handdator

Visa fullständig version : Får upp små konstiga bollar i munnen vid träning!


vsson
2008-08-21, 19:25
Titt som tätt när jag tränar hostar/harklar jag upp små konstiga små små bollar. Ser nästan ut som små hvregryn, när man klämmer dom smular dom sönder och luktar fördjävligt.

Har sökt efter detta utan större framgång.

Någon som känner igen vad jag pratar om? Eller vet vad det skulle kunna röra sig om?

Tacksam för svar!

King Grub
2008-08-21, 19:28
Flyttar tråden, då det inte har någonting med träning att göra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tonsillolith

vsson
2008-08-21, 19:34
Ok, så jag är inte ensam om problemet.

:)

Liten Men Fet
2008-08-21, 19:51
Kan vara små matrester/bakteriklumpar som samlas i håligheter på halsmandlarna. När du tar i och harklar/hostar lossnar dom kanske och kommer upp. Ni som upplever det här får ni ofta ont i halsen eller halsinfektioner?

Three pigs
2008-08-21, 19:53
Brukar få sånt där när jag är förkyld, eller på väg in eller ut ur en förkylning. Dom luktar så jävla illa.. :D

tobbo
2008-08-21, 20:08
Kan vara små matrester/bakteriklumpar som samlas i håligheter på halsmandlarna. När du tar i och harklar/hostar lossnar dom kanske och kommer upp. Ni som upplever det här får ni ofta ont i halsen eller halsinfektioner?

Trodde att de va gamla matbitar som kom upp men det kanske är såna dära, brukar iaf aldrig ha problem med halsen.

Liten Men Fet
2008-08-21, 20:17
Trodde att de va gamla matbitar som kom upp men det kanske är såna dära, brukar iaf aldrig ha problem med halsen.

Du kan ju testa att gurgla med riktigt salt vatten en gång eller två per dag och se om dom kommer upp då alternativ slutar komma upp vid träning. Gurgla åtminstone 30 sek varje gång.

maximuscle
2008-08-21, 20:30
jag får ofta halsbränna av nån skum anledning när jag tränar, men aldrig "bollar"....

Liten Men Fet
2008-08-21, 20:38
Lillebrorsan får halsbränna när han druckit kaffe och anstränger sig, testa att skippa kaffet på dagen innan du tränar. Om halsbrännan stör alltså.

Kanske är så att magmunnen inte stänger ordentligt så du får upp magsyra i halsen annars?

Jaws
2008-08-21, 20:48
Kommentera inte hur äckligt dom luktar, det äcklar mig något fruktansvärt..varför vet jag inte riktgit.

Men jag brukar få dom, känns lite som att man tuggar på blött papper.

King Grub
2008-08-21, 20:56
http://www.tonsilstones.com/

The_RobRoy
2008-08-21, 21:00
Efter en omgång halsfluss för några år sedan sprack min ena sida i halsen upp totalt, jag fick världens grop i halsen, den är säkert 1.5 cm djup, ser helt sjukt ut.

Där i får jag enorma mängder sånna här kulor/klumpar *spy*

Jag gör heltenkelt så att jag spolar vatten med en penicilin spruta i håligheten, då flyger allting ut. Det gäller att inte tugga sönder någon av bitarna för då mår man dåligt *spy* *spy*

Skitjobbigt, men orkar inte göra något åt det, mer än spola.

maximuscle
2008-08-21, 21:05
Lillebrorsan får halsbränna när han druckit kaffe och anstränger sig, testa att skippa kaffet på dagen innan du tränar. Om halsbrännan stör alltså.

Kanske är så att magmunnen inte stänger ordentligt så du får upp magsyra i halsen annars?


dricker aldrig kaffe...men jag röker kanske har ngt med det att göra ;)

Tricce
2008-08-21, 23:21
Jag brukade få sånna när jag va yngre och åt kalaspuffar!

Mago
2008-08-21, 23:29
Inga mer detaljer tack.

Nästan 1/100 så äckligt som det där inlägget om nåt drägg som rengjorde sin öron-töjs-grejs som jag ångrar djupt att jag läste. *spy*

hahavaffan
2008-08-21, 23:37
Inga mer detaljer tack.

Nästan 1/100 så äckligt som det där inlägget om nåt drägg som rengjorde sin öron-töjs-grejs som jag ångrar djupt att jag läste. *spy*I feel you. Höll på att spy av denna tråden. Och då har jag normalt extremt tåligt psyke vad gäller sånt här.


Drygt för er om dom där bollarna uppstår under en sexakt, och överförs till partnerns mun. Härligt för henne :D

Racso
2008-08-22, 00:13
I feel you. Höll på att spy av denna tråden. Och då har jag normalt extremt tåligt psyke vad gäller sånt här.


Drygt för er om dom där bollarna uppstår under en sexakt, och överförs till partnerns mun. Härligt för henne :D


Haha ja, ta bort tråden. Man blir ju äcklad av bara titeln... *spy*

Tricklev
2008-08-22, 02:22
Inga mer detaljer tack.

Nästan 1/100 så äckligt som det där inlägget om nåt drägg som rengjorde sin öron-töjs-grejs som jag ångrar djupt att jag läste. *spy*

Man kan ju inte låta bli att fråga, länk?

goodie
2008-08-22, 02:27
Man kan ju inte låta bli att fråga, länk?

+1

Yuffie
2008-08-22, 07:10
:D Brorsan och en kompis har samma problem, luktar nåtsåinihelvete enligt dem

Tense
2008-08-22, 14:01
Man kan ju inte låta bli att fråga, länk?

Ja, eller att de skall ge oss nyckelord att söka på!

Tråden låter onekligen intressant.

