handdator

Visa fullständig version : Vad gör du om du ser någon bli misshandlad på gymmet?


Sidor : [1] 2

StefanC
2008-08-22, 18:55
Ja som topicen lyder, vad gör du om du ser en större kille klappar till en mindre kille?

Fortsätter du träna eller går du fram och frågar hur det gick, eller backar du t.o.m upp lillkillen?

För min del så hade jag frågat hur det gick, själv är jag ju liten och kan inte slåss. Men andra i mitt gym tränar vidare och det är jag helt säker på.

Idag blir jag själv misshandlad på gymmet, fick två smällar i huvudet av en kille på 1.90cm, 120kg, 28år gammal.
Varför?
Jo för att jag släppte ner vikterna för tungt i golvet när jag körde decline hantelpress. Han tyckte väl att jag skulle lägga dem på bröstet och göra en situps och sedan lägga ner dem tyst och försiktigt så varken golv eller hantel går sönder.
Men det gjorde jag inte, det dunkade till lite men ingen annan reagerade konstigt på det, förutom just han. Så efter jag släppt ner vikterna gör jag som vanligt, går runt lite i gymmet, då kommer han rakt emot mig och slår till med höger hand rakt över örat och skriker samtidigt, "ge fan i att slänga vikterna i golvet". Jag skriker samtidigt, "vafan gör du", och där kommer andra smällen rakt på höger kind och läpp.

Badonk lät det säkerligen i rummet när jag åkte ner i golvet, för jag har ingen aning då jag var lätt döv på mitt högra öra av smällen. När jag väl fattar vad som har hänt reser jag mig upp och ser killen gå tillbaka till cabelcross ställningen och tränar vidare som inget har hänt. Jag gör likadant, fast tillbaka till hantelpressarna, troligtvis av chock och lätt rädsla för att slippa möta han ensam i omklädningsrummet.

När jag väl "kommer tillbaka" så ser jag mig omkring, ingen har reagerat över gap, smällar och skrik utan gubben springer fortfarande på löpbandet, den biffigare killen lyfter fortfarande sina 200kg i marken och dem andra fortsätter med sitt.

När jag väl kommit ifrån gymmet så åker jag för att ta lunch på firman, blir då övertalad att åka till akuten och kolla upp mig, där blir jag övertalad att anmäla, vilket jag nu också har gjort.

Killen är avstängd från gymmet, fick anmält honom idag och har nu också två vittnen, av 15st personer som såg det. Hahaha, pinsamt vilken värld man lever i.

Exdiaq
2008-08-22, 18:59
Jag skulle nog bli så förvånad om någon klappar till en annan sådär helt plötsligt att jag inte skulle gjort något alls.

Sen var väl det inte direkt en misshandel enligt mitt tycke.

Jompan
2008-08-22, 19:01
Det där är så himla sjukt, men tyvärr den hemska värld vi lever i.

Var med om en misshandel i tunnelbanan en gång, tjejen till killen som en annan kille muckade gräl med skrek och jagade runt efter hjälp. Lovar alla stod bara o glodde eller gick därifrån. Själv ringde jag efter polis på en gång, efter ett misslyckat försök med att ringa 211 (sjukt att man inte minns numret när man verkligen behöver det). Slutade med att den kille som verkligen inte ville bråka och som upprepade gånger sa, snälla jag vill inte bråka, pucklade på och sparkade ner den andra killen som hade muckat gräl. Jag grät hela vägen hem och förstod hur j-kla fega stora delar av befolkningen är. :(

Three pigs
2008-08-22, 19:06
Fan vad sjukt. Roidrage?
Själv hade jag ringt polisen, mer än det vet jag faktiskt inte.

Sebbe_H
2008-08-22, 19:06
Idiotiskt av killen i fråga, det är ett gym, det ska låta lite. Vetinte riktigt hur jag skulle reagera.

Vilket gym var det på?

joriice
2008-08-22, 19:11
Jag hade roidat loss med mina 74 kg! tagit närmsta vikt och slängt i ryggen på den jefeln! GAAA!!!

Stoltz
2008-08-22, 19:12
Väldigt tradigt att höra. Jag har själv aldrig blivit slagen på gymmet, dock har jag bevittnat hur någon slagit till en annan.
Det tog inte lång tid förrän både jag och två andra som var på gymmet, det var väl ca 10 pers där utöver oss, kommit i mellan dem och killen som slagit den andre verkar vilja fortsätta med mig. Fick använda tuffa ord för att få honom att gå därifrån, det verkar som om i vissa situationer fungerar överdrivna hot. Folk kanske inser att man vet aldrig ifall personen framför verkligen är sjuk nog för att bryta armen på dem på tre ställen.

Magnus
2008-08-22, 19:16
greppa närmsta stång och mata på

ligne
2008-08-22, 19:22
försök få honom avstängd på så många gym som möjligt.
sen kan idioten träna i sitt vardagsrum.

för övrigt så ser du inte så liten ut på din avatar.

tp_88
2008-08-22, 19:25
Jag beklagar det som hände.

Men ska jag vara ärlig så hade jag inte gjort något, om jag inte kände dig.

Alfred Nobel
2008-08-22, 19:34
Vore personen som slog den mindre killen större än jag själv hade jag plugat in ipodhörlurarna och lagt en fyra, fem set hantelcurlar i brist på annat.

Jag är fan en riktig mes

Eldhroka
2008-08-22, 19:37
Sen var väl det inte direkt en misshandel enligt mitt tycke.

Varför inte?

Exdiaq
2008-08-22, 19:42
Varför inte?



Två smällar i huvudet, njaa. Inte sagt att det räknas som misshandel i en rättssal, men jag personligen tycker inte det är misshandel. Har bara en bild i huvudet hur en misshandel går till som inte är jämförbart med det.

Carolinew
2008-08-22, 19:43
Vilken idiot... inte för att jag direkt hade lagt mig i (hade nog fått en fet smäll jag också :smash: ) Men nog hade jag gått fram och frågat så allt var okej i alla fall...

Stoltz
2008-08-22, 19:44
Vore personen som slog den mindre killen större än jag själv hade jag plugat in ipodhörlurarna och lagt en fyra, fem set hantelcurlar i brist på annat.

Jag är fan en riktig mes

Inte nödvändigtvis en mes, det kan handla om enkel överlevnadsinstinkt, att man inte vill få nästa smäll. Jag själv klarar inte av att bara se på, men jag tycker det är förståeligt att alla inte hoppar in.

Dock när det sker något på gatan har jag noll förståelse för folk som inte ens ringer polisen utan bara låtsas som ingenting händer medan någon blir nedslagen. Då är det något helt annat.

stridis
2008-08-22, 19:49
Jag hade nog rytit till och när jag får 120kg uppretad snubbe efter mig skulle jag sprungit som en liten flicka. Eller snarare som en iller med dödsångest.

Alldeles för mesig och hämmad för att ge honom en rejäl slagkombination, så då blir det harvärjan. Men det beror på, blir chocken för stor, liksom pang pang bara sådär så dådrar jag som sagda iller direkt.

MAXX
2008-08-22, 19:50
som sagt sjukt att folk bara låtsas som ingenting. hade ingripit.

vilket gym var det på btw.?

xodd
2008-08-22, 19:56
Jag hade sett till att fixa vittnen som var berädda att vittna, sedan tagit bilder etc.. Åkt till akuten och fått ett läkarutlåtande, sedan dragit honom till rätten. Får du en bra dommare som vill skapa ett prejudikat (som antagligen redan finns i detta fall) kommer han åka dit så det bara ryker om det, iaf på skadestånd.

Ger man tillbaka med samma mynt på en sådan här snubbe så måste man nog lägga honom till den eviga vilan om han skall få ut något av det hela... Annars brukar pengar svida mer än en skivstång i skallen i det långa loppet :P

arrelius
2008-08-22, 20:00
Inte för att försvara killen som lappade till dig men det är ju en aning irriterande när folk börjar slänga hantlar å grejer omkring sig på gymmet. Först så ligger de å grymtar som om de ska skita ut världens soffgrupp för att sen mer eller mindre släppa vikterna i golvet så att hela bygget skakar. Efter ett tag så blir man irriterad.

Men som sagt, det rättfärdigar inte fysiskt våld. Du verkar ju inte helt bakom flötet ( ;) )så han hade nog kunnat få fram sitt budskap med bara ord.

Frantic
2008-08-22, 20:04
Men ska jag vara ärlig så hade jag inte gjort något, om jag inte kände dig.

Varför?

tp_88
2008-08-22, 20:05
Varför?
För att jag är inte beredd att åka på spö, eller något ännu värre, för att skydda någon random kille som fått två slag i ansiktet. That's why.

stevebc
2008-08-22, 20:06
Varför?För att han är ärlig.

Seriöst, jag brukar förespråka civilkurage, men jag kan ärligt talat inte säga om jag hade stått upp för killen om det var en psychad 120kg AAS-snubbe. Jag vill säga att jag hade gjort det, i alla lägen, men det kan jag inte säga. Situationen hade styrt mig totalt där så det hade inte gått att säga i förväg.

Pejij
2008-08-22, 20:16
Sen var väl det inte direkt en misshandel enligt mitt tycke.

Misshandel är i svensk rätt ett brott som definieras i 3 kap. 5-6 § (tredje kapitlet paragrafer 5-6) brottsbalken, vilket innebär att man orsakar en annan person kroppsskada, sjukdom, smärta eller vanmakt.
...

Frantic
2008-08-22, 20:18
Även om man inte går fram till 120 kgs-snubben och frågar vad fan han håller på med så kan man ju iaf kontrollera att den som blev misshandlad mår bra

tp_88
2008-08-22, 20:20
Även om man inte går fram till 120 kgs-snubben och frågar vad fan han håller på med så kan man ju iaf kontrollera att den som blev misshandlad mår bra
Det kan man säkert, men jag tror inte jag hade gjort det. Förövrigt skrev han att han omedelbart fortsatte träna, så man hade nog förstått att han var ganska OK.

Ryska_raketen
2008-08-22, 20:28
Ffs bara 200 i marken? En sparris!

Ajin
2008-08-22, 20:29
Det kan man säkert, men jag tror inte jag hade gjort det. Förövrigt skrev han att han omedelbart fortsatte träna, så man hade nog förstått att han var ganska OK.

Tills det händer dig själv, då skulle du önska att någon faktiskt visade lite medkänsla och stöd?

I slutändan spelar det ingen roll hur stor killen är eller om han pumpar AAS i rumpan, han har bollar nog att konfrontera någon så har man det i alla lägen, att gå efter "om han är större än mig så slipper jag helst" inställningen är lite fegt tycker jag. :(

Fairing
2008-08-22, 20:30
Våld på gymmet har jag sett flera gånger. Ofta har det varit personer som har "nött" på varandra länge. Pedantisk kille slår slarver som aldrig plockar undan vikter. Kille slår annan som alltid släpper hantlar , hantlar blir snea och någon blir arg.Kille blir nekad att komma in på krogen av dörrvakt och ser sedan dörrvakten veckan efter på gymmet och börjar slåss (och får stryk av vakten) osv.Detta har dock aldrig inträffat på Fairing Gym:D

På Järfälla AK började två styrkelyftare att slåss för dom kunde inte samsas om musik*screwy*

Har jag ingripit ? nej , har aldrig hunnit förens det har varit över.

Anmäla misshandel bör man göra om man orkar det.Trots att vi lever i skyddade Sverige så är alltid risken stor för övergrepp i rättsak dvs. killen söker upp dig och är inte så munter över anmälan

tp_88
2008-08-22, 20:32
Tills det händer dig själv, då skulle du önska att någon faktiskt visade lite medkänsla och stöd?

I slutändan spelar det ingen roll hur stor killen är eller om han pumpar AAS i rumpan, han har bollar nog att konfrontera någon så har man det i alla lägen, att gå efter "om han är större än mig så slipper jag helst" inställningen är lite fegt tycker jag. :(
Självklart skulle jag önska att någon hjälpte mig. Men jag skulle inte ändra mitt agerande i framtida situationer även om jag skulle bli utsatt för något.

Det handlar inte om att killen vägde 120, och vad fan får alla AAS ifrån? :confused: Jag hade agerat precis likadant om killen ifråga vägde 60.

StefanC
2008-08-22, 20:49
Inte för att försvara killen som lappade till dig men det är ju en aning irriterande när folk börjar slänga hantlar å grejer omkring sig på gymmet. Först så ligger de å grymtar som om de ska skita ut världens soffgrupp för att sen mer eller mindre släppa vikterna i golvet så att hela bygget skakar. Efter ett tag så blir man irriterad.

Men som sagt, det rättfärdigar inte fysiskt våld. Du verkar ju inte helt bakom flötet ( ;) )så han hade nog kunnat få fram sitt budskap med bara ord.

Kan hålla med dig där, men jag är inte den som gapar och grymtar på gymmet, men om jag ligger decline och är helt slut i brösten så måste jag släppa ner vikterna, och detta är från 30cm höjd så det låter inte som jag välter hus direkt.

Jag har som sagt gjort anmälan, varit hos sjukan och fått alla skador på papper, han är även portad ifrån alla Sportlife anläggningar. Har också 2st vittnen som självmant ställde upp.

Det var på Sportlife i StigCenter, Göteborg det hände.

