handdator

Visa fullständig version : Är detta bra skrivet till en ovetande? (Ang. Nötter)


Morty
2008-08-21, 22:15
Jag har en flickvän som gärna vill gå ner i vikt, och hennes föräldrar köper tydligen inte energi in vs. energi ut. Dom kör båda på en lowcarb-diet.



Dina föräldrar tänker nog såhär, nötter är nyttigt = man blir inte fet. Det stämmer till 50%, nötter är nyttigt;
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3155335&postcount=1

Såhär säger en mycket duktigt kille, som jag tror pluggar till dietist!
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3155345&postcount=2

Och här är 2 studier som bevisar det jag säger:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3152681&postcount=12


Du behöver inte läsa studierna i de första länkarna, de visar i stora drag att det är bra för hjärt/kärlhälsan med nötter (bra fett i nötter), att nötter innehåller mycket näring, och att det kan förebygga diabetes. Jag ska inte bli långrandig och förklara mer om det :p

Här ser vi energivärdet på Cashewnötter (568 kcal)
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11086&lang=sv
Och lösgodis (380 kcal) :
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=8_200

Sammanfattning: Enligt länk 3, som bevisar att allt man överäter lagras i kroppen, så går man upp i vikt mera på nötter än lösgodis på grund av energiinnehållet. Om man däremot räknar in nötter i den energiram som man har per dygn, så är det jättebra och nyttigt! Men som sagt, överäter man 1 hg nötter så går man upp mer än om man överäter 1 hg godis. Dessutom lagras energin från godiset i musklerna och man har bra möjlighet att träna bort dom nästa dag!

Morty
2008-08-21, 22:17
Att tillägga är väl att jag hävdar att man går upp mer på 1hg nötter än 1hg lösgodis.

Scratch89
2008-08-21, 22:21
Det ser ut att vara bra argument du har, men frågan är varför du gör dig besväret. Vi som har arbetat med människor som är sådana vet att det inte går att ändra på dem. Kan inte du coacha din flickvän istället?

Förövrigt läser jag Kostvetenskap på Kost- och Friskvårdsprogrammet. :D

Morty
2008-08-21, 22:24
Det ser ut att vara bra argument du har, men frågan är varför du gör dig besväret. Vi som har arbetat med människor som är sådana vet att det inte går att ändra på dem. Kan inte du coacha din flickvän istället?

Förövrigt läser jag Kostvetenskap på Kost- och Friskvårdsprogrammet. :D

Det är det jag vill göra, men det är inte så lätt när hon säger vad jag har lärt henne till sina föräldrar och dom sågar det :(

Vad blir man då? :)

Scratch89
2008-08-21, 22:29
Be henne hålla tyst om era hemligheter. :D

Programmet: Klickiz (http://www.mhm.gu.se/utbildning/program/kost_friskvard/)

Jag får ut en kandidatexamen i kostvetenskap, men jag ska läsa till, försöka bli antagen som doktorand, och slutligen hamna som forskare inom idrottsnutrition. Yay! :cool:

Morty
2008-08-21, 22:32
Be henne hålla tyst om era hemligheter. :D

Programmet: Klickiz (http://www.mhm.gu.se/utbildning/program/kost_friskvard/)

Jag får ut en kandidatexamen i kostvetenskap, men jag ska läsa till, försöka bli antagen som doktorand, och slutligen hamna som forskare inom idrottsnutrition. Yay! :cool:

Shit, vad ballt! Dig skulle jag kunna sitta och prata mat med i tid och evigheter :)

Imorgon tänkte jag läsa på om varför man inte ska äta för mycket fett. Var tycker du att jag ska börja? (Läs: "Vad borde jag använda som sökfras här på kolo?")

Scratch89
2008-08-21, 22:39
Det beror lite på vilken skola man tillhör; jag tillhör lågfettskolan, men vet att det finns folk som hyllar fettet.

