handdator

Visa fullständig version : Helvegetarian


offense74
2008-08-21, 23:05
Jag hittar ingenstans att introducera mig så jag gör det här tillsammans med min fråga. Gör två flugor på smällen så att säga.

Jag är helvegetarian sedan 2 år tillbaka, vegetarian i typ 6 år.
Mycket vassle på det här forumet..... :)
Jag tränar mycket (dans, gym, domare) men kan inte säga att jag har några direkta mål vilket gör en dagbok lite meningslös.
Jag tror mig vara ganska påläst för det jag tror på och kommer att försöka ge input på diskussioner här på forumet. Jag har en annan synvinkel på en del saker vilket kanske kan vara välkommet.

Stats:
197cm
110kg

Jag är helvegetarian av främst hälso och miljöskäl. Det började med att jag testade för skojs skull och samtidigt med detta så läste jag in mig på ämnet och nu finns det så att säga ingen återvändo.
Böcker som influerat mig:
The China Study (http://www.amazon.com/China-Study-Comprehensive-Nutrition-Implications/dp/1932100660/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1219355618&sr=8-1)
The Food revolution (http://www.amazon.com/Food-Revolution-Your-Diet-World/dp/1573247022/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1219355663&sr=1-1)
Eat to Live (http://www.amazon.com/Eat-Live-Revolutionary-Formula-Sustained/dp/0316735507/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1219355732&sr=1-1)
In defense of food (http://www.amazon.com/Defense-Food-Eaters-Manifesto/dp/1594201455/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1219355799&sr=1-1)
plus många fler :)

Min teori är det finns en röd tråd man kan se i stora befolkningsstudier och i många större kliniska studier är att "ju mer oprocessade växter och ju mindre av allting annat man äter desto bättre verkar man må."
Brasklapp: Jag supplementerar med B-12, D och veg. DHA/EPA.

Frågan blir således:
Finns det någon övre gräns för hur mycket oprocessade växter man skall äta där det efter denna gräns inte längre är hälsosamt? Motsvarande, finns det någon undre gräns för hur mycket animalier som behövs.
Processade växter tycker nog ingen är bra så vi kan lämna dem därhän :)

Scratch89
2008-08-21, 23:12
Det finns ingen undre gräns för kött, så länge alla näringsbehov är uppfyllda. I Bangladesh äter man mindre än ett kilo kött per år, det är en mängd man kommer upp i bara man biter på naglarna. :D

Övre gränsen för grönsaker och vegetabilier finns egentligen inte heller. Det finns negativa aspekter med alldeles för mycket av det gröna, som försämrat näringsupptag t.ex, men fördelarna överväger nackdelarna helt klart. Det som jag kan se som en jobbig faktor är att det blir väldigt mycket fiber. Om du däremot redan ätit vegetariskt ett längre tag har du nog märkt av detta. ;)

offense74
2008-08-21, 23:16
Det som jag kan se som en jobbig faktor är att det blir väldigt mycket fiber. Om du däremot redan ätit vegetariskt ett längre tag har du nog märkt av detta. ;)

Det går över ;) . Eller, ja, för det mesta...

z_bumbi
2008-08-22, 09:48
Processade växter tycker nog ingen är bra så vi kan lämna dem därhän :)

Jag tycker processade växter är utmärkta så varför skulle man lämna dessa utanför?

offense74
2008-08-22, 10:29
Jag tycker processade växter är utmärkta så varför skulle man lämna dessa utanför?

Än så länge verkar all "fabriksgjord" "mat" ett ganska dåligt track record på långsiktig hälsa om man jämför med oprocessad.

z_bumbi
2008-08-22, 10:57
Än så länge verkar all "fabriksgjord" "mat" ett ganska dåligt track record på långsiktig hälsa om man jämför med oprocessad.

Har det?

shut teh face
2008-08-22, 12:23
Du var en stor en :)

offense74
2008-08-22, 12:28
Har det?

Vitt mjöl, socker, HFCS, Transfetter, all skit du inte kan uttala i hönökakan? Det finns studier (och iaktagelser) som visar på att nackdelarna med sådan "föda" är många.

offense74
2008-08-22, 12:31
Du var en stor en :)

Det är inget jag kan hjälpa, det är för sent nu :)

Jag maintainar bara på gymmet nu men jag har blivit större och starkare under sommaren då jag kört mer gym och mindre annat.

z_bumbi
2008-08-22, 13:56
Vitt mjöl, socker, HFCS, Transfetter, all skit du inte kan uttala i hönökakan? Det finns studier (och iaktagelser) som visar på att nackdelarna med sådan "föda" är många.

