handdator

Visa fullständig version : Protein samtidigt som man tränar?


stargate
2008-08-22, 12:41
Om man tar med en halvliters flaska med låt oss säga ca 20g protein till träningen. Är det bra att ha och smutta på under passet?

Optimalt för muskeltillväxten eller bara onödigt/överdrivet seriöst?

Brooklyn
2008-08-22, 13:28
ta esapro isf :)

Muaytudd
2008-08-22, 13:35
ta esapro isf :)

Jag har inte orkat med att halsa esa precis för och efter träningen, istället tar jag med mig en träningsflaska med ca 1 liter vatten färdigblandat med esa till gymmet.

Sen drickar jag kanske en tredjedel under början av passet, smuttar en del under passet för att dricka resten i slutet. Sam vanligt vatten egentligen men lite större klunkar i början och i slutet och med esa.

Svårt och säga om det är bättre eller sämre men min träning går iaf. frammåt :)

Sen slipper man att dricka så mycket unde kort tid med tanke på Trucken som skall intagas inte så lång tid före.

King Grub
2008-08-22, 13:41
Det minskar proteinnedbrytningen.

Men jag tror inte det nödvändigtvis är bra. Det är snabba tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen. Ett intag före passet gör det bäst.

Vid konstant tillförsel av aminosyror upprätthålls inte proteinsyntesen. Den faller i stället ned mot basnivåer igen.

Och proteinsyntesens påverkan är av mycket större betydelse för en positiv proteinbalans än proteinnedbrytningen. Det är i första hand stimulerad proteinsyntesen som gör att proteinbalansen vänds från negativ till positiv efter passet, inte minskar nedbrytning.

Dessutom verkar försök att dämpa kortisolfrisättning kunna hämma andra tillväxtfaktorer (det ökar CCR2-expression). Vill man minska kortisolfrisättning kan man göra det på ett bättre och billigare sätt (kolhydrat).

William
2008-08-22, 14:16
Vi har iofs inte mätt verklig proteinsyntes med stabila isotoper ännu men vi har mätt aktiveringen av Akt/mTOR/p70S6k signalvägen som anses reglera stor del av proteinsyntesen och i våra studier har vi sett att kontinuerlig tillförsel av iaf BCAA kraftigt aktiverar ovannämnda enzymer vilket indirekt indikerar att kontinuerlig tillförsel av aminosyror funkar bra för att stimulera proteinsyntesen.

Muaytudd
2008-08-22, 14:19
Det minskar proteinnedbrytningen.

Men jag tror inte det nödvändigtvis är bra. Det är snabba tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen. Ett intag före passet gör det bäst.

Vid konstant tillförsel av aminosyror upprätthålls inte proteinsyntesen. Den faller i stället ned mot basnivåer igen.

Och proteinsyntesens påverkan är av mycket större betydelse för en positiv proteinbalans än proteinnedbrytningen. Det är i första hand stimulerad proteinsyntesen som gör att proteinbalansen vänds från negativ till positiv efter passet, inte minskar nedbrytning.

Dessutom verkar försök att dämpa kortisolfrisättning kunna hämma andra tillväxtfaktorer (det ökar CCR2-expression). Vill man minska kortisolfrisättning kan man göra det på ett bättre och billigare sätt (kolhydrat).



Ok, så sammanfattningsvis så är halsande bättre än smuttande.

Per B
2008-08-22, 14:42
Vi har iofs inte mätt verklig proteinsyntes med stabila isotoper ännu men vi har mätt aktiveringen av Akt/mTOR/p70S6k signalvägen som anses reglera stor del av proteinsyntesen och i våra studier har vi sett att kontinuerlig tillförsel av iaf BCAA kraftigt aktiverar ovannämnda enzymer vilket indirekt indikerar att kontinuerlig tillförsel av aminosyror funkar bra för att stimulera proteinsyntesen.

Intressant. Är detta några studier som redan är publicerade eller kommer att publiceras?

King Grub
2008-08-22, 14:43
Ok, så sammanfattningsvis så är halsande bättre än smuttande.

Törs inte säga bu eller bä i dagsläget, men jag tror att alltför många lägger för stor vikt på och oroar sig för mycket för muskelnedbrynting. Minskar man proteinnedbrytningen med exogena aminosyror, bör aminosyrepoolen med aminosyror tillgängliga för proteinsyntes minska.

any effect of exogenous amino acids in inhibiting protein breakdown would decrease the size of the free pool of amino acids available for protein synthesis

J. Nutr. 132:3225S-3227S, October 2002

Och jag är inte alls övertygad om att akut aktivitetsframkallad kortisolfrisättning enbart är av ondo, tvärtom. Det är kroniskt förhöjda nivåer som är skadliga.

William
2008-08-22, 17:57
Intressant. Är detta några studier som redan är publicerade eller kommer att publiceras?

En är publicerad:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14998784?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Vi håller på att avsluta en fortsättningsstudie på den ovan och om allt går bra blir den publicerad strax före eller efter årskiftet.