StefanC
2008-08-22, 20:58
för övrigt så ser du inte så liten ut på din avatar.

163cm 72kg

RÅTTKÖTT
2008-08-22, 21:01
fan vad irriterad man blir hoppas han dör en plågsam död!

Fatalist
2008-08-22, 21:02
Jag hade ingripit, för en sådan här sak är det värt att ta en smäll. Jag förstår dock att vissa väljer att avstå för att man inte vet hur man för sig i ett sådant här sammanhang.

Djävligt patetiskt dock att inte gå fram till dig och kolla så att allt stod rätt till. Herregud.

JustinCredible
2008-08-22, 21:08
Hade sagt åt personalen på gymmet, sen ringt polisen antagligen. Om jag hade varit Jet Li så hade jag ingripit.

joriice
2008-08-22, 21:15
Jag hade lugnt roidat till ditt försvar. Dvs. om du hjälpte mig när jag åker in i närmaste spegel. :D He´s going DOOOWN!

babidi
2008-08-22, 21:32
Är det är stammisar/vänner som råkat illa ut så backar jag. Och den gruppen är väl 95% av alla som tränar på gymmet. Är inte den bästa fightern så att ha en polare som kan ta över om jag går i backen är nog att föredra :P

Andy.da.wohoo
2008-08-22, 21:32
Jag hade inte blivit minsta förvånad om denna killen skapat en tråd på kolo vid namn "Jag HATAR när folk smäller med vikterna!!" :D
Skulle inte bli förvånad om han skapat en sånn tråd på något annat forum:D

Riktigt idiotiskt gjort av honom dock! Sjukt att roida loss av en sånn skitsak:s

Kwon
2008-08-22, 21:41
163cm 72kg

120 kilo-snubben var nog feg.

Jag antar att han inte skulle klappa om du var 185 cm+ eller såg ut som Krampus alt 193 gram Sesam.

163 cm-snubbar är det dock många som klappar har jag sett genom åren.

Fegisar är vad dom är.

Poxeman
2008-08-22, 21:42
Jag har ingen aning om hur jag reagerat, men förhoppningsvis hade jag gått fram och kollat hur det gick med dig. Men eftersom du fortsatte träna direkt efter hade jag nog antagit att du klarade dig fint.

Ex nihilo
2008-08-22, 21:45
3000 kr så är saken biff om du känner valfri serb som varit med i kriget. Tro mig.

Sen är det givetvis rätt gjort av dig att kontakta polisen, men jag själv är argsint av mig och står med järngrepp fast vid "ett öga för två ögon". Tyvärr.

Sparven från Minsk
2008-08-22, 21:50
Skulle nog fråga killen som slog va fan han håller på med. Inte söka bråk men ifrågasätta och tillkalla polis eller gymansvarig samt ofc vittna!

Många som ser men inget gör, trist att alla är sig själv närmast.

Liten Men Fet
2008-08-22, 21:52
Jag hade väl reagerat som jag gör när jag är på puben, kliver in direkt. Oftast funderar jag inte ens på det utan det sitter som en ryggmärgsreflex. Har säkert klivit in 10 bråk utan att åka på spö på puben så jag skulle nog våga på gymmet också.

Tycker faktiskt det är svagt att inte gå att prata med killen som fick smäll, jag förstår att dom flesta inte vill kliva fram till en riktigt stor kille och börja vråla på honom men går man fram lungt och sansat och säger "Det där var faktiskt inte okej, nu får du lugna dig lite." så ska det vara mycket fel på honom om han börjar veva.

Sen har jag märkt att om väl en kille bryter in i ett slagsmål så blir han ganska fort uppbackad av andra. Dom flesta tvekar nog på att vara först in är det bara nån som tar tag i det så hakar många på.


Ni som inte vill göra något när går eran gräns? Om killen fortsatt, sparkat honom när han låg ner och hämtat en hantel för att fortsätta misshandeln hade ni fortfarande låtsats som det regnar?

Man behöver ju inte börja slåss man kan börja vråla eller göra något annat. Att ropa "polis" är nog underskattat ute på puben.


Sen kan man väl lägga till att det kan vara irriterande med folk som smäller med vikterna men att sträcka sig längre än till en utskällningen är ju inge vidare.

LadyInsane
2008-08-22, 21:53
Jag blir så grymt upprörd när jag läser sånt här. Skulle jag se något sådant skulle jag definitivt ryta till!! Man står inte och glor som en idiot när en oskyldig person blir slagen. Jag räknar helt enkelt med att en snubbe inte skulle ha mage att slå till en liten tjej, och om han nu skulle göra det, skulle han ha varenda snubbe i gymmet på sig efter det.

Exdiaq
2008-08-22, 21:56
3000 kr så är saken biff om du känner valfri serb som varit med i kriget. Tro mig.

Sen är det givetvis rätt gjort av dig att kontakta polisen, men jag själv är argsint av mig och står med järngrepp fast vid "ett öga för två ögon". Tyvärr.




Tuffing :hbang:

Ex nihilo
2008-08-22, 21:56
Jag räknar helt enkelt med att en snubbe inte skulle ha mage att slå till en liten tjej, och om han nu skulle göra det, skulle han ha varenda snubbe i gymmet på sig efter det.

Då har du verkligen inte hängt med i samhällets utveckling de senaste åren. Extremt vanligt att tjejer får spö av killar, blir puttade in i buskar eller får en lavett när de kaxar.

Så kanke det går när man vill ha jämlikhet överallt, jag vet inte. Själv är jag uppfostrad att ha en mental spärr att ge mig på tjejer, men det hör nog snarast till ovanligheten idag.

Pudzianovski
2008-08-22, 21:57
Va fan? haha :D

Jag hade lätt gjort en magnifik flygande karatespark i bästa Kwonstil.

Delta1
2008-08-22, 21:57
112

Ex nihilo
2008-08-22, 21:58
Tuffing :hbang:

Au contraire.

Tuffing är den som ger en dansk skalle eller en vass armbåge på direkten, tyvärr har jag inte den mentaliteten i skarpa situationer.

Exdiaq
2008-08-22, 21:58
Ingen skulle hinna säga till ju eftersom allt verkade vara över på 10 sekunder.

rolf
2008-08-22, 21:59
Hade nog inte handlat annorlunda om någon skulle bli misshandlad just på gymmet än t.ex. krogkön.

Exdiaq
2008-08-22, 22:01
Au contraire.

Tuffing är den som ger en dansk skalle eller en vass armbåge på direkten, tyvärr har jag inte den mentaliteten i skarpa situationer.



यह था कि मैं क्या मतलब

X-ecuter
2008-08-22, 22:09
hade jag vart där hade jag agerat iaf ( tränar förövrigt där, ) man skall inte behöva vara rädd för att släppa vikter när man är trött eller för den delen vara rädd för att föra lite oväsen... idioti att slå någon för en sådan sak, gymmet brevid ( GSK ) där jag tränade innan släpptes 300-350kg stångar hejvillt så att hela huset skakade, ingen blev slagen för det... skall jag bli slagen för att jag luktar otroligt mycket svett? för att andra stör sig på det... trots att det enda jag gör är att träna,
vill man ha hjälp när man råkar illa ut får man allt agera när någon annan råkar illa ut

OMG, dagens samhälle.....


// X

C.E.J.
2008-08-22, 22:11
Bra att han blivit portad från gymmet, sånt bör firas.

Kwon
2008-08-22, 22:12
Det skall mycket till för att man/jag skall vilja slå random person på gymet eller gatan etc.

De kan få lukta hur mycket svett som helst alt göra hur mycket oväsen som helst, jag har oftast mp3-spelaren på och när jag är "in the zone" störs jag inte av mycket.

arrelius
2008-08-22, 22:20
Märker att många sitter och fördömer de som inte skulle gripa in. Vad är det som är så konstigt med att folk faktiskt väljer att inte ge sig in i handgemäng? Det är skitlätt att sitta på nätet och kommentera hur man bör agera och vad som är moraliskt rätt osv. Men alla har olika förutsättningar när det gäller att kliva in i ett slagsmål.

Precis som nån skrev innan så handlar det om självbevarelsedrift. Är man inte säker på att man kan hantera en situation så kliver man inte in i den om man absolut inte måste.

Ett exempel på sådant är när jag var i blekinge för att fira nyår. Stod på ett torg när ett bråk uppstod som ganska snabbt resulterade i att någon greppade tag i min dåvarande flickvän som bara råkade vara i närheten. Som pojkvän så kliver man ju in och får i sin tur en annan kille på halsen. Med mig har jag en polare som ett par veckor kommit ut från sjukhus efter att ha fått en rejäl smäll på skallen som bl.a orsakat att han tappat sitt luktsinne och en del av sitt minne. Pga av detta så vågade han inte att hoppa in i klungan och hålla min rygg.

Ska jag vara arg på honom för detta? Jag anser inte det men så som en del resonerar i den här tråden så borde jag vara det och absolut inte backa upp honom när något händer.

Liten Men Fet
2008-08-22, 22:24
Märker att många sitter och fördömer de som inte skulle gripa in. Vad är det som är så konstigt med att folk faktiskt väljer att inte ge sig in i handgemäng? Det är skitlätt att sitta på nätet och kommentera hur man bör agera och vad som är moraliskt rätt osv. Men alla har olika förutsättningar när det gäller att kliva in i ett slagsmål.

Precis som nån skrev innan så handlar det om självbevarelsedrift. Är man inte säker på att man kan hantera en situation så kliver man inte in i den om man absolut inte måste.

Ett exempel på sådant är när jag var i blekinge för att fira nyår. Stod på ett torg när ett bråk uppstod som ganska snabbt resulterade i att någon greppade tag i min dåvarande flickvän som bara råkade vara i närheten. Som pojkvän så kliver man ju in och får i sin tur en annan kille på halsen. Med mig har jag en polare som ett par veckor kommit ut från sjukhus efter att ha fått en rejäl smäll på skallen som bl.a orsakat att han tappat sitt luktsinne och en del av sitt minne. Pga av detta så vågade han inte att hoppa in i klungan och hålla min rygg.

Ska jag vara arg på honom för detta? Jag anser inte det men så som en del resonerar i den här tråden så borde jag vara det och absolut inte backa upp honom när något händer.

Jag klankar inte ner på nån för att dom inte kastar sig in i ett slagsmål, det kan ju t o m förvärra situationen rejält. Dock tycker jag att man bör reagera, man kan ringa polisen, prata med personalen eller åtminstone gå och prata med personen som blev utsatt för misshandeln. Han/hon kan nog behöva lite stöttning då och det ska oerhört mycket till för att för att man ska få spö för det.
Om man inte vågar ta den risken förstår jag inte hur man vågar sig ut i trafiken.

shut teh face
2008-08-22, 22:28
Två smällar i huvudet, njaa. Inte sagt att det räknas som misshandel i en rättssal, men jag personligen tycker inte det är misshandel. Har bara en bild i huvudet hur en misshandel går till som inte är jämförbart med det.
Jag fick en smäll - en endast. Och killen blev dömd för misshandel.

Grov misshandel är nog vad du refererar till som "misshandel".

arrelius
2008-08-22, 22:36
liten: jovisst kan man det Absolut. Tror dock att många blev rätt så chockade över händelsen samt att när både offret och förövaren återgår till att träna, ja då blir nog folk lite konfunderade över vad som egentligen hände och hur de ska reagera. Man är ju alltid smartast i efterhand. Finns säkert de som sitter hemma och tänker på hur de borde agerat annorlunda.

Liten Men Fet
2008-08-22, 22:43
liten: jovisst kan man det Absolut. Tror dock att många blev rätt så chockade över händelsen samt att när både offret och förövaren återgår till att träna, ja då blir nog folk lite konfunderade över vad som egentligen hände och hur de ska reagera. Man är ju alltid smartast i efterhand. Finns säkert de som sitter hemma och tänker på hur de borde agerat annorlunda.

Ja jo jag förstår att det nog gick ganska snabbt.
Sen är ju det mänskliga psyket så skapat att om alla andra låtsas som det regnar så är det stor risk att man själv tvekar att göra något.

Timme
2008-08-22, 22:52
Det där var ju sjukt. Ett hedrerligt roidrage också kanske?

Timme
2008-08-22, 22:57
För att han är ärlig.

Seriöst, jag brukar förespråka civilkurage, men jag kan ärligt talat inte säga om jag hade stått upp för killen om det var en psychad 120kg AAS-snubbe. Jag vill säga att jag hade gjort det, i alla lägen, men det kan jag inte säga. Situationen hade styrt mig totalt där så det hade inte gått att säga i förväg.

+1 tyvärr. Jag är en liten skit. 168cm kort. Man har inte så mycket att sätt aupp med en bjässe på roids.

Jag träffade en grov byggare i västerås. Han var väldigt trevlig men bubblan vilken respekt man hade. Han var ca 190 lång på 130kg. Vill gärna inte bli ovän med en så stor person.

Lellan
2008-08-22, 23:01
+1 tyvärr. Jag är en liten skit. 168cm kort. Man har inte så mycket att sätt aupp med en bjässe på roids.

Jag träffade en grov byggare i västerås. Han var väldigt trevlig men bubblan vilken respekt man hade. Han var ca 190 lång på 130kg. Vill gärna inte bli ovän med en så stor person.