Ja det finns saker som används i livsmedel som inte är nyttiga (mjöl och socker är självklart mängdberoende) men pga det så kan man ju inte sätta ett likhetstecken mellan "processad" mat och dålig mat. Så jag undrar fortfarande vad som är fel på "processade" grönsaker?

offense74
2008-08-22, 16:06
Ja det finns saker som används i livsmedel som inte är nyttiga (mjöl och socker är självklart mängdberoende) men pga det så kan man ju inte sätta ett likhetstecken mellan "processad" mat och dålig mat. Så jag undrar fortfarande vad som är fel på "processade" grönsaker?

För varje steg i processningen så tappar du näring (micronutrienter). Undantaget är kokning sålänge du behåller vattnet som du kokar grönsakerna i.
Om man inte tror att fytonutrienter och annat är nyttigt så kan jag väl se att det inte spelar så stor roll om saker är processade eller inte.

polka_griis
2008-08-22, 16:59
Jag supplementerar med B-12, D och veg. DHA/EPA.


Var får du D-vitamin ifrån och vilken typ är det? :) D3 är väl inte vegetariskt eller hur var det?

polka_griis
2008-08-22, 17:00
Har själv funderat på att gå ifrån lakto-ovo till helt vegetariskt. Något speciellt jag behöver tänka på i så fall?

Krisz
2008-08-22, 17:02
Vad är processade grönsaker egentligen? Snackar vi såna där morotsbiffar (det kan jag förstå är processat) eller alla grönsaker som inte är färska t ex kokta frysta grösaker?

Grönsakerna i frysdisken har jag förstått är nästan lika nyttiga som färska, det är bara lite mindre vitaminer och mineraler i (det som hinner urlakas eller förstöras när de doppas i kokande vatten innan de fryses).

Squirrel
2008-08-22, 17:02
Brasklapp: Jag supplementerar med B-12, D och veg. DHA/EPA.
Var får man tag i detta?

polka_griis
2008-08-22, 17:26
Finns inte de fettsyrorna i linfröolja också?

Btw, någon som vet vad det är för skillnad näringsmässigt på kallpressad och icke kallpressad linförolja?

polka_griis
2008-08-22, 17:53
En till fråga, tar du kreatintillskott?

offense74
2008-08-22, 18:09
Var får du D-vitamin ifrån och vilken typ är det? :) D3 är väl inte vegetariskt eller hur var det?

Jag äter D3, så jag kan inte kalla mig vegan (vilket ofta kan vara en fördel har jag märkt, det väcker känslor :) ).

offense74
2008-08-22, 18:10
En till fråga, tar du kreatintillskott?

Nej, jag har provat men fick inte direkt bättre resultat. Jag har inga direkta problem med att öka i muskelmassa, istället har jag det motsatta problemet (fettinlagring).

offense74
2008-08-22, 18:16
Har själv funderat på att gå ifrån lakto-ovo till helt vegetariskt. Något speciellt jag behöver tänka på i så fall?

Det beror på vilka mål du har med träningen.
Den bästa introduktionsboken är Becoming vegan av Brenda Davis (http://www.amazon.com/Becoming-Vegan-Complete-Adopting-Plant-Based/dp/1570671036/ref=pd_bbs_1?ie=UTF8&s=books&qid=1219425167&sr=8-1). Där står allt du behöver veta.

En rekommendation kan också vara att ta hem Cronometer (http://spaz.ca/cronometer/) (det är gratis) för att se så att du får i dig alla micronutrienter. De som är kärva är b-12 och D. Det kan också vara problem med zink och selenium (selenium finns rikligt i paranötter, 1 nöt räcker per dag).

Eddie Vedder
2008-08-22, 18:17
Finns inte de fettsyrorna i linfröolja också?

Nej.

Såhär skrev jag tidigare idag:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3157461&postcount=11

Btw, någon som vet vad det är för skillnad näringsmässigt på kallpressad och icke kallpressad linförolja?

Kallpressad olja är mer känslig och instabil än varmpressad då fler fettnedbrutande enzymer har hunnit inaktiveras vid varmpressning.

offense74
2008-08-22, 18:23
Finns inte de fettsyrorna i linfröolja också?

Btw, någon som vet vad det är för skillnad näringsmässigt på kallpressad och icke kallpressad linförolja?

1. EPA och DHA är de långkedjade n-3 fettsyrorna. De finns inte i linfrön. Din kropp tillverkar dock dessa i begränsad mängd. Det finns teorier att en minskad mängd n-6 fettsyror kan öka omvandlingen till EPA/DHA men till man vet mer så tar jag dessa som tillskott.

