handdator

Visa fullständig version : Klättring


olander08
2008-08-21, 08:35
När jag gick i ettan skrev jag ett brev till Göran Kropp som då var min idol då han bestigit Everest, vilket självfallet blev min dröm då. Nu, några år senare är jag och en kompis taggade på att börja klättra seriöst. Inge klätterväggsskit eller så, utan mer seriös klipp- och isklättring och dylikt med 8000-metarna som mål.

Frågan är då hur man börjar? Finns det någon bra klubb i stockholmstrakten som någon kan tipsa om eller har egna erfarenheter av?

forslund
2008-08-21, 08:50
Du börjar lågt. Ju lägre desto bättre. Kebnekaise eller kanske någon topp i Norge om du ska gå utan guide.

Mt Blanc med guide går det med.

Det är mycket mer än en bra kondition du behöver. Grundläggande (men gärna avancerade) överlevnadskunskaper, rätt sorts kläder etc. Det är mer än att bara gå upp för en kulle.

machine gun
2008-08-21, 08:54
+1 på forslund

Kör många låga toppar med guide innan du ger dig på något högre. Innan man ger sig på några 8000 m-toppar bör man ha klättrat i flera år och bestigit x antal lägre toppar.

Börja även spara pengar redan nu, den här sporten är verkligen inte gratis.

teargaz
2008-08-21, 08:54
Oj! Det va höga mål!

Jag håller ju bara på med sån "klätterväggskit" men jag har läst en del om högalpint samt att jag känner en som har vart på världens tak.

Everest är ju faktiskt inte så mycket klättring. Kan du gå upp för en stege och hålla i en isyxa så är du klättertekniskt fullbordad.

Mitt tips är att du skaffar dig ett bra lass med pengar och en brutal kondis. Sen värmer du upp med Mont Blanc (4810m) för att kolla av lite hur du pallar höjden. Känns det bra så knäpper du Kilimanjaro 5895m.
Sen hade jag nog kanske satsat nån topp i sydamerika runt 6400m

Annapurna (8091m) tror jag ska vara en av dom enklare 8000+'arna. Jag tror inte det är lika mycket folk där som på Everest.

Men seriöst. Om du ska upp på dom höjderna så tror jag det kan vara ganska bra om du kan klättra lite klippa också. Annars blir det nog knas när du ska köra isklättringen...

Mantus
2008-08-21, 08:57
Jag vet en person som klättrar/ bestiger berg. Han går varje dag en mil med 30kgs packning samt klättrar varannan dag på klättervägg. Han brukar även öva en hel del på använda ishacka o. dyl. på vintern. Om du skall bestiga berg seriöst så krävs det mycket övning och en hel del träning på att promenera i backig terräng med full packning samt att lära sig all teknik bakom att slå upp tält på små utrymmen i full snöstorm etc.etc.
nu vet jag själv inte vad mer han gör för att träna sig till bergsbestigning men det är nog en hel del utöver det jag ovan nämnt, det är ingen picknick att bestiga berg precis.

Henke
2008-08-21, 10:11
Jag har ingen vidare erfarenhet av klättring, åkt skidor upp på kebne samt vanlig vandring, men ska upp på Island Peak på 6189 meter i mars, ska nog kondisträna ngn gång innan. Om jag klarar det kan alla.

olander08
2008-08-21, 10:17
Du börjar lågt. Ju lägre desto bättre. Kebnekaise eller kanske någon topp i Norge om du ska gå utan guide.

Mt Blanc med guide går det med.

Det är mycket mer än en bra kondition du behöver. Grundläggande (men gärna avancerade) överlevnadskunskaper, rätt sorts kläder etc. Det är mer än att bara gå upp för en kulle.

Jag är 19 nu och ser inte mig själv bestiga Everest förrens om en 7-8 år, så jag underskattar inte uppgiften direkt. Jag tänkte minimera risken att jag dör pga något jag själv kunnat förhindra innan jag försöker mig på några större berg.

Jag frågade heller inte vilka berg jag skulle börja med för att trappa upp till Everest. Jag frågade vart jag kunde hitta någon bra klubb att lära mig klippklättring samt isklättring på.

