handdator

Visa fullständig version : Tidseffektivitet


Trytter
2008-08-21, 20:10
Satt och fundera lite om hur man kunde bli lite mera tidseffektiv på gymmet.
Dagens trendsjukdom iofs men i alla fall..:)
Jag har haft en del "framgång" med att köra muskelgrupper mellan varandra.
Ska jag ex köra 3 set knäböj och 3 set armar kör jag dessa efter varandra så att man utnyttjar "dötiden" mellan seten och får mera gjort på mindre tid.
Inget revolutionerande nytt koncept...
För mig har det funkat bättre än att bara vänta mellan seten då jag har en schysst kondis och känner snarare att man håller ångan uppe bättre än när man bara väntar vilket för min egen del bara leder till att jag segar ihop.
Kort koncentrationsförmåga kanske.
I alla fall kommer min fundering nu...
I ovanstående metod får musklerna vila ca 1 min mellan seten.
Nu tänkte jag att om jag skulle utöka vilan till 2min att man då kör samma sak fast med tre övn för tre olika muskler?
Ex 1set Knäböj, 1 set Rodd följt av 1 set ex biceps.
På så sätt får musklerna vila lite längre samtidigt som man gör nio set på samma tid som om man skulle göra 3 om man körde "som vanligt".
Tänkte iaf lufta ideén för att höra vad folk tror?
Nackdelar?
Eller om det är någon som testat som kan komma med lite erfarenheter?
Har man bara en duglig kondis och ändå kör helkroppspass borde det väl funka?

jockemedkniven
2008-08-21, 20:23
Jag kör så som du säger först, 2 olika övningar "halv supersettat" så att säga, funkar för mig i.a.f.
Tycker också det känns bättre, sedan kanske det inte är opti om man vill ha ut maximalt med styrka men.

kalajset
2008-08-21, 20:26
Lite tankar:

Spontant, tycker jag det känns som en dålig idé. Stackars nervsystemet lär inte få vila särskilt mycket, och om man dessutom kör helkroppspass, som vanligtvis inte förknippas med sådär otroligt hög intensitet eftersom vila, så man orkar köra ordentligt hela passet, brukar vara prioriterat, ja då lär nog om inte kroppen iaf knoppen sätta stopp för några ordentliga styrkeökningar i längden. Men det är bara vad jag tror, utan att ha testat själv.

En sak som däremot är säker, belastar man kroppen och knoppen på detta vis, krävs längre/effektivare återhämtning mellan passen i regel. Det märker jag själv av direkt, så fort jag kört korta pauser mellan setten, eller den riktiga återhämtningsdraken- använt mig av ass/forced reps, visar det sig på den iaf upplevda återhämtningen direkt.

Scratch89
2008-08-21, 22:10
Grub postade någon studie någonstans, där man såg att tre övningar, som inte påverkar varandra, går utmärkt att köra på varandra utan vila, utan att förlora någon styrka. Knäböj, rodd och biceps påverkar ju egentligen varandra (rodden piskar baksida lår, och biceps, vilket gör att det blir jobbigt att fortsätta med både knäböj och biceps), men om du känner att du klarar av det, så kommer det ju garanterat att härda dig. Det bästa vore att hitta övningar som inte påverkar varandra alls, typ knäböj, kabelrodd och hantelpress.

pragmatist
2008-08-21, 23:03
Det blir ju ganska lång vila mellan seten för varje enskild muskelgrupp i och för sig, så även om man håller ett högt träningstempo blir tempot för enskilda muskelgrupper ganska lågt om man tränar på det sättet.

Det är dock omdiskuterat hur viktigt det är med kort vila mellan varje set för bra tillväxt, har man vilat två minuter kanske man lika gärna kan vila tre. Eller fem, för den delen. För styrkeökning spelar det säkert mindre roll.

kalajset
2008-08-22, 15:41
Det är väl ändå så att för styrkeökningar behöver man längre vila, men däremot för tillväxtens skull, tja, i princip så kort som möjligt så länge nervsystemet klarar av det. (Men det är som sagt en diskussion i sig). De flesta styrkescheman brukar ju ha mellan 3-5 minuters rekommenderad vila mellan setten, och de flesta byggarscheman mellan 90-120 sek. Bara en reflektion.

Däremot vill jag se den genomsnittlige byggare som kan hålla fokus/orken uppe i vilken övning det än må vara, efter t ex tung böj/mark eller högreps i bänk. Jag tror inte på idén helt enkelt, eller så är det jag som har total usel kondis. Att det s as funkar är en sak, men det är knappast angenämt. Kör en del supersets och liknande själv, och kan ju säga som såhär att fokus ligger bra mycket högre, (och även den upplevda styrkan), när jag får vila ordentligt mellan övningarna. Men det kanske är som en förlorad dagssömn när det är dags att gymma - känns för jäkligt tungt, men det praktiska prestationen blir inte särskilt lidande för det.

King Grub
2008-08-22, 16:03
Jag brukar alltid köra övningar för olika muskler direkt efter varandra utan vila; det påverkar inte prestationsförmågan negativt och det sparar tid. Dessutom känns det väldigt bra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3016740&postcount=3661

kalajset
2008-08-22, 18:15
Jag brukar alltid köra övningar för olika muskler direkt efter varandra utan vila; det påverkar inte prestationsförmågan negativt och det sparar tid. Dessutom känns det väldigt bra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3016740&postcount=3661

Så du menar alltså att den extra tröttheten man känner är helt försummbar? - Idag körde jag ett i mitt tycke otroligt intensivt pass själv, (10 övningar på 50 min, de flesta med tre-fyra set), Iofs var setten som varvades med varandra på samma muskelgrupper, med ca 15-30 sek vila mellan setten, så det påverkade definitivt min prestationsförmåga negativt. Fast det är ju inte riktigt det som poängen är i denna tråd, så just där böjjer jag mig då jag inte prövat något som i exemplet under ett helt pass.

Nåväl, i den mest optimala av världar, (ja, nu blir det löjligt teorisnack, men det är lika bra att ta det ordentligt om man ändå är igång), är det t om OK att köra denna typ av varvning för styrka med? - Har som sagt fortfarande väldigt svårt att se hur man ska orka med något vettigt av rang när man mer eller mindre däckar direkt efter avslutat knäböj t ex. Jag som vill börja träna helkroppspass med styrkeinriktning är såklart glad om det skulle fungera hyffsat, all sparad tid är bra tid trots allt.

skaparn
2008-08-22, 21:35
Ett sätt att spara tid, som dock inte är tillgängligt för de som redan har optimala(!) program, är att se över vilka övningar man kör.

Kanske är det inte nödvändigt att köra en separat övning för t.ex. armarna, eftersom de flesta inte ännu är så nära BB-scenen och skulle spara tid genom att fokusera på basövningarna som ändå får med nästan(! igen) alla muskelgrupper

Trytter
2008-08-23, 00:10
Hmmm för en gångs skull kanske jag inte är lika långt ute och cyklar som vanligt:cheers:

Scratch89: Du kommer inte ihåg vad tråden som studien dök upp i hette?
Eller studien för den delen? Hade varit intressant läsning.

King Grub: Hur ofta kör du det programmet som du länkade till?
Någon uppskattning om hur långt tid det brukar ta att köra?
Och var fick du "inspirationen" till det?

skaparn: Det är ju just det som är meningen med min tidseffektivitet.
Hur skulle jag annars hinna med all discodans och oändliga isoleringsspecifikatargetingövningar... :smokin: