handdator

Visa fullständig version : Kombinera Ben & Rygg träning?


Ungrim
2008-08-20, 20:07
Hej!

Jag kör just nu hela ryggen på en dag, och hela ben/vader på en dag.

Men jag funderar på om det är bättre att en dag köra Överdel Rygg & Vader samt en annan dag Nederdel Rygg & Lår.

Kan det vara ett vettigt upplägg, Då hamstrings & nederdelen av ryggen ofta involveras tillsammans.


Kör förövrigt alla muskelgrupper 1 ggr i veckan.

Sheogorath
2008-08-20, 20:32
Hej!

Jag kör just nu hela ryggen på en dag, och hela ben/vader på en dag.

Men jag funderar på om det är bättre att en dag köra Överdel Rygg & Vader samt en annan dag Nederdel Rygg & Lår.

Kan det vara ett vettigt upplägg, Då hamstrings & nederdelen av ryggen ofta involveras tillsammans.


Kör förövrigt alla muskelgrupper 1 ggr i veckan.

Jag har korsrygg tillsammans med benen i mitt basprogram.

Rodd och vertikaldrag (chins och latsdrag i sina varianter) ligger på en dag, och korsrygg ligger tillsammans med benen på en annan. Jag varierar mellan (vanliga) marklyft och knäböj så att jag inte har båda i samma pass.

JockeKillen
2008-08-21, 00:16
Vilken sorts split kör du då sheo? Själv ligger jag på en 3split där jag har ryggen dag 2 och benen dag 3, däremot så börjar ryggpasset bli längre och längre då jag känner att jag vill piska ryggen lite mer, så då kanske detta är något för mig. Här har du några fler frågor som dyker upp angående detta.

Varför kör du inte marklyft och benböj varje pass?
Hur många set kör du på korsryggen?
Om svaret varit 6+, vilka övningar rekomenderas för att uppnå det?
Tycker du att det funkat bra?

Muaytudd
2008-08-21, 06:50
Jag har korsrygg tillsammans med benen i mitt basprogram.

Rodd och vertikaldrag (chins och latsdrag i sina varianter) ligger på en dag, och korsrygg ligger tillsammans med benen på en annan. Jag varierar mellan (vanliga) marklyft och knäböj så att jag inte har båda i samma pass.

Det gör faktiskt jag också.

Liten Men Fet
2008-08-21, 11:29
Ni som splittar ryggen på över och underdel hur gör ni med övningar som skivstångsrodd/t-bar?
Räknar ni det som nederdel?

Jag får en brinnande träningsvärk i rumpa/hamstrings av skivstångsrodd men jag ror ju också upp vikten så övre delen av ryggen bör ju aktiveras massor tillsammans med lats?

Sheogorath
2008-08-21, 12:44
Ni som splittar ryggen på över och underdel hur gör ni med övningar som skivstångsrodd/t-bar?
Räknar ni det som nederdel?

Jag får en brinnande träningsvärk i rumpa/hamstrings av skivstångsrodd men jag ror ju också upp vikten så övre delen av ryggen bör ju aktiveras massor tillsammans med lats?

Hamstrings aktivering i t-bar/skivstångs/kabelrodd har jag tagit hänsyn till. Jag beskriver närmare sen. Måste dra till gymmet nu. ;)

Sheogorath
2008-08-21, 16:29
Vilken sorts split kör du då sheo? Själv ligger jag på en 3split där jag har ryggen dag 2 och benen dag 3, däremot så börjar ryggpasset bli längre och längre då jag känner att jag vill piska ryggen lite mer, så då kanske detta är något för mig. Här har du några fler frågor som dyker upp angående detta.

Varför kör du inte marklyft och benböj varje pass?
Hur många set kör du på korsryggen?
Om svaret varit 6+, vilka övningar rekomenderas för att uppnå det?
Tycker du att det funkat bra?

Min "bassplit" är

Rygg (drag), mage
Vila
Bröst, biceps
Ben
Triceps, baksida axlar
Vila
Vila

Framsida axlar får smisk två gånger (bröstdag och tricepsdag) och därför finns inga specifika övningar för framsidan i schemat, typ axelpressar eller frontlyft.

Sheogorath
2008-08-21, 16:31
Ni som splittar ryggen på över och underdel hur gör ni med övningar som skivstångsrodd/t-bar?
Räknar ni det som nederdel?

