handdator

Visa fullständig version : Sittande vadpress eller Liggande benpress??.


Troll
2008-08-21, 22:48
Har tänkt köpa en sittande vadpress men nu när jag goglade runt lite så hittade jag denna liggande benpress till samma pris! (men ser lite läskigt ut)

Borde ju funka att köra vaderna även i den?
Samt att man kan köra benpress som omväxling till knäböj.

Är det någon här som har några synpunkter?
Provat någon liknande? (själv har jag aldrig kört benpress)

Vad anser ni vara det bästa köpet?. *popcorn*

Ekman_
2008-08-21, 22:51
Den där benpressen såg lagom otrevlig ut

Tycker du kan spara pengarna, du kan köra knäböj med en skivstång på axlarna ändå?

Troll
2008-08-21, 22:57
Den där benpressen såg lagom otrevlig ut

Tycker du kan spara pengarna, du kan köra knäböj med en skivstång på axlarna ändå?

Knäböj kör jag ju redan..

Är ute efter vadträning i första hand men en sittande vadpres går ju inte använda till så mycket mer.

Funkar det bra att köra vaderna i benpressen (om den nu är något att ha) så kan man ju även variera sitt benpass också.

Liten Men Fet
2008-08-21, 23:04
Knäböj kör jag ju redan..

Är ute efter vadträning i första hand men en sittande vadpres går ju inte använda till så mycket mer.

Funkar det bra att köra vaderna i benpressen (om den nu är något att ha) så kan man ju även variera sitt benpass också.

Ja men om du det inte finns säkerhetsstopp så slår du knäna av dig om du slinter så jag skulle aldrig göra det om det inte finns stopp.
Sittande vadpress är inte lika bra som stående så jag skulle helt enkelt snickrat ihop en hög stadig tröskel som man kan köra stående enbensvadpressar med. Kostar nästan inget och behöver man mer vikter kan man lasta en ryggsäck att ha på sig.

Troll
2008-08-21, 23:12
Ja men om du det inte finns säkerhetsstopp så slår du knäna av dig om du slinter så jag skulle aldrig göra det om det inte finns stopp.
Sittande vadpress är inte lika bra som stående så jag skulle helt enkelt snickrat ihop en hög stadig tröskel som man kan köra stående enbensvadpressar med. Kostar nästan inget och behöver man mer vikter kan man lasta en ryggsäck att ha på sig.

Det borde det ju vara stopp på den, annars är den ju totalt livsfarlig!!

Enbensvadpressar och hopprep är den vadträning jag kör.

Dock svårt att överbelasta när man måste hålla vikterna i en hand.
Med skivstång på nacken blir det problem med balansen.. . *gah!*

Troll
2008-08-21, 23:21
Läste precis lite mer om benpressen och den hade säkerhetssprintar för att reglera slutpositionen.

Här är en bild där sprintarna syns lite bättre.

burre
2008-08-21, 23:24
Hur har du tänkt att man ska komma in i maskinen om den inte har något stopp? Klart den har.
Även fast det känns kul med nya saker måste jag säga: spara pengarna. Intensiteten och viljan inte utrustningen är det som begränsar 99.9% av alla tränande.

tntballe
2008-08-21, 23:28
Det borde det ju vara stopp på den, annars är den ju totalt livsfarlig!!

Enbensvadpressar och hopprep är den vadträning jag kör.

Dock svårt att överbelasta när man måste hålla vikterna i en hand.
Med skivstång på nacken blir det problem med balansen.. . *gah!*

Skulle det funka att med skivstången på axlarna luta sig mot baksidan på din ställning, sen ställa ner den på "vanliga" klykorna?

Troll
2008-08-21, 23:33
Hur har du tänkt att man ska komma in i maskinen om den inte har något stopp? Klart den har.
Även fast det känns kul med nya saker måste jag säga: spara pengarna. Intensiteten och viljan inte utrustningen är det som begränsar 99.9% av alla tränande.

Jo det har du helt rätt i.

Det är bara att vaderna släpar (enormt!) och i och med att dom är lite svåra att träna i nuläget så blir det lätt att dom hoppas över.

Har redan bestämt mig för ett köp av maskin för vaderna i första hand.
Är bara tråkigt att lägga 1500-2000 på en maskin som bara tränar just vaderna, därav frågorna om benpressen.
Som ligger i samma pris och tar inte mycket mer plats.

Troll
2008-08-21, 23:36
Skulle det funka att med skivstången på axlarna luta sig mot baksidan på din ställning, sen ställa ner den på "vanliga" klykorna?

Nej det är nog svårt.
Har försökt göra på olika sett för att hålla balansen med skivstången på nacken, men inget hållbart. *cry*

mr ruhl
2008-08-22, 08:36
fördelen med den horisontala benpressen är att man inte lär behöva så mycket viktskivor, helt klart ett bättre köp än vadpressen..

