steker man blodpuddingen på låg eller hög värme?

Jag är en total katastrof i köket. Men det listade ni nog ut :)

Tack!

ErikWrestlingFreaket
2008-08-23, 17:43
Stek den.

ccla
2008-08-23, 17:43
behövs alltså inte tinas? bara steka skiten direkt ur frysen?

ErikWrestlingFreaket
2008-08-23, 17:45
1. Det är ingen frysvara ifrån början, men ja, testa att tina upp den före du steker.

2. I fortsättningen så förvara den i kylskåpet, det är ett het tips ifrån coachen.

Lellan
2008-08-23, 17:45
Hm, du kan nog micra den på defrost å sen skära. Stek på mellanvärme, inte hög iaf.

Hemma är blodpudding grabbens favvo så det blir säkert 3 ggr i månaden. Man får variera salladen till, sist var det rödkål, ananas och syltlök. Faktiskt gott! Hade äppelmos till (istället för lingonsylt) och så apelsin-grapejuice med fruktkött.

"Mumsfilibabba" var omdömet. Mitt signum är att blanda okonventionellt så jag messar upp ungen from scratch som ni märker. Men jag tycker det är trist med stelbent matsmak.

ccla
2008-08-23, 17:47
Grymt! Då provar vi det!
Tack!

I värsta fall blir det havregrynsgröt till middag om det skiter sig riktigt ordentligt.

ErikWrestlingFreaket
2008-08-23, 17:48
Blodpudding är bra, allt med kött och blod tar fram rovdjurs instinkterna.

ccla
2008-08-23, 17:56
Jo jag har märkt att jag är bättre i sängen senare på kvällen om jag beställt min biff blodig istället för well done till middagen. Red in tooth and claw.

OT: ehm... ska man typ ha smör i pannan?

1684_
2008-08-23, 18:04
Jo jag har märkt att jag är bättre i sängen senare på kvällen om jag beställt min biff blodig istället för well done till middagen. Red in tooth and claw.

OT: ehm... ska man typ ha smör i pannan?

klart du ska ha smör när du steker, vad annars? saft?:S
hehe, fryst blodpudding va lite komiskt faktiskt :Virro
Fan nu blev jag sugen på blodpudding btw *drool*

Cilia
2008-08-23, 18:09
Jo jag har märkt att jag är bättre i sängen senare på kvällen om jag beställt min biff blodig istället för well done till middagen. Red in tooth and claw.
Frågan är om tjejerna märker någon skillnad?

martikainen
2008-08-25, 09:31
När vi ändå är inne på blodpudding, är det bra mat? Eller är det att klassas med att käka varmkorv med bröd eller likande istället för kyckling med pasta och nån sås?

Nyttighet, protein, fett osv

creperiet
2008-08-25, 09:48
När vi ändå är inne på blodpudding, är det bra mat? Eller är det att klassas med att käka varmkorv med bröd eller likande istället för kyckling med pasta och nån sås?

Nyttighet, protein, fett osv

Ingredienser Blod av nöt och gris, Rågmjöl, Nötfett, Ströbröd, Vatten, Grisfett, Socker, Salt, Potatisfibrer, Lök, Kryddor

Näringsvärde (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7872&lang=sv)

Finns ju allt från sockerfri blodpudding till russinhistorier som närmast liknar pepparkaksdeg. Kör du fyra timmars längdskidor uppför blir kruskagröt betydligt "sämre" mat än äppelpaj. Allt är relativt.

martikainen
2008-08-25, 09:56
Inte den bästa maten direkt om man nu inte siktar på att gå upp i vikt då :) Sockerfri blodpudding, måste jag kolla upp, blodpudding är ju så jäkla gott och enkelt att göra!

Icefire
2008-08-25, 11:32
Inte den bästa maten direkt om man nu inte siktar på att gå upp i vikt då :) Sockerfri blodpudding, måste jag kolla upp, blodpudding är ju så jäkla gott och enkelt att göra!

Den sockerfria är bättre än originalet! Ska just ställa mig och steka upp ett paket. Helt ok nyttighetsmässigt, beror väl på vad man har till. Så länge man inte baserar kosten på blodpudding så kan man ju äta det även om man bantar!

Eddie Vedder
2008-08-25, 12:22
När vi ändå är inne på blodpudding, är det bra mat?

Jag skulle placera det i samma kategori som t.ex. hamburgare och pizza, d.v.s. "iblandmat". Sånt som i sig inte är dåligt men dock oftast energirikt, inte särskilt näringsrikt och som man utan problem kan äta någon gåg i veckan men som inte bör utgöra någon bas i kosten.

Så i mina ögon är blodpudding helt okej "iblandmat" som dessutom är sprängfylld med järn.:) Och som med allt kan ju dessutom en måltid alltid göras mer eller mindre välsammansatt. Enbart blodpudding är en sak. Blodpudding med vitkålssallad och lite välstekt fläsk/bacon är något annat och genast en mer välkomponerad måltid.:)

martikainen
2008-08-25, 13:37
Som alltid ett bra svar Eddie :) Tackar!

