handdator

Visa fullständig version : Eiselt Balance


Bamse
2003-06-20, 20:42
"BALANCE är ett specialdesignat vitamin- och mineraltillskott för den riktigt kräsne. Råvarorna i produkten är av högsta möjliga kvalitet och i en sådan form som tas upp bäst av kroppen. Det kostar lite mer, men upptaget blir desto bättre." ...skriver Eiselt i sin produktbroschyr.

Då undrar vän av ordning:

- Vad är det som gör detta till ett tillskott "för den riktigt kräsne"?
- Vad är det som är så mycket bättre med råvarorna i denna produkt jämfört med konkurrenterna?
- På vilket sätt blir upptaget bättre jämfört med konkurrenterna?

http://www.kolozzeum.com/images/Balance-60st.jpg - 60 tabletter för ca 180 kr.

http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/253328s.jpg - 100 tabletter för 129 kr.

Eiselt Balance är alltså mer än dubbelt så dyrt per tablett som ett "vanligt" vitamineraltillskott som MittVal Sport. Men är det också dubbelt så bra?

/Bamse-Sverker Olofsson

:D

Berry
2003-06-20, 23:45
har faktiskt skaffat lite olika broschyrer på vitamintillskott som jag tänkte gämföra med varandra och med min billiga multivitamin. ska bli kul att se vad/om eiselt svarar på detta.. :)

muskelbyggarn
2003-06-21, 10:01
Titta och jämför innehållet och mängd per tablett. Ofta är de där billiga "vanliga" vitaminerna ganska klena i "styrka" så det dubbla priset gör sig rätta och oftast blir det tom billigare om man gillar att bryta de dyrare tabletterna på mitten :D

Bamse-Sverker drar allt in absurdum, men att köpa nya dyra MP3 spelare hela tiden, det har han råd med :D

Vänl,,,
Tobbe

Pez
2003-06-21, 13:40
Originally posted by muskelbyggarn
Titta och jämför innehållet och mängd per tablett. Ofta är de där billiga "vanliga" vitaminerna ganska klena i "styrka" så det dubbla priset gör sig rätta och oftast blir det tom billigare om man gillar att bryta de dyrare tabletterna på mitten :D

Bamse-Sverker drar allt in absurdum, men att köpa nya dyra MP3 spelare hela tiden, det har han råd med :D

Vänl,,,
Tobbe

Eller så är det så enkelt att "Mitt val..." säljer i större volymer och därför kan hålla lägre priser.

Gillar "Mitt val..", duger alldeles utmärkt.

/pez

EiseltUK
2003-06-21, 13:55
Många av råvarorna i Balance är betydligt dyrare än de ämnen som man oftast använder i vanliga vitaminpiller. Det gör produkten ganska mycket dyrare.

Exempelvis metylkobalamin, pyridoxal-5-fosfat och krom histidin-arginat.

/ Henrik

Bamse
2003-06-21, 14:03
- På vilket sätt blir upptaget bättre jämfört med konkurrenterna?

EiseltUK
2003-06-21, 14:55
På vilket sätt? Om du jämför att du 10 mg av vitamin Y som i levern omvandlas till 2 mg av ämne Y2. Om du istället tar 10 mg av ämne Y2 så ökar plasmakoncentrationen av Y2 mer av tillskott med Y2 än med produkt Y. Sen har du ju de rena strukturella skillnaderna hos flera av mineralerna som påverkar dess affinitet och permabilitet.

/ Henrik

Bamse
2003-06-21, 15:04
Originally posted by EiseltUK
Om du istället tar 10 mg av ämne Y2 så ökar plasmakoncentrationen av Y2 mer av tillskott med Y2 än med produkt Y. Sen har du ju de rena strukturella skillnaderna hos flera av mineralerna som påverkar dess affinitet och permabilitet.

Ummm... på så sätt! :MrT:

Pudzianovski
2003-06-21, 15:43
Originally posted by Bamse


Ummm... på så sätt! :MrT:

Ja Bamse....så ska du väga 120kg muskler ngn gång så är det lika bra du köper super vitaminerna nu.


:thumbup:

Castro
2003-06-21, 23:00
EiseltUK...skrev du det där för att förklara eller för att glänsa? Jag tror iaf inte att Bamse blev så mycket klokare av det. Inte många andra heller för den delen, men bra det lät det!

Bamse
2003-06-21, 23:15
Originally posted by Castro
EiseltUK...skrev du det där för att förklara eller för att glänsa? Jag tror iaf inte att Bamse blev så mycket klokare av det.

Vadådå? :confused: Jag blev ju visst klok....! :)

Lärde mig dels att, ifall jag tar 10 mg av ämne Y2, så ökar plasmakoncentrationen av Y2 mer av tillskott med Y2 än med produkt Y. Sen har jag ju de rena strukturella skillnaderna hos flera av mineralerna som påverkar dess affinitet och permabilitet.

