handdator

Visa fullständig version : UF på gymnasiet


Kwot
2008-08-21, 10:47
Ska välja mellan UF eller Projektarbete och tänkte höra med er om ni har någon erfarenhet av detta?

Hur jobbigt är det att göra ett UF arbete?

Exdiaq
2008-08-21, 11:03
Kör UF som ett Projektarbete, det ska jag göra nu i trean.

Dexterity
2008-08-21, 11:13
Måste bara tillägga att om du nu ska välja UF, starta igång med ett par goda vänner som du vet arbetar och är ambitiösa. Annars kommer du få ett tufft år. UF måste ha varit bland det värsta jag gjort pg.a. av att inga andra i gruppen arbetade.

Om du går ekonomi är UF sjukt mycket jobbigare än ett vanligt projektarbete (om du nu siktar på MVG).

Bahir
2008-08-21, 11:16
Jag körde UF, och det var jävligt skoj plus att man kan tjäna pengar på det (om man är villig att satsa lite). Det är inte så värst jobbigt, men man måste vara villig att ta initiativ och så. Sen gäller det att sälja, men det kan vara rätt kul. Vad jag vet om de som gjorde ett projektarbete så var UF jävligt mycket roligare.

EDIT: och som Dexterity sa, se till att du har rätt människor med dig, och titta på affäridén ni har med objektivitet, och våga fråga andra om vad de tycket innan ni sätter igång.

Jag fick MVG.

GurraGo
2008-08-21, 11:17
Antar att vi snackar om Ung Företagsamhet? I så fall tycker jag bara man ska se det som en chans att testa hur det är att vara egenföretagare. Jag hade väldigt kul med UF och vårt företag vann tävlingen bland alla UF-företag i väst och åkte till sthlm för final (där det gick mindre bra...). Men visst, då hade jag också mycket ambitiösa kompisar.

Exdiaq
2008-08-21, 11:18
Var ungefär likadant för mig när jag läste det i tvåan, bara jag som jobbade vilket gjorde att det blev för mycket. Jag hoppade av vid jullovet för att jag vara nära att få ett nervöst sammanbrott och kom efter i andra ämnen också.

Det krävs en jävla massa arbete om man ska ha MVG, i alla fall där jag går.

Kwot
2008-08-21, 18:12
Måste bara tillägga att om du nu ska välja UF, starta igång med ett par goda vänner som du vet arbetar och är ambitiösa. Annars kommer du få ett tufft år. UF måste ha varit bland det värsta jag gjort pg.a. av att inga andra i gruppen arbetade.

Om du går ekonomi är UF sjukt mycket jobbigare än ett vanligt projektarbete (om du nu siktar på MVG).

Är det jobbigare om man går Sam/ekonomi? Går nämligen just detta och är inte jättesugen på massor av extra jobb pga. att jag går ekonomi-inriktningen... isf väljer jag nog hellre projektarbete 100p!

Hur mkt tid lägger man när på ett ungefär? 10timmar?100timmar? Har nämligen no idea. En fråga till: UF = 250p, eller?

petah
2008-08-21, 18:16
Måste bara tillägga att om du nu ska välja UF, starta igång med ett par goda vänner som du vet arbetar och är ambitiösa. Annars kommer du få ett tufft år. UF måste ha varit bland det värsta jag gjort pg.a. av att inga andra i gruppen arbetade.

Om du går ekonomi är UF sjukt mycket jobbigare än ett vanligt projektarbete (om du nu siktar på MVG).

Nja.

Jag gick ekonomi och fick mvg för uf-arbetet, och vi gick inte ens med vinst. Inte jobbade vi hårt heller. Typ en timme av de fyra schemalagda varje vecka.

Dexterity
2008-08-21, 18:28
Nja.

Jag gick ekonomi och fick mvg för uf-arbetet, och vi gick inte ens med vinst. Inte jobbade vi hårt heller. Typ en timme av de fyra schemalagda varje vecka.

Måste nog då variera en hel del mellan skola till skola. Vår lärare var extremt tävlingsinriktad och krävde att man skulle vinna priser för att uppnå MVG. Man skulle "brinna" för sin produkt och företag, vilket var ganska svårt då 3/4 av gruppen i princip inte gjorde någonting. I slutet av terminen ville jag att hela jävla företaget skulle brinna istället.

Mitt råd till dig är att om du nu ska välja UF (vilket helt klart är en lärorik upplevelse) välj då att arbeta med personer som du vet är ambitiösa och villiga att arbeta. Välj dessutom en produkt/tjänst som du verkligen vill hålla på med. Du ska hålla på med UF i minst ett halvår (eller vad det nu är) och det underlättar en hel del om du verkligen "brinner" för din produkt/tjänst.