Big_Vik
2008-08-26, 23:23
Måste man tillaga den? :confused:

Eddie Vedder
2008-08-27, 04:31
Måste man tillaga den? :confused:

Nej inte om man inte vill. Den är redan förkokt så ostekt är inga problem rent "säkerhetsmässigt" i alla fall.

Alfred Nobel
2008-08-27, 06:19
Ack vad gott det är med smörstekt blodpudding och en rejäl klick lingonsylt till!

Poxeman
2008-08-27, 06:35
Ack vad gott det är med smörstekt blodpudding och en rejäl klick lingonsylt till!

Tyst! (Eller skicka ner ett paket till mig... jag har "svensk mat" cravings så det skriker om det!)

Eddie Vedder
2008-08-27, 07:24
Tyst! (Eller skicka ner ett paket till mig... jag har "svensk mat" cravings så det skriker om det!)

Finns inte "black pudding" i Nya Zeeland?

z_bumbi
2008-08-27, 10:00
hehe, fryst blodpudding va lite komiskt faktiskt :Virro

Vad är så komiskt med det? Det går utmärkt att frysa blodpudding, den enda skillnaden som jag har märkt är att den blir lite mer vattning i konsistensen när den tinat och det i sin tur gör den lite svårare att skära.

Blodpudding är bra mat och många tjejer skulle tjäna på att äta det betydligt oftare pga järninnehållet.

Pompere
2008-08-27, 21:12
Får inte glömma obligatoriska baconet till blodpuddingen!

Pet
2008-08-28, 07:34
Vi har vanligen ett eller två paket blodpudding i frysen för sådana där "när det skiter sig"-dagar. Tinar den på spisen (err - sätter ett nerfryst paket på en avslagen spisplatta!), steker upp. Inte märkt skillnad i konsistens eller smak. :)

Dessutom fryser vi ner typ allt: all slags korv, kött, bröd, ris och sås. Stekt köttfärs. m.m. Då blir det lätt att ta det ur frysen, tina och bara laga något.

Att tina falukorv i varmvatten (innan vi köpte micro igen) är förresten inte speciellt lyckat, den blir gärna kokt och smakar märkligt efter en stekning. Prinskorv, hotdogs och varmkorv tinar under tillagning, stekt köttfärs häller man bara ner i kokande vatten för att göra sås... etc.

1684_
2008-08-28, 16:43
Vad är så komiskt med det? Det går utmärkt att frysa blodpudding, den enda skillnaden som jag har märkt är att den blir lite mer vattning i konsistensen när den tinat och det i sin tur gör den lite svårare att skära.

Blodpudding är bra mat och många tjejer skulle tjäna på att äta det betydligt oftare pga järninnehållet.

Nähe de menaru inte?
Men mitt dagliga intag av ca 1dl bladpersilja, nötter, frön, gryn bönor så håller sig mina järndipåer på fyllda. har ALDRIG sagt att blodpudding e äckligt eller onyttigt. tvärt om.

MyungChul
2008-08-28, 21:11
klart du ska ha smör när du steker, vad annars? saft?:S


Olja eller ister är väl aldeles utmärkta substitut.

Icefire
2008-08-28, 21:14
Är det bara jag som steker den utan fett i teflonpanna?

Nån
2008-08-28, 21:19
Är det bara jag som steker den utan fett i teflonpanna?

Nejje - blir ju godast så!!
Jag steker alltid utan fett - tycker det finns tillräckligt i blodpuddingen, och tycker att smörsmaken förstör för lingonen som är härligt sötsyrliga!

Alfred Nobel
2008-08-28, 21:20
Är det bara jag som steker den utan fett i teflonpanna?

Det tror jag verkligen inte, finns många som inte använder fett i samband med matlagning längre pga kalorierna.

Alfred Nobel
2008-08-28, 21:21
Nejje - blir ju godast så!!
Jag steker alltid utan fett - tycker det finns tillräckligt i blodpuddingen, och tycker att smörsmaken förstör för lingonen som är härligt sötsyrliga!

Jag tycker sötma och fett förhåller sig bra. En riktigt fin, smörstekt och hallonsyltsfylld pannkaka med vaniljglass... Ja, det säger sig självt :)

Icefire
2008-08-28, 21:25
Nejje - blir ju godast så!!
Jag steker alltid utan fett - tycker det finns tillräckligt i blodpuddingen, och tycker att smörsmaken förstör för lingonen som är härligt sötsyrliga!

Jag tycker också att smör och lingon skär sig. Dessutom blir blodpuddingen så härligt knaprig på ytan när den steks torr *drool*

Det tror jag verkligen inte, finns många som inte använder fett i samband med matlagning längre pga kalorierna.

Jo, det är nog sant som du säger :) Jag gör lite olika beroende på vilken typ av mat som ska stekas.