De studier och forskningsarbeten som jag baserar mina uppfattningar på visar sambandet mellan ökat fettintag och ökad övervikt, sett till en hel befolkning. De visar också samband mellan högt intag av (mättat) fett och hjärtkärlsjukdomar, högt blodtryck, metabolt syndrom osv.

Tyvärr (;)) finns det också studier som visar det totalt motsatta; högfettskost sänker blodtrycket, mättar bättre än en isokalorisk lågfettsdiet, ger bättre testosteronnivåer, ökad livslängd osv.

Det man kan fråga sig själv är relevansen i dessa studier. Hur relevant är testosteronets vara eller icke vara för din flickvän? Hur pass genomförda är studierna? En korttidsstudie på tre timmar som visar att en måltid med 50 E% fett mättar bättre än en lågfettsmåltid säger betydligt mindre än larmstudierna som klart visar att högt fettintag leder till övervikt och metabolt syndrom.

Morty
2008-08-21, 22:42
Det beror lite på vilken skola man tillhör; jag tillhör lågfettskolan, men vet att det finns folk som hyllar fettet.

De studier och forskningsarbeten som jag baserar mina uppfattningar på visar sambandet mellan ökat fettintag och ökad övervikt, sett till en hel befolkning. De visar också samband mellan högt intag av (mättat) fett och hjärtkärlsjukdomar, högt blodtryck, metabolt syndrom osv.

Tyvärr (;)) finns det också studier som visar det totalt motsatta; högfettskost sänker blodtrycket, mättar bättre än en isokalorisk lågfettsdiet, ger bättre testosteronnivåer, ökad livslängd osv.

Det man kan fråga sig själv är relevansen i dessa studier. Hur relevant är testosteronets vara eller icke vara för din flickvän? Hur pass genomförda är studierna? En korttidsstudie på tre timmar som visar att en måltid med 50 E% fett mättar bättre än en lågfettsmåltid säger betydligt mindre än larmstudierna som klart visar att högt fettintag leder till övervikt och metabolt syndrom.

Jag tror på din linje, jag tycker att det är crapshit att sätta i sig så mycket fett. Dessutom är det ju inte direkt bra för miljön att leva på smör och kött...

Tacka vet jag havregryn och baljväxter <3

Dags att sova, imorgon kommer en ny dag med mera lärande xD

Eddie Vedder
2008-08-22, 05:31
De studier och forskningsarbeten som jag baserar mina uppfattningar på visar sambandet mellan ökat fettintag och ökad övervikt, sett till en hel befolkning. De visar också samband mellan högt intag av (mättat) fett och hjärtkärlsjukdomar, högt blodtryck, metabolt syndrom osv.

Du får gärna posta några trovärdiga, d.v.s. inte tveksamma epidemiologiska studier som inte säger ett dugg, som stödjer det. Själv har jag aldrig läst en enda och har typ läst varenda refererad studie från NNR som handlar om just det.

Det här är en alldeles nypublicerad review från tidsskriften Obesity där man gått igenom 13 randomiserade kontrollerade studier där lågkolhydratkosten visade bättre effekt på allt du räknar upp och fett sågs inte som något negativt. och då är det alltså inte EN studie utan de sammantagna slutsaterna ifrån 13 stycken. Vidare är inte ens den senaste välgjorda studien som publicerades i New England Journal of Medicine (Weight Loss with a Low-Carbohydrate, Mediterranean, or Low-Fat Diet
. N Engl J Med 2008;359:229-41.) ens med där.

