handdator

Visa fullständig version : Knä som "glappar" & låter *klonk* *klonk* efter spark


Andreas H
2008-08-21, 15:13
1) Hej! :cool:
2) Är det någon som känner igen det här? Eller möjligen kan ge sig på en kvalificerad gissning!

Idag under träningen (muay thai sparring) så laddade både jag och han jag körde emot på med varsin höger lowkick, sparkaran "krockade" ungefär knä-mot-knä. Sen, tror jag, att jag satte ner foten i mattan medan hans spark hade mer tyngd och forsatte en bit till, vilket isf skapade en vridning av något slag i mitt knä.

Iaf, fick avbryta och isade knät en 40-50 minuter. Nu ett antal timmar senare har jag fortfarande ont, speciellt i vridningar som går emot knäleden. Men det som oroar mig, och det jag undrar om nån kan spåna lite runt är följande,

Om jag håller upp knät, så smalbenet hänger fritt i luften, slappnar av och "gungar" det fram och tillbaka i sidled, känner jag hur det "glappar" och det låter också, ett dovt klonkande ljud. Ont gör det med...nu är det säkert hjärnspöken, men det känns "löst" med på nått sätt, som att om jag skulle ta i skulle det lossna!?

Martin Löwgren
2008-08-22, 13:54
1) Hej! :cool:
2) Är det någon som känner igen det här? Eller möjligen kan ge sig på en kvalificerad gissning!

Idag under träningen (muay thai sparring) så laddade både jag och han jag körde emot på med varsin höger lowkick, sparkaran "krockade" ungefär knä-mot-knä. Sen, tror jag, att jag satte ner foten i mattan medan hans spark hade mer tyngd och forsatte en bit till, vilket isf skapade en vridning av något slag i mitt knä.

Iaf, fick avbryta och isade knät en 40-50 minuter. Nu ett antal timmar senare har jag fortfarande ont, speciellt i vridningar som går emot knäleden. Men det som oroar mig, och det jag undrar om nån kan spåna lite runt är följande,

Om jag håller upp knät, så smalbenet hänger fritt i luften, slappnar av och "gungar" det fram och tillbaka i sidled, känner jag hur det "glappar" och det låter också, ett dovt klonkande ljud. Ont gör det med...nu är det säkert hjärnspöken, men det känns "löst" med på nått sätt, som att om jag skulle ta i skulle det lossna!?

Du kan ha dragit på dig en akut knäskada (ligament, mensik, kapsel med mer).

Är knät svullet och blodfyllt?

grimfish
2008-08-22, 16:38
Om du kan gå normalt så kan du avvakta ett tag med att söka vård.

Andreas H
2008-08-22, 17:46
Du kan ha dragit på dig en akut knäskada (ligament, mensik, kapsel med mer).

Är knät svullet och blodfyllt?

En liten svullnad på insidan av knät, men inget som syns utan en närmare beskådning. Å inget blod, kan inte se några blånader eller nått iaf.

Har gått 24 timmar nu, det klonkande ljudet är fortfarande kvar. Kan även känna "klonket" om jag lägger handen emot insidan av knät och gör samma rörelse, dvs med höjt knä pendlar med skenbenet i sidled. Knäleden känns även "löst sammansatt" när jag gör detta, en glappande känsla.

Har även problem att ståede dra hälen upp mot baken, går trögt på vägen upp och gör ont, samma tröghet finns även på vägen ner samt att jag känner hur det hoppar till lite innan benet har rätats ut helt igen, ett litet "klonk".

Både smärtat, "klonkande" och den glappande känslan är lokaliserad till nedre insidan av knät och där ikring.

Om du kan gå normalt så kan du avvakta ett tag med att söka vård.

Lite så jag tänker. Jag har inga problem att gå, kan även göra lätta knäböj utan att det smärtar också. Det är alla vridningar och rörelser som går i sidled som gör ont.

Martin Löwgren
2008-08-23, 23:32
En liten svullnad på insidan av knät, men inget som syns utan en närmare beskådning. Å inget blod, kan inte se några blånader eller nått iaf.

Har gått 24 timmar nu, det klonkande ljudet är fortfarande kvar. Kan även känna "klonket" om jag lägger handen emot insidan av knät och gör samma rörelse, dvs med höjt knä pendlar med skenbenet i sidled. Knäleden känns även "löst sammansatt" när jag gör detta, en glappande känsla.

Har även problem att ståede dra hälen upp mot baken, går trögt på vägen upp och gör ont, samma tröghet finns även på vägen ner samt att jag känner hur det hoppar till lite innan benet har rätats ut helt igen, ett litet "klonk".

Både smärtat, "klonkande" och den glappande känslan är lokaliserad till nedre insidan av knät och där ikring.



Lite så jag tänker. Jag har inga problem att gå, kan även göra lätta knäböj utan att det smärtar också. Det är alla vridningar och rörelser som går i sidled som gör ont.

Hakar knät upp sig (låser sig i vissa lägen)?

Andreas H
2008-08-24, 13:27
Det gjorde det igår, om jag försökte dra hälen mot baken...gick trögt och jag var tvungen att tvinga benet genom det läget, samma sak på vägen ner!

...men idag gör det det inte!

Andreas H
2008-08-25, 10:10
...var ner till sjukhuset idag ändå, trots att det inte blivit sämre.

"Medium to severe MCL sprain, no tear" va vad doktorns diagnos blev. Han trodde inget var av....men smög in ett men iaf, som i MEN blir det inte bättre så kanske...!?

Hm, hoppas han har rätt...eller fel, hur man nu ser det!

Ingen träning denna vecka...förmodligen ingen nästa vecka heller, förutom promenader, cykel och lite säck!

