handdator

Visa fullständig version : Frågor om bärbar dator!


petersson
2008-08-20, 09:55
Tänkte skaffa en bärbar dator. Skriver frågorna i punktform tror jag..

1. Finns det datorer som är rena? Utan all möjligt skit som är installerat på dom? Verkar onödigt att betala för Windows Vista när jag inte ens vill ha det.
Tjejen köpte en stationär dator från PC-Butiken och den var fylld med olika saker från början.

2. Om det inte finns det. Är det bara att formatera och installera Windows XP då och så kommer det fungera? Eller blir det problem att få igång ljudkort och grafikkort osv?

3. Brukar man få med skivor med alla drivrutiner och sånt?

4. Suger grafikkortet som har "delat minne?"

Hoppas nån orkar svara lite! Tack! :)

Mr.Cosybear
2008-08-20, 10:15
1. Det finns, men det är inte alls vanligt.

2. Jag skulle göra som du skriver på denna punkt isåfall. Köpa en med förinstallerat operativsystem och sen formatera datorn. Sen finns det väl vissa guider på nätet som visar hur du kan tabort alla "skitprogram" utan att formatera, tex denna länk http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=157838 , där gäller det dock bara Dell, men bör finnas för andra tillverkare också.

Ska du formatera så ska det inte vara några problem att hitta drivrutiner.

3. Ja

4.Suger och suger, beror på vad du ska göra med datorn, men visst det är inget man har i en dator man ska spela mycket med. Ska du surfa/kolla på film med datorn och vill komma undan så billigt som möjligt så är det ett bra alternativ.

petersson
2008-08-20, 10:27
Tack så mycket! Nu törs jag nog köpa en!

Granatgiraffen
2008-08-20, 10:30
Tack så mycket! Nu törs jag nog köpa en!

Tänk på att kolla upp detta. Vissa burkar(Vet iallafall en Dell) som säljs med Vista inte officiellt stödjer XP-drivrutiner, vilket medför att du kan behöva pilla en del för att få det att fungera.
Om du nu vill köra XP av någon orsak.

petersson
2008-08-20, 10:32
Tänk på att kolla upp detta. Vissa burkar(Vet iallafall en Dell) som säljs med Vista inte officiellt stödjer XP-drivrutiner, vilket medför att du kan behöva pilla en del för att få det att fungera.
Om du nu vill köra XP av någon orsak.

Okej. Jag har egentligen ingen koll men någon har sagt att datorn går fortare med XP. Speciellt om man inte köper en speciellt kraftfull en.

Granatgiraffen
2008-08-20, 10:35
Okej. Jag har egentligen ingen koll men någon har sagt att datorn går fortare med XP. Speciellt om man inte köper en speciellt kraftfull en.

Ja det är egentligen inte svårare än att fråga det när du köper den, om tillverkaren har drivrutiner till XP till denna datorn.
Vista kräver lite mer av datorn om du vill slänga på aero( http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/features/experiences/aero.mspx ) ja. Pyttesmå bärbara brukar inte ha dom mest kraftfulla grafikkorten.

petersson
2008-08-20, 10:51
Ja det är egentligen inte svårare än att fråga det när du köper den, om tillverkaren har drivrutiner till XP till denna datorn.
Vista kräver lite mer av datorn om du vill slänga på aero( http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/features/experiences/aero.mspx ) ja. Pyttesmå bärbara brukar inte ha dom mest kraftfulla grafikkorten.

Jo du har rätt. Fråga säljaren är alltid bra såklart :)

Men en formatering skulle räcka för att rensa bort allt som är installerat och förinställt osv? Jag har hört att det brukar kunna vara nån del av hårddisken somi princip är undangömd. Kanske går att fixa enkelt i partitioneringsprogram iofs.

PowPow
2008-08-20, 17:01
Tänk på att kolla upp detta. Vissa burkar(Vet iallafall en Dell) som säljs med Vista inte officiellt stödjer XP-drivrutiner, vilket medför att du kan behöva pilla en del för att få det att fungera.
Om du nu vill köra XP av någon orsak.

Samma sak gäller en del (om inte alla) nyare Sony-laptops. Vet inte om det är klyddigt att fixa, men det finns i alla fall inte något officiellt stöd för XP-drivrutiner.

Tänkte själv formatera min dator som kom bundlad med vista. Men jag gav det någon vecka, och nu förstår jag inte varför jag över huvud taget fick för mig att jag skulle formatera bort vista till förmån för xp. Men visst, köper man en dator med jäkligt begränsad prestanda kan det säkert vara en idé. Men testa vista först, tycker jag.

Nitrometan
2008-08-20, 17:53
Jag tror att Zepto säljer "rena" bärbara. De gjorde det iaf tidigare.

Asus Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeepc kanske är ett alternativ?

rememberence
2008-08-20, 17:54
Jag har två st Asus eee och jag älskar dom! :D

skeletron
2008-08-20, 19:59
Jag ska köpa laptop och jag hade också tänkt avinstallera vista och installera xp istället. Hur bra ska datorn vara för att Vista ska fungera bra då? Är det nått att ha överhuvudtaget? Xp kanske inte är så jäkla bra heller iofs :P

Samma sak gäller en del (om inte alla) nyare Sony-laptops. Vet inte om det är klyddigt att fixa, men det finns i alla fall inte något officiellt stöd för XP-drivrutiner.

Tänkte själv formatera min dator som kom bundlad med vista. Men jag gav det någon vecka, och nu förstår jag inte varför jag över huvud taget fick för mig att jag skulle formatera bort vista till förmån för xp. Men visst, köper man en dator med jäkligt begränsad prestanda kan det säkert vara en idé. Men testa vista först, tycker jag.

PowPow
2008-08-20, 20:12
Jag ska köpa laptop och jag hade också tänkt avinstallera vista och installera xp istället. Hur bra ska datorn vara för att Vista ska fungera bra då? Är det nått att ha överhuvudtaget? Xp kanske inte är så jäkla bra heller iofs :P

Vet inte var smärtgränsen går. Min bärbara är inte så jäkla het, och det är inga som helst problem. Det är en Intel Core2 Duo 1,66 Ghz, 2Gb ram och geForce 8400M GT (128 + 895 mb). Fast jag spelar inte alls nästan på den datorn. Bara CS (=