Morty: Vill din flicvän testa lågkolhydratkost ser jag ingen anledning till varför du skulle försöka hindra henne. I alla fall inte hälsomässigt, där kan hon med stor sannolikhet snarare tjäna på den. Men om ni delar på ekonomi kan jag förstå dig.;) Även den miljöetiska biten är ju en faktor att ha i beaktning men även där kan man komma undan bra genom att välja mycket ekologisk och närodlat, välja t.ex. mycket mer av feta mjölkprodukter än kött, sojabönor, ekologiska ägg m.m.

zowie
2008-08-22, 06:37
Jag får ut en kandidatexamen i kostvetenskap, men jag ska läsa till, försöka bli antagen som doktorand, och slutligen hamna som forskare inom idrottsnutrition. Yay! :cool:

cool, kör på och lycka till doktorandstudier!

offense74
2008-08-22, 07:50
Du får gärna posta några trovärdiga, d.v.s. inte tveksamma epidemiologiska studier som inte säger ett dugg, som stödjer det. Själv har jag aldrig läst en enda och har typ läst varenda refererad studie från NNR som handlar om just det.

Det här är en alldeles nypublicerad review från tidsskriften Obesity där man gått igenom 13 randomiserade kontrollerade studier där lågkolhydratkosten visade bättre effekt på allt du räknar upp och fett sågs inte som något negativt. och då är det alltså inte EN studie utan de sammantagna slutsaterna ifrån 13 stycken. Vidare är inte ens den senaste välgjorda studien som publicerades i New England Journal of Medicine (Weight Loss with a Low-Carbohydrate, Mediterranean, or Low-Fat Diet
. N Engl J Med 2008;359:229-41.) ens med där.


1. Vad är det för fel på epidemiologiska studier? Är det inte viktigt för oss att veta att det finns miljarder människor som inte utvecklar plack i blodådrorna? För mig är dessa studier basen för vad som bör studeras. Biokemiska studier, hur väl de än är gjorda, som kommer fram till att ris ger hjärt-kärlsjukdomar är befängda och bör kastas i papperskorgen då vi vet från befolkningsstudier att detta inte är sant.
2. Studien i nejm (http://content.nejm.org/cgi/reprint/359/3/229.pdf) hade ingen lågfett variant att jämföra med. Deras lågfett var american heart association kosten som består av 30% fett. Det är inte lågfett. Studien är ganska meningslös ur det perspektivet således.

Om du letar efter kausalitet i studier som rör hjärt-kärl sjukdomar så får du nog vänta länge, det handlar om probabilitet och olika övergripande strategier.
En studie publicerad i "Preventive Cardiology" (http://www.heartattackproof.com/resolving_cade.htm)
Caldwell Esselstyn har skrivit en bok (http://www.heartattackproof.com/) om resultaten efter 20 år av denna studie.
Inte heller den visar på kausalitet även om resultaten är imponerande.
Dean Ornish har också publicerat en del i ämnet. (http://www.pmri.org/?p=nwr)
Åter igen, ingen kausalitet bevisad.

Atkinsexposed har också en del info (http://www.atkinsexposed.org/)

Eddie Vedder
2008-08-22, 08:18
1. Vad är det för fel på epidemiologiska studier? Är det inte viktigt för oss att veta att det finns miljarder människor som inte utvecklar plack i blodådrorna?

Klart det är viktigt att veta det. Och i mina ögon ger inte epidemiologiska studier några bra bevis på VARFÖR. Det finns alltid på tok för mycket confounders. Visst försker man alltid kontrollera för det men jag kah bara utgå från mig själv och tycker aldrig att man kan skylla på en viss faktor så tydligt som vissa verkar vilja göra när det komer till fettmängd i kosten.

Att äta fettsnålt är i mångas ögon en hälsosam väg att gå. Således väljs den vägen ofta av hälsomedvetna. Dessa personer vårdar sin hälsa på så många andra sätt genom att vara fysiskt aktiva, röka mindre, dricka mindre, har ett liv med mindre negativ stress i sin vardag etc. och givetvis påverkar det deras hälsa enormt positivt.