Börje H
2008-08-25, 10:29
Det låter en aning oroväckande som du beskriver det hela. Vid inkompletta ligamentskador/korsbandsskador så upplevs knäet ofta inte ens glappt om man inte provocerar det. Våldet du var med om vid olyckan låter också tämligen kraftigt. Men, man skall också vara medveten om att i det akuta skedet så kommer svullnaden försvåra diagnosen. Väldigt ofta så görs felaktiga bedömningar av knäskador, av även mycket rutinerade terapeuter, i akutskedet. MCL-tear, Medial Collateral Ligament, eller inre ledbandet som man säger på svenska är ofta en tämligen odramatisk skada att rehabilitera i jmf med korsbandsskador.

Gör precis som du har planerat; lätt cykling och stillastående slag på säck en period. Om instabiliteten kvarstår så bör du absolut göra om undersökningen. En korsbandsskada kan absolut inte uteslutas med bakgrund om vad du berättat.

Börje H
2008-08-25, 10:30
Tibila collateral ligament, på bilden, är vad läkaren avser med MCL.

Andreas H
2008-08-25, 11:36
Tackar för input och utförlig info, upskattas! :)

Martin Löwgren
2008-08-25, 11:49
...var ner till sjukhuset idag ändå, trots att det inte blivit sämre.

"Medium to severe MCL sprain, no tear" va vad doktorns diagnos blev. Han trodde inget var av....men smög in ett men iaf, som i MEN blir det inte bättre så kanske...!?

Hm, hoppas han har rätt...eller fel, hur man nu ser det!

Ingen träning denna vecka...förmodligen ingen nästa vecka heller, förutom promenader, cykel och lite säck!

Lucky Bastard :thumbup:

Nej men skämt och sido, skönt och höra att det vara var MCL och inte korsband eller menisk.

Lycka till med rehaben.

/Axon

Andreas H
2008-08-25, 12:03
Tackar, tackar! :)

...jo, om nu inte det dära MEN'et han la ut blir uppfyllt!?

grimfish
2008-08-25, 13:54
Risken för att det förutom ett vrickat knä också är korsband eller menisk är liten: inget kraftig svullnad och du kan gå som vanligt. Normalt sett brukar ledbandet vara stabilt igen efter två veckor. Om det mot all förmodan fortfarande är svullet eller du har svårt att gå vid den tidpunkten kan det kanske vara läge att gå till en läkare igen.

Martin Löwgren
2008-08-25, 14:52
Tackar, tackar! :)

...jo, om nu inte det dära MEN'et han la ut blir uppfyllt!?

Det är inte det. Då hade du haft svårt att sträcka i knät (om ens kunna gå normalt).

Lugn bara nu och kör din rehab.

Andreas H
2008-08-25, 16:21
Okej, okej....bra, låter bra! :)

Lite orolig bara...

Det vore outhärdligt att inte kunna träna....då kanske jag skulle bli tvungen att hänga på stranden hela dagarna, usha mig! :cool:

Martin Löwgren
2008-08-26, 12:29
Okej, okej....bra, låter bra! :)

Lite orolig bara...

Det vore outhärdligt att inte kunna träna....då kanske jag skulle bli tvungen att hänga på stranden hela dagarna, usha mig! :cool:

Och köra lite discoträning i vassen *flex*

Andreas H
2008-09-05, 13:30
...det här går inte riktigt som jag vill! *gah!*

Det har gått lite mer än två veckor nu. Å innan i förrgår så har jag endast cyklat och promenar lite försiktigt och inte belastat knät på något annat sätt. Har även gymat en del, men ingeet som involverar knät mer än att stå på benen! Å vad jag än har gjort har jag haft stöd för knät!

Men så i onsdagas så körde jag väldigt lätt boxning på pads, boxningsparring och lät lät på säcken. Relativt stillastånde utan specielt mkt fotarbete.

Men, iaf, det räckte för att jag dagen efter skulle ha ont i knät och den tröghet som fanns i början när jag försökte dra upp foten mot baken kom tillbaka. Rörligheten var ungefär så pass att jag fick upp foten så att benet var böjt i nittio grader, efter det var jag tvungen att tvinga upp det. Å där är det mer smärta på tillbaka vägen än upp, samt att det hakar upp sig på vägen ner med, sammtidigt som smärtan.

Klappandet i knät är också kvar...

Andreas H
2008-09-08, 12:38
...va till sjukan och gjorde en MRI på knät!

Inre ledbandet var nästan helt av på två ställen sa doktorn...

Grade 2 MCL tear sa han...och rekommendera operation, ska åke dit imorgon och sno plåtarna av han och dra till ett annat sjukhus/doktor för en andra åsikt...men det lutar åt operation...

Detta suger!

beckman88
2008-09-12, 13:05
Gjorde exakt samma sak på båda mina knæn nær jag trænade thaiboxning. Eller min sparringpartner och jag knæade varandras knæn. Det har gått sækert 3 år nu och det knæcker varje gång jag sætter mig ner eller bøjer på benen. Selfhealing ftw!

Andreas H
2008-09-15, 13:06
Hehe, på båda!? Fan va illa...

Fick du det diagnostiserat? Å hur lång tid tog det innan du kunde börja köra igen?

beckman88
2008-09-18, 12:08
Hehe, på båda!? Fan va illa...

Fick du det diagnostiserat? Å hur lång tid tog det innan du kunde börja köra igen?

Gick aldrig till någon lækare, tycke inte det behøvdes då det inte gjorde ont. jag tror jag trænade några dagar efter. Kanske skulle ha søkt hjælp dock.... det tog ett tag innan mina knæn var i toppform, sen var det en kille som slamade mig ner i mattan så jag landade på ena knæt nær jag gick i brottning. Det søg anus! Nu klickar det hela tiden nær jag bøjer på det *cry*