handdator

Visa fullständig version : Hantelpress och problem med traps


vanlig
2008-08-20, 15:28
Har börjar smyga igång träningen igen efter ett allt för långt uppehåll (åratal).
Körde ett pass med hantlar där jag avslutade med hantelpress med relativt lätt vikt. Efter några reps känner jag att det börjar strama i nedre delen av trapsen och avbryter. Sen knyter sig ryggen totalt och jag blir i princip sängliggande i fem dagar (tur jag gick på semester i samma veva... *rolleyes* ) och det dröjde ytterligare 1½ vecka innan jag kände mig relativt ok.
Igår (5v efter första incidenten) körde jag ett pass igen, provade att köra stående hantelpress med ytterligare lättare vikt och färre reps tidigare i programmet. Kände inget igår men idag har jag en lättare känning i nedre delen av trapsen vilket förstärks om jag böjer huvudet framåt och strechar trapsen.

Känns konstigt att nedre delen av trapsen kopplas in alls i denna övning, gör jag fel? Försöker ha rak rygg och inte "falla fram" i botten eller medvetet dra armbågarna bakåt.
Är jag helt enkelt för otränad för att köra som jag gör? Har redan planerat att skita i alla koncentrationsövningar och köra mera bas istället typ marklyft och liknande för att alla muskler skall komma igång, börja köra lätt och polera teknik till en början.

Kommentarer? Är detta en klassiker eller är jag "speciell"? *rolleyes*