handdator

Visa fullständig version : Klickljud i axeln efter stretch av inåtrotatorerna


propser
2008-08-21, 12:55
Det "klickar" i mina axlar när jag kör militärpress och andra axelövningar som till exempel hantellyft framåt.
Jag tror att problemet uppstod efter att jag hade stretchat inåtrotatorerna. Det var bara någon dag efter att jag hade stretchat dem som jag upptäckte problemet och kan inte minnas att jag har gjort något annat som skulle kunna påverka axelleden.


Jag använde den metoden som beskrivs i Best of Kolozzeum - Hållning och styrketräning:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11249

För att sträcka dina inåtrotatorer skall du hitta en fin liten hörna i ett rum, ställ dig med ansiktet inåt hörnet och dina armar åt sidan ska vila på väggen med dina armbågar i 90 grader. Fall framåt och känn sträcket i bröst o axlar, tryck inte. Du kan vinkla armarna lite upp och sedan lite nedåt så du känner att du får ett sträck i hela området.

Vad kan jag göra/undvika för att motverka klickandet? Kan det hjälpa att träna rotatorcuffarna?



Tacksam för svar! /Joakim

Emil.o
2008-08-21, 13:04
har ungefär samma grej det klickar eller knakar i höger axel om man kör tungt, kör man på får man ont. det blir något bättre om man stretchar före och mellan varje set.

jag kände först av det när jag körde triceps hantelpress bakom huvudet.

propser
2008-08-22, 15:50
Nu klickar det så fort jag sänker armen efter jag lyft den framåt. Provade köra rotaturcuff övningar idag och då klickade det också. :(

Någon som har tips på vad jag kan göra?!

Traenarn
2008-08-22, 16:06
Nu klickar det så fort jag sänker armen efter jag lyft den framåt. Provade köra rotaturcuff övningar idag och då klickade det också. :(

Någon som har tips på vad jag kan göra?!

har själv haft en hel del problem med rotorcuffarna, de är inte bra än.*gah!*
Men mkt bättre nu efter sjukgymnastens råd. Hon sa att det var en muskelinflammation. Så gå till en sjukgymnast du, men troligtvis kommer hon bara säga till dig att du skall vila i några veckor = totalt uppehåll från gymmet ( förutom, ben mage etc, som inte belastar axlarna alls) sedan köra på ett rehab program.
Själv tränade jag inte på 1 månad, sedan dess kört rehab plus vanligt träning med 20+ reps. Fungerar mkt bättre.:)

EmiluR
2008-08-22, 16:37
Det är inte farligt att det klickar i axlen, har gjort det för mig i över ett år nu. Aldrig stört mig på det.

Martin Löwgren
2008-08-23, 23:45
Nu klickar det så fort jag sänker armen efter jag lyft den framåt. Provade köra rotaturcuff övningar idag och då klickade det också. :(

Någon som har tips på vad jag kan göra?!
Det är oftast biceps brachiis långa sena som hoppar ur och tillbaka i en fåra (sulcus intertubercularis) (Googla), helt ofarligt men är ligamentet som ska hålla biceps långa sena på plats trasigt kan de bli problem.