..... sedan lärde jag mig ju även att alla försäljare rent ut sagt anstränger sig för att snacka skiiit! :D

Tomten
2003-06-22, 03:10
Originally posted by Castro
EiseltUK...skrev du det där för att förklara eller för att glänsa? Jag tror iaf inte att Bamse blev så mycket klokare av det. Inte många andra heller för den delen, men bra det lät det!

Det han säger är ju att dom tar "slutprodukten" istället för "råvaran" så man får i sig mer av "slutprodukten"

Han säger väl också att dom använder bättre råvaror, vilket ger en bättre upptagningsförmåga och mer permanenta resultat :P

Kan å andra sidan glatt säga att jag varken tror det gör till eller från om man tar apotekets vitamineral eller eiselts balance... Tror inte heller att apotekets produkter har dålig kvalitet, tror snarare att eislets balance kan vara lite "overkill"

Cartwright
2003-06-22, 09:13
Det är väl som vanligt.... har man pengar kvar när man har köpt alla sina proteiner, så visst.

EiseltUK
2003-06-22, 10:31
Instämmer med Cartwright. Det handlar om budget och prioriteringar.

Mvh
Henrik

dormin
2003-06-23, 20:02
Kan varken äta Vitamineral, eller MittVal Sport som är billiga då jag ganska snart av någon anledning börjar må illa av dem och spyr upp alltihop...har ingen aning om varför, detta händer med dem och inte med eiselts Balance, av de jag provat......har inte hört om någon annan som har de problemet...men men har väll inte så mycket med saken att göra visserligen.... :)

Danne
2003-06-23, 22:18
Jag mår illa av vitamineral om jag tar den på tom mage, har inte provat det med andra märken... tar aldrig vitaminer på tom mage numera.

tinus
2003-06-24, 07:43
Kan varken äta Vitamineral, eller MittVal Sport som är billiga då jag ganska snart av någon anledning börjar må illa av dem och spyr upp alltihop...har ingen aning om varför, detta händer med dem och inte med eiselts Balance, av de jag provat......har inte hört om någon annan som har de problemet...men men har väll inte så mycket med saken att göra visserligen....

Har samma problem när jag äter MittVal sport, mår fruktansvärt illa!

eiselt
2003-06-24, 09:00
Man blir illamåande när mineralerna löser sig i magen. Det är vanligt, men kn variera beroende på produkt.

/ Henrik

dormin
2003-06-24, 13:49
Aah skönt att man inte va ensam om de problemet då.
Har provat både på tom mage och med mat.

:cool:

Sverker
2003-06-24, 18:48
Är klart bättre att ta multivitamin/mineral tillsammans med lite mat.
Maten i sig sätter igång magen och tarmarna och sätter fart på upptaget av näringsämnena.

De fettlösliga vitaminerna och antioxidanterna absorberas betydligt bättre med lite fett.

Aminosyrorna från proteinet tar med sig olika mineraler när de absorberas och ökar upptaget av dessa.

Själv äter jag sällan multivitamin/mineral men tar det då till frukost. Sedan är det bra att inte dricka the eller kaffe samtidigt utan vänta någon timme.

Rosse
2003-06-24, 19:31
Jag mår oxå illa om jag tar vitaminer på fastande mage.:(

labbbus
2003-06-24, 21:06
Jag trodde folk tog vitaminer för att må bättre men verkar inte så, de tar dem för att de finns? :MrT:

Bamse
2003-06-25, 18:48
Blir risken att man bara skiter ut vitaminerna mindre, ifall man tuggar tabletterna först?

Bamse
2003-06-30, 10:46
Blir risken att man bara skiter ut vitaminerna mindre, ifall man tuggar tabletterna först?

EiseltUK
2003-06-30, 11:29
Det är väl om det är time-realeasade tabletter där det finns en risk att de kanske inte löser upp sig. I så fall är det nog bättre att dela dem eller använda en produkt som tillåter att man kan ta t ex en dos morgon och kväll.

/ Henrik

Bamse
2003-06-30, 11:55
Originally posted by EiseltUK
Det är väl om det är time-realeasade tabletter där det finns en risk att de kanske inte löser upp sig. I så fall är det nog bättre att dela dem eller använda en produkt som tillåter att man kan ta t ex en dos morgon och kväll.

/ Henrik

Frågan gällde Eiselt Balance?

EiseltUK
2003-06-30, 15:58
Om du skiter ut Balance så har du problem! :booty:

/ Henrik

aliquis
2004-04-05, 01:30
Skillnaden är väl även (fast på mer svenska än vad henrik sade) att man kan ha helt olika källor till sina mineraler exempelvis, järn skulle ju exempelvis kunna vara rent järn, dvs utvunnet ifrån berg, det skulle även kunna komma ifrån säg nässlor och persilja, eller ifrån blod. Och i just det fallet så är ju hemjärn, dvs det ifrån blod, lättast för kroppen att ta upp.

Samma sak gäller andra mineraler, vet att skillnaden i upptag på olika typer av krom skiljer sig rätt rejält.

Oftast står det väl om det är organiskt bundna mineraler eller inte.

JAM
2004-04-06, 12:34
Jag mår dåligt av Vitaminaral på tom mage, men Mitt Val Sport fungerar utmärkt.