Var inte meningen att skrämma dig.. ;) Jag äro en stor, men snäll person. fan va löjligt skämt, antyda att jag är storbyggarn. Men jag är ju iaf en dm längre. Och trevlig. Bli inte ovän med mig.

OnT så var det rätt att anmäla och bra att du iaf fick 2 vittnen. Men civilkurage kan det råda brist på ibland, synd.

Jag hade nog ringt 112 och gått till receptionen och talat om läget. Jag fajtur ickur.

hahavaffan
2008-08-22, 23:04
Fan vad efterblivet. Det är i sånna situationer man önskar man var en riiiktigt jävla grym MMA-fighter, så att man bara hade knockat honom out cold, och sen när han kvicknar till, har man honom i en armbar eller triangelshoke. Fan vad sweet det vore :D

Scratch89
2008-08-22, 23:11
Hoppas att allt löste sig som du ville. Kommer det gå till domstol, eller är det endast portning som gäller?

Jag har en veckas gratisträning att lösa ut på Sportlife, tur att jag inte var där och fick smällen ikväll.

LadyInsane
2008-08-22, 23:12
Då har du verkligen inte hängt med i samhällets utveckling de senaste åren. Extremt vanligt att tjejer får spö av killar, blir puttade in i buskar eller får en lavett när de kaxar.

Så kanke det går när man vill ha jämlikhet överallt, jag vet inte. Själv är jag uppfostrad att ha en mental spärr att ge mig på tjejer, men det hör nog snarast till ovanligheten idag.

Syftade iofs på gymmet. Har väldigt svårt att se att en snubbe skulle ge sig på en brud där. Just eftersom jag tror att det skulle få de flesta killar att komma springande, till skillnad när en kille slår till en annan. Att killar i allmänhet slår ned tjejer är jag medveten om.

Johan_P
2008-08-23, 00:35
Idag blir jag själv misshandlad på gymmet, fick två smällar i huvudet av en kille på 1.90cm, 120kg, 28år gammal.
Varför?
Jo för att jag släppte ner vikterna för tungt i golvet när jag körde decline hantelpress.

Så efter jag släppt ner vikterna gör jag som vanligt, går runt lite i gymmet, då kommer han rakt emot mig och slår till med höger hand rakt över örat och skriker samtidigt, "ge fan i att slänga vikterna i golvet". Jag skriker samtidigt, "vafan gör du", och där kommer andra smällen rakt på höger kind och läpp.

Badonk lät det säkerligen i rummet när jag åkte ner i golvet, för jag har ingen aning då jag var lätt döv på mitt högra öra av smällen. När jag väl fattar vad som har hänt reser jag mig upp och ser killen gå tillbaka till cabelcross ställningen och tränar vidare som inget har hänt. Jag gör likadant, fast tillbaka till hantelpressarna, troligtvis av chock och lätt rädsla för att slippa möta han ensam i omklädningsrummet.

Killen är avstängd från gymmet, fick anmält honom idag och har nu också två vittnen, av 15st personer som såg det.

Kände du killen sedan innan? Eller visste du sen innan hans vikt, längd och ålder?

stridis
2008-08-23, 06:52
Bara apropå så blir jag grymt irriterad när folk slår i med vikterna. Men inte fan roidar en någotsånär vanligt funtad människa för det.

StefanC
2008-08-23, 13:51
Kände du killen sedan innan? Eller visste du sen innan hans vikt, längd och ålder?

Uppskattade mått.
Kompisens pappa såg nästan likadan ut i kroppen och hade den vikten och längden.

Hoppas att allt löste sig som du ville. Kommer det gå till domstol, eller är det endast portning som gäller?


Det kommer bli rättegång.

hultman
2008-08-23, 13:53
Kände du killen sedan innan? Eller visste du sen innan hans vikt, längd och ålder?

Tycker också att det låter rätt konstigt. Han visste uppenbarligen vem personen var, verkar det som. "Oprovocerad misshandel" är betydligt ovanligare än de flesta verkar tro.

Stoltz
2008-08-23, 14:02
+1 tyvärr. Jag är en liten skit. 168cm kort. Man har inte så mycket att sätt aupp med en bjässe på roids.

Jag träffade en grov byggare i västerås. Han var väldigt trevlig men bubblan vilken respekt man hade. Han var ca 190 lång på 130kg. Vill gärna inte bli ovän med en så stor person.

Jag måste sakna all överlevnadsinstinkt för det är väldigt sällan (nu är min erfarenhet inte på veterannivå heller) som jag tänker på sådana saker när någon blir nerslagen, eller slagen öht. Storlek, etc. Ögonen däremot, de lägger jag märke till.

joriice
2008-08-23, 14:20
Jag måste sakna all överlevnadsinstinkt för det är väldigt sällan (nu är min erfarenhet inte på veterannivå heller) som jag tänker på sådana saker när någon blir nerslagen, eller slagen öht. Storlek, etc. Ögonen däremot, de lägger jag märke till.

Tänkte också på det, det spelar ingen roll hur stor killen är, det är principen. Man är en mes om man inte står för sin sak, pg.a att någon är större än en själv!*grr27*

(okej, stora killar... ta inte detta som en hint att jag vill slåss. Gör ni det är ni fanimej blåsta)

StefanC
2008-08-23, 14:23
Nej jag känner inte honom sedan tidigare, jag har aldrig sätt honom där innan.

stevebc
2008-08-23, 14:38
Jag blir så grymt upprörd när jag läser sånt här. Skulle jag se något sådant skulle jag definitivt ryta till!! Man står inte och glor som en idiot när en oskyldig person blir slagen. Jag räknar helt enkelt med att en snubbe inte skulle ha mage att slå till en liten tjej, och om han nu skulle göra det, skulle han ha varenda snubbe i gymmet på sig efter det.Var det inte du som skulle välja den killen som misshandlade en annan kille på krogen eller hur det var. Minns inte riktigt :MrT:

stevebc
2008-08-23, 14:41
+1 tyvärr. Jag är en liten skit. 168cm kort. Man har inte så mycket att sätt aupp med en bjässe på roids.

Jag träffade en grov byggare i västerås. Han var väldigt trevlig men bubblan vilken respekt man hade. Han var ca 190 lång på 130kg. Vill gärna inte bli ovän med en så stor person.Som sagt omöjligt att säga i förväg hur man hade hanterat en sådan situation, men nu när jag tänker efter hade jag nog kollat hur läget var. Inte börjat kaxa, utan fråga vad problemet är osv. Alla de "gruff" jag sett på nattklubbar osv har jag involverat mig i och aldrig fått stryk utan bara gått emellan. När man är ute ska man ha kul och dansa och fan inte hålla på att slåss som ena jävla pundare. Pajar stämningen.

Schroder
2008-08-23, 14:42
låtit han påbörja sin övning efter han slått dig sen tar du upp en 21kg hantel och slår i ryggen eller bakhuvet. sen säger han inte så mkt mer.

tp_88
2008-08-23, 14:47
låtit han påbörja sin övning efter han slått dig sen tar du upp en 21kg hantel och slår i ryggen eller bakhuvet. sen säger han inte så mkt mer.
Sjukt bra förslag faktiskt!

frambogir
2008-08-23, 15:00
Ibland undrar man vad folk har för värderingar... Slå någon för att en hantel åkte i golvet.
Sjuktligt beteende.

petah
2008-08-23, 15:15
Hade följande hänt på gymet där jag tränar så hade jag inte gått i mellan eftersom det verkar ha gått väldigt fort. Men jag hade garanterat gått till receptionen/sagt till personalen så hade dem fått sköta det.

petah
2008-08-23, 15:19
Killen är avstängd från gymmet, fick anmält honom idag och har nu också två vittnen, av 15st personer som såg det. Hahaha, pinsamt vilken värld man lever i.

Blev så glad när jag läste det där, vilken jävla idiot.

petah
2008-08-23, 15:20
låtit han påbörja sin övning efter han slått dig sen tar du upp en 21kg hantel och slår i ryggen eller bakhuvet. sen säger han inte så mkt mer.

Ja så att du själv kan åka in för grov misshandel eller? Smart och genomtänkt förslag. Han får 1500:- böter, du får 35000:- i böter. :thumbup:


(ursäkta att de blev 3 poster irad)

Schroder
2008-08-23, 16:51
spelar ingen roll, man får inte stryk så bara. efter man får böter åker man och kräver pengarna av snubben igen :) så har man inte förlorat nått.

Wao
2008-08-23, 17:16
Ingen skulle hinna säga till ju eftersom allt verkade vara över på 10 sekunder.

Ja det är omöjligt att ingripa efteråt. Allt måste händer under hettans tid. *screwy*

jebu
2008-08-23, 17:28
Två smällar i huvudet, njaa. Inte sagt att det räknas som misshandel i en rättssal, men jag personligen tycker inte det är misshandel. Har bara en bild i huvudet hur en misshandel går till som inte är jämförbart med det.

Klart det är misshandel, en person slog den andre. Och i just detta fall då det var helt oprovocerat så kommer det nog även klassas som grov misshandel.

Sen att gå emellan eller ingripa, klart som korvspad att man gör det. Nästa gång kan det lika gärna vara en själv som blir utsatt och då hade du nog gärna uppskattat lite hjälp.

Går alltid emellan själv när jag ser bråk uppstå, speciellt på krogen. Har då själv aldrig blivit påpucklad utan de flesta brukar sansa sig lite då någon går emellan. Däremot får man käfta lite med dem och be dem ta det lugnt mm. men det leder oftast aldrig till något.

"The only thing necessary for the triumph of evil, is for good men to do nothing." - Edmund Burke

Fartman
2008-08-23, 18:01
Gå emellan hade jag nog fan inte gjort.. en person som oproverat slår ner någon bara sådär har inte alla chips i påsen och skulle förmodligen kunna ge mig en rejäl omgång bara för att jag ens öppnade käften. Däremot skulle man nog kolla till den slagne efteråt och hjälpa med vad det nu kan vara.

Sen alla ni som så nöjt berättar att ni alltid går emellan på krogen och aldrig får spö; det är en ganska liten chans att få spö då faktiskt, detta då de flesta krogkämpar oftast ska visa sig tuffa och inte backa.. förmodligen tycker flera av dom innerst inne att det är skönt när någon utomstående griper in. då behöver dom inte vika ner sig och dom behöver heller inte riskera att få spö. Just därför kan jag gå emellan i krogbråk utan större problem.

ccla
2008-08-23, 18:04
Jag väger som en annans överarm. Så jag mot 120kg psycho hade nog krävt minst en .45 Magnum i min hand för att jag skulle göra något.

Däremot har jag gått emellan vänner och bra mycket större killar på nattklubbar när det varit på väg att bli något. Men det är ju bara på grund av dutch courage (alkoholen).

I verkligheten hade jag nog tyvärr stått på sidolinjerna. Men vittnat hade jag gjort, inga konstigheter.

Hade killen varit i min storlekskategori hade jag hjälpt dig! Fast då hade du klarat dig själv. Och då hade killen garanterat inte klappat till dig :D

jebu
2008-08-23, 18:06
Gå emellan hade jag nog fan inte gjort.. en person som oproverat slår ner någon bara sådär har inte alla chips i påsen och skulle förmodligen kunna ge mig en rejäl omgång bara för att jag ens öppnade käften. Däremot skulle man nog kolla till den slagne efteråt och hjälpa med vad det nu kan vara.

Sen alla ni som så nöjt berättar att ni alltid går emellan på krogen och aldrig får spö; det är en ganska liten chans att få spö då faktiskt, detta då de flesta krogkämpar oftast ska visa sig tuffa och inte backa.. förmodligen tycker flera av dom innerst inne att det är skönt när någon utomstående griper in. då behöver dom inte vika ner sig och dom behöver heller inte riskera att få spö. Just därför kan jag gå emellan i krogbråk utan större problem.

Spot on! Stämmer mycket bra enligt egen teori och erfarenhet.

petah
2008-08-24, 12:14
spelar ingen roll, man får inte stryk så bara. efter man får böter åker man och kräver pengarna av snubben igen :) så har man inte förlorat nått.

Du tänker bli dömd för olaga hot också alltså? 25 000:- till? Smart.

astrodog
2008-08-24, 12:54
Jag kan säga att jag till hundra procent hade gått fram för att kolla läget. Antar att jag inte blir attackerad av någon, men om jag blivit det hade jag backat, skrikit tagit närmsta objekt och svingat det framför mig, skrikit att det är en galning efter mig, hjälp mig, ring polisen, etc etc.

Om vi nu antar att ingen går emot mig, utan att läget lugnat ner sig, så hade jag ringt polisen, eller bett någon ringa polisen, och inte för något i världen hade jag låtit han som attackerade lämna lokalen utan att polisen kommit dit först och tagit hand om ärendet.

Såna puckon ska inte få träna, och det tycker varenda kotte i träningslokalen, gäller bara att få alla på sin sida och sen ringa polisen. Skadestånd + man slipper se mongot på träningen igen.

hultman
2008-08-24, 12:58
Ja så att du själv kan åka in för grov misshandel eller? Smart och genomtänkt förslag. Han får 1500:- böter, du får 35000:- i böter. :thumbup:


(ursäkta att de blev 3 poster irad)

Eh. Skämtar du eller har du ingen som helst aning om hur det fungerar?

Du tänker bli dömd för olaga hot också alltså? 25 000:- till? Smart.

Sluta nu.

