handdator

Visa fullständig version : Ketos och träning


AmandaMilton
2008-08-21, 19:07
Nu har jag några frågor som jag inte blir riktigt klok på...

Jag äter en kost bestående av protein+fett+grönsaker (lågkolhydrat) och har varit i ketos i 3 veckor. Det sägs att man bara ska träna lågintensivt, men jag vill fortsätta att styrketräna och köra intensiva konditionspass. (ett vanligt pass består av 20 min styrka och 30 min kondition, varav 20 min är intervall)
Jag har löst detta med att morgonträna och äta fil (halv tallrik)+ kruskakli+ rågflingor och solrosfrö innan träningen. Efteråt äter jag keso och ngra körsbärstomater. Förrutom gymträningen promenerar jag 25 min på lunchen och i bland även på kvällen. Konstigt nog jag bara tappat ca 1 kg. Trodde nog jag skulle tappa mkt mer. Träningen har gått förvånansvärt bra, det var först idag jag kände mig riktigt seg.

a) Vad är det som gäller när man tränar och är i ketos? Är det endast promenader och dyl som gäller?

b) Funkar det att "kolhydratladda" innan ett pass? Hur länge innan ska man äta för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kolhydraterna. Hur mycket kolhydrater kan man behöva för ett intensivt pass?

c) Behöver man verkligen kolhydraterna för att träna, vissa påstår att man kan lära kroppen att använda fett som huvudbränsle.

d) Motverkar det viktminskningen att träna så mycket som jag gör med tanke på dieten?

Mer fakta:
Kvinna
174cm
ca 30 kilo fettvikt att bli av med

Sniggel
2008-08-21, 19:15
Man kan styrketräna i Ketos, men styrketräning använder kolhydrater som huvudsaklig källa så man ska inte förvänta sig att prestera på topp.
Om du äter en tallrik fil till frukost numera får du i dig en del kolhydrater misstänker jag och frågan är hur lång tid det tar för dig att komma in i ketos igen. Om du går ner i vikt beror på om du ligger på kaloriunderskott eller ejoavsett om du kör ketodiet eller ej, man kan gå upp i vikt på ketodiet. Vad jag förstår är en av anledningarna till ketodiet för viktminskning att kroppen måste omvandla fett till ketonkroppar (för att hjärnan skall fungera), vilket är en energislösande process och på det sättet ökar man sin energiförbrukning så länge man är i ketos och kan då äta lite mer kalorier än vad man normalt gör (pga den högre energikostnaden).

a) gör det du orkar med skulle jag säga

b) kolhydrater i tillräcklig mängd "stänger av" ketosen.

c) man kan träna utan kolhydrater, men på vilken nivå man vill göra det och vilken typ av träning påverkar hur mycket kolhydrater du behöver för att kunna prestera maximalt.

d) Nej träning motverkar inte viktminskningen, tvärtom, oavsett vilken diet du följer.

AmandaMilton
2008-08-21, 19:23
Om du äter en tallrik fil till frukost numera får du i dig en del kolhydrater misstänker jag och frågan är hur lång tid det tar för dig att komma in i ketos igen.. .

Jag har aldrig testat ketosen direkt efter fil-frukosten, men jag är alltid i ketos när jag kommer hem på kvällen. Varierar mellan moderat till hög.
Är lite rädd att om jag inte äter ngt innan träningen att kroppen ska bryta ner muskelprotein.

Scratch89
2008-08-21, 22:48
Ketos är ingenting som bara slås på och av, bara för att du inte ätit kolhydrater på ett par timmar. Om du äter en tallrik med fil och flingor så kommer du utan problem upp i 50 gram kolhydrater bara där, och tillsammans med grönsaker och laktosen från keson kommer du säkert upp i tillräcklig mängd för att inte träda in i ketos överhuvudtaget.

Vad får dig att tro att du är, försvinner ur, och återigen hamnar i ketos?

AmandaMilton
2008-08-25, 09:28
Ketos är ingenting som bara slås på och av, bara för att du inte ätit kolhydrater på ett par timmar. Om du äter en tallrik med fil och flingor så kommer du utan problem upp i 50 gram kolhydrater bara där, och tillsammans med grönsaker och laktosen från keson kommer du säkert upp i tillräcklig mängd för att inte träda in i ketos överhuvudtaget.

Vad får dig att tro att du är, försvinner ur, och återigen hamnar i ketos?