Magica
2008-08-21, 11:24
Jag frågade vart jag kunde hitta någon bra klubb att lära mig klippklättring samt isklättring på.

www.naturfirman.se

teargaz
2008-08-21, 11:50
Jag är 19 nu och ser inte mig själv bestiga Everest förrens om en 7-8 år, så jag underskattar inte uppgiften direkt. Jag tänkte minimera risken att jag dör pga något jag själv kunnat förhindra innan jag försöker mig på några större berg.

Jag frågade heller inte vilka berg jag skulle börja med för att trappa upp till Everest. Jag frågade vart jag kunde hitta någon bra klubb att lära mig klippklättring samt isklättring på.

Ja men då får jag be så mycket om ursäkt.
Jag tror friluffsfrämjandet har sånna kurser.
Oftast dör man ju för att man är lite för toppkåt och glömmer spara krut till nervägen. Laviner och lösa stenar brukar även dryga ut siffrorna.

Loka
2008-08-21, 13:15
Tro inte att det bara är att gå med i en klätterklubb och att du får all kunskap bara sådär. Visst du kan lära känna nån som sitter på massa kunskap som lär dig men att gå via kurser ger dig en bättre bas att stå på.

Börja med Grundkurs i Klippklättring sen klättra en jäkla massa klippa så du får koll på reptekning, säkerhet och klätterteknik. Sen gå vidare till Fortsättningskurs i klippklättring där du lär dig hur ett replag arbetar. Klättra massor med flera replängdsklättring efter det, finns massor i grannlandet Norge. Det lär du kunna göra under en till två sommarsäsonger. Sen kan du ta is/mix klättringskurs på vinterhalvåret. Klättra några år sen ta kontakt med en auktoriserad bergsguide för en guidad alpin tur.

Detta är nog det säkraste sättet att komma igång med alpin klättring, ger dig en bra bas att stå på, men det är klart går nog också att köra sitt eget race och lära sig allt på egen hand.

Hobbes
2008-08-21, 14:29
När jag gick i ettan skrev jag ett brev till Göran Kropp som då var min idol då han bestigit Everest, vilket självfallet blev min dröm då. Nu, några år senare är jag och en kompis taggade på att börja klättra seriöst. Inge klätterväggsskit eller så, utan mer seriös klipp- och isklättring och dylikt med 8000-metarna som mål.

Frågan är då hur man börjar? Finns det någon bra klubb i stockholmstrakten som någon kan tipsa om eller har egna erfarenheter av?

Mitt bäst råd är att börja med en grundkurs i klippklättring. I nästan all form av alpin klättring kommer du att behöva mycket god kunskap om replagsarbete, hur du använder passiva/aktiva säkringar - cams, hexar, kilar och så vidare. Du MÅSTE vet hur du bygger standplats, säkrar andre och kanske tredje man, hur du byggar ankare, repellerar/(abseil för de som vill kalla det så) och så vidare. Du kommer att behöva goda grundkunskaper i "vanlig klättring" oftast är alpinklättring inte mer än 20% teknisk klättring - lägg nu till att detta sker i mörker, du är på hög höjd, maten är ransornerad, du är trött och sliten m.m. Jo, en sak till - du bär storskor och eventuellt stegjärn på fötterna då det är en mixad rutt kanske.

Börja med en grundkurs, gå med i en klubb lär känna andra likasinnade. Följ med ut och lär dig grunden. Nu har du möjlighet att tillgodogöra dig kurser inom isklättring, mixad klättring osv.

www.ucpa.se

Har massor med alpina grundkurser, tro mig, alperna är ingen lek på rosor! Jag har själv bara varit tillbaka en vecka i Sverige efter ett misslyckat försök att nå toppen på Mont Blanc, storm gjorde det omöjligt att fortsätta, tält blåste iväg och alpinister kämpade för livet genom att ligga på alla fyra eller hålla in stora stenar. Polishelikotrar gick upp och hindrade alpinister från att lämna hyttorna
- kollar du fototråden så ser du en del bilder från min tur.

Du kommer att behöva goda till mycket goda fysiska förutsättning, mycket god kunskap om att campa - låter konstigt, men stor del av din tid på berget kommer att vara camping!

Återkom gärna med frågor och dylikt, jag är själv inne på dina spår, dock med lägre mål satta, Mont Blanc, Aconcagua, Elbrus osv. Har en rejäl uppsättning isskruvar och yxor liggande oxå för att att köra mixat oxå!