2. Omega-3 oxiderar lätt så den skall inte hättas upp och av den anledningen skall man heller inte använda varmpressad. Krossade linfrön är bäst. Finns att köpa nästan överrallt och kan förvaras i öppnat paket i frysen under en längre tid. Andra bra n-3 källor för kortkedjade n-3 är hampafrön (innehåller även n-6 fettsyran GLA) och valnötter.

Tänk också på intaget av n-6. Håll nere det genom att använda oljor sparsamt (undantaget möjligen olivolja).

Edit: Eddie hann först :)

offense74
2008-08-22, 18:30
Vad är processade grönsaker egentligen? Snackar vi såna där morotsbiffar (det kan jag förstå är processat) eller alla grönsaker som inte är färska t ex kokta frysta grösaker?

Grönsakerna i frysdisken har jag förstått är nästan lika nyttiga som färska, det är bara lite mindre vitaminer och mineraler i (det som hinner urlakas eller förstöras när de doppas i kokande vatten innan de fryses).

Det jag kan göra hemma själv från råvaror och en spis är inte processat, enkelt definierat. Krossade tomater är inte processat, ketchup är processat.
Djupfrysta grönsaker är jättebra men jag tycker personligen att det är godare med färska.
Om man kokar så finns den näring (från vattenlösliga mikronutrienter) forfarande kvar i vattnet, så om man vill ha dem med så kan man göra soppa eller helt enkelt dricka vattnet/spara det för framtida bruk.

polka_griis
2008-08-22, 20:28
Nej.

Såhär skrev jag tidigare idag:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3157461&postcount=11

"Men det innebär inte alls att animalier är ett krav för att tillgodose sitt essentiella behov av omega-3. Det kan man definitivt göra. Även om just krossade linfrön är ett dåligt val i det fallet. Då är linfröolja betydligt smartare."Nu förvirrar du mig lite. Linfröolja innehåller inte EPA och DHA men det är ändå ett bra val för att tillgodose sitt essentiella behov av omega-3? Räcker det alltså med att få i sig alfa-linolensyra eller missar jag något?

polka_griis
2008-08-22, 20:31
Det beror på vilka mål du har med träningen.
Den bästa introduktionsboken är Becoming vegan av Brenda Davis (http://www.amazon.com/Becoming-Vegan-Complete-Adopting-Plant-Based/dp/1570671036/ref=pd_bbs_1?ie=UTF8&s=books&qid=1219425167&sr=8-1). Där står allt du behöver veta.

En rekommendation kan också vara att ta hem Cronometer (http://spaz.ca/cronometer/) (det är gratis) för att se så att du får i dig alla micronutrienter. De som är kärva är b-12 och D. Det kan också vara problem med zink och selenium (selenium finns rikligt i paranötter, 1 nöt räcker per dag).
Tack för tips och länkar :thumbup:

Eddie Vedder
2008-08-22, 20:34
Räcker det alltså med att få i sig alfa-linolensyra eller missar jag något?

Läste du länken? Jag förklarar ju där. Det sker en omvandling till EPA och DHA men den är liten och väldigt begränsad hos människa, särskilt män.

polka_griis
2008-08-22, 20:39
Läste du länken? Jag förklarar ju där. Det sker en omvandling till EPA och DHA men den är liten och väldigt begränsad hos människa, särskilt män.

Liten men tillräcklig alltså?

Eddie Vedder
2008-08-22, 20:40
Liten men tillräcklig alltså?

Ja annars hade ju varenda vegan dött mycket ung.;)

polka_griis
2008-08-22, 20:47
Ja annars hade ju varenda vegan dött mycket ung.;)
Hehe, jo.

Men är omvandlingen så liten att hälsan kommer påverkas negativt på något sätt? Skulle du rekomendera veganer att ta tillskott av EPA och DHA?

Eddie Vedder
2008-08-22, 20:56
Men är omvandlingen så liten att hälsan kommer påverkas negativt på något sätt? Skulle du rekomendera veganer att ta tillskott av EPA och DHA?

Det vågar jag verkligen inte svara på. Men eftersom veganer i gemen inte verkar lida utan snarare förefaller vara vid god hälsa (sålänge man har bra kunskap för vad som brister i en vegankost och därmed kan kompenera det) så lär det ju gå.:)

Vart finner man för övrigt tillskott av EPA och DHA som inte kommer från animalier? Algtillskott?