Stoltz
2008-08-24, 13:06
Tänkte också på det, det spelar ingen roll hur stor killen är, det är principen. Man är en mes om man inte står för sin sak, pg.a att någon är större än en själv!*grr27*

(okej, stora killar... ta inte detta som en hint att jag vill slåss. Gör ni det är ni fanimej blåsta)

Jag vet inte riktigt vad det är faktiskt. Jag antar att jag har väldigt stor tillit till hur mycket stryk jag kan ta och ge ut ifall det skulle behövas eller något, jag har ingen aning om vad det handlar om ^^

petah
2008-08-24, 13:40
Eh. Skämtar du eller har du ingen som helst aning om hur det fungerar?



Sluta nu.

? Du tror inte han får ett värre straff om han slänger/dunkar en 21kg's hantel i ryggen/bakhuvudet på honom tillbaka? Och du tror att det är helt okej att söka upp folk och kräva pengar om man anser sig felaktigt dömd?

Om det är så, har jag faktiskt ingen aning isf.

Corpobal
2008-08-24, 13:53
låtit han påbörja sin övning efter han slått dig sen tar du upp en 21kg hantel och slår i ryggen eller bakhuvet. sen säger han inte så mkt mer.

Nä inte över 15 kg, ibland undrar man vad folk här har för värderingar!

AJO
2008-08-24, 13:58
Risken med att drämma en hantel i huvudet på honom är att han avlider, eller blir ett kolli och det kanske inte är så roligt att ha på sitt samvete.

Jacksatan
2008-08-24, 14:30
spelar ingen roll, man får inte stryk så bara. efter man får böter åker man och kräver pengarna av snubben igen :) så har man inte förlorat nått.

Ja. det är skitbra. Då åker du dit för utpressning samtidigt. Troligen får du inte bara böter för misshandelnutan utan åker in i fängelse minst ett år.
Som tur är brukar såna som dig vara stora i käften och gömma sig i ett hörn när det väl börjar smälla.

burre
2008-08-24, 14:58
Beef Beef Beef

Corpobal
2008-08-24, 15:16
Ja. det är skitbra. Då åker du dit för utpressning samtidigt. Troligen får du inte bara böter för misshandelnutan utan åker in i fängelse minst ett år.
Som tur är brukar såna som dig vara stora i käften och gömma sig i ett hörn när det väl börjar smälla.

http://i35.tinypic.com/33k4xw4.jpg

JMRA
2008-08-24, 15:43
Tror inte jag hade gjort så mycket heller om jag varit där då du verkade hoppa upp rätt fort och fortsätta träna.

Hade nog tyvärr bara tänkt att det var två allmäna idioter från slummen som rykte ihop om någon brud eller nått och hållt mig utanför. Eller att du säkert hade gjort något för att förtjäna det.

Konstig man är. *screwy* Men beror nog kanske på att du själv inte gjorde något utan återgick till hantlarna och att du tog det bra och accepterade det?

Brooklyn
2008-08-24, 16:04
Bra gjort av dig Stefan att anmäla!

samsam
2008-08-24, 16:54
Bara en bild på hur scenariot utspelat sig ifall jag försökt åtgärda det och intervjua hulken som slog StefanC.

http://img239.imageshack.us/img239/1672/hulkpj1.th.jpg (http://img239.imageshack.us/my.php?image=hulkpj1.jpg)

Med andra ord, jag hade förmodligen stått förbluffad och med hakan i golvet och inte rört en muskel.

erks
2008-08-24, 17:14
Bara en bild på hur scenariot utspelat sig ifall jag försökt åtgärda det och intervjua hulken som slog StefanC.

http://img239.imageshack.us/img239/1672/hulkpj1.th.jpg (http://img239.imageshack.us/my.php?image=hulkpj1.jpg)

Med andra ord, jag hade förmodligen stått förbluffad och med hakan i golvet och inte rört en muskel.

Hahahaha! :Virro

Jens Hellberg
2008-08-24, 17:27
Jag hade nog försökt brotta ner killen om jag såg liknande.

MrBoris
2008-08-24, 17:39
Bara en bild på hur scenariot utspelat sig ifall jag försökt åtgärda det och intervjua hulken som slog StefanC.

http://img239.imageshack.us/img239/1672/hulkpj1.th.jpg (http://img239.imageshack.us/my.php?image=hulkpj1.jpg)

Med andra ord, jag hade förmodligen stått förbluffad och med hakan i golvet och inte rört en muskel.

hahaha klockren:laugh:

Micke-s
2008-08-24, 17:52
hade någon gjort så på mig hade jag med all säkerhet gått och hämtat en skivstång och slatt den i huvet på han , när han väl e medvetslös så drar jag han till kabelkross maskinerna och lägger huvet under alla vikterna och släpper ner allt.. *kadoonk* släppar sen vidare aset för att släppa hantlar på kroppen på han , går igenom hela hantelstället. ! . .det e vad jag hade gjort..


nej men helt ärligt hade jag nog boxat han i huvet.

Zetor99
2008-08-24, 18:14
Bra att drägget får sitt straff, men det är helt otroligt att ingen lyfte ett finger.


Sen att gå emellan eller ingripa, klart som korvspad att man gör det. Nästa gång kan det lika gärna vara en själv som blir utsatt och då hade du nog gärna uppskattat lite hjälp.

Går alltid emellan själv när jag ser bråk uppstå, speciellt på krogen. Har då själv aldrig blivit påpucklad utan de flesta brukar sansa sig lite då någon går emellan. Däremot får man käfta lite med dem och be dem ta det lugnt mm. men det leder oftast aldrig till något.

"The only thing necessary for the triumph of evil, is for good men to do nothing." - Edmund Burke
Håller absolut med om dethär.

Att jag bara väger 62 kg (nybörjare...) är helt klart inte ett hinder för att hjälpa folk som verkligen behöver hjälp, tycker det är för ynkligt när större killar bara glor i golvet eller går bort så man ensam får ingripa när t.ex. nån pumpad jappe slår på en liten snubbe eller nåt tonåringsgäng tycker det är cool att sparka ner alkisar.

Förr eller senare får man väl själv nån skråma, men än så länge har jag klarat mig undan, dedär misshandlarna är nog i grunden riktigt fega eller så fattar de vad de gjort när någon utomstående ingriper, vet inte vilket. Startar aldrig själv bråk och springer vid behov ifall nån muckar gräl med mig, men kan bara inte stå och titta på när nån blir misshandlad. Efteråt blir man nog skakis och funderar på vad man gav sig in på, men man vill ju stå upp för sina värderingar.

Rädd kan man väl få vara, men feg då det gäller människors liv och hälsa, det förstår jag icke. På ett gym av alla ställen tycker man ju det alltid borde finnas någon som skulle ingripa.

Exdiaq
2008-08-24, 18:18
Ja det är omöjligt att ingripa efteråt. Allt måste händer under hettans tid. *screwy*



Vadå ingripa? Slå ner killen efteråt när han gått iväg? Skulle bara hända om det var en polare som blev nerslagen.

Exhale_
2008-08-24, 22:36
Jag har inte läst igenom hela tråden men min första tanke är att jag skulle säga till galningen och kolla hur det gått med stackarn som blivit slagen.

Det känns som om det ligger i mina grundvärderingar att se efter andra människor och blir dem triggade så tror jag att jag handlar utan att tänka. Trots att jag är en räka skulle jag stegat fram med andra ord.

grisbil3n
2008-08-25, 06:21
Hamnade själv i en skarp situation på gymmet för ett par år sedan, det var faktiskt lite skrämmande. Liraren lackade på mig för att jag på ett enligt honom ohövligt sätt frågade om han var klar med en maskin. Snubben skulle varit perfekt antagonist i en äldre bondfilm, så jävla otäck framtoning. Verkade vara helt jävla galen och obalanserad. Jag drämde inte en hantel i skallen på honom, det hade bara gjort honom argare.

mjukglass
2008-08-25, 09:37
Min första reaktion var: 'Fan va bra att någon varskodde dig som slängde med vikterna'. Nu verkar det som att du tog väldigt illa upp och det är ju trist och fel. Visst var storkillen fel ute med att erbjuda snabb vuxenuppfostran via lavett och skulle självklart bara verbalt varskott dig, men förhoppningsvis så slutar du att slänga med hantlar i framtiden.

Äger du inte stället så slänger du inte med vikterna. Kan du inte sätta dig upp med hantlarna får du be passare hjälpa dig eller köra lättare. Plocka bort vikter efter du har använt dem också så är du skyddad från vuxenuppfostran på gym skulle jag tro.

Vad det gäller misshandel överlag så har nästan all form utav misshandel som jag blivit vittne till varit vakter på diverse uteställen som tag-teamat sönder någon undernärd adhd tuffing. Jag har inte ingripit, men har gett vittnesuppgifter till polisen efteråt om tag-teamanded gick överstyr, alt. jag tycker vakten är en pajas.

mangs
2008-08-25, 11:22
Jag tror väldigt få skulle gå emellan, dels pga egen självbevarelsedrift och dels beroende på att man inte känner till bakgrunden.

Om jag ser två random människor på stan som bråkar, ellar en person som slår den andre så vet jag ju inte bakgrunden till detta, det kan ju vara personen som får stryk som egentligen är den västa skurken i dramat?

I detta fallet verkar det dock som om "hulken" utan någon större anledning gett sig på en annan tränande och då borde ju folk i alla fall uppmärksammat det hela och försökt lugna ner det hela. Jag antar att de var rädda?

Bra att du anmälde det hela! Däremot är jag själv måttligt förtjust i folk som slänger med hantlarna till höger och vänster.



Off Topic, min skämttråd ang. detat som är borttagen visade ju även att åsikterna faller isär beroende på vems story man ser eller hör, det jag vill få fram är att personerna på ditt gym inte visste varför du blev påpucklad, eller kanske inte tyckte det var så farligt så att de kände att de var tvungna att avstyra det hela, det hela gick ju ganska snabbt?

Dessutom kanske det fanns de som liksom hulken störde sig på ditt klonkande och skramlande och på något undermedvetet plan tyckte det var bra at tdu blev tillrättavisad (även om metoden var ytterst tvivelaktig).

Hur som helst hoppas jag att det löser sig för dig och att du inte tog illa upp av min tråd.

Mantus
2008-08-25, 12:32
Många verkar anse att det är aningen rätt åt trådskaparen för att han släppte hantlarna i marken. Själv anser jag att jag skall kunna gå in på valfritt gym, ta en trettiokiloshantel och slänga den högt upp i luften och låta den dimpa ner i parketten utan att någon slår till mig. Att jag sedan blir skadeståndsskyldig och anmäld för skadegörelse är en annan sak. Ni måste för fasen se saker i dess rätta perspektiv och skärpa er, vi pratar om någonting som för de flesta är milt störande. Vad hade hänt om jag gått och "läxat upp" alla särskrivare på det här forumet jag kunnat hitta? Hade det varit deras fel för att de inte kan se skillnad på betydelsen av orden guldmedalj eller "guld medalj".

Kwon
2008-08-25, 12:41
Mantus speaketh the truth.

Hantelsläpp rättfärdigar ej fysiskt våld.

Nitrometan
2008-08-25, 12:43
Mantus: Dödsstraff på döts straf?


Fast folk på vår klubb verkar inte fatta fast man säger till dem att inte slänga hantlarna i golvet. Flera hantlar har blivit skeva/skadade på andra sätt.

Jag har sagt till flera personer upprepade gånger. Men de verkar ha något hörförståelseproblem.

Schroder
2008-08-25, 13:54
man kan inte se till lagen hela tiden.."dömd" hit och dit, "böter" hit och dit..bortse från lagen ett tag och ta tag i grejen själv. smäll aset så han somnar eller skadas för livet. fint.

Kristian
2008-08-25, 13:56
Mantus: Dödsstraff på döts straf?


Fast folk på vår klubb verkar inte fatta fast man säger till dem att inte slänga hantlarna i golvet. Flera hantlar har blivit skeva/skadade på andra sätt.

Jag har sagt till flera personer upprepade gånger. Men de verkar ha något hörförståelseproblem.

Du får väl använda teckenspråk då istället...

Nitrometan
2008-08-25, 13:59
Du får väl använda teckenspråk då istället...
Bra förslag. Jag ska prova det.

Fast antagligen är de för tuffa för att förstå.

mangs
2008-08-25, 13:59
Många verkar anse att det är aningen rätt åt trådskaparen för att han släppte hantlarna i marken. Själv anser jag att jag skall kunna gå in på valfritt gym, ta en trettiokiloshantel och slänga den högt upp i luften och låta den dimpa ner i parketten utan att någon slår till mig. Att jag sedan blir skadeståndsskyldig och anmäld för skadegörelse är en annan sak. Ni måste för fasen se saker i dess rätta perspektiv och skärpa er, vi pratar om någonting som för de flesta är milt störande. Vad hade hänt om jag gått och "läxat upp" alla särskrivare på det här forumet jag kunnat hitta? Hade det varit deras fel för att de inte kan se skillnad på betydelsen av orden guldmedalj eller "guld medalj".


Jag har inte sett någon som tycker det är rätt att han fick stryk pga sitt klonkande, däremot tycker jag att det är ett ganska otrevligt inslag när folk slänger med hantlar till höger och vänster, för att inte tala om den skadegörelse som blir.