Vice versa för personer som vårdar hälsan sämre. Och om då dessa personer råkar käka en kost med mer mättat fett men som dessutom är sprängfylld med salt, socker, raiifinerad stärkelse, mer tillsatser, röker mer, rör sig mindre m.m. så tycker jag studien faller. Den blir inte värdelös, missförstå mig nu inte, men jag tycker hursomhelst sambanden då är för svaga för att dess uttalade farlighet påpekas med sådan säkerhet och leder till officiella rekommendationer. Då tycker jag det ska finnas lite starkare bevis helt enkelt. Vissa saker kan man kontrollera för i studierna men långt ifrån allt.

Och jag är ingen LCHF-are, snarare än gröt- och potatisnarkoman. Jag är heller ingen konspirationsteoretiker som tror att Livsmedelsverket vill förgifta sina medborgare. Men jag kan inte hjälpa att jag tycker det finns tillräckligt mycket evidens som även motsäger dom råd vi har och därför ifrågasätter jag om det är så rätt att uttala sig med sådan säkerhet som vissa experter inom området ändå gör. Jag "vill" varken det ena eller det andra, bara att det ska bli rätt.;)

Trance
2008-08-22, 08:50
Jag har en flickvän som gärna vill gå ner i vikt, och hennes föräldrar köper tydligen inte energi in vs. energi ut. Dom kör båda på en lowcarb-diet.

"Och här är 2 studier som bevisar det jag säger"
Stödjer vad du säger, inte bevisar.

"Dessutom lagras energin från godiset i musklerna och man har bra möjlighet att träna bort dom nästa dag!"

Nja?

Scratch89
2008-08-22, 09:15
Först har vi Obesity Treatment: An overview with a dietary perspective, Anna Karin Lindroos and Jarl S:son Torgerson, Scandinavian Journal Of Nutrition Vol 45:2-7, 2001. Den är inte helt dagsfärsk, men jag ser ändå en viss tveksamhet till att förkasta en studie för dess ålder, som ändå inte är särskilt hög.

Sedan har den tre studier i sina referenser som jag också tycker är intressanta, dock några år på nacken.

Bray GA, Popkin BM: Dietary fat intake does affect obesity. Am J Clin Nutr 1998;68:1157-73

Willet WC: Is dietary fat a major determinant of body fat? Am J Clin Nutr 1998;67 Sulli 3:556S-562S

Willet WC: Dietary fat and obesity. An unconvincing relation. Am J Clin Nutr 1998;68:1149-50.

Jag tycker att det är epidemiologiska studier som är det intressanta. En viss grupp som blir matade på ett visst sätt under en kort tid ger egentligen ingte bra bevis för hur det fungerar. Det kan vara intressant, ja, men jag ser hellre till den stora massan utan fixerade energiintag och aktivitetesnivåer. Felkällan kan mycket väl vara lika stor, men hellre det än att man får resultat som inte stämmer i verkligheten.

Eddie Vedder
2008-08-22, 09:25
En viss grupp som blir matade på ett visst sätt under en kort tid ger egentligen ingte bra bevis för hur det fungerar.

Du menar alltså at det är bättre än vad personer påstår att de äter? Samt att det som sagt inte går at peka ut just fettet. Det kan man göra om man vill att det ska vara boven dock. Och det är därför jag har svårt för epidemiologi. Vill man peka på en viss faktor är det lätt att göra det, och sedan bortse från andra saker som kan bidra precis lika mycket.

Man kan ju bara ta en pizza som exempel: Är det hög halt av mättat fett, jättemycket salt eller den enorma mängden vetemjöl som är värst? Eller är det en kombination av dess tre (som vi för enkelhetens skull kan nöja oss med)? Jag tror på en kombination men är man kolhydratfobiker kan man enkelt peka ut vetemjölet och är man fettfobiker kan man lätt peka ut hur fet pizzan är.