Hursomhelst är det ju ofta klokt att ta tillskott av fiskolja t.o.m. för en "blandkostare" så kan man få tag på omega-3 tillskott av kvalité från vegetabilier så känns det ju ytterst sannolikt att det är fördelaktigt för en vegan.

offense74
2008-08-22, 21:43
Jag har läst (har inga länkar till studier här och nu) att mängden omvandlad kortkedjad n-3 till långkedjad beror på ett antal olika faktorer.
Som jag förstått det så "slåss" LA (n-6) och ALA (n-3) om ett enzym för att omvandla sig till respektive AA och EPA/DHA. Det har därför spekuleratss att ratiot n-3:n-6 bör ligga mellan 1:1 - 1:4 för att vara optimalt.
Mättat fett har vad jag försått en negativ inverkan på omvandlingen av n-3 medans n-9 (enkelomättat) fett inte har någon signifikant inverkan.
Gener spelar säker också in tillsammans med 0-50 andra faktorer. Precis som med mycket annat vet vi väldigt lite.
Vi vet att DHA/EPA och LA är bra för mycket saker. För att vara säker tar jag EPA/DHA som tillskott. Jag kan inte hitta något roligare att göra för pengarna.

I övrigt kan inte fiskar syntetisera kortkedjade n-3 till EPA/DHA utan får det uteslutande från alger längre ner i kedjan (tillsammans med tungmetaller och miljögifter som vi dumpat i havet :) ). Dessa alger odlas i stora tankar där man sedan utvinner fettet ur dem.

Eddie Vedder
2008-08-23, 04:25
Jag har läst (har inga länkar till studier här och nu) att mängden omvandlad kortkedjad n-3 till långkedjad beror på ett antal olika faktorer.
Som jag förstått det så "slåss" LA (n-6) och ALA (n-3) om ett enzym för att omvandla sig till respektive AA och EPA/DHA. Det har därför spekuleratss att ratiot n-3:n-6 bör ligga mellan 1:1 - 1:4 för att vara optimalt.

Det stämmer, enzymet ifråga är delta-6-desaturas. Desaturas innebär att kedjan blir ännu mer omättad ("desaturate" = gör mindre mättad typ) och om detta desaturas konkurrerar alltså n-6 och n-3 fettsyrorna.

Affiniteten till detta enzymsystem (desaturaser och elongaser) är starkast för n-3 fettsyrorna och som du säger kan mycket EPA och DHA alltså hämma vidarebildningen från linolsyra till arakidonsyra. Även vice versa vid en obalanserad kost.:)

Du verkar tveklöst ha goda kunskaper nog för att få i dig det du behöver "trots" att du är helvegetarian offense74, ingen tvekan om den saken.:thumbup:

z_bumbi
2008-08-23, 11:29
Det jag kan göra hemma själv från råvaror och en spis är inte processat, enkelt definierat. Krossade tomater är inte processat, ketchup är processat.
Djupfrysta grönsaker är jättebra men jag tycker personligen att det är godare med färska.
Om man kokar så finns den näring (från vattenlösliga mikronutrienter) forfarande kvar i vattnet, så om man vill ha dem med så kan man göra soppa eller helt enkelt dricka vattnet/spara det för framtida bruk.

Självklart är krossade tomater processade, djupfrysta grönsaker är processade och eftersom ursprungsinlägget tog upp växter så är t ex havregryn både valsade och ångkokta.
Så vad är det för generellt fel på processade växter?

offense74
2008-08-23, 17:11
Självklart är krossade tomater processade, djupfrysta grönsaker är processade och eftersom ursprungsinlägget tog upp växter så är t ex havregryn både valsade och ångkokta.
Så vad är det för generellt fel på processade växter?

Jag tror vi pratar om olika definitioner. Ju mer som finnns kvar från den ursprungliga växten desto bättre. Ju mer man processar desto mindre av de ursprungliga fytonutrienterna finns kvar.

offense74
2008-08-23, 17:11
Du verkar tveklöst ha goda kunskaper nog för att få i dig det du behöver "trots" att du är helvegetarian offense74, ingen tvekan om den saken.:thumbup:

Tackar :)

Eddie Vedder
2008-08-23, 17:28
Ju mer man processar desto mindre av de ursprungliga fytonutrienterna finns kvar.

Anser du att man processar ett livsmedel när man ferementerar? För där kan du ju inte mena att det blir en försämring.

Dessutom kan man nog klassa karotenoider lite som undantaget som bekräftar regeln också. Där blir ju biotillgängligheten bättre både av uppvärmning och finfördelning, kokta morötter är betydligt bättre än råa för absorbtion av betakaroten och samma sak med t.ex. lykopenets tillgänglighet och kvantitet i tomatpuré jämfört med råa tomater.

offense74
2008-08-24, 08:46
Anser du att man processar ett livsmedel när man ferementerar? För där kan du ju inte mena att det blir en försämring.

