handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring en diet och lite siffror som snurrar i min skalle


Gusken
2008-08-22, 19:46
Har lite funderingar kring en diet. Skulle vara sjukt tacksam om någon kunde hjälpa en dum sate som jag, är väldigt ny till hela diet/deff-dealen.
Jag är 20 år, väger 80kg och är 185cm lång. Vet att det inte är så mycket vikt för min längd men jag kan lätt säga att jag har lite fett att arbeta av.

Satt och läste igenom King Grub's post om Deffning och räknade ut att jag behöver 2227,555kcal om dagen innan jag gångrar det med aktivitetstalet.
Mitt schema ser kortfattat ut som nedan:

Måndag: Biceps, Axlar

Tisdag: Greppträning, Mage

Onsdag: Vila

Torsdag: Bröst, Triceps, Mage

Fredag: Löpning 5-10km

Lördag: Vila

Söndag: Ben, Rygg, Lätt mage

När jag nu ska gångra 2227,555kcal med mitt aktivitetstal ska jag ta ett medeltal för hela veckan eller är det bättre om jag räknar för varje dag?
Sen om jag säger att jag har ca 1.5 i aktivitetstal så får jag alltså det till 3341,3325kcal/dag och det tycker jag personligen låter jävligt mycket. Eller är det ett normalt tal? Kan ju ha räknat helt fel från starten iof men tror jag gjort rätt. Sitter här och ska göra mitt nya matschema och har ångest pga min osäkerhet inom ämnet ;P

Snälla hjälp mig.

Mina frågor är:
Är 3341,3325kcal/dag normalt för en person med mina "stats"?(Har ju dock inte dragit av 500 för viktminskningsdelen)

Ser mitt träningsschema ok ut? Jag kommer då fokusera på tung styrketräning som King Grub rekommenderar och har en duktig kompis som hjälper mig på gymmet.

Kom ihåg att jag är relativt ny på ämnet och kan verka dum/obildad ibland(Ber om ursäkt ifall jag går er på nerverna ;P)
Om något ser konstigt ut eller om ni har generella tips till mig så skriv gärna! Alla tips är varmt välkomna.

Eddie Vedder
2008-08-22, 19:51
Den energiförbrukningen är långt ifrån otänkbar för en 20-årig kille med din kropp och din träningsmängd. Det är ingen jättedos träning förstås men helt klart tillräcklig för en aktivitetsfaktor på 1.5. sålänge du inte är totalt inaktiv vid dygnets alla icketränande timmar.

Så det stämmer nog bra.:)

Senaste dagarna har det ploppat upp något alldeles oerhört många trådar om samma sak så du har dessutom mycket läsning med fler bra tips och kunskap. Lycka till!:thumbup:

Gusken
2008-08-22, 20:10
Tack för det extremt snabba svaret, hann bara ta en dusch efter dagens löpning så hade du svarat :)
Jo jag är ganska medveten om att min träningsdos just nu för stunden är ganska låg. Ska köra 2-3 veckor med 4 styrkepass i veckan och sedan öka till 5 och när jag känner mig mogen kanske öka till 6.
Nu när jag precis startat min lilla "Extreme makeover" tycker jag att det är bättre att starta någorlunda rimligt och sedan öka då min kropp är van vid minst hälften så lite pass i veckan. Att köra på 120% direkt vet jag inte är speciellt smart. Avvaktar hellre och gör det i min takt :)

forslund
2008-08-22, 20:12
Att gå från 3 till 6 styrkepass i syfte för att gå ner i vikt är nog inte det smartaste du kan göra direkt.

Varför inte lägga in 3 konditionspass istället som är mycket mer energikrävande och fortsätta med dina 3 styrkepass?

Eddie Vedder
2008-08-22, 20:14
Nu när jag precis startat min lilla "Extreme makeover" tycker jag att det är bättre att starta någorlunda rimligt och sedan öka då min kropp är van vid minst hälften så lite pass i veckan. Att köra på 120% direkt vet jag inte är speciellt smart. Avvaktar hellre och gör det i min takt :)

Det låter alldeles jätteklokt.:) Min poäng var aldrig att få din träningsdos att framstå som låg eller "dålig", det hoppas jag du förstod.

Vad jag menade var bara att den sannolikt är tillräcklig för att din uppskattning av aktivitetsnivån kan vara korrekt.

Ditt träningsschema som sådant kan jag inte säga mycket om. Just den delen finns det så många som är mer kuniga än jag om så det överlåter jag till andra. Men givetvis tycker jag personligen om att du konditionstränar, en konditionsökning och mer konditionsträning kommer få dig att må bättre och bättre. Tro mig!:thumbup:

Gusken
2008-08-22, 20:22
Ja absolut, träning är ju trots allt väldigt olika från person till person.

Har ju faktiskt suttit och funderat ifall man ska lägga till ännu ett konditionspass eller två i framtiden. Men jag har så jekla svårt att "underhålla" mig själv när jag springer(hoppas du förstod vad jag menade). Något/några tips som kan göra en löparrunda mer nöjesvärd? Inget är ju iof bättre än att kunna lägga sig ner på golvet och bara må bra när man kommit hem från ett tufft kondispass :)