Eddie Vedder
2008-08-22, 09:42
Willet WC: Is dietary fat a major determinant of body fat? Am J Clin Nutr 1998;67 Sulli 3:556S-562S

Moreover, within the United States, a substantial decline in the percentage of energy from fat consumed during the past two decades has corresponded with a massive increase in obesity. Diets high in fat do not appear to be the primary cause of the high prevalence of excess body fat in our society, and reductions in fat will not be a solution.

Det känns ju inte som Willets slutsats direkt är att det är fettets fel där eller hur?;)

Willet WC: Dietary fat and obesity. An unconvincing relation. Am J Clin Nutr 1998;68:1149-50.

In summary, the data that Bray and Popkin interpreted to support
a relation between dietary fat and overweight are flawed
and indicate at most only a weak association. Whether the effect
of dietary fat intake on body fat is small or nonexistent remains
to be determined by long-term trials. Unfortunately, a focus on
fat intake alone distracts from the more appropriate focus on
total energy intake and physical activity levels. Bray and Popkin
do agree that total energy intake, not fat per se, in relation to
energy expenditure determines body fat accumulation. If, as
they argue, dietary fat increases body fat because the fat itself
increases the energy density of the diet, then weight-reducing
dietary interventions should focus on reductions in energy density
rather than on the replacement of fat with carbohydrate.

[...]

Rather than relying on theoretical arguments,
this approach must be thoroughly evaluated in long-term
studies before admonishing the public to adopt yet another ineffective
weight-reducing strategy. In the meantime, advice
regarding dietary fat intake should emphasize replacing saturated
and trans fats with nonhydrogenated, unsaturated oils, and
balancing energy intake from both carbohydrates and fats with
regular physical activity. This strategy, which is supported by awealth of empirical data from metabolic studies of blood lipids
and from epidemiologic and randomized trials of coronary
artery disease (7), will reduce the incidence of coronary artery
disease, the leading cause of death in the United States and
worldwide.

Samma sak här. Jag tycker snarare han säger exakt samma sak som jag. D.v.s. att det inte finns så starkt stöd för att uttala sig säkert om EN sak utan att det finns fler sidor av myntet.

Nu handlar ju dessutom dina referenser enbart om fettets inverkan på viktbalansen och jag tycker det är lika viktigt (om inte viktigare) att ifrågasätta övrig hälsopåverkan från högt fettintag samt vilken typ av fettsammansättning som kan tänkas vara mer eller mindre bra.

Scratch89
2008-08-22, 10:15
Jag tycker att han drar lite felaktiga slutsatser, då resten av hans studie går ut på att visa fettets nackdelar, men drar sedan slutsatsen att han inte riktigt är säker på vilken fot han ska stå. Det är lite som studien om sötningsmedel där alla råttor fick cancer, men de drog slutsatsen att sötningsmedel inte är cancerogent. :D

offense74
2008-08-22, 10:22
Man kommer inte hitta kausalitet mellan kost och hälsa på ett konkret biokemiskt plan inom överskådlig tid. Det finns tusentals ämnen i maten som man idag vet interagerar med varandra och med ämnen (enzymer, m.m.) i kroppen. Vi vet inte ens hur eller exakt vad olika peptider har i protein. Vi vet fortfarande inte exakt hur lipidmetabolism fungerar, hade vi gjort det så hade vi haft piller idag som hade gjort oss smala.
Det man gör är att man hittar små ljus i mörkret som allt som oftast är motsägelsefulla mot varandra.
Vi har kunskapen om hur vi (i princip) skall bli av med hjärt-kärl sjukdomar redan idag. Det finns människor som när de dör har helt rena artärer. En del av dem (som dessutom är gamla som gatan) finns t.ex. på Okinawa. Medans vi tar reda på hur 14 olika hormoner påverkar 30 olika enzymer i kombination med 300 fytonutrienter så kan vi anamma den kunskap vi redan har från epidemiologi.

Enligt mig så är fettet ointressant. Mig veterligen så finns det inget som tyder på att avocado och nötter skulle vara farligt för hälsan, snarare tvärtom.