handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater i deffen?


Helsingborg
2008-08-22, 22:38
Vad har det egentligen för betydelse om man drar ner på kolhydraterna i en deff eller till och med går på atkins diet?

Jag menar det är ju kalori input och output som räknas.
Men kroppen kanske bränner kolhydraterna istället för fettet, men då lagras väl de nya proteinerna och fettet som fett?

Vinner man något på att ta bort kolhydrater i en deff?
Blir man av med mer fett snabbare?


Edit: Typiskt det hade skapats en tråd där jag kunde frågat detta.

Men jag undrar fortfarande blir nettoförlusten av fett större om man inte äter kolhydrater. Det borde ju vara fysiskt omöjligt?

Det måste vara omöjligt.

http://weightoftheevidence.blogspot.com/2006/02/blast-from-past.html

Scratch89
2008-08-22, 23:00
Det blir ingen större skillnad, nej. Anledningen till att många tar bort, eller minskar på, kolhydraterna är att det inte är något essentiellt näringsämne. Det blir iofs rätt mycket dyrare att äta kött hela dagarna, men många upplever att de håller sig mätta lättare.

A.Steinbach
2008-08-22, 23:20
Vad har det egentligen för betydelse om man drar ner på kolhydraterna i en deff eller till och med går på atkins diet?

Jag menar det är ju kalori input och output som räknas.
Men kroppen kanske bränner kolhydraterna istället för fettet, men då lagras väl de nya proteinerna och fettet som fett?

Vinner man något på att ta bort kolhydrater i en deff?
Blir man av med mer fett snabbare?


Edit: Typiskt det hade skapats en tråd där jag kunde frågat detta.

Men jag undrar fortfarande blir nettoförlusten av fett större om man inte äter kolhydrater. Det borde ju vara fysiskt omöjligt?

Det måste vara omöjligt.

http://weightoftheevidence.blogspot.com/2006/02/blast-from-past.html

Studien som tas upp i din länk har jag kommenterat här.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2164873&postcount=79

Lavorini
2008-08-23, 09:04
Fördelen är att du kan gå ner i vikt snabbare pga att du får i dig mindre energi, förutsatt att du inte kompenserar kolhydraterna genom att äta mer proteiner eller fett.

Om du tränar hård styrketräning/annan träning så är kan en low-carb diet resultera i att du tappar väldigt mycket i prestanda.

Anders The Peak
2008-08-23, 10:20
Om man ligger på energiminus och är "styrke"tränande så behöver man kolhydrater för att kunna träna effektivt. Man kan även välja ett lägre kolhydrat intag men då bör man öka protein intaget ordentligt. Det sistnämnda sparar troligen mer kroppseget protein dvs muskelförlusten blir mindre, men allt är en balansgång.

Erfarenheterna som finns inom området säger att en kost som innehåller ca 15-20 E% protein och ca 10 E% fett och resten kolhydrater under energirestriktion ger bra(bättre)resultat.

Du behåller en bra muskeltonus och en relativt bra energinivå dvs du känner dig piggare. Vid en kost som baseras på lågt kolhydratinnehåll så tappar man en hel del muskeltonus dvs man känner sig som ett sugrör och har mindre energi för styrketräning men vid långdistans/uthållighetsidrotter kan det vara tvärtom.

Lavorini
2008-08-23, 10:25
Va? Det där är ju alldeles för lite protein under ett underskott. Det finns det en hel uppsjö med studier (och erfarenheter för den delen) som bekräftar.

Anders The Peak
2008-08-23, 10:33
Va? Det där är ju alldeles för lite protein under ett underskott. Det finns det en hel uppsjö med studier (och erfarenheter för den delen) som bekräftar.
Det beror helt på hur stort energiunderskottet är och om du vill se bra ut och behålla musklerna bör det inte vara för stort. Du får inte heller glömma att kroppen ställer om sig och blir proteinbesparande under det här förhållandet och du behöver komma i svältläge för att börja bryta ned kroppseget protein i någon större omfattning. Om du satsar på att gå ned ca 0.5 kg i veckan dvs ca 3500 kcal så tar du ca 500 kcal/d i från maten och ökar aktiviteten med 300 kcal/d så brukar kroppen anpassa sig rätt bra till att bränna fett.

Helsingborg
2008-08-23, 10:45
Okej tack precis som jag trodde då.

Att om man tar bort kolhydraterna och äter mer fett och protein så bränns mer fett av det man har på kroppen kanske men energi försvinner ju inte så det man äter lagras.

Okej då håller jag mig till att äta kolhydrater.