Sedan måste vi komma ihåg att vi får höra storyn från ena sidan här, jag startade en skämttråd från andra sidan och då var reaktionerna och kommentarerna helt annorlunda (från de som inte förstod att jag skämtade).

Jag tycker inte man skall få stryk för en släng hantel, dock tycker jag gott de kan få en tillsägelse.

HerrArne
2008-08-25, 14:37
Alltså ... det finns ORD. Använder man dem på ett bra sätt så kan jag inte se hur det skulle vara effektivare ur 'uppfostringshänseende' att också lappa till en missdådare. Det bara funkar inte så.

Att det dessutom är det fel rent generellt att slå på någon som inte i förväg samtyckt till det borde vara självklart, och JA jag hade gått emellan. Med ord, inte höjda nävar. Det brukar fungera, iallafall enligt den ringa erfarenhet jag har.

KlopFer
2008-08-25, 14:44
Om ni skulle träna på hälsostudion i Norrköping och säg att ni tränar där samtidigt invandrar "stammisarna" så skulle ni bli tokiga.

De kör sittande axelpress och när de är klara så släpper dem bara vikterna från den höjden. Samma sak med biceps/triceps övningar. Släpper vikterna från högsta punken bara för det ska låta så mycket som möjligt.

Pingu
2008-08-25, 15:06
Självklart skulle jag inte bara stått och låtsats att det regnade

mangs
2008-08-25, 16:03
Om ni skulle träna på hälsostudion i Norrköping och säg att ni tränar där samtidigt invandrar "stammisarna" så skulle ni bli tokiga.

De kör sittande axelpress och när de är klara så släpper dem bara vikterna från den höjden. Samma sak med biceps/triceps övningar. Släpper vikterna från högsta punken bara för det ska låta så mycket som möjligt.


Tur för mig att jag inte tränar där, jag hade inte pallat med det. Om de släpper vikterna så att det låter mer än punken då jävlar. :furious:

tp_88
2008-08-25, 16:23
De kör sittande axelpress och när de är klara så släpper dem bara vikterna från den höjden.
Coleman gör så, det är hardcore.

KRS
2008-08-25, 16:34
det beror väl rätt mkt på vilket gym jag är på och hur killen som åkte på stryk beter sig i vanliga fall

om det var atletklubben och killen som fick en smäll är trevlig i vanliga fall så skulle stora killen blivit utkastad av dom andra på gymmet.

något av gymmen jag varit på i sommar så skulle jag inte brytt mig och låtit killen ta hand om det själv.

Lexidos
2008-08-25, 16:34
Många verkar anse att det är aningen rätt åt trådskaparen för att han släppte hantlarna i marken. Själv anser jag att jag skall kunna gå in på valfritt gym, ta en trettiokiloshantel och slänga den högt upp i luften och låta den dimpa ner i parketten utan att någon slår till mig. Att jag sedan blir skadeståndsskyldig och anmäld för skadegörelse är en annan sak. Ni måste för fasen se saker i dess rätta perspektiv och skärpa er, vi pratar om någonting som för de flesta är milt störande. Vad hade hänt om jag gått och "läxat upp" alla särskrivare på det här forumet jag kunnat hitta? Hade det varit deras fel för att de inte kan se skillnad på betydelsen av orden guldmedalj eller "guld medalj".

Helt sant

När jag tränar är jag så koncentrerad på vad jag själv gör så jag lägger inte märket till om folk tappar hantlar osv. Självcenterarad is the shit

Rastafari
2008-08-25, 20:52
Hade jag varit på gymmet då det i första posten nämnda hänt hade jag givetvis kollat till killen som fick stryk, om det inte var en ren fiende till mig som gött kunde få lite pisk.

Jag hade dock inte vågat banka på ett sånt anabolaoffer på ett lokalt gym. Även om jag kanske hade lyckats däcka honom (den bästa fightern är inte den som har mest att ge på vågen), så hade det varit för otrevligt att reta upp ett hjärndött labilt köttberg i närheten av där man själv bor, när han säkert dessutom bör ha lika efterblivna kompisar. En mer kännbar konsekvens för honom hade nog dessutom varit en polisanmälning och en avstängning från gymmet.

Alexlindgren
2008-08-25, 21:06
Jag hade sprungit fram och dragit en flykick i skallen på honom. Haha nej jag hade antagligen inte gjort någonting, förutom att gå fram till dig och kolla hur det stog till.

Hoppas han får pröjsa en hel del.

petah
2008-08-25, 21:08
man kan inte se till lagen hela tiden.."dömd" hit och dit, "böter" hit och dit..bortse från lagen ett tag och ta tag i grejen själv. smäll aset så han somnar eller skadas för livet. fint.

o herregud

Spader
2008-08-25, 22:23
Hur går det med anmälan? Håll oss uppdaterade och släpp inte detta, han ska ta sitt straff.

Vinter
2008-08-25, 23:46
Mycket undertryckta agresioner som gror på våra gym ser det ut som.

ErikWrestlingFreaket
2008-08-26, 00:48
Kan det ha varit Hackstait?

fettot88
2008-08-26, 00:56
jag hatar när små killar hålller på o smäller med fjant hantlar. händer jävligt ofta som om dom behöver hävda sig.

ErikWrestlingFreaket
2008-08-26, 00:59
jag hatar när små killar hålller på o smäller med fjant hantlar. händer jävligt ofta som om dom behöver hävda sig.


Hur tunga ska vikterna vara för att man ska få smälla med dom?

Racso
2008-08-26, 01:24
Jag hade lugnt roidat till ditt försvar. Dvs. om du hjälpte mig när jag åker in i närmaste spegel. :D He´s going DOOOWN!

Sånt där blir man varm i hjärtat av :)

StefanC
2008-08-26, 06:56
Rätt kul att läsa om vad folk tycker och tänker om detta.
Själv så är gymmet som ett andra hem för mig, så självklart är det ingen lekstuga, men inte heller ett biblotek där man måste vara tyst.
Visst, det finns killar som slänger vikter hur som helst bara för att han har sätt det på film och känner sig då minst lika cool. Sen har vi killar som verkligen kör på som attan, och när dem är trötta så kan jag förstå att dem släpper ner vikterna, dock är det inte från 1-2meters höjd och det låter inte som dem ska riva huset, men dem är helt enkelt helt slut eller är i en position där man inte kommer upp utan att släppa.

Alla har rätt att tycka vad dem vill, men gör man något dumt får man stå för det.
Jag anser inte att jag gjorde något fel i det jag gjorde, både killen till höger om mig och kvinnan till vänster (dem är just dem som är mina vitten f.ö.) om mig reagerade knappt när vikterna landade på golvet. Varför reagerade dem knappt? Jo för att vi är inne i ett gym OCH för att hantlarna väsnades knappats så mycket att bryr sig över det.

Hur går det med anmälan? Håll oss uppdaterade och släpp inte detta, han ska ta sitt straff.

Var tvungen att gå igenom det hela med en polis också, så pratade med dem i söndags eftermiddag igen. Det var faktiskt en mycket trevlig kvinnlig polis jag fick snacka med och hon förståg allt rätt så det gick smidigt.
Hon ville även veta hur mycket jag ville (om det blir så) ha i skadestånd, vilket jag inte har en aning om och måste därför återkomma med detta. Men jag frågade henne vad som är rimligt och fick då svaret: "Jag brukar lägga summan på 10.000kr för hot i tjänsten".

När jag sökt runt på nätet för ett praxis så har jag hittat:
Ringa misshandel, 7.000kr
Misshandel 15.000kr
Grov misshandel 30.000kr
Mitt fall klassas som misshandel, så runt 15.000kr plus missad arbetstid, sjukhusräkningen samt missad muskeltillväxt (:D) pga lätt hjärnskakning.

Har nu haft huvudvärk sen i fredags och inga vanliga värktabletter hjälper så är smått sur och grinig hela tiden då minsta ljud och stuns görs att det känns tydligare.
Läppen värker lite lätt hela tiden, men det blir mycket värre så fort jag ska äta eller t.o.m pussa min tjej.

Over and out.

Stoltz
2008-08-26, 09:07
man kan inte se till lagen hela tiden.."dömd" hit och dit, "böter" hit och dit..bortse från lagen ett tag och ta tag i grejen själv. smäll aset så han somnar eller skadas för livet. fint.

Haha, idioti. Du kan ju inte ens vara allvarlig eller stannade du kvar i stenåldern?

hahavaffan
2008-08-26, 10:37
jag hatar när små killar hålller på o smäller med fjant hantlar. händer jävligt ofta som om dom behöver hävda sig.Ett smart inlägg från en smart liten kille. Vad förvånad jag blir.

Handcuff
2008-08-26, 10:55
När jag sökt runt på nätet för ett praxis så har jag hittat:
Ringa misshandel, 7.000kr
Misshandel 15.000kr
Grov misshandel 30.000kr
Mitt fall klassas som misshandel, så runt 15.000kr plus missad arbetstid, sjukhusräkningen samt missad muskeltillväxt (:D) pga lätt hjärnskakning.



OM det blir en fällande och skadeståndsanspråket gillas så kommer killen få betala 5500:-. 5000:- till dig och 500:- till brottsofferfonden. Mer än så blir det inte.

ante
2008-08-26, 11:26
OM det blir en fällande och skadeståndsanspråket gillas så kommer killen få betala 5500:-. 5000:- till dig och 500:- till brottsofferfonden. Mer än så blir det inte.

Nja, jag åkte på något liknande och då fick jag 10.000 i skadestånd. Och det var 10 år sedan. Iofs var jag 13 år då, åldern kan ha höjt beloppet en smula.

iNCREDiBLE
2008-08-26, 11:34
För de summorna är jag villig att ta en lavett eller två. Jag vet, jag är billig :D Å andra sidan får inte svenska proffsboxare så mycket mer för sina matcher...

Viktor_Balck
2008-08-26, 11:38
OM det blir en fällande och skadeståndsanspråket gillas så kommer killen få betala 5500:-. 5000:- till dig och 500:- till brottsofferfonden.

Fått tag i en sån där back to the future tidning?

Stoltz
2008-08-26, 12:09
Fått tag i en sån där back to the future tidning?

Vad hette nu den där serien som gick på 3:an om en kille som alltid fick morgondagens tidning?

Elfsberg
2008-08-26, 12:37
Jag fick bland annat näsan avslagen av 3-5 människor för nått år sen och jag väntar nu på min 12 500 kr i böter. Förvänta dig inget över 5000 kr för nån smäll på läppen..

Timme
2008-08-26, 13:06
Sen har vi killar som verkligen kör på som attan, och när dem är trötta så kan jag förstå att dem släpper ner vikterna, dock är det inte från 1-2meters höjd och det låter inte som dem ska riva huset, men dem är helt enkelt helt slut eller är i en position där man inte kommer upp utan att släppa.


Det där stämmer inte.

Ta en titt på hur lee priest gör och lär dig själv göra så. Jag kör så och har aldrig haft några problem med det. Det kvittar hur tunga hantalrna är, det fungerar ändå.

YZzrmLUSeFA

MrBoris
2008-08-26, 13:25
Det där stämmer inte.

Ta en titt på hur lee priest gör och lär dig själv göra så. Jag kör så och har aldrig haft några problem med det. Det kvittar hur tunga hantalrna är, det fungerar ändå.


+1, har aldrig förstått det där med att man måste släppa hantlarna i golvet...

Tricklev
2008-08-26, 13:47
Självklart behöver man inte kasta hantlarna i golvet, gör som Lee och kliv upp med hjälp av mage och rygg, hantelpress är inte precis en massiv basövning som tröttar ut hela kroppen, att kasta dom i golvet är ett medvetet, och löjligt val.

Timme
2008-08-26, 13:52
Det är bara att hålla hantlarna på raka armar och sedan flytta upp knäna så att de ligger mot hantalrna. Sedan så lägger man hantlarna på knäna och så tippar man upp automatiskt och man sitter sedan med hantlarna på knäna. Oerhört lätt och ser väldigt stilrent ut.

stevebc
2008-08-26, 13:53
Själv vågar jag inte kasta dom i golvet. Känns som något kommer gå sönder inom mig ifall jag ögonblickligen släpper all spänning och dumpar vikten. Sätter ner hantlarna försiktigt på överkroppen, sen ner på låren.

Nitrometan
2008-08-26, 13:53
Självklart behöver man inte kasta hantlarna i golvet, gör som Lee och kliv upp med hjälp av mage och rygg, hantelpress är inte precis en massiv basövning som tröttar ut hela kroppen, att kasta dom i golvet är ett medvetet, och löjligt val.
Får jag citera dig nästa gång folk kastar hantlar i golvet?

Piranha
2008-08-26, 13:54
Hantlarna pajjar också av att släppas / kastas i golvet.

Jag har sett flera par på många gym som ser ut som bananer eller är så rangliga de knappt går att använda.

Ett par hantlar kostar dock några tusen så de är sjukt onödigt.

Buckethead
2008-08-26, 13:56
Nu skriver ju TS att han körde nedåtlutad hantelpress och inte uppåtlutad som Lee kör. Kan tänka mig att det blir något svårare då, om det ens är möjligt.

bubbe
2008-08-26, 13:58
Hantlarna pajjar också av att släppas / kastas i golvet.

Jag har sett flera par på många gym som ser ut som bananer eller är så rangliga de knappt går att använda.

