handdator

Visa fullständig version : Låtsasorder


Nitrometan
2008-08-22, 08:16
Har nån hört talas om en "spelad order" i ett skarpt läge?

Försvaret friar de inblandade befälen i dödsolyckan i maj, skyller istället på de värnpliktiga.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=818932

Kan man verkligen blanda "spelade lägen" med skarpa skott?

Olyckan skedde i maj i år under en övning för ett kompani från Amfibieregementet. Kompaniet skulle säkra en udde på ön Skogsskär utanför Utö och soldaterna sköt skarpt på ön. Stridsbåtarna befann sig utanför en säkerhetsgräns som de fått direktiv om att inte gå över.

Vid 15-tiden fick de värnpliktiga order om att passera gränsen in till riskområdet. De värnpliktiga lydde. En av de värnpliktiga, en 19-årig man, träffades av ett skott i sidan och avled senare av sina skador.

Enligt Värnpliktsnytt har försvaret utrett händelsen och kommit fram till att plutonchefen gett en "spelad" order som inte borde ha följts. Både plutonchefen och övningsledaren frias från ansvar.

- Övningsledaren och plutonchefen tror att båten ändå inte kommer att följa ordern för båtchefen har tidigare fått en order av övningsledaren om att han inte får passera den gränsen, säger Klas Eksell, chef för Marksstridsskolan och ansvarig för utredningen, till Värnpliktsnytt.

Inte heller befäl som deltog i övningen känner till att låtsasorder skulle ha varit inkluderade i övningen.

Efter att plutonchefen gett låtasasordern kontrollerade varken han eller övningsledaren att stridsbåtsbesättningen verkligen inte följt den.

- Övningsledaren och plutonschefen är helt säkra på att båtarna ligger still och att de inte rör sig över den gränsen, säger Klas Eksell.

Försvarets säkerhetschef Anders Emanuelsson säger till Värnpliktsnytt att han inte har varit med om någon liknande övning.

- Jag har inte varit med om det själv vid något tillfälle att man har haft ett skarpt läge och ett spelat, säger han.

Med tanke på att Amf 1 har fått kritik flera gånger för bristande säkerhet och att flera värnpliktiga har dött där de senaste 5-6 åren kanske det finns ett problem där?

Krokodil
2008-08-22, 08:24
Jag har aldrig hört talas om "låtsasordrar" iaf! Hur fan kan man ens komma på tanken att riskera livet på outbildade smågrabbar genom att göra så.

På vilken annan arbetsplats som helst hade sådant beteende antagligen resulterat i omedelbart avsked även om ingen skadats.

Är polisutredningen klar förresten? De borde nog komma till en annan slutsats angående ansvarsfrågan.

Nitrometan
2008-08-22, 08:26
Polisutredningar brukar alltid avvakta haverikommisioner och/eller försvarets interna utredningar.

Får väl se vad de kommer till för slutsats.

sunkan
2008-08-22, 08:40
Hörde nyss på nyheterna om det och det här är ju bra sjukt. Snacka om att plutonschefen och övningsledaren håller varandra om ryggen just nu. Det är ju för bövelen övningsledarens ansvar att inget sånt här sker*gah!*

Nitrometan
2008-08-22, 08:58
Det är ju för bövelen övningsledarens ansvar att inget sånt här sker*gah!*
Man tycker ju det.

Särskilt störande tycker jag att citatet - Övningsledaren och plutonschefen är helt säkra på att båtarna ligger still och att de inte rör sig över den gränsen, säger Klas Eksell är.

Känns helt fel att skylla på den värnpliktige båtchefen.

Lexidos
2008-08-22, 08:59
Var det en låtsasövning oxå?
Tror knappast att det var båtchefens fel precis. Vem har nånsin hört talas om låtsasorder innan?

Trance
2008-08-22, 09:00
Jag har aldrig hört talas om "låtsasordrar" iaf! Hur fan kan man ens komma på tanken att riskera livet på outbildade smågrabbar genom att göra så.

På vilken annan arbetsplats som helst hade sådant beteende antagligen resulterat i omedelbart avsked även om ingen skadats.

Är polisutredningen klar förresten? De borde nog komma till en annan slutsats angående ansvarsfrågan.

Jag blev utsatt för några men absolut inte något sådant här, detta var extremt idiotiskt och borde självklart straffas.

I mitt fall så handlade det om att man i en mindre övning tagit fånga fiendesoldater och att våran löjtnant sade till oss att "avrätta" dem (hade inte ens lösa skott vid tillfället), då skall man vägra och hänvisa till Genéve och hela grejen, vilket folk gjorde förutom en som bara sade Ok och gick fram och "dödade" dem med sin AK5:a.

Nitrometan
2008-08-22, 09:03
Men då hade ni inga skarpa skott.

Känns självklart att man inte blandar skarpa skott med spelade ordrar.

Trance
2008-08-22, 09:08
Men då hade ni inga skarpa skott.

Känns självklart att man inte blandar skarpa skott med spelade ordrar.

Exakt. Vi hade inga skott alls och befälet som gav ordern stod bredvid. Att ge order som strider mot säkerhetsregler känns helt vansinnigt.

sunkan
2008-08-22, 10:34
Jag blev utsatt för några men absolut inte något sådant här, detta var extremt idiotiskt och borde självklart straffas.

I mitt fall så handlade det om att man i en mindre övning tagit fånga fiendesoldater och att våran löjtnant sade till oss att "avrätta" dem (hade inte ens lösa skott vid tillfället), då skall man vägra och hänvisa till Genéve och hela grejen, vilket folk gjorde förutom en som bara sade Ok och gick fram och "dödade" dem med sin AK5:a.

skillnaden med ditt exempel är att det strider just mot Genèvekonventionen och mot en av soldatreglerna och det gör inte exemplet på utö. Det är ju bara om ordern bryter mot något av dessa och ett fåtal undantag till som man just får bryta en order.

Jax
2008-08-22, 11:00
Spelade ordrar brukar så vitt min erfarenhet sträcker sig mest användas vid stabsövningar. Att ge en sådan order till en värnpliktig under skarpskjutning verkar minst sagt konstigt.

Longshot
2008-08-22, 11:21
Precis som personen ovan säger. De måste ju för i ............ ta med scenariot att soldaten följer den spelade ordern blint.

Liten Men Fet
2008-08-22, 11:52
Under min tid i värnplikten och min tid i kosovo har jag aldrig hört uttrycket låtsasorder. Alla gånger det varit skarpskjutningar eller skarpa inbrytningar så har det varit väldigt seriöst och allvarligt och sån "fel"-information som en låtsasorder skulle innebära vore idiotiskt.

Att dom skulle ge en "låtsasorder" till båtchefen att köra in i riskområdet och sen inte hålla koll på att han inte gör det är ju tjänstefel i sig.

Nitrometan
2008-08-22, 11:52
Det blir en presskonferens i eftermiddag. Få se vad de säger.

Vinter
2008-08-22, 12:16
Slicka uppåt, sparka nedåt.