Jag fick en fråga om jag kunde hålla Ketosen även om jag äter fil + kruskali mm innan träning. Jag har varit i ketos i 3v unef. och aldrig gått ur den. Den varierar mellan moderat till hög.

Om jag äter kolhydrater innan ett pass och sedan direkt förbrukar dem under själva passet, så borde jag väl dels få det bränsle jag behöver för träningen och jag tömmer igen för att behålla ketosen...? Det var min förhoppningen iallfall. Hur som helst så behåller jag ketosen. min största oror är nog bara om jag skadar kroppen med än gör nytta när jag styrketränar i ketos.

Kischen
2008-08-25, 09:32
Konstigt nog jag bara tappat ca 1 kg. Trodde nog jag skulle tappa mkt mer.


Hur stort underskott ligger du på?

Kräket
2008-08-25, 09:52
Är ketos verkligen ett eftersträvansvärt tillstånd? Har fått för mig att det sliter en del på njurarna?

Själv tror jag mig ha befunnit mig i ketos en gång, efter en förkylning då jag knappt åt något annat än en burk keso per dag (drygt 1 veckas tid). Första passet på gymmet efteråt stank jag verkligen kattpiss (aceton gissar jag). Så till den milda grad att jag skämdes och höll mig på behörigt avstånd från andra...*spy*

Eddie Vedder
2008-08-25, 10:46
Själv tror jag mig ha befunnit mig i ketos en gång, efter en förkylning då jag knappt åt något annat än en burk keso per dag (drygt 1 veckas tid). Första passet på gymmet efteråt stank jag verkligen kattpiss (aceton gissar jag). Så till den milda grad att jag skämdes och höll mig på behörigt avstånd från andra...*spy*

Den typen av ketos är ju snarare den man drabbas av vid svält. Den typ av ketos man eftersträvar vid lågkolhydratkost har jag mycket svårt att se varför det skulle vara skadligt. Det saknas ju knappast anekdotiska bevis från folk som mår mycket brra av det i alla fall.

Kräket
2008-08-25, 13:43
Den typen av ketos är ju snarare den man drabbas av vid svält. Den typ av ketos man eftersträvar vid lågkolhydratkost har jag mycket svårt att se varför det skulle vara skadligt. Det saknas ju knappast anekdotiska bevis från folk som mår mycket brra av det i alla fall.

Aha...Ja, erfarenheten jag gjorde av ketos var iallafall inte särskilt trevlig. Då kanske man kan vara i ketos utan att stinka som en nerpissad katt! :D

Eddie Vedder
2008-08-25, 14:15
Då kanske man kan vara i ketos utan att stinka som en nerpissad katt! :D

Hur personerna som jag åsyftar luktar vet jag inget om.;) Dock är det nog skillnad på hur man mår via en ketogen kost som innehåller tillräckligt med energi och näring jämfört med hur man mår vid rena svältkosten.

krebbe
2008-08-25, 15:54
Körde liknande för ett par år sedan men höll strikt kolhydratnivå på strax över 30 g per dag, vilket var vad jag läste minimum för hjärnan. Körde en dag kolhydrater på helgen för att få lite mera ork, samt konstant tung styrketräning/morgonpromenader för att bränna ketogenet ur kroppen. Skall tilläggas att jag låg på vettig kalorimängd, så jag ej skulle hamna i svält.

Nu är sådant här säkert väldigt individuellt men jag skulle aldrig rekomendera en ketos-diet för någon då detta hände mig:

Kunde ej sova(låg seratoninhalt)
Koncentrationssvårigheter (Studieresultatet dog i princip)
Konstant "bakfylla", kände mig riktigt sliten.
Dåliga träningsresultat.
Allmänt utan ork.

Tappade förbannat mycket fett på köpet dock, men i efterhand tyckte jag nog inte det var värt det.

Morty
2008-08-25, 17:02
Jag förstår inte varför man bara itne kan minska på kalorimängden...

Sverker
2008-08-25, 17:24
Är ketos verkligen ett eftersträvansvärt tillstånd? Har fått för mig att det sliter en del på njurarna?


Du förlorar mer vätska i ketios än normalt. Vatten följer helt enkelt med när du kissar ut ketonkropparna. Alltså klokt att dricka någon halvliter mer varje dag.

Eddie Vedder
2008-08-25, 17:55
Jag förstår inte varför man bara itne kan minska på kalorimängden...