Ett par hantlar kostar dock några tusen så de är sjukt onödigt.

Just nu vill jag bara ligga med dig *cupid*

Nitrometan
2008-08-26, 14:04
Fast folk på vår klubb verkar inte fatta fast man säger till dem att inte slänga hantlarna i golvet. Flera hantlar har blivit skeva/skadade på andra sätt.

Jag har sagt till flera personer upprepade gånger. Men de verkar ha något hörförståelseproblem.

Hantlarna pajjar också av att släppas / kastas i golvet.

Jag har sett flera par på många gym som ser ut som bananer eller är så rangliga de knappt går att använda.

Ett par hantlar kostar dock några tusen så de är sjukt onödigt.

Mmmm. Prexis.

mangs
2008-08-26, 14:59
Ett tips för dem som envisas med att kasta hantlar i golvet kan ju vara att köpa egna hantlar och träna där hemma, om det är ens egna grejor blir man mer försiktig. Ligger man med sina egna dyra hantlar och sitt ömtåliga parkett-golv hittar man nog på ett sätt att inte bara släppa vikterna. Jag har aldrig under 12 års träning behövt släppa vikterna i golvet, dock är jag ju inte så jävla Hardcore heller.

Allan
2008-08-26, 15:24
Jag har aldrig under 12 års träning behövt släppa vikterna i golvet, dock är jag ju inte så jävla Hardcore heller.

Bra där. Kan tilläggas att det finns gym där det kan bli repressalier om man dumpar hantlarna. Jag tänker på Delta, ProGym i Stockholm, eller varför inte på Fairing Gym - släpp hantlarna och bli portad.
Om folk som kör på 70 kgs hantlar kan låta bli att släppa dem, så är det väl skit om man måste dumpa 25 kgs hantlar...

joriice
2008-08-26, 15:53
Onödigt att slänga med hantlarna, ja, men ingen rör mig om jag känner för det.

mjukglass
2008-08-26, 17:01
Kan bara stämma in med föregående talare. Hur fan blev det OK att börja slänga hantlar i golvet? Det finns ingen övning där det är ett måste utan är ett medvetet val. Mer örfilar. Mindre hantelsläng.

Timme
2008-08-26, 17:54
Nu skriver ju TS att han körde nedåtlutad hantelpress och inte uppåtlutad som Lee kör. Kan tänka mig att det blir något svårare då, om det ens är möjligt.

det fungerar bra i plan hantelpress och uppåtlutad. Lite svårare i nedåtlutad.

Tips: Träna inte nedåtlutad hantelpress. Övningen är inte bättre än plan.

Dan S
2008-08-26, 19:34
Hade det vart en random hade jag inte ens vetat vad som hänt, och jag griper inte in om jag inte vet vad det är för omständigheter. Jag är lite(inte totalt) känslokall mot folk jag inte känner. Ok, om det vart en lätt match att bryta ner killen som är våldsam, så gör jag det.

Däremot om det vart en polare som åkt på däng hade jag tagit latsdrag stången o kört i huvudet på snubben. Jag får adrenalin-pump som sattan och kan inte hedja mig då sånt händer mina "närmre" vänner. Om det vart en mindre kille hade jag inte tagit stången :MrT:

Men om jag är 100% säker på att det var provocerat och direkt min kompis fel, hade jag inte gjort en jädra skit om det bara vart ett eller 2 slag. men tycker jag att fysiska våldet är värre än vad som provocerats ingriper jag.

Finns ju massor av olika situationer. Och i just din situation vinner jag absolut ingenting på att gå och hämnas på någon biff och riskera avstängning från gymmet själv. Inte en chans.

kalle_banan
2008-08-26, 19:59
Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag såg nyligen en dokumentärserie av Desmond morris (känd zoolog) där han gjorde ett eget litet experiment då han lät en person spela skadad, han skulle ligga ner på marken och vänta på reaktioner. När han var i en storstad låg han där en lång stund innan någon ingrep men i en liten by där de upprepade samma sak tog det inte lång tid innan någon reagerade.
Hans förklaring var att folk i en storstad inte kan bry sig om alla som om de vore ens närmaste granne, men i mindre samhällen känner alla alla mer eller mindre, och då är det lättare att bry sig om sina medmänniskor.

Allan
2008-08-26, 20:01
Hur som helst skulle det inte skada om hantelkastarna började bete sig som folk. Det kan bli en allvarlig chock annars när de kommer till ett annat ställe

Fairing
2008-08-26, 20:21
Hantlarna pajjar också av att släppas / kastas i golvet.

Jag har sett flera par på många gym som ser ut som bananer eller är så rangliga de knappt går att använda.

Ett par hantlar kostar dock några tusen så de är sjukt onödigt.

Precis. Det drabbar alla andra som tränar

Brooklyn
2008-08-26, 20:52
Hur som helst skulle det inte skada om hantelkastarna började bete sig som folk. Det kan bli en allvarlig chock annars när de kommer till ett annat ställe

Precis. Det drabbar alla andra som tränar

amen.

StefanC
2008-08-26, 21:19
Det där stämmer inte.

Ta en titt på hur lee priest gör och lär dig själv göra så. Jag kör så och har aldrig haft några problem med det. Det kvittar hur tunga hantalrna är, det fungerar ändå.

YZzrmLUSeFA

Okej Timme, men om du gör som jag gjorde, dvs decline hantelpress så kan du väl spela in det. Ta en vikt där du orkar 6reps, lägg dem på bröstet eller gör som Priest och släng upp filmen här, för det vill jag verkligen se.
No hard feelings, men det är något som jag och mina magmuskler ej klarar av.

StefanC
2008-08-26, 21:22
det fungerar bra i plan hantelpress och uppåtlutad. Lite svårare i nedåtlutad.

Tips: Träna inte nedåtlutad hantelpress. Övningen är inte bättre än plan.

Såg detta nu, så svar på föregående behövs ej.

StefanC
2008-08-26, 21:24
OM det blir en fällande och skadeståndsanspråket gillas så kommer killen få betala 5500:-. 5000:- till dig och 500:- till brottsofferfonden. Mer än så blir det inte.

Jag förväntar mig inga pengar alls faktiskt, saken är bara den att jag måste lämna in ett bud som jag anser passa detta case. Jag är nöjd om jag vinner caset och han blir markerad i registret.

Ex nihilo
2008-08-26, 22:10
Intressant diskussion angående hantelsläpp, blir lite nojjig att jag sysslar med detta helt ovetandes.

När jag kör te.x. hantelrodd blir jag jävligt trött i greppet och brukar släppa vikten när min arm inte når längre ner. Kanske är 2 dm till golvet max - är detta helt tabu?

När jag kör hantelcurls sittande kan jag ibland släppa hanteln rakt ner för att kunna assistera mig själv när jag ska curla med vänsterarmen - är det också en dödlig synd?

Racso
2008-08-26, 23:13
Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag såg nyligen en dokumentärserie av Desmond morris (känd zoolog) där han gjorde ett eget litet experiment då han lät en person spela skadad, han skulle ligga ner på marken och vänta på reaktioner. När han var i en storstad låg han där en lång stund innan någon ingrep men i en liten by där de upprepade samma sak tog det inte lång tid innan någon reagerade.
Hans förklaring var att folk i en storstad inte kan bry sig om alla som om de vore ens närmaste granne, men i mindre samhällen känner alla alla mer eller mindre, och då är det lättare att bry sig om sina medmänniskor.


Vilken av hans dokumentärer var det?

elo_
2008-08-27, 08:07
Hantelsläng eller inte. Hela tanken på att någon skall gå omkring och spöa folk på gymmet tyder på bristande folkvett. Sedan är det oartigt med våld också. *påpeka snällt*

akerstrom
2008-08-27, 08:44
Finns idioter(läs 1-2 pers) på mitt gym, som i princip släpper hantlarna i övningar så läget där dom släpper är 1meter + över golvet... smäller så in i helvete..

Roosen
2008-08-27, 09:16
Jag är mer hardcore än den där kille på 190cm/120kg, så jag går ju så klart fram å ber han ge fan i det han håller på med. :D
En annan lösning vore väl att kontakta föreståndaren/polis

Ta de mer lugnt med hantlarna nästa gång

Nitrometan
2008-08-27, 09:29
Sedan är det oartigt med våld också.
Fråga först - slå sen? :confused:


;)

astrodog
2008-08-27, 10:11
I en annan tråd om favoritövningar, var det någon som pratade om kronlyft, efter sökning på youtube så verkar man i den övningen släppa hela stången ner på ett par klossar, så det blir ju en jävla större duns än vad några hantlar kan orsaka.

I övrigt så har jag svårt att se hur en kraftig hantel kan böjas av en måttlig duns, kan bara inte få det i mitt huvud så att kraften från skivorna utövar en sådan vridning på hantelstången. Kanske om man släppte från kroppshöjd eller nåt och den hamnade väldigt snett. Dock så har jag vissa hantlar som är gjorda i mjukare metall, om det är järn eller stål vet jag inte, men de har bucklat sig, men jag skulle anta att det inte är såna man pratar om för de görs knappt längre.

Sen så finns det ju massvis andra diverse OL-lyft, som jag inte är nån expert på, men där slänger man ju också bara ner vikten. Det kanske inte kallas styrketräning främst, men det görs ju säkerligen på många gym?

Jag själv kastar aldrig ner vikterna i golvet kan jag tillägga, för oavsett böjd hantelstång eller inte, så blir det säkerligen någon slags buckla eller intryckning som ökar för varje gång, och eventuellt golv får ta sina onödiga smällar med, och även om det finns gummimattor så kan änden på hantelstången säkerligen göra ett märke där med.

Men för att återgå till vad trådan handlar om, så håller nog ingen med om att det är normalt att slå ner någon som dunsat hantlarna i golvet. För att inte nämna att misstag händer som gör att man tappar hantlar.

Fast jag har ju en fråga, du kommer nog aldrig göra om det igen va? ;)

Nitrometan
2008-08-27, 10:17
En skivstång är gjord för att hålla för de belastningarna. Så även vikterna om man köper riktiga vikter.

En hantel är inte gjord för att släppas i golvet. Hantelstången kan krökas. De små kanter som håller vikterna på plats kan skadas/deformeras. I bästa fall blir vikterna på hanteln "glappa" och börjar skramla - i sämsta fall kan hanteln bli så skev att den är rent farlig att träna med.

astrodog
2008-08-27, 10:43
Kan nog inte hålla med att det skulle vara en designfråga i sig, har sett många hantelstänger tjockare än de skivstänger jag oftast tränar med. Är det dåligt eller smalt stål/metall så är det. De tjockare skivstängerna är nog bara en uppskalning för högre vikt, tror inte säkerhetsmarginalen skulle vara nämnvärt större. Sen så kan du använda exakt samma viktskivor, eventuellt gummerade så att det blir dämpning både mot stål och golv.

Men som jag sa redan så var jag mer inne på att hantlar är mer skadebenägna, på grund av att de kommer hinna roteras mera och hamna i sämre vinkel vid anslag. Tog mer upp skivstången för att belysa att det i många fall är helt ok att dunsa något i golvet.

Nitrometan
2008-08-27, 10:46
Det är ett helt annat stål i stängerna. Mycket högre kvalitetskrav på det.

Hantlarna kan göras av vilket snabbstål eller fjäderstål som helst.

astrodog
2008-08-27, 10:56
Kan och kan.... som sagt, jag har sett hantelstänger som till allt vad gäller utseende och känsla ser ut att vara byggda exakt som skivstängerna, förutom kortare då. Mitt egna set av hantelstänger och skivstång ser ut att vara byggt enligt samma princip, i samma stål. Sen om någon väljer att ha billigare stål i hantlar så är det av en totalt outgrundlig anledning, givetvis kan man ha lägre krav eftersom axeln är mycket kortare, men det finns tillräckliga anledningar att ha ett slitstarkt stål liknande det i skivstänger som böjer sig vid belastning istället för att knäckas, och som är stöttåligt. Att då fiffla runt med olika ståltyper vid tillverkningen låter inte troligt, i så fall ska du ha köpt grejerna från olika tillverkare.

Nitrometan
2008-08-27, 11:00
Tror du att Eleiko skulle göra en hantel av samma stål som de gör en SL-stång?

Det tror jag inte nån skulle vara beredd att betala för.

Nitrometan
2008-08-27, 11:01
Tror du att din blick och "känsla" kan avgöra vad det är för stål i ett hantelgrepp?

astrodog
2008-08-27, 11:05
Tror du att din blick och "känsla" kan avgöra vad det är för stål i ett hantelgrepp?

Absolut.

Piranha
2008-08-27, 11:07
Tror du att din blick och "känsla" kan avgöra vad det är för stål i ett hantelgrepp?

Ytterligare en faktor är att en hantel får stryk sidledes när den släpps i golvet som gör att brytningen plattorna emellan blir extremt hög. Jag har då aldrig ifs sett en skivstång släppas sidledes.

En gummiplatta (riktiga vikter) är gummibeklädda som hör de kan flexa lite emot varandra också.

Man kan helt enkelt inte jämföra dem emellan.



