handdator

Visa fullständig version : Även i de fetas land går det att skönja rosor.


Fatalist
2008-08-22, 20:36
http://www.e24.se/mankvinna/efterborsen/klacksparkar/artikel_650093.e24

Haha, läs den bittra tjockisen: "- Det är hemskt. Vissa personer är skapta stora, säger till exempel Chequla Motley till AP."(från artikeln).

Vad hon menar är att vissa människor är skapta utan förmågan att fatta enkla beslut rörande sin egen hälsa, som t ex att erkänna för sig själv att man är ohälsosamt fet. Det är ett bra första steg! Go Alabama! :hbang:

stridis
2008-08-22, 20:44
Haha, läs den bittra tjockisen: "- Det är hemskt. Vissa personer är skapta stora, säger till exempel Chequla Motley till AP."(från artikeln).


På något sätt måste man ju hålla upp självförtroendet. Självförnekelse är en psykologisk försvarsmekanism. Känns mest ledsamt.

Förresten så är jänkare inte helt insatta i sådana här spörsmål så ptja?

Fatalist
2008-08-22, 20:51
Jag förstår hur en sådan människa tänker till viss del, fullt ut kommer ingen annan en den individuella människan att förstå sig själv - om ens den själv gör det.

Är det bättre att låta en tjock människa gå hela sitt liv i en medvetet eller omedvetet inbillad tillvaro där allt står rätt till trots att de kostar sig själva ett kortare och sjukdomskantat liv och resten av samhället stora ekonomiska begränsningar?

kalajset
2008-08-22, 21:07
"Skapt stor", med ett BMI på 35. (Det är då de nya reglerna artikeln handlar om träder i kraft). Är man skapt så stor från början s as, så har nog något gått riktigt snett vid själva skapelsen.

Fotnot: I artikeln hävdas det att "BMI på 30 räknas som övervikt", när det i själva verket ska vara från 25 och uppåt, och inget annat. Räknas själv som överviktig, (vilket iofs inte bara beror på muskler), så jag borde ju veta ;)

joriice
2008-08-22, 21:21
Jag trodde inte det fanns överviktiga människor som ärligt talat inte visste varför de är feta. Alltså, jag har alltid tagit förgivet att de ljuger när de kommer med bortförklaringar som "hormonrubbningar", "ärftlighet", tjock benstomme" etc. :D

LadyInsane
2008-08-22, 21:26
http://www.e24.se/mankvinna/efterborsen/klacksparkar/artikel_650093.e24

Haha, läs den bittra tjockisen: "- Det är hemskt. Vissa personer är skapta stora, säger till exempel Chequla Motley till AP."(från artikeln).

Vad hon menar är att vissa människor är skapta utan förmågan att fatta enkla beslut rörande sin egen hälsa, som t ex att erkänna för sig själv att man är ohälsosamt fet. Det är ett bra första steg! Go Alabama! :hbang:

Coolt efternamn

skaparn
2008-08-22, 21:27
Jag trodde inte det fanns överviktiga människor som ärligt talat inte visste varför de är feta. Alltså, jag har alltid tagit förgivet att de ljuger när de kommer med bortförklaringar som "hormonrubbningar", "ärftlighet", tjock benstomme" etc. :D

Ja, ibland är det skrämmande att bli påmind om hur dumma folk ibland kan bli. Och det gäller allt de flesta områden. Jag upplevde till exempel häromdagen en vuxen man som sköter sitt jobb klanderfritt och inte hade den blekaste om vad Start! var. Kan man ha varit i en flingavdelning utan att veta vad Start! är?

C.E.J.
2008-08-22, 22:15
Låter obyråkratiskt, vadå framsteg liksom? Bra idé dock. Synd om stora båddibildesch dock.

Ignatius72
2008-08-22, 23:04
Jag trodde inte det fanns överviktiga människor som ärligt talat inte visste varför de är feta.

Klart att de vet. En parallell kan vara att många som är dödligt sjuka i tex cancer itne låtsas om det. Anhöriga kan bli frustrerade över att det inte verkar som om de begriper hur sjuka de är. Men de vet. Men folk har många olika sätt att hantera det och vansinnigt många anledningar till att göra som de gör. Så även tjockisar.

tjabon
2008-08-22, 23:36
Bor man i ett land (läs USA) där det inte är helt ovanligt med människor
som har +50 kg övervikt och fettvalkar i knävecken, så behövs det
drastiska åtgärder.
Tycker dock det är fel att "straffbeskatta" fetton, även om många kommer
med pinsamma bortförklaringar - " Min mamma var också stor...."
Hela landets infrastruktur är ju för faen byggt med tankte på att röra
sej så lite som möjligt (allt kretsar kring bilen) !!!

Dom kan ju börja med att ta bort elmopeder i stormarknader och bygga
affärer och shoppingcentra så att folk tvingas promenera, istället för
att köra runt och shoppa i invalidfordon !!

Höj skatten på godis, chips m.m istället (Det som nu är deras basföda...)

Bättre skolmat.

M.m, m.m.

Liten Men Fet
2008-08-23, 00:03
Jag tycker inte det är fel att man får betala mer för sjukvårdsförsäkringen om man har en ohälsosam livsstil. Man får ju betala högre bilförsäkring om man är inblandad i många olyckor.