Det är väl just vad man gör? Och många gör detta lättare när de dessutom skär ner extra på kcal från kolhydrater. Då finns det ju inget fel i att göra det valet, snarare tvärtom. Mår man bättre och uppnår sitt mål lättare är det ju det bästa valet.

Själv hade jag aldrig kunnat hålla mig till en lågkolhydratkost då den maten jag tycker mest om är kolhydratrik men jag är övertygad om att lågkolhydratkost är ett lättare sätt för den som vill ner i vikt.

Angel
2008-08-26, 15:45
Har du riktiga Keto stickor då? Jag har ett gäng hemma så mäter både glucosen och ketoner i urinet om någon vill ha. Eller kanske ska börja använda dom själv.

frambogir
2008-08-26, 16:55
Jag skulle nog köra lågkolhydrat endast i medicinska syften, om jag får diabetes eller extrem fetma någon gång. Men jag har ju bara läst om det, testade att äta rätt så LCHFinriktat några veckor, men det sög imho, var trött och lättretad :(

AmandaMilton
2008-08-26, 21:24
Hur stort underskott ligger du på?
Räknar inte kalorierna så noga. Äter protein + grönsaker och fett till. Målet är att ligga på ca 1500 kcal

AmandaMilton
2008-08-26, 21:27
Jag skulle nog köra lågkolhydrat endast i medicinska syften, om jag får diabetes eller extrem fetma någon gång. Men jag har ju bara läst om det, testade att äta rätt så LCHFinriktat några veckor, men det sög imho, var trött och lättretad :(


Konstigt nog så har träningen gått riktigt bra. Känner mig inte alls speciellt trött osv. Något enstaka pass ar varit segt och orkeslöst men de flesta har gått bra. Kanske för att jag precis innan passet laddar med lite extra kolh.

Den största vinsten för mig med lågkolhydratkost är att jag får bort sötsugen. Är väldigt kolhydratkänslig. När jag drar ner på kolh. så är det som att stänga av en strömbrytare, plötsligt så försvinner det ständiga sötsuget! Helt sjukt, men så är det. Känner mig helt befriad!!

AmandaMilton
2008-08-26, 21:31
Har du riktiga Keto stickor då? Jag har ett gäng hemma så mäter både glucosen och ketoner i urinet om någon vill ha. Eller kanske ska börja använda dom själv.

Jo jag mäte ketosen med stickor, har blivit lite av en hobby... ;-)

Klein
2008-08-26, 21:32
Jag skulle nog köra lågkolhydrat endast i medicinska syften, om jag får diabetes eller extrem fetma någon gång. Men jag har ju bara läst om det, testade att äta rätt så LCHFinriktat några veckor, men det sög imho, var trött och lättretad :(

Det tar "några veckor" innan kroppen ställer om sig. Du gav upp just innan mållinjen. Också viktigt att äta nog mycket fett.

AmandaMilton
2008-08-26, 21:34
Körde liknande för ett par år sedan men höll strikt kolhydratnivå på strax över 30 g per dag, vilket var vad jag läste minimum för hjärnan. Körde en dag kolhydrater på helgen för att få lite mera ork, samt konstant tung styrketräning/morgonpromenader för att bränna ketogenet ur kroppen. Skall tilläggas att jag låg på vettig kalorimängd, så jag ej skulle hamna i svält.

Nu är sådant här säkert väldigt individuellt men jag skulle aldrig rekomendera en ketos-diet för någon då detta hände mig:

Kunde ej sova(låg seratoninhalt)
Koncentrationssvårigheter (Studieresultatet dog i princip)
Konstant "bakfylla", kände mig riktigt sliten.
Dåliga träningsresultat.
Allmänt utan ork.

Tappade förbannat mycket fett på köpet dock, men i efterhand tyckte jag nog inte det var värt det.

Jag ligger lite högre i kolhydratintag ca 30-55 nettokolhyd. under en dag. Innan träning fyller jag dessutom lite extra. Har hittils lyckas hålla ketosen trots detta.
Provade ren låglakoridiet/lågkolhydrat diet och då fick jag de symptom du beskriver ovan, men inte nu.

AmandaMilton
2008-08-26, 21:36
Jag förstår inte varför man bara itne kan minska på kalorimängden...

Det funkar säkert för många. Men vitsen med lågkolh för mig iallfall är att det samtidigt tar bort sötsuget. Dessutom kan man "unna sig" mera fett och man känner sig mätt.