ON topic: Jag har under mina 17 år på gym aldrig sett någon bli misshandlad på ett.

tntballe
2008-08-27, 11:08
Kan nog inte hålla med att det skulle vara en designfråga i sig, har sett många hantelstänger tjockare än de skivstänger jag oftast tränar med. Är det dåligt eller smalt stål/metall så är det. De tjockare skivstängerna är nog bara en uppskalning för högre vikt, tror inte säkerhetsmarginalen skulle vara nämnvärt större. Sen så kan du använda exakt samma viktskivor, eventuellt gummerade så att det blir dämpning både mot stål och golv.

Men som jag sa redan så var jag mer inne på att hantlar är mer skadebenägna, på grund av att de kommer hinna roteras mera och hamna i sämre vinkel vid anslag. Tog mer upp skivstången för att belysa att det i många fall är helt ok att dunsa något i golvet.

Hantlar är ofta ihopskruvade, där sitter den svaga länken.

astrodog
2008-08-27, 11:29
Ihopskruvade hantlar? Extrema krafter? Kanske lyckas påverka de hantlar jag tänker på om du släpper dem från ett höghus, i övrigt icke. Lyckas du landa hyfsat rakt så klarar de sig nog med nåt smått jack in i plattan och ännu mindre i stången. Om någon står för betongskadorna så kan jag stå för hantlarna vid eventuellt test...

Timme
2008-08-27, 11:40
Okej Timme, men om du gör som jag gjorde, dvs decline hantelpress så kan du väl spela in det. Ta en vikt där du orkar 6reps, lägg dem på bröstet eller gör som Priest och släng upp filmen här, för det vill jag verkligen se.
No hard feelings, men det är något som jag och mina magmuskler ej klarar av.

jag sade ju att det kan vara svårt i decline press.

Så vill man inte släppa hantlar i golvet så bör man undvika decline press. Så bra är inte övningen. Inte bättre än plan hantelpress.

edit: Såg ditt inlägg sedan.

Hur eller hur så var han som log dig en idiot. Även om man släpper hantlar så förtjänar man inte att bli slagen. Det räcker med tillsägelse.

HerrArne
2008-08-27, 13:00
Ihopskruvade hantlar? Extrema krafter?

Ja. Nej. Men går hantlar sönder av att gå i golvet? Det gör de, efter hand.

Är det samma materialval i en hantelstång som i en vettig OL-stång? I helsike. OL-stänger är gjorda i ytterst sega och fjädrande stål. Dyrt materialval.

Varför? Dels för att de ska hålla för att just släppas i golvet. Om och om och om igen. Dels för att risken för personskada är mycket stor om en stång går av. Ja, det finns dokumenterade dödsfall.

Tricklev
2008-08-27, 13:01
Sedan så slits ju OL-stänger också sönder tillslut, det tar bara ett bra tag.

Elvis82
2008-08-27, 13:16
Har hamnat i en liknande situation faktiskt på ett gym i göteborg med typ samma beskrivning som din stefan.
En kille kommer fram otaliga ggr till mig och hotar mig med olika saker och en gång ber han mig dra ifrån gymmet och sparkar mig i ryggen!

Gick fram och frågade vad jag hade gjort honom : Han svarade mig med att jag inte hade gjort han något man jag ska göra dig något! och att han inte gillar sådana som mig och jag har inget otalat med personen i fråga.

Man funderar ju på vad som är fel här?!

Stoltz
2008-08-27, 13:18
Har hamnat i en liknande situation faktiskt på ett gym i göteborg.
En kille kommer fram otaliga ggr till mig och hotar mig med olika saker och en gång ber han mig dra ifrån gymmet och sparkar mig i ryggen!

Gick fram och frågade vad jag hade gjort honom : Han svarade mig med att jag inte hade gjort han något man jag ska göra dig något! och att han inte gillar sådana som mig och jag har inget otalat med personen i fråga.

Man funderar ju på vad som är fel här?!

Sparkar dig i ryggen? Har du talat med personalen om honom!?
Det är det enda jag flippar enormt på, slår någon till mig bakifrån, då är det f*ckin' on. Nu säger jag inte att du ska göra något dumt, utan prata med personalen :)

mangs
2008-08-27, 13:21
slår någon till mig bakifrån, då är det f*ckin' on.

Vad är det för videobutik du jobbar i egentligen? ;)

Tricklev
2008-08-27, 13:25
Jag som tänkte leta upp ett lustigt wrestlarklipp åt Stoltz, där någon får en stol i bakhuvudet, och istället hittade jag klipp på tonårstjejer som röker på.

Jag är så sjukt jävla kåt just nu.

Kwon
2008-08-27, 13:31
Först Stefan och sedan Elvis, låter som man skall undvika gym i Göteborg.

Piranha
2008-08-27, 13:35
Först Stefan och sedan Elvis, låter som man skall undvika gym i Göteborg.

Det är den där Glenn!

Kwon
2008-08-27, 13:46
Har hamnat i en liknande situation faktiskt på ett gym i göteborg med typ samma beskrivning som din stefan.
En kille kommer fram otaliga ggr till mig och hotar mig med olika saker och en gång ber han mig dra ifrån gymmet och sparkar mig i ryggen!

Gick fram och frågade vad jag hade gjort honom : Han svarade mig med att jag inte hade gjort han något man jag ska göra dig något! och att han inte gillar sådana som mig och jag har inget otalat med personen i fråga.

Man funderar ju på vad som är fel här?!

Elvisp82

Hur såg din "culprit" ut? Var han liknande gärningsmannen i Stefans fall?

Rakad skalle, 190cm, 120kg med byggarkedja?

Damien Thorne
2008-08-27, 13:51
Det finns 4 saker som jag blir mycket irriterad över på gymmet.

1. De som kör ett set på tex bänkpressen och sen surrar i 20 minuter innan de kör nästa set.

2. De som inte lastar av vikterna efter att de kört färdigt.

3. De som alltid skriker på gymmet när de tränar.

4. De som släpper ner hantlarna i golvet. Vissa verkar göra det enbart för att folk ska uppmärksamma hur tungt de kör.

Alla förtjänar stryk!

Så om jag hade sett att han slagit dig så hade jag skrattat inombords.

astrodog
2008-08-27, 14:56
Det finns 4 saker som jag blir mycket irriterad över på gymmet.

1. De som kör ett set på tex bänkpressen och sen surrar i 20 minuter innan de kör nästa set.

2. De som inte lastar av vikterna efter att de kört färdigt.

3. De som alltid skriker på gymmet när de tränar.

4. De som släpper ner hantlarna i golvet. Vissa verkar göra det enbart för att folk ska uppmärksamma hur tungt de kör.

Alla förtjänar stryk!

Så om jag hade sett att han slagit dig så hade jag skrattat inombords.

Inte lite mesigt av dig att inte slå honom själv istället?

Stoltz
2008-08-27, 15:15
Det finns 4 saker som jag blir mycket irriterad över på gymmet.

1. De som kör ett set på tex bänkpressen och sen surrar i 20 minuter innan de kör nästa set.

2. De som inte lastar av vikterna efter att de kört färdigt.

3. De som alltid skriker på gymmet när de tränar.

4. De som släpper ner hantlarna i golvet. Vissa verkar göra det enbart för att folk ska uppmärksamma hur tungt de kör.

Alla förtjänar stryk!

Så om jag hade sett att han slagit dig så hade jag skrattat inombords.

Hade någon skrattat åt en sådan grej hade jag försökt bräcka dem verbalt tills hela gymemt skrattade åt denne, och denne flydde med tårar rinnande längs kinderna och piss ned längs benen.

Du kan väl för sjutton inte mena allvar?

bubbe
2008-08-27, 15:16
Inte lite mesigt av dig att inte slå honom själv istället?

Damien har kommit på att det inte är så smart att slå folk.

astrodog
2008-08-27, 15:21
Damien har kommit på att det inte är så smart att slå folk.

Tycker man får välja antingen eller, inte mesa sig nånstans mitt emellan. Antingen så är man med och slår eller så går man med i det andra laget.

bubbe
2008-08-27, 15:27
Tycker man får välja antingen eller, inte mesa sig nånstans mitt emellan. Antingen så är man med och slår eller så går man med i det andra laget.

:laugh:

hmm, så valet står mellan att misshandla någon eller tycka om när folk har sönder andras grejer.

astrodog
2008-08-27, 15:34
:laugh:

hmm, så valet står mellan att misshandla någon eller tycka om när folk har sönder andras grejer.

Där tog väl mina värderingar över och tyckte att en misshandel är ganska så mycket allvarligare än några hantlar. Men gör man värderingen att misshandeln är befogad så kan man väl lika bra gå med, istället för att stå passiv oavsett läger.

Kwon
2008-08-27, 15:37
Varför skapa "läger"?

astrodog
2008-08-27, 15:42
Varför skapa "läger"?

Det är inte precis som att det handlar om vädret, som för mig kan kvitta. Blir någon misshandlad så tycker jag fan i mig man ska ha en åsikt, och agera därefter.

MEGA_MAN
2008-08-27, 19:22
Tycker man får välja antingen eller, inte mesa sig nånstans mitt emellan. Antingen så är man med och slår eller så går man med i det andra laget.

Varför int starta ett eget lag och använda lämplig mängd styrka...

On T: Har alldrig uppevt att någon blivit misshandlad på ett gym, där om någonstans borde man vä backa upp varandra?
Dock vet jag att det hänt att utomstående kommit till gymmet för att misshandla en person på gymmet, denne person han inte långt.

clash
2008-08-27, 20:28
Beror helt på ifall jag känner någon av de inblandade eller gillar någon bättre än den andre, en bra grundregel är att hålla sig utanför om man inte har fakta på bordet ordentligt. För det mesta för folk spö utav ett skäl, lillkillen kanske hade sålt skit till den stora snubben , eller gjort nått fult mot hans lillesyrra ...

men med största sannolikjet hade jag lagt mig i och antingen backat den jag kände eller helt enkelt klivit in och slagit skiten ur nån bara för att inte vara en utav majoriteten som sitter i ett hörn o tänker hoppas han inte slår mig.

Summan av kardemumman är att jag nog hade gett mig in i bråket för mitt eget höga nöjes skull.... det är fan billigare än psykoterapi för i helvete! ..... och jag skulle alltid kunna hävda självförsvar för annans räkning =)

Kwon
2008-08-27, 20:31
OMG!

-x-Clash Is Back!-x-

clash
2008-08-27, 20:43
hahaha =) ja vafan varför inte , funderar tom. på att börja träna igen =)

kan fan behöva det =)

bear.flowertwig
2008-08-27, 21:12
hahaha =) ja vafan varför inte , funderar tom. på att börja träna igen =)

kan fan behöva det =)

lägg in bilden med den spankade stjärten som avatar igen annars känns det inte riktigt rätt :/

Timme
2008-08-27, 21:13
Clash för bubblan! Börja köra journal och träna stenhårt!

Kwon
2008-08-27, 21:26
HUR HAR DU HAFT DET DE SENASTE ÅREN CLASH!

Gimme some Stories!

stevebc
2008-08-27, 22:14
OMG!

-x-Clash Is Back!-x-Ännu en Nina L-stalker? :D

Nitrometan
2008-08-28, 08:13
Oooooh! Clash is back! :bow:

Känns som "tillbaka till framtiden" här på kolo nu...

Först Nina, sen Clash. Vad kommer att hända nu? *popcorn*

Fairing
2008-08-28, 08:42
Oooooh! Clash is back! :bow:

Känns som "tillbaka till framtiden" här på kolo nu...

Först Nina, sen Clash. Vad kommer att hända nu? *popcorn*

:D

Nitrometan
2008-08-28, 09:38
Det är det enda jag flippar enormt på, slår någon till mig bakifrån, då är det f*ckin' on.
Vad är det för videobutik du jobbar i egentligen? ;)
Hemmakväll. Det är ghetto. Passa sig.

Först Stefan och sedan Elvis, låter som man skall undvika gym i Göteborg.
Det är den där Glenn!
Elvisp82
Hur såg din "culprit" ut? Var han liknande gärningsmannen i Stefans fall?
Rakad skalle, 190cm, 120kg med byggarkedja?
Glenn? Han verkar likna Pirre? Har det här nåt med Pirres Gbg-resor att göra? :confused:

:laugh:


Göt-la-borrrg verkar vara farligt.

JockeKillen
2008-08-28, 11:43
Hemmakväll. Det är ghetto. Passa sig.




Glenn? Han verkar likna Pirre? Har det här nåt med Pirres Gbg-resor att göra? :confused:


Hahahaha busted!

Nina L
2008-09-01, 05:37
Ja som topicen lyder, vad gör du om du ser en större kille klappar till en mindre kille?

Fortsätter du träna eller går du fram och frågar hur det gick, eller backar du t.o.m upp lillkillen?

[...]
När jag väl "kommer tillbaka" så ser jag mig omkring, ingen har reagerat över gap, smällar och skrik utan gubben springer fortfarande på löpbandet, den biffigare killen lyfter fortfarande sina 200kg i marken och dem andra fortsätter med sitt.
[...]
only in Sweden... *rolleyes* Jag antar att jag hade gått fram och frågat lillkillen hur det gick, och sen hade jag gått med honom och sagt till personalen om vad som hände. I ditt fall gissar jag att de andra reagerade som de gjorde eftersom du reagerade som du gjorde, men jag kan mycket väl ha fel. Du hade kanske kunnat ligga medvetslös mitt på golvet utan att någon ändrat sina rutiner.

Oooooh! Clash is back! :bow:

Känns som "tillbaka till framtiden" här på kolo nu...