Eddie Vedder
2008-08-23, 10:49
men energi försvinner ju inte så det man äter lagras.

Precis, och i stort sett allt fett du äter lagras in som kroppsfett. Oavsett närvaron av insulin eller ej. Ju större andel fett i kosten desto högre fettoxidation. Men samtidigt finns ju mer fett att lagra in och summan av detta blir att antagligen inte spelar någon större roll.

Och eftersom du verkar ha ambitionen att dessutom kunna prestera i gymmet under tiden som du dietar kan nog sannolikt ett väldigt lågt kolhydratintag hämma dig där.

Lavorini
2008-08-23, 13:16
Det beror helt på hur stort energiunderskottet är och om du vill se bra ut och behålla musklerna bör det inte vara för stort. Du får inte heller glömma att kroppen ställer om sig och blir proteinbesparande under det här förhållandet och du behöver komma i svältläge för att börja bryta ned kroppseget protein i någon större omfattning. Om du satsar på att gå ned ca 0.5 kg i veckan dvs ca 3500 kcal så tar du ca 500 kcal/d i från maten och ökar aktiviteten med 300 kcal/d så brukar kroppen anpassa sig rätt bra till att bränna fett.

15-20 E% är alldeles för lite under ett underskott, så lite så det med nöd och näppe är över RDI. Ligger man på överskott så är det av mindre betydelse, men under diet så ökar behovet för att inte metabolisera muskelprotein istället.

Kolhydrater är den enda icke essentiella makronutrienten, så jag ser ingen poäng i att hålla ett sånt högt intag som 60 E% (både under diet och bulk) vare sig man är styrketränande eller vanlig svensson.

Eddie Vedder
2008-08-23, 13:23
15-20 E% är alldeles för lite under ett underskott, så lite så det med nöd och näppe är över RDI. Ligger man på överskott så är det av mindre betydelse, men under diet så ökar behovet för att inte metabolisera muskelprotein istället.

Det går inte säga att en viss E% är för lite. Inte per automatik i alla fall. En viss E% är ju bara andelen energi från en viss makronutrient och vid ett tillräckligt högt energiintag kan ju fortfarande 20E% utan problem överstiga 2g/kg kroppsvikt.

Men det beror ju som sagt på hur stort ens totala energiintag är. Väger man 85kg och bara intar exempelvis 2000-2500kcal så kan det nog vara för lite. Men för mig som bara väger ~60kg så räcker ju 120g protein för att komma upp i 2g/kg kroppsvikt och det är ju inte mer än 480kcal. Låt säga att jag intar 2500kcal per dag ungefär, då kan jag ju alltså ligga på typ 19E% protein (jag hoppas jag räknade rätt nu:D).

Lavorini
2008-08-23, 13:31
Alldeles riktigt och det håller jag med om, men de flesta ligger nog mellan 1.5-3Mcal under diet och då är det i lägsta laget med 15-20 E%.

Me thinks:
1) bestäm proteinmängden först, t.ex. 2g per kilo kroppsvikt
2) få i dig tillräckligt med de essentiella fettsyrorna
3) fyll ut resten med kolhydrater så att du går ner i den takt du vill/kan prestera som du vill

Men visst, vet man om att man presterar bra med Anders the peaks upplägg - why not? Men det går nog 100 pers med högprotein på varje person högkolhydrat med lyckade resultat :)

Anders The Peak
2008-08-23, 14:06
Alldeles riktigt och det håller jag med om, men de flesta ligger nog mellan 1.5-3Mcal under diet och då är det i lägsta laget med 15-20 E%.

Me thinks:
1) bestäm proteinmängden först, t.ex. 2g per kilo kroppsvikt
2) få i dig tillräckligt med de essentiella fettsyrorna
3) fyll ut resten med kolhydrater så att du går ner i den takt du vill/kan prestera som du vill

Men visst, vet man om att man presterar bra med Anders the peaks upplägg - why not? Men det går nog 100 pers med högprotein på varje person högkolhydrat med lyckade resultat :)
Jag ritade upp flera scenarion i posten. Det handlar det rätt mycket om vilken muskelmassa man har. Ta som exempel BigMac så skulle han förtvina på 15-20 E% protein men ta Eddie så är det absolut inga problem som jag ser det.
Menar härmed att i en normalbegåvad dopningsbefriad byggare så räcker det till och blir över.

JoeyP
2009-05-22, 14:45
Jag ligger på ca 160g protein om dagen. Jag väger 79kg. Det räcker elr?

Resten är fett och kolhydrater. Ligger på ca 2500kcal om dagen. Om inte lite mer.