handdator

Visa fullständig version : Stärkelseacetat


Barca
2008-08-21, 14:06
Jag köper ofta stora kycklingfilépåsar ifrån grossister.
Och nu när jag kollade extra noga på ingriediensförteckningen så ser jag att de innehåller stärkelseacetat, E-nummer 1420 för den som undrar

Jag har googlat, och sökt på forumet men hittar inte vad det är för något, och varför det isf används?

Någon som vet?

Scratch89
2008-08-21, 14:26
Stärkelseacetat är en surhetsreglerare, och tillsätts för att hållbarheten ska bli så lång som möjligt. Nu vet jag inte om dina kycklingfilépåsar är djupfrysta, men stärkelseacetat+djupfrysning ger en väldigt lång hållbarhet.

meat
2008-08-21, 14:27
"Biverkningar:"

Högt blodkolesterol.
Sjukliga förändringar i lungorna.
Kalkavlagringar i njurarna.
Förstoring av blindtarmen.
Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse."

Så står det på http://enum.vishet.se/ i "e-registret" :p

Sverker
2008-08-21, 17:28
"Biverkningar:"

Högt blodkolesterol.
Sjukliga förändringar i lungorna.
Kalkavlagringar i njurarna.
Förstoring av blindtarmen.
Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse."

Så står det på http://enum.vishet.se/ i "e-registret" :p

Litar du på den hemsidan ?
Tror du verkligen att acetylerad stärkelse är så dåligt tvättad att skadliga ämnen finns kvar i tillsatsen så att livsmedelet blir skadlig ?

Jag har inte ämnet i huvudet men jag gissar att stärkelsen är modifierad för att inte klumpa ihop sig när livsmedelet fryses. Men visst, jag kollar på mitt håll.

Barca
2008-08-21, 18:24
Litar du på den hemsidan ?
Tror du verkligen att acetylerad stärkelse är så dåligt tvättad att skadliga ämnen finns kvar i tillsatsen så att livsmedelet blir skadlig ?

Jag har inte ämnet i huvudet men jag gissar att stärkelsen är modifierad för att inte klumpa ihop sig när livsmedelet fryses. Men visst, jag kollar på mitt håll.

Exakt min tanke, jag var inne på den hemsidan också men den verkade knappast pålitlig!

Om du kollar upp det så vore det guld Sverker! :) :thumbup:

Sverker
2008-08-21, 18:58
Det här var lätt. I Food Chemestry ( Fenemma ) så beskrivs att stärkelseacetat förestras med ättiksyreanhydriden eller ren ättiksyra. Rimligen borde föroreningarna i stärkelseacetat vara just...ättiksyra.

Tittar vi på hemsidan så har författaren dragit alla modifierade stärkelseprodukterna över en kam och skrivit samma text till alla.

Det skulle vara bra ifall författaren skrev här;)

Barca
2008-08-21, 21:06
Det här var lätt. I Food Chemestry ( Fenemma ) så beskrivs att stärkelseacetat förestras med ättiksyreanhydriden eller ren ättiksyra. Rimligen borde föroreningarna i stärkelseacetat vara just...ättiksyra.

Tittar vi på hemsidan så har författaren dragit alla modifierade stärkelseprodukterna över en kam och skrivit samma text till alla.

Det skulle vara bra ifall författaren skrev här;)

Okej, då förstår jag lite mer.
Det är alltså inget jag behöver bekymra mig speciellt mycket över att jag får i mig?Jag äter nämligen en hel del kyckling :)

Sen står det faktiskt som 4:e ingrediens, av 7.
Tänkte mer om stärkelseacetat är något i stil med natriumnitrit, och det är ju inget man direkt vill få i sig mängder utav.