Jag får en brinnande träningsvärk i rumpa/hamstrings av skivstångsrodd men jag ror ju också upp vikten så övre delen av ryggen bör ju aktiveras massor tillsammans med lats?

I min "bassplit" tränas varje muskelgrupp två gånger: en gång primärt och en gång sekundärt. På ryggdagen får benen smisk sekundärt just genom roddarna.

Liten Men Fet
2008-08-21, 16:39
I min "bassplit" tränas varje muskelgrupp två gånger: en gång primärt och en gång sekundärt. På ryggdagen får benen smisk sekundärt just genom roddarna.

Alrajt, typ en 4 splitt fast du hinner igenom alla grupperna två gånger, en gång primärt och en gång sekundärt. Nog inte så dumt då det ger flera tillfällen för varje muskelgrupp att växa samtidigt som man kan ha lite kortare pass (jämför med en tvåsplitt) och ändå kunna köra ordentligt med övningar för varje muskelgrupp.

Skulle vara kul att se vilka övningar du kör på dom olika passen om du orkar.

Sheogorath
2008-08-21, 17:00
Alrajt, typ en 4 splitt fast du hinner igenom alla grupperna två gånger, en gång primärt och en gång sekundärt. Nog inte så dumt då det ger flera tillfällen för varje muskelgrupp att växa samtidigt som man kan ha lite kortare pass (jämför med en tvåsplitt) och ändå kunna köra ordentligt med övningar för varje muskelgrupp.

Skulle vara kul att se vilka övningar du kör på dom olika passen om du orkar.

Rygg och mage
(hamstrings, biceps, baksida axlar)

3 x Stångrodd
3 x Kabelrodd
3 x Latsdrag
3 x Ab-wheel
3 x Situps m. vikt
2 x Maskincrunches eller crunches på boll (smaksak)

Bröst och biceps
(framsida axlar, triceps)

3 x Bänkpress
3 x Uppåtlutande hantelpress
3 x Uppåtlutande hybridpress
3 x Hammercurl (hantlar)
3 x Hammercurl (kabel)
2 x Skivstångscurl

Ben
(korsrygg)

3 x OL/SL-böj (eller marklyft)
3 x Gynstol innåt, sumo-mark, sumo-böj eller vad man nu gillar för insidan
3 x Sittande bencurl
3 x SLDL
2 x GM i smithen
3 x Sittande tåhävning

Triceps och baksida axlar
(framsida axlar, bröst, övre rygg)

3 x Smalbänk
3 x Stångsträck runt huvudet
3 x Halva bänkar från power-rack
3 x Baksida axlar I*
3 x Baksida axlar II*
2 x Baksida axlar III*
.
* = alla gillar olika. släng in tre övningar som inte är drag (ej involverar biceps) eftersom biceps redan belastas två ggr.

Liten Men Fet
2008-08-21, 17:18
Rygg och mage
(hamstrings, biceps, baksida axlar)

3 x Stångrodd
3 x Kabelrodd
3 x Latsdrag
3 x Ab-wheel
3 x Situps m. vikt
2 x Maskincrunches eller crunches på boll (smaksak)

Bröst och biceps
(framsida axlar, triceps)

3 x Bänkpress
3 x Uppåtlutande hantelpress
3 x Uppåtlutande hybridpress
3 x Hammercurl (hantlar)
3 x Hammercurl (kabel)
2 x Skivstångscurl

Ben
(korsrygg)

3 x OL/SL-böj (eller marklyft)
3 x Gynstol innåt, sumo-mark, sumo-böj eller vad man nu gillar för insidan
3 x Sittande bencurl
3 x SLDL
2 x GM i smithen
3 x Sittande tåhävning

Triceps och baksida axlar
(framsida axlar, bröst, övre rygg)

3 x Smalbänk
3 x Stångsträck runt huvudet
3 x Halva bänkar från power-rack
3 x Baksida axlar I*
3 x Baksida axlar II*
2 x Baksida axlar III*
.
* = alla gillar olika. släng in tre övningar som inte är drag (ej involverar biceps) eftersom biceps redan belastas två ggr.

Tack! Ser klart intressant ut. Misstänker att "ben"-passet kan vara ganska tungt, 3-4 övningar där man lastar mycket vikt.

Ungrim
2008-08-21, 17:54
Vad är hybridpress för något?