Everest är ju faktiskt inte så mycket klättring. Kan du gå upp för en stege och hålla i en isyxa så är du klättertekniskt fullbordad.

Mitt tips är att du skaffar dig ett bra lass med pengar och en brutal kondis. Sen värmer du upp med Mont Blanc (4810m) för att kolla av lite hur du pallar höjden. Känns det bra så knäpper du Kilimanjaro 5895m.
Sen hade jag nog kanske satsat nån topp i sydamerika runt 6400m

Annapurna (8091m) tror jag ska vara en av dom enklare 8000+'arna. Jag tror inte det är lika mycket folk där som på Everest.

Men seriöst. Om du ska upp på dom höjderna så tror jag det kan vara ganska bra om du kan klättra lite klippa också. Annars blir det nog knas när du ska köra isklättringen...

Annapurna, är världens farligaste berg med ett ratio på ca 43% dödlighet, det är det farligaste och dödligaste berget. Tror nog du tänkte på Cho Oyo som är 8188möh.

I övrigt håller jag med det som Teargaz skriver, Kilmanjaro är ju mer vandring men ger dig en bra uppfattning om höjd och dylikt. Mont Blanc och dess massiv är kolossalt bra träning, Elbrus, Aconcagua med guide är ju en dröm oxå.

teargaz
2008-08-21, 14:50
Annapurna, är världens farligaste berg med ett ratio på ca 43% dödlighet, det är det farligaste och dödligaste berget. Tror nog du tänkte på Cho Oyo som är 8188möh.


Hehe... nä jag tänkte faktiskt på Annapurna men hade visst heeelt fel:)
Det va mest egna slutsatser efter att ha läst boken Annapurna.
Det va ju den första 8000+ som bestegs. På den tiden var stegjärn=broddar alla mormorstyle. Isyxa = Gruvyxan allan osv. Sen tyckte dom det va konstigt att cigarrerna brann så dåligt i tältet på 7000 meters höjd.
Jag tänkte mest att dom kom upp med kassa förutsättningar och överlevde trots att han tappade båda handskarna på toppen och åkte med några laviner ner i en och annan glaciärspricka, fick klippa sönder skorna för att få i dom förfrusna fötterna, gick vilse, snöstorm med noll sikt osv, så borde det vara lättare idag när man vet lite mer hur det funkar.
Dom var väl lite mer hårdhudade förr antar jag. Han borde ha dött ca 40 ggr känns det som.

Bra bok! Men när du säger det så rasar det laviner överallt så det kanske är det som är den stora faran på det berget?

Hobbes
2008-08-21, 16:01
Hehe... nä jag tänkte faktiskt på Annapurna men hade visst heeelt fel:)
Det va mest egna slutsatser efter att ha läst boken Annapurna.
Det va ju den första 8000+ som bestegs. På den tiden var stegjärn=broddar alla mormorstyle. Isyxa = Gruvyxan allan osv. Sen tyckte dom det va konstigt att cigarrerna brann så dåligt i tältet på 7000 meters höjd.
Jag tänkte mest att dom kom upp med kassa förutsättningar och överlevde trots att han tappade båda handskarna på toppen och åkte med några laviner ner i en och annan glaciärspricka, fick klippa sönder skorna för att få i dom förfrusna fötterna, gick vilse, snöstorm med noll sikt osv, så borde det vara lättare idag när man vet lite mer hur det funkar.
Dom var väl lite mer hårdhudade förr antar jag. Han borde ha dött ca 40 ggr känns det som.

Bra bok! Men när du säger det så rasar det laviner överallt så det kanske är det som är den stora faran på det berget?

Hehe, förstod det, så det var inte illa menat:D


Saxat från: http://en.wikipedia.org/wiki/Annapurna
The Annapurna peaks are among the world's most dangerous mountains to climb, with a fatality rate of 40%.[1] As of 2005, only 103 successful summits have been made, for the loss of 56 lives, many to the avalanches for which the mountain is known. Climbers killed on the peak include famed Russian climber Anatoli Boukreev in 1997, Christian Kuntner in 2005 and Iñaki Ochoa in 2008 [2]