MasterChief
2008-08-22, 09:12
Är det bara jag som inte riktigt gillar att ligga upp och ner när man ska träna kroppens största muskelsystem?

Damien Thorne
2008-08-22, 10:56
Den där benpressen ser inge bra ut.

Den saknar "hakar", vilket betyder att du måste starta i bottenläget när du ska köra benpress. Och det känns rätt så omöjligt att trycka in lägga sig på på dynan och pressa in fötterna i ett bra bottenläge.

I vanliga benpressmaskiner så finns det hakar så att den sitter fast i toppläget. Sen när man har lagt sig ner på dynan och placerat fötterna på plattan så hakar man av hakarna och kan då börja sänka ner benen.

Damien Thorne
2008-08-22, 11:01
Ja men om du det inte finns säkerhetsstopp så slår du knäna av dig om du slinter så jag skulle aldrig göra det om det inte finns stopp.
Sittande vadpress är inte lika bra som stående så jag skulle helt enkelt snickrat ihop en hög stadig tröskel som man kan köra stående enbensvadpressar med. Kostar nästan inget och behöver man mer vikter kan man lasta en ryggsäck att ha på sig.

Bra idé

Då kan man stödja sig mot väggen med händerna.

Fredriiik
2008-08-22, 11:11
vafasen i krasen
2000 kronor!?
Gör donkeyraises ffs eller va de heter.
Be farsan eller valfri lite tyngre person hoppa upp på ryggen och sen är det bara och köra, tycker du det är för lätt kör du med ett ben itaget.

slänga 2000 på en sittande vadpress, vafasen de e ju som å kasta pengarna i sjön.
Du kör väll på gym?
sätt en bänk vid smith maskinen och lägg stången på knäna, sen har du en sittande vadpress, vill du ha stående så kör du bara stående på en platta under stången.
Lycka till!

Damien Thorne
2008-08-22, 11:26
Angående donkeyraises så kan man använda sig av dipsbälten som man placerar lång nere på höften. Då är det bara att hänga på viktkakor i kedjan istället för att be någon sitta på en.

Damien Thorne
2008-08-22, 11:29
Angående donkeyraises så kan man använda sig av dipsbälten som man placerar lång nere på höften. Då är det bara att hänga på viktkakor i kedjan istället för att be någon sitta på en.

Dipbälte
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107544

Troll
2008-08-22, 13:48
Den där benpressen ser inge bra ut.

Den saknar "hakar", vilket betyder att du måste starta i bottenläget när du ska köra benpress. Och det känns rätt så omöjligt att trycka in lägga sig på på dynan och pressa in fötterna i ett bra bottenläge.

I vanliga benpressmaskiner så finns det hakar så att den sitter fast i toppläget. Sen när man har lagt sig ner på dynan och placerat fötterna på plattan så hakar man av hakarna och kan då börja sänka ner benen.

Det finns sprintar som kan sättas i tre lägen, så det borde ju gå att lägga på vikterna när man har sprintarna i högsta läget.


vafasen i krasen
2000 kronor!?
Gör donkeyraises ffs eller va de heter.
Be farsan eller valfri lite tyngre person hoppa upp på ryggen och sen är det bara och köra, tycker du det är för lätt kör du med ett ben itaget.

slänga 2000 på en sittande vadpress, vafasen de e ju som å kasta pengarna i sjön.
Du kör väll på gym?
sätt en bänk vid smith maskinen och lägg stången på knäna, sen har du en sittande vadpress, vill du ha stående så kör du bara stående på en platta under stången.
Lycka till!

Nej tränar inte på gym, och tränar alltid ensam. (med undantag förra passet då syrran var med)


Angående donkeyraises så kan man använda sig av dipsbälten som man placerar lång nere på höften. Då är det bara att hänga på viktkakor i kedjan istället för att be någon sitta på en.

Blir inte belastningen ganska stor i svanken då?
I och med att bältet måste vara runt midjan. (har haft problem med korsryggen)

Fredriiik
2008-08-22, 13:50
okej, men sittande vadpress kan du iaf få ihop med din bänkställning:)

Troll
2008-08-22, 22:03
okej, men sittande vadpress kan du iaf få ihop med din bänkställning:)

Sant men samma sak där, jobbigt att få till en bra överbelastning utan att få ont i benen/knäna.

Fredriiik
2008-08-22, 23:47
Sant men samma sak där, jobbigt att få till en bra överbelastning utan att få ont i benen/knäna.

de e ju bara å använda fantasin:)
ta en tjock handuk å lägg på knäna? ja vad som helst funkar ju nästan, så tjänar du 2000 också :)