Först Nina, sen Clash. Vad kommer att hända nu? *popcorn*Nina quotar clash och då blir det liksom bara FÖR MYCKET!!!!!!!!!!!!!!!11111

hahaha =) ja vafan varför inte , funderar tom. på att börja träna igen =)

kan fan behöva det =)+1 på den. Jag har lyckats med två år av nedbrytning istället för uppbyggning. Det vore inte helt fel att vända på det. Inte för att jag räknar, men jag gissar att du också blir äldre. Det här med muskelminne... Jag tror inte att mina muskler minns. Det gör i alla fall inte jag.

Pzorz
2008-09-01, 17:43
Om jag nu skulle ha vittnat det skulle jag sagt till personalen. Att släppa hantlarna i backen är dumt men det berättigar inte våldshandlingar.

Frantic
2008-09-01, 17:46
Hade ni reagerat likadant om det var en tjej som blev nerslagen av en stor kille?

Pudzianovski
2008-09-01, 17:52
Hade ni reagerat likadant om det var en tjej som blev nerslagen av en stor kille?

Ja.

Pzorz
2008-09-01, 18:03
Hade ni reagerat likadant om det var en tjej som blev nerslagen av en stor kille?

Vet inte om frågan var riktad mot någon / några som tidigare postat men jag skulle absolut reagera annorlunda. Att en kille får en klapp kan jag TOM finna aningen underhållande trots att det är idiotiskt, men om det var en tjej som fick smaka hand av en kille skulle jag bli väldigt upprörd. Inte för att jag tror att tjejen skulle ta den sämre än killen, utan bara för grejens skull. HAN skall aldrig slå HENNE.

Hur som helst, jag hade nog gapat till och frågat killen/"Biffen" vad fan han håller på med, helt förberedd att jag själv skulle kunna åka på en propp.

Kwon
2008-09-01, 18:19
Hade ni reagerat på samma sätt om en mindre snubbe blir örfilad an en stor dam som lystrar till namnet "Big Bertha"?

Huffo the A-LagaRe
2008-09-01, 18:36
यह था कि मैं क्या मतलब

Maha baa ki mau kyaa matalaba:hbang:

skaparn
2008-09-01, 19:50
Hade ni reagerat likadant om det var en tjej som blev nerslagen av en stor kille?

Man vet ju inte om det är hans fru, och således bara en helt regelrätt prygling, så jag hade nog inte blandat mig i.

Frantic
2008-09-01, 19:52
Man vet ju inte om det är hans fru, och således bara en helt regelrätt prygling, så jag hade nog inte blandat mig i.

Eller en neg

elo_
2008-09-01, 21:12
Hade ni reagerat på samma sätt om en mindre snubbe blir örfilad an en stor dam som lystrar till namnet "Big Bertha"?

Skulle så ha varit fallet skulle det ha blivit att börja veva... jämlikhet über alles! Jag är dock relativt övertygad om att jag skulle få redigt med pisk av en dam som lystrar till namnet "Big Bertha" - men damnit! I would take it like a man and go down in a blaze of glory! :hbang:



:D

Joshua
2008-09-01, 21:24
Beror helt på vem det är som slår samt vem det är som blir slagen :D

Finns många på gymmet som allt skulle behöva en disciplinering...

berra_berra
2008-09-01, 21:32
Fy fan, hemsk värld vi lever i..

astrodog
2008-09-01, 22:07
Eller en neg

Mer effektivt med knäskålarna då, man rör upp så mycket mer känslor inom dem.

Hank
2008-09-01, 22:55
Om jag hade sett någon som var underlägsen sin fiende i styrka och storlek bli bufflad på hade jag ryckt in utan att tveka och gett killen med fördelaktig kroppshydda en ordentlig omgång.

Spader
2008-10-16, 20:40
hur går det?

StefanC
2008-11-16, 22:37
hur går det?

Fallet är nedlagt då brott ej kan styrkas.

Ska ringa dem imorgon och fråga om man behöver mer än 2st vittnen för att dömma en brottsling.

ceejay
2008-11-16, 23:56
Vilken idiot :S att ingen gör ngt?
hoppas att han på ngt sätt får ett straff


att släppa hantlar kan styrkas ibland imo. Bara man försöker släppa dem på ett sätt så de inte skadas. Enstaka gånger är det omöjligt att få ner hantlarna på ett korrekt sätt så då tycker jag man försiktigt kan försöka få ner hantlarna

Tiina
2008-11-17, 00:00
Borde sätta dit honom för anabola också, så kan väl inte en normal människa bete sig? *screwy*

ceejay
2008-11-17, 00:01
Borde sätta dit honom för anabola också, så kan väl inte en normal människa bete sig? *screwy*

Det där med roidrage är hittepå, iaf på de många texter jag läst.

Ryska_raketen
2008-11-17, 00:23
Om jag hade sett någon som var underlägsen sin fiende i styrka och storlek bli bufflad på hade jag ryckt in utan att tveka och gett killen med fördelaktig kroppshydda en ordentlig omgång.

Så klart du hade, det hade vi alla gjort!

Ryska_raketen
2008-11-17, 00:24
Jag tycker iof en vinge var rätt befogad i detta sammanhang. Du kunde skadat andra genom att använda tyngre hantlar än vad du behärskar. Sen att whina lite för att man fått en lavett, jadu, det är ju lite crybaby-varning över det hela.

Sebbe_H
2008-11-17, 00:31
Borde sätta dit honom för anabola också, så kan väl inte en normal människa bete sig? *screwy*

Ja precis, THE RAGE OF THE BOLA TORSK!!!11

regus
2008-11-17, 00:35
Borde sätta dit honom för anabola också, så kan väl inte en normal människa bete sig? *screwy*

"Normala" människor kan bete sig väldigt annorlunda.

IggaN
2008-11-17, 07:48
3000 kr så är saken biff om du känner valfri serb som varit med i kriget. Tro mig.

Sen är det givetvis rätt gjort av dig att kontakta polisen, men jag själv är argsint av mig och står med järngrepp fast vid "ett öga för två ögon". Tyvärr.

HAHAHA tror du generaliserar oss serber rejält.

StefanC
2008-11-17, 11:39
Jag tycker iof en vinge var rätt befogad i detta sammanhang. Du kunde skadat andra genom att använda tyngre hantlar än vad du behärskar. Sen att whina lite för att man fått en lavett, jadu, det är ju lite crybaby-varning över det hela.

Jaså så det tycker du RR. En lavett (?), två smällar i huvudet så man dyker ner i golvet och har hjärnskakning i 3 månader.

Skada andra, ingen var i närheten.

Whine? Att du är avundsjuk på mina resultat kan ingen mer än du hjälpa, så kom inte med sånt i mina trådar. Du kan sluta närmna bola och liknande också, för du har fått varningar innan för just detta och alla gånger kan inte dina kompisar till adminer vara tysta.

WHITEFOLKS
2008-11-17, 11:47
Tre månaders hjärnskakning låter illa :(

Jens.Andersson
2008-11-17, 12:28
Och osannolikt. Hjärnskakning brukar väl följas med kräkningar och balanssvårigheter.

StefanC
2008-11-17, 12:53
Och osannolikt. Hjärnskakning brukar väl följas med kräkningar och balanssvårigheter.

Det finns olika symtom, jag har ständig huvudvärk vilket jag har lärt mig leva med, det gäller bara att inte känna efter.

Shakemynuts
2008-11-17, 13:00
Jag läste om ett vanligt förekommande fenomen som handlar om just detta.
Att folk inte vågar göra något verkar ha att göra med att folk tittar på varandra efter reaktioner, om nån annan gör något, gör jag också något, bara det att alla andra också kollar undermedvetet på detta sätt och ser att ingen annan gör något, då känns det inte som det behövs och man håller tyst.

Och ens säkraste kort i en sådan situation är att be någon specifik person i sin omgivning om hjälp eftersom det inte uppfattas och tas personligt om man på måfå ropar "hjälp" eller något annat. För om man ber någon enskild person om hjälp blir det personligt och ens instinkter kommer till och då kan helt plötsligt en av de avvaktande personerna som väntar på den här händelsen kanske också gripa in.

Hoppas det inte blivit sagt tidigare, orkade fan inte läsa igenom 17 sidor text. :)

Ang. just denna händelse så tycker jag det är förjäkla klent gjort av honom att ta till våld sådär istället för att bara komma fram lugnt och sansat och faktiskt bara be dig att inte dunka vikterna i golvet. Personligen tycker jag inte man gör så, då de jag sett göra så oftast gör det för att säga: "Titta på mig och mina stora vikter" ge i från sig något grymtande ljud och flåsa lite extra. Sen ställa sig och spänna sig lite extra mellan setten.

Viktor_Balck
2008-11-17, 13:07
Det är jävligt märkligt vad alla gnäller på trådskaparen, han blev misshandlad för att ha släppt några vikter på golvet i gymet. Okej att man inte uppskattar att någon släpper vikter på golvet men att misshandla personen står knappast i proportion till beteendet. Folk borde ta och tänka till lite och inse att det inte är befogat och istället visa lite empati.

Goddamnit.

Ryska_raketen
2008-11-17, 15:14
Jaså så det tycker du RR. En lavett (?), två smällar i huvudet så man dyker ner i golvet och har hjärnskakning i 3 månader.

Skada andra, ingen var i närheten.

Whine? Att du är avundsjuk på mina resultat kan ingen mer än du hjälpa, så kom inte med sånt i mina trådar. Du kan sluta närmna bola och liknande också, för du har fått varningar innan för just detta och alla gånger kan inte dina kompisar till adminer vara tysta.

Ja, ibland kan lite handgemäng vara bra för att uppfostra. Du verkar tydligen ha lite brist på just det när det kommer till gymhyfs. Vad för resultat ska jag vara avundsjuk på? Senast jag läste din journal eller såg dina bilder så var det inget märkvärdigt direkt, så jag vet inte vart du fått att jag skulle vara avis?Ack, är det en konspiration på g?

Många frågor, lite svar stubben.

mjukglass
2008-11-17, 15:59
En mer intressant fråga än rättegångsförfarandet är; Har OP:n slutat slänga med vikter?

StefanC
2008-11-17, 16:45
Vet du vad RR.
Du vinner.

http://kolozzeum.com/forum/image.php?u=11202&dateline=1175852647&type=profile

Shakemynuts
2008-11-17, 16:53
Hur fel det än var att puckla på dig så är det även lamt att dunka med vikter och det stör ju, iaf mig. Jag tycker det är irriterande med folk som ska väsnas på det sättet. Har inget emot prat eller så, men diverse ljud, som då faktiskt väldigt ofta är för att få uppmärksamhet på det lama sättet, det är irriterande.

Så ja, jag undrar faktiskt också, slänger du fortfarande vikter?

StefanC
2008-11-17, 16:59
För det första så har jag aldrig slängt vikter, utan släpt 2st hantlar i golvet - från 20cm höjd - för att jag inte fick upp dem vid sista rep:en.

Och för att svara på eran fråga: nej.

Wille005
2008-11-17, 17:12
Kan förstå om det upprör/stör folk att man slänger med vikterna. Man bör dessutom visa respekt för redskapen då dom är till för alla. Med andra ord så håller jag med om att man inte ska kasta vikterna, men att dunka ner dom lite är helt OK om de verkligen är tunga. En tillsägelse ser jag absolut inga problem i att ge, det i sig kan utgå till en diskussion som förhoppningsvis mynnar ut i ett handslag. Men att gå fram och slå personen i fråga är ju sjukt, vem fan gör så? Gymmet är för många ett ställe att bli av med aggressioner på... det betyder inte att man gör det genom att slå dom som tränar. Finns absolut ingen logik i det hela. Ni som förespråkar våld i gymmet är väl ni som redan sållats bort ur byns kampsportsklubb.

Våld = instaban imo

Fatcan
2008-11-17, 17:27
Att släppa vikterna när dom är typ 2dm över marken är väl inget problem, gör jämt så när jag kör hantelpress. Förutsatt att det är gummimatta under. Skillnad om du bara droppar dom helt handlöst.

Tycker dock det var helt fel av honom att slå till dig, folk som skriver att dom tycker du förtjänade det kan inte ha mycket i huvudet.

bagmol
2008-11-17, 18:09
Jag läste om ett vanligt förekommande fenomen som handlar om just detta.
Att folk inte vågar göra något verkar ha att göra med att folk tittar på varandra efter reaktioner, om nån annan gör något, gör jag också något, bara det att alla andra också kollar undermedvetet på detta sätt och ser att ingen annan gör något, då känns det inte som det behövs och man håller tyst.


Mycket bra poäng, har varit med om fenomenet själv. Cyklade längs backen utanför sahlgrenska för ett par år sedan. Vid en lycktstolpe låg en 20 årig tjej som var helt redlös, på alkohol eller droger förmodligen.

Ingen brydde sig och folk gick förbi och sneglade lite nyfiket men ingen ingrep. Jag stannade cykeln och skakade lite lätt på personen och frågade hur det var. Genast stannade folk till och erbjöd sin hjälp. Det slutade med att tre medelålders damer ledde iväg flickan mot akuten. Det verkade som de hade läget under kontroll då en sa att hon var en sjuksyster vill jag minnas.

Jag cyklade fundersamt vidare, lite skrämd över folks "ickereaktioner".