handdator

Visa fullständig version : Kemiteknik vs. Kemifysik


Halldin
2008-08-20, 20:19
Vänner,

Tänkte höra ifall någon har erfarenhet av följande utbildningar eller har bekanta som gått endera:

Jag går f.n: http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbildning/utbildningsprogram/kemiteknik_180_200_p

men kan inte bestämma mig om jag istället skall byta till: http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbildning/utbildningsprogram/kemiteknik_med_fysik

Vore intressant att få lite fler perspektiv till vad som kommer skilja sig i slutändan, dels pluggandet men även arbetsmarknaden.

Sundsarn
2008-08-20, 20:36
Enligt faddrar och Bernhard (som vi har i inledande matematik), och egen uppfattning efter besök på biblioteket verkar fysik vara betydligt mer framåt vad gäller forskning och så. I biblioteket byts kemitekniska böcker ut efter 20 år gentemot 10 år inom de flesta andra områden. Bara som ett exempel.

Jag personligen tror på Kemiteknik med fysik pga att det ökar din bredd väsentligt både på arbetsmarknaden och inom forskning. Biologi-inriktningen verkar däremot (precis som bioteknik) vara mer forskningsinriktad. Även om du nu inte övervägt det.

Parantes: Jag är något partisk, börjat på F igår *rolleyes*

Jens.Andersson
2008-08-20, 21:33
Enligt faddrar och Bernhard (som vi har i inledande matematik), och egen uppfattning efter besök på biblioteket verkar fysik vara betydligt mer framåt vad gäller forskning och så. I biblioteket byts kemitekniska böcker ut efter 20 år gentemot 10 år inom de flesta andra områden. Bara som ett exempel.

Jag personligen tror på Kemiteknik med fysik pga att det ökar din bredd väsentligt både på arbetsmarknaden och inom forskning. Biologi-inriktningen verkar däremot (precis som bioteknik) vara mer forskningsinriktad. Även om du nu inte övervägt det.

Parantes: Jag är något partisk, börjat på F igår *rolleyes*

Kul var också på inl. Matte idag. Bernhard var lite.. hmm.. stirrig? ;)

Nåväl, måste du byta program? Båda är väldigt lika och du borde väl bara kunna byta ut kurserna?

Scratch89
2008-08-20, 21:36
OT, men var bor ni alla nya Chalmerister? Har ni invaderat mig här på Lindholmen?

Jens.Andersson
2008-08-20, 22:15
Är GUist men bor på Burggrevegatan mitt emot stationen.

Sundsarn
2008-08-21, 19:03
OT, men var bor ni alla nya Chalmerister? Har ni invaderat mig här på Lindholmen?

Jag bor i Kviberg på Lilla regementsvägen :)

Jens: Har ni också Bernhard? Kommer han till er eller kommer ni till oss? Ifs skulle ni kunnat läsa tillsammans med oss, jag hade väl inte märkt något :D

Halldin
2008-08-21, 20:29
Till sakfrågan nu grappar ;)

jenny
2008-08-22, 06:44
Som gammal kfare tycker jag självfallet att du skall gå kf :). Men det beror väl på vad du har för intressen. Kf innehåller ju mer matte och mindre kemi än k. Arbetsmarknaden tror jag är likvärdig. Min intryck är dock att folk från kf i högre grad doktorerar och till större utsträckning har jobb som t.ex. beräkningsingenjörer medans kare oftare jobbar som t.ex. analytiska kemister. Dock inte sagt att speciellt många från k jobbar inom ren kemi heller.

The Somberlain
2008-08-23, 10:50
Det finns en anledning till att platserna på dylika program i Göteborg sällan tar slut. Hoppas du gillar att plugga!

Jens.Andersson
2008-08-23, 19:39
Jens: Har ni också Bernhard? Kommer han till er eller kommer ni till oss? Ifs skulle ni kunnat läsa tillsammans med oss, jag hade väl inte märkt något :D

Sorry för offtopic Halldin.

Jag är inte säker på hur du menar men har inl. matte med Kemi och Fysik på
onsdagar och fredagar. Det finns en tjej med bandana med i gruppen som har
ganska egna och intressanta teorier om matte som hon gärna delar med utav.

Sundsarn
2008-08-23, 23:55
Sorry för offtopic Halldin.

Jag är inte säker på hur du menar men har inl. matte med Kemi och Fysik på
onsdagar och fredagar. Det finns en tjej med bandana med i gruppen som har
ganska egna och intressanta teorier om matte som hon gärna delar med utav.

Nu går ju jag F och inte kf så det har jag ingen aning om. Bernhard är tysken som säger "åkiej", "usch" och "matematiskt nonsens" (lägg till lite accent).

Sorry för offtopic Halldin.

Jag har som sagt min mening och för mig hade valet varit självklart men för dig är det uppenbarligen inte det. Men se det såhär: För mig är Fysik och matte de ämnen som jag brinner för. Därför valde jag F med 55% Fysik och teknikkurser (svårt att skilja dem åt tyckte dem som skrev infon uppenbarligen). För din del borde valet vara lika enkelt om du ska gå K då K läser 53% kemi och kemiteknik. Därför skulle jag som du valt kf pga att jag då kanske inte brinner för kemi så mycket att jag bör eller skulle orka läsa en utbildning med så mycket av ett ämnesområde.

Detta kanske är mer tänkvärt för dig men ingen kan veta mer än du. Faktiskt. Vad gäller arbetsmarknad kan jag förstås inte svara på men vad gäller pluggande är ju Kemi mycket att mata hjärnan med. Information alltså, Fysik/matte/etc är ju mer metoder och förståelse än nöta in atomnummer exempelvis. Därför tror jag att en Emil som har lätt för fysik pluggar mindre på F än en Emil som har lätt för kemi och pluggar på K.