Dessutom kan man nog klassa karotenoider lite som undantaget som bekräftar regeln också. Där blir ju biotillgängligheten bättre både av uppvärmning och finfördelning, kokta morötter är betydligt bättre än råa för absorbtion av betakaroten och samma sak med t.ex. lykopenets tillgänglighet och kvantitet i tomatpuré jämfört med råa tomater.

Fermentering kan vara positivt, liksom kokning och groddning. Fermentering ger ju upphov till bakterier som är bra för tarmfloran (sådana som folk bara finns i yoghurt). Kokning vet man ger avsevärt högre upptagningsförmåga av vissa karotenoider (bla lykopen och betakaroten). Vissa ämnen kan förändras och eller förstöras vid upphettning vilket både kan vara positivt och negativt (råa kidneybönor är giftigt t.ex.). Ofta handlar det att slå sönder skyddande cellulosaväggar i maten för att få ut micronutrienter i dessa celler och detta kan göras mha kokning (mixning med en kraftig mixer kan också funka). En blandning av rått och kokt är nog bäst tror jag.

Eddie Vedder
2008-08-24, 08:56
Fermentering ger ju upphov till bakterier som är bra för tarmfloran (sådana som folk bara finns i yoghurt).

Jag tänker dock inte främst på bakteriefloran utan på näringsstatus i en fermenterad produkt jämfört med en rå. T.ex. fermenterade sojabönor /typ natto och tempeh) jämfört med enbart kokta, surdegsbröd jämfört med bröd på vanlig jästdeg, surkål m.m.

Där sker en nedbrytning av antinutrienter så livsmedlet i fråga blir ju faktiskt mer näringsrikt för oss människor än innan "processandet". Groddning som du nämner gör samma sak, fytas bildas vid både fermentering och groddning så fytinsyran bryts ner. Helt plötlsigt blir mineraltillgängligheten mycket mycket bättre. Är man dessutom som jag och älskar den annolrunda syrligare smaken som fermenterad mat får så är det ju ytterligare positivt.:thumbup: Jag tycker t.o.m. surströmming är supergott och för dig som är vegetarian rekommenderar jag natto (:thumbup:) om du har flyt nog att finna det i en svensk affär (jag har aldrig hittat det i Sverige tyvärr*cry*).

Allt jag skrivit känner du förmodligen till men kanske finns fler som läser tråden och som tycker det är intressant så det kan vara värt att nämna ändå.:)

offense74
2008-08-24, 09:15
Natto har jag nog aldrig käkat. Tempeh (http://en.wikipedia.org/wiki/Tempeh) och miso (http://en.wikipedia.org/wiki/Miso) använder jag i mat ibland.
Jag är personligen inte överförtjust i groddar men groddar ibland själv och anväder i smoothies. Man kan även juica dem, vilket jag gör ibland.

Alla dessa metoder är intressanta då de efter "behandlingen" blir något helt annat än de var från början. Ätlig kemilåda för vuxna, helt enkelt :)

Eddie Vedder
2008-08-24, 09:19
Natto har jag nog aldrig käkat. Tempeh (http://en.wikipedia.org/wiki/Tempeh) och miso (http://en.wikipedia.org/wiki/Miso) använder jag i mat ibland.

Natto:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2929195&highlight=natto#post2929195

Jag tycker det är kanongott men var å andra sidan ensam i klassen om att göra det. Det var jag och professorn som gillade det typ. Så jag fick hem det som blev över.:D

I övrigt väntar jag med spänning på forskningen från Chalmers som just nu pågår om "försvenskad tempeh" där man fermenterar korn och havre. Om jag kan göra havregrynsgröt i framtiden som dessutom saknar all fytinsyra så är det sjukt opti!:thumbup:

offense74
2008-08-24, 09:35
Jag skall kolla om jag hittar natto hos den lokala kinesbutiken här (bor i Gbg, så det finns ett par).
Apropå konstiga grejjer i kinesbutiker så är jag en stor fan av Durian (http://en.wikipedia.org/wiki/Durian). Mina kollegor och vänner delar inte alltid den kärleken dock. Du verkar gilla skum mat vilket gör dig till en utmärkt kandidat till durian! :)

z_bumbi
2008-08-25, 22:04
Jag tror vi pratar om olika definitioner. Ju mer som finnns kvar från den ursprungliga växten desto bättre. Ju mer man processar desto mindre av de ursprungliga fytonutrienterna finns kvar.

Jag håller självklart inte med men jag förstår mer vad du menar.