handdator

Visa fullständig version : Smärta där nyckelben möter bröstkorg?


Rickard25
2008-08-20, 10:11
Hej,

Har nu haft smärta runt om den punkten där nyckelben möter bröstkorg i snart 7 månader utan någon förbättring. Vanlig rönkten samt skickt rönkten hittar inget fel på skelett eller leder, läkarn tror att det är en inflammation.
Fått två kortison sprutor men det hjälper inte, kan inte träna och håller på att bli tokig, det ilar och värker i bröstet vid minsta ansträngning.

Någon som haft liknande värk och vet vad det kan bero på?
Fick skadan/inflammationen när jag tränade thai boxning.

Tack på förhand.
Rickard

Martin Löwgren
2008-08-20, 19:29
Ditt problem sitter i den s.k SC-leden (art. sternoclavicularis) och kan vara rätt besvärigt att få bukt på.

Var det ett trauma som utlöste de?

Rickard25
2008-08-21, 11:51
Hej Martin

Tack för ditt svar.
Fick detta i samband med ett sparring pass, fick ett hårt knä i vänster sida och ryckte då snabbt axeln och bröst parti bakåt. Kände inte smärtan direkt utan kom senare nästa kväll. Kände först av det när jag bytte växel i bilen, sedan har et blivit värre och smärtan känns även nedanför nyckelben/strupe.

Vet du möjligtsvis vad för slags behandling som kan hjälpa?

Mvh
Rickard

Guddi
2008-08-21, 12:55
Vad är det för läkare du har gått till? allmänläkare eller ortoped? Har du besökt sjukgymnast eller naprapat?

De små lederna kring skuldran är problematiska när man väl fått problem i dem. Träning av musklerna kring skuldran där man använder övningar som inte gör ont är nog det du kan göra på egen hand. Försök att ta ut så mycket rörlighet du kan i leden utan att skapa smärta.

Rickard25
2008-08-21, 13:33
Hej Guddi,

Har varit hos både ortoped samt sjukgymnast, ortopeden tror det är en djup inflammation i leden där nyckelbenet sitter fast under strupen. Känns inte som så är fallet eftersom tex vid nysningar knakar det till i bröstet precis som något sitter löst/inte på plats. Känns bra på morgonen när jag vaknar, sedan efter ca 10 min kommer smärtan.

Mvh
Rickard

Guddi
2008-08-21, 14:02
Det är vanligt att det knakar i leder och det behöver inte tyda på att något sitter löst/inte på plats. Kan vara så enkelt som att det finns någon svullnad som gör att leden inte rör sig som den brukar och då knakar det. Kan även vara så att du är påverkad i musklerna kring skuldran som gör dina rörelser framkallar ett ovant rörelsemönster i leden som också kan orsaka smärta.

Utöver råden jag gav i mitt förra inlägg så finns det inte mycket mer jag kan bidra med tyvärr. Möjligt att Martin har några idéer när han loggar in igen. Fortsätt att ligga på sjukgymnast och läkare och kan dem inte hjälpa dig så besök någon annan.

Lycka till..

Martin Löwgren
2008-08-22, 13:53
Hej Martin

Tack för ditt svar.
Fick detta i samband med ett sparring pass, fick ett hårt knä i vänster sida och ryckte då snabbt axeln och bröst parti bakåt. Kände inte smärtan direkt utan kom senare nästa kväll. Kände först av det när jag bytte växel i bilen, sedan har et blivit värre och smärtan känns även nedanför nyckelben/strupe.

Vet du möjligtsvis vad för slags behandling som kan hjälpa?

Mvh
Rickard
Oj bra fråga. Jag har svårt att se att jag som Naprapat ska kunna behandla din SC-led manuellt.

Hur känner du dig idag? Bättre? Sämmre?

Jag skulle prata med ortopeden igen om de inte blir bättre.

Börje H
2008-08-25, 09:33
Jag kan bara styrka det Martin och Guddi sagt. Det är ofta mycket svårt att få bukt på en skada i artikulationen mellan nyckelbenet och bröstbenet. Skador i området är dessutom väldigt sällsynta vilket gör att erfarenheter är svåra att skaffa sig. Vid våld av den art du beskriver så kan både ligamentstrukturen och/eller brosket ta skada. I det senare fallet är det inte alltid som det syns på en röntgen i akuta skedet. Jag skulle absolut rekommendera dig att åter söka kontakt med ortopeden och försöka hitta en lösning där. Som jag förstår det så blir det ofta tal om rekonstruktion av ledaparaten alternativ avklippning av nyckelbenet.
Jag flikar in en bild där man kan få en liten uppfattning om hur omfattande ligamentapparaten är i området.

warmiz
2008-12-03, 19:59
lyfter tråden lite...

har en liknande smärta som går "längs med" nyckelbenen, har inte fått nån smäll eller liknande utan detta kommit och gått under ett par månader. det gör ofta ont på kvällen och dagen efter att jag kört bröst men tror aldrig jag känt nåt under själva passet.

kan detta vara en inflammation eller kan det va en skada?

tacksam för tips!

mvh eric

warmiz
2008-12-03, 21:13
kom på att ja faktiskt fick rätt ont under ett bröstpass och de kan nog faktiskt vart efter de ja har haft ont, kommer ihåg att de small/knastra till när de hände!
är de vila som gäller isf?

nyrjoh
2008-12-03, 21:16
Tycker nog det kan vara bra med en undersökning av sjukgymnast eller liknande.

warmiz
2009-02-23, 23:02
lyfter denna tråd en andra gång:)

har nästan helt blivit kvitt den smärta jag beskrev tidigare i denna tråd, MEN nu har jag istället fått problem längs med mitten av bröstkorgen, kan hända att de fanns där från början men att ja inte tänkte på det då.

Det är inget smärta direkt utan mer en obehagskänsla(gör dock ont ibland oxå). Det sitter liksom mellan benen där revbenen möter varandra och känslan är svår att beskriva, de närmaste ja kan komma på är känslan när man verkligen måste knäcka till ett finger tex för att leden känns typ stel och låst, det är nästan samma känsla fast mer smärta.

får denna känsla när jag kört bänk, dips, lyfter upp 2 tunga vikter av hantelstället eller annat som trycker ihop bröstkorgen, detta har lett till att jag bara kan köra högreppare med hantlar för brösten. har kännt detta under kanske 3-4 veckor utan att de blivit någon bättring. smärtan eller låsningen eller va man ska säga sitter ofta i ett eller ett par dygn efter belastningen oxå.

någon som känt liknande eller har en aning om vad detta kan vara? fruktansvärt enerverande iaf eftersom jag blivit kvitt både mina andra bröstproblem och mina ryggproblem:(

mvh eric