handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram (lite annorlunda, har googlat osv)


Miiix
2008-08-21, 17:13
Tjena

En av de vanliga träningsprogram-trådarna, men de här är lite annorlunda. Det är nämligen så att jag försöker ha med frivändningar i programmet (vars syfte är att bli starkare och explosivare, inte massa främst)

Pass A:
Knäböj
Bänkpress
Lutande bänkpress

Pass B:

Frivändningar
Raka marklyft
Rodd/latsdrag/chins

Så t.ex

V1

Mån: Pass A

Ons: Pass B

Fre: Pass A

V2

Mån: Pass B

Ons: Pass A

Fre: Pass B

Jag försöker hålla nere volymen för jag föredrar rätt korta pass.

Reps/set varierar, t.ex för Knäböj ska jag köra 12-10-8-6-4-2 ett pass, 3x3 nästa osv, för variation. Frivändningar oftast 5 set - 2-3 reps.
Kommer variera övningar också, och lägga in lite fler komplement, men det jag skrivit är "basen" för programmet.

Vad tycks?

Sniggel
2008-08-21, 18:23
Det ser genomtänkt ut faktiskt. Böj + press dag 1 och frivändningar + drag + mer baksida lår dag 2. Dagarna bör inte skapa konflikt med varandra sett ur övningsval. Jag hade dock valt lite mer varierande pressövningar än bänk och sne bänk men jag ser inget direkt fel i det dock.
Tränar du någon annan sport?

Arf Pingvin
2008-08-21, 20:11
Något som är trevligt är att frontböja och vända upp vikten. Föredrar rumänska mark före raka mark.

Miiix
2008-08-21, 21:29
Sniggel: Jag spelar amerikansk fotboll också.

Pingvin: Vad är skillnaden på rumänska och raka mark?

johanw
2008-08-22, 12:32
6 set böj låg volym?
Håller du antalet set kring 1-2 (om du ger ALLT på varje set) eller 3-5 (om du inte kör så intensivt att du tappar reps mellan seten) tror jag det där kommer funka riktigt bra!

creperiet
2008-08-22, 13:40
Passens uppläggning kan jag bara instämma ser bra genomtänkt ut. Oroar mig dock lite för återhämtningen - jag hade aldrig kunnat prestera maximalt i frivändning två dagar efter ett 12-10-8-6-4-2-pass knäböj. Men det känner du ju bäst själv.

Miiix
2008-08-22, 14:24
Det är inte direkt meningen att varje böjset ska vara tungt, utan att 12-10-8-6 är mest uppvärmning och sen 2 eller 3 tunga set.
:)
Tack för era synpunkter hursomhelst!

z_bumbi
2008-08-22, 14:51
Två bänkövningar verkar överdrivet för amerikansk fotboll.

Jag skulle kanske lägga till någon form av enkla drag (ryckdrag t ex) på a-passet eftersom målet är att bli mer explosiv.

Mag- och ländryggsträning ingår antagligen i komplementövningarna men de är värda att nämna extra.

Jag skulle inte heller variera repsen så mycket utan försöka hålla mig till en variant för att kunna följa framstegen, gör man det för att det blir roligare att träna är det okey men är meningen att bli bättre på idrotten så kan man tjäna på bestämma sig för en variant eller möjligtvis två som har samma syfte.

6 set böj låg volym?

Ja om det inte följs av några andra benövningar kan det vara det men frågan är väl snarare hur stor totalvolymen är och den är ganska låg.

johanw
2008-08-22, 15:29
Ja om det inte följs av några andra benövningar kan det vara det men frågan är väl snarare hur stor totalvolymen är och den är ganska låg.

iofs sant...

Miiix
2008-08-25, 14:32
Två bänkövningar verkar överdrivet för amerikansk fotboll.

Jag skulle kanske lägga till någon form av enkla drag (ryckdrag t ex) på a-passet eftersom målet är att bli mer explosiv.

Mag- och ländryggsträning ingår antagligen i komplementövningarna men de är värda att nämna extra.

Jag skulle inte heller variera repsen så mycket utan försöka hålla mig till en variant för att kunna följa framstegen, gör man det för att det blir roligare att träna är det okey men är meningen att bli bättre på idrotten så kan man tjäna på bestämma sig för en variant eller möjligtvis två som har samma syfte.



Ja om det inte följs av några andra benövningar kan det vara det men frågan är väl snarare hur stor totalvolymen är och den är ganska låg.

Tack för tipsen. Skulle du hellre se att jag körde t.ex Bänkpress och kanske push press ist för två bänkövningar?

z_bumbi
2008-08-26, 09:40
Pushpressar låter som en bra ersättare för en av bänkövningarna.