handdator

Visa fullständig version : HDMI in OCH ut i DVD-receiver?


Officer
2008-08-21, 21:17
Jag har en DVD-spelare med tillhörande hemmabioanläggning som har en HDMI ut, som går till TV'n.
Frågan är om det går att köpa någon sorts pryl till den utgången så att den får 2xHDMI, så att jag även kan koppla in en HDMI-källa, från datorn i detta fallet? Så att jag får mitt härliga 5.1-ljud helt utan krångel.

PowPow
2008-08-21, 21:20
Du kan inte skicka någon signal från en apparat till en annan apparats utgång.

Officer
2008-08-21, 21:24
Du kan inte skicka någon signal från en apparat till en annan apparats utgång.


Nehepp. Hade hoppats på att HDMI-tekniken var en sorts in/ut-universiell ny standard *grr*

MasterChief
2008-08-21, 21:27
Kan inte datorn skicka ut ljudet via ljudkortet då?

Jag vet att vissa moderkort inte tillåter simultant ljud ut på HDMI och SPDIF, men några gör väl det? Eller?

Officer
2008-08-21, 21:31
Just nu handlar ärendet om en laptop som har HDMI-ut, och ingen SPDIF-ljudutgång.
Jag har gjort som så att jag kopplar in HDMI ut från laptop till TV'ns HDMI-in, och då får jag bild i TVn och ljud i min hemmabioanläggningen tack vare att TVn är kopplad i sin tur till DVDn genom HDMI. Så HDMI från datorn går igenom TVn en gång innan ljudet når DVDn, och när jag trycker på "TV" på min fjärrkontroll för hemmabioanläggningens ljudkälla så hör jag ljudet från datorn. Dock blir det ingen 5.1 trots att jag försöker spela upp DVDs, filmer med AC3 osv.

tntballe
2008-08-21, 21:38
vad har du för laptop?

*edit*
Och hemmabioanläggning?

Officer
2008-08-21, 21:40
vad har du för laptop?


Compaq Presario CQ50-100EO

PowPow
2008-08-21, 21:43
Compaq Presario CQ50-100EO

Då kan du alltid köra VGA från datorn till TV:n, och låta HMDI gå direkt från datorn till din förstärkare.

Men det känns kanske inte så hett. Men det är enda lösningen jag kan se, om TV:n inte klarar av att skicka vidare ljudsignalen utan att ta bort information.

Edit: För jag antar att du inte har någon HDMI-ingång på din förstärkare? Då hade du kunnat skicka all signal fårn datorn till förstärkaren, och sen från förstärkare till TV.

Officer
2008-08-21, 21:55
Powpow: har ingen VGA-utgång på min dator.
Och ingen HDMI-in på förstärkaren (därför jag frågar!)

Nej fy fan jag tror det blir byte till en fin stationär igen med DVI-ut och SPDIF ut *drool*

PowPow
2008-08-21, 21:57
Powpow: har ingen VGA-utgång på min dator.
Och ingen HDMI-in på förstärkaren (därför jag frågar!)

Nej fy fan jag tror det blir byte till en fin stationär igen med DVI-ut och SPDIF ut *drool*

Aha. Kollade på prisjakt, men då stod det fel där. För där stod det att den skulle ha vga-ut.

Stationär är nog en god idé. Så har jag det. Gömt den i garderoben, så man slipper se den, och så slipper man en massa sladdar till den bärbara :)

tntballe
2008-08-21, 21:58
http://www.dustinhome.se/pd_5010150016.aspx

Officer
2008-08-21, 21:58
Ja det var ett misstag av mig att köpa laptop. Jag har så mkt ljudinspelningsprylar och USB-sladdar hit och dit för olika tillbehör så det blir ändå så att man mest sitter stationärt med laptopjäveln.

PowPow
2008-08-21, 22:02
Ja det var ett misstag av mig att köpa laptop. Jag har så mkt ljudinspelningsprylar och USB-sladdar hit och dit för olika tillbehör så det blir ändå så att man mest sitter stationärt med laptopjäveln.

Ah, synd ju. Du får köra allt sånt med din stationära istället, så får du en så gott som sladdfri laptop i soffan ju :)

Sen vnc mellan den bärbara och den stationära, såklart :)
Och kanske en fjärrkontroll så man kan köra något trevlig mediacenter, när man känner för det!

PowPow
2008-08-21, 22:03
http://www.dustinhome.se/pd_5010150016.aspx

Den hjälper ju inte honom.

tntballe
2008-08-21, 22:10
Den hjälper ju inte honom.

Ehh, fick hjärnsläpp. :smash: