handdator

Visa fullständig version : Belägg för kreatinintag enligt "AST SS-metoden"?


Torre
2008-08-23, 11:19
AST SS förespråkar att kreatin intas cykliskt 15-25 g/dag i 3 dagar följt av ett 3-dagars uppehåll, varefter det hela upprepas. AST SS påstår att ifall kreatin intas med 5 gram dagligen nedregleras kreatintransportörerna.

Vad säger kolloexpertisen? Ytterligare ett simpelt försäljningstrick från AST eller finns det någon sanning bakom påståendet?

Artikelarna på AST innehåller hänvisningar till studier, men eftersom det finns ett så nära samband till deras webshop valde jag att inte infoga länken. Artiklarna heter dock "Optimera effekterna med mikroniserat kreatin - Del 1 och 2".

-squat-
2008-08-23, 13:21
klistra in studierna här da.

Torre
2008-08-23, 14:02
klistra in studierna här da.
Från artikeln: " * Att uppnå en hög koncentration av kreatin i muskeln är nödvändigt för att få en kraftfull anabol effekt på cellnivå. Det är känt att vanliga doseringsrekommendationer inte kan upprätthålla en hög nivå av kreatin under en längre tidsperiod (6 till 12 veckor).[1-3]

* Överdriven laddning (på det vanliga sättet) kan innebära att kreatinmättnad sker på utsidan av cellen vilket hindrar ett bra upptag i muskeln under veckor och till och med månader! [4]

* En liten upprätthållande dos är meningslöst för att behålla en hög koncentration av kreatin i muskeln. Genom att använda en liten dos efter laddningsfasen garanteras att kreatinet försvinner ur kroppen inom 6 veckor![5]."

Studierna i fråga:

1. Volek et al. Medicine & Science in Sports & Exercise 31: 1147-1156, 1999.

2. Cribb et al. Medicine & Science in Sports & Exercise 35: S400, A2239, 2003

3. Cribb et al. Presented at The Australian Association of Exercise and Sports Science Conference, April, 2004

4. Guerrero-Ontivers, M.L. and Wallimann, T. Molecular and Cellular Biochemistry. 184: 427-437, 1998.

5. Van Loon et al. Clinical Science 104:153–162. 2003

Sverker
2008-08-23, 15:12
Jag tittade på referens 4. Den är tydligen gjord på råtta. Snabbt sökte jag vidare och detta abstrakt motsäger försöken på råtta:
http://www.springerlink.com/content/x4r131431538k577/

Jag vågar inte bedömma kvaliten på försöken, men andra kanske kan ?

Gröntvedt
2008-08-23, 23:53
I Van Loon et al. har man inte mätt nivåerna av kreatintransportören alls. Bara spånat lite i diskussion kring att nedreglering av transpörten är en av flera möjliga orsaker. Så deras påstående är lite kryddat.

Kolla den här tråden kanske du blir klokare

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115804

Ola Wallengren
2008-08-24, 13:24
Vet inte om det tillför så mycket men jag kan ju klistra in ett tidigare svar från mig angående nedreglering och kreatin dosering.

Creatine transporter downregulation have only been documented in rats (1-3) and as far as I could find there is only one study looking at this in humans, where there were no change, so the downregulation part is mostly speculation (4). In some studies 3-5g is enough to maintain creatine stores and in others it’s not so it’s hard to draw any conclusions about the optimal dose or dosing regimen. Derave et al seems too think that it’s pretty clear that creatine levels decline after long time supplementation (5). However, creatine stores declined after a reduction in creatine intake from 10-15g with a concomitant increase in training volume so my own conclusion after reading that study was that 10g/day would probably enough for most and my own experience tells me that 10-15g/day “feels” better and the extra cost is negligible, so why not?

1. Guerrero-Ontiveros ML, Wallimann T. Creatine supplementation in health and disease. Effects of chronic creatine ingestion in vivo: down-regulation of the expression of creatine transporter isoforms in skeletal muscle. Mol Cell Biochem 1998;184:427-37.
2. Snow RJ, Murphy RM. Creatine and the creatine transporter: a review. Mol Cell Biochem 2001;224:169-81.
3. Snow RJ, Murphy RM. Factors influencing creatine loading into human skeletal muscle. Exerc Sport Sci Rev 2003;31:154-8.
4. Tarnopolsky M, Parise G, Fu MH, et al. Acute and moderate-term creatine monohydrate supplementation does not affect creatine transporter mRNA or protein content in either young or elderly humans. Mol Cell Biochem 2003;244:159-66.
5. Derave W, Eijnde BO, Hespel P. Creatine supplementation in health and disease: what is the evidence for long-term efficacy? Mol Cell Biochem 2003;244:49-55.

skaparn
2008-08-24, 20:10
Det finns antagligen ett korrekt svar på denna fråga, men en tumregel när man läser vad AST (eller någon annan tillverkare av kosttillskott skriver) är att fråga sig: "Tjänar de mer pengar på att jag använder den metod de föreskriver?". Är svaret ja, till exempel om AST har utvecklat det enda multiutsöndrande multiplexkreatinet på marknaden som följer dessa optimala mönster så bör man dra öronen åt sig. Jag kan ganska lite om kosttillskott, men desto mer om skitsnack - och på ******'s sida ringer alla varningsklockor så högt att mina grannar klagar.