Mago
2008-08-22, 16:37
Man kan ju inte låta bli att fråga, länk?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2089551&postcount=31

Brukar inte bli äcklad av mycket, men av någon anledning så får jag hålla-på-att-spy-attacker så fort jag råkar tänka på inlägget.

Klein
2008-08-22, 16:53
Det är kostrelaterat. Testa att skippa pastöriserade mjölkprodukter, godis, glass, läsk och dylikt.

King Grub
2008-08-22, 16:55
Det är kostrelaterat.

Nej.

MrFit2002
2008-08-22, 16:58
Mest troligt har du nån ansamling av bakterier i halsen, som du hostar upp ibland. Skölj med saltlösning som någon rekommenderat tidagare i tråden.
Blir lite störd över alla som tycker att det är äckligt. Ni behöver ju inte läsa tråden om ni inte vill!
Mvh/Fredde

tobbo
2008-08-22, 17:01
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2089551&postcount=31

Brukar inte bli äcklad av mycket, men av någon anledning så får jag hålla-på-att-spy-attacker så fort jag råkar tänka på inlägget.

De har ju tagit bort alla bilder, något tips på sökord?

Klein
2008-08-22, 17:02
Nej.

Jo. Jag är helt fri från halsont och "äckliga" bollar när jag sköter kosten. När jag äter standardkost så kommer dom som ett brev på posten. Eftersom jag äter en extrem kost utan avvikelse under långa perioder (läs flera månader i sträck) så kan detta med stor säkerhet fastställas. Min extrema livstil gör att jag har hundraprocentig koll på variablerna.

King Grub
2008-08-22, 17:05
Jo.

Nej.

Det är kalcifiering och/eller bakterieansamlingar i urgröpningar som är större än normalt i halsmandlarna, vanligen efter upprepade öron/halsinfektioner i unga år. Visst kan det fastna mat i urgröpningarna också med växande bakterieflora som följd och som bidrar till stenarnas tillväxt, men det är inte kosten som är anledningen till "plupparna".

Klein
2008-08-22, 17:36
Nej.

Det är kalcifiering och/eller bakterieansamlingar i urgröpningar som är större än normalt i halsmandlarna, vanligen efter upprepade öron/halsinfektioner i unga år. Visst kan det fastna mat i urgröpningarna också med växande bakterieflora som följd och som bidrar till stenarnas tillväxt, men det är inte kosten som är anledningen till "plupparna".

Visst är det fler faktorer än kosten som spelar in, annars skulle ju alla ha dessa problem. Men om vi istället är pragmatiska och fokuserar på dem som har onormalt stora urgröpningar i halsmandlarna (tex mig själv) och ser till vad dessa kan göra för att slippa besvären så blir kosten plötsligt intressant. Självklart kan en viss kosthållning gynna bakteritillväxt och/eller kalcifiering i större utsträckning än en annan kosthållning. Äter man mycket socker så trivs karies bättre i käften och chansen för att få jästinfektioner i matspjälkningsapparaten ökar kraftigt. Viss kost ger mer tandsten än annan kost. En hund som äter rått kött och får gnaga på råa ben har rena och tandstensfria tänder medan en som lever på foder har det betydligt sämre ställt i käften. Självklart är halsmandlarna känsliga för kostens sammansättning på samma sätt som övriga delar av matpassagen och i synnerhet om dom har onormalt stora urgröpningar.

King Grub
2008-08-22, 17:39
Tonsillolith is... dystrophic calcification as a result of chronic inflammation of the tonsils.

Med Oral Patol Oral Cir Bucal 2007 Mar; 12(2):E130-3.

Klein
2008-08-22, 17:43
Med Oral Patol Oral Cir Bucal 2007 Mar; 12(2):E130-3.

Har du egen erfarenhet av detta halsproblem?

Liten Men Fet
2008-08-22, 18:13
Har du egen erfarenhet av detta halsproblem?

Måste man ha det för att läsa forskningsrapporter?

För att dra det till sin spets:
Skulle du lita på en halsläkares utlåtande som inte haft det specifika halsproblemet du har?

Lexidos
2008-08-22, 18:14
katt?

Pepparkakssmurfen
2008-08-22, 18:44
Ojojoj vad de där små vit-gula små plupparna luktar illa!!
Klämmer man en sån med fingrarna så stinker de i flera dagar efteråt. *gah!*

Klein
2008-08-22, 19:46
Måste man ha det för att läsa forskningsrapporter?

För att dra det till sin spets:
Skulle du lita på en halsläkares utlåtande som inte haft det specifika halsproblemet du har?

Jag behöver ingen häxdoktor som talar om för mig att jag är drabbad av otur och att det enda jag kan göra åt det är att knapra magiska piller. Jag tar istället mitt eget förbannade ansvar och anpassar kosten efter mina förutsättningar. Det funkar klockrent.

Liten Men Fet
2008-08-22, 22:00
Jag behöver ingen häxdoktor som talar om för mig att jag är drabbad av otur och att det enda jag kan göra åt det är att knapra magiska piller. Jag tar istället mitt eget förbannade ansvar och anpassar kosten efter mina förutsättningar. Det funkar klockrent.

Bra att det fungerar för dig men att dra slutsatsen att det är kosten det är fel på och att det hjälper alla andra också kan vara lite tunt resonemang tycker jag. Iallafall när det nu, som jag uppfattar det, inte finns något större stöd för det i forskningen.

Klein
2008-08-22, 23:14
Bra att det fungerar för dig men att dra slutsatsen att det är kosten det är fel på och att det hjälper alla andra också kan vara lite tunt resonemang tycker jag. Iallafall när det nu, som jag uppfattar det, inte finns något större stöd för det i forskningen.

Det har uteslutande att göra med att de ändringar man måste göra i kosten ligger utanför det ramverk som forskningen begränsar sig till.