handdator

Visa fullständig version : Nutrilettkur


Chuck
2008-08-20, 09:34
Halloj

Tänkte köra en Nutrilettkur i en vecka. Kör igång idag och redovisar resultaten i den här tråden.

Kön: Man
Ålder: 32
Längd: 170 cm
Startvikt: 87,8 kg

Krokodil
2008-08-20, 09:38
Halloj

Tänkte köra en Nutrilettkur i en vecka. Kör igång idag och redovisar resultaten i den här tråden.

Kön: Man
Ålder: 32
Längd: 170 cm
Startvikt: 87,8 kg
En vecka är ganska kort tid för en VLCD. Du kommer mest förlora en massa vatten och lägga på dig alltihop igen när du börjar äta.

Chuck
2008-08-20, 10:08
Borde egentligen använda sökfunktionen, men hur lång tid bör jag köra?

Mitt upplägg är annars att efter en vecka gå över till vanlig mat och 1500 kcal/dag (intaget nu är ca 600 kcal/dag) och konditionsträna.

Per B
2008-08-20, 10:15
Borde egentligen använda sökfunktionen, men hur lång tid bör jag köra?
Så kort tid som möjligt: satsa på att komma igång med träningen och att få till en långsiktigt sund kosthållning istället. Men om du känner att du vill "kickstarta" med en Nutrillett-kur för att snabbt se resultat på vågen, så gör det du.

Krisz
2008-08-20, 10:19
Spännande! Skriv gärna inte bara hur mycket du går ner utan också hur du mår, hur du upplever kuren, om det går bra eller dåligt osv.
:thumbup:

Chuck
2008-08-20, 10:39
Så kort tid som möjligt: satsa på att komma igång med träningen och att få till en långsiktigt sund kosthållning istället. Men om du känner att du vill "kickstarta" med en Nutrillett-kur för att snabbt se resultat på vågen, så gör det du.

Det är precis min tanke :)

forandramittliv
2008-08-20, 10:45
tjena Chuck.

Jag vägde 80.6 när jag började och är lika lång som du.. nu har jag gått på kuren i 21 dagar och har gått ner till 75.0

Det kanske ger dig en humm om hur mycket man går ner, kolla på bloggen så ser du hur stor skillnad det var på första veckan..

Under första veckan går man i regel inte ner så mycket i "fett"

Ellis Wyatt
2008-08-20, 10:47
Varför skulle man gå ner mindre i fett första veckan? Man borde väl snarare gå ner mer i fett första veckan, då man bär runt på mer och således förbrukar mer energi?

forandramittliv
2008-08-20, 10:51
Varför skulle man gå ner mindre i fett första veckan? Man borde väl snarare gå ner mer i fett första veckan, då man bär runt på mer och således förbrukar mer energi?

Under första veckan (eller så var det första 4 dagarna) är det glykogenlagrena i musklerna och vätska som försvinner, sen när dom lagrena är slut börjar fettet brännas istället. Och det är även då man går in i ketonfasen och bränner ketogenkroppar..

Det är iaf vad jag har läst.. Grubb kanske vet om det här stämmer?

Ellis Wyatt
2008-08-20, 10:53
Nja, kroppen använder ju kontinuerligt energi ifrån fett i sitt arbete. Hur mycket beror på t.ex. puls.

forandramittliv
2008-08-20, 11:24
Very Low Calorie Diets (VLCD)

VLCD är beteckningen på kompletta dieter, huvudsakligen bestående av proteiner med en mindre mängd kolhydrater, vitaminer, mineraler, spårämnen och nödvändiga essentiella fettsyror. I allmänhet är energiinnehållet i dessa dieter 1700-3300 kJ per dag (400-800 kcal). Behandling med proteinpulver råkade till en början i vanrykte, då proteinprodukterna som användes inte var kompletta. Det gav upphov till livshotande hjärtmuskelskador och flera dödsfall. Dagens proteinpulver är mycket säkrare.



VLCD ger i början en snabb viktnedgång, då kroppen förbränner det glykogen som finns lagrat i musklerna och levern och då försvinner också det vatten som är bundet till glykogenet, det motsvarar tre gånger glykogenets egen vikt. Den vikt man tappar under första behandlingsveckan, 3-4 kg, består inte av fettväv utan övervägande av vatten och kolhydrater. Först därefter börjar den egentliga fettnedbrytningen, varmed följer en ansamling av s k ketonkroppar, vilket betyder att hjärnan tvingas ställa om sin energiförbrukning till fett från att tidigare ha föredragit kolhydrater. Ketosen ger en viss euforiserande stämning, och många patienter som går i VLCD-program liksom vid fasta upplever en eufori utan hungerkänslor och en kraft och förmåga att ta itu med tillvarons problem.


Ett normalt VLCD-program pågår 8-16 veckor, vilket förutsätter viss medicinsk övervakning. Tvåveckorsperioder kan dock genomföras utan medicinsk provtagning eller övervakning

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14622&epslanguage=SV

Eddie Vedder
2008-08-20, 12:33
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14622&epslanguage=SV

Ditt citat stödjer ingenting av det du påstår. Att större delen av ens vikt är vätska ändrar inte det faktum att kroppsfett också försvinner. Det är ju överhuvudtaget mer vikt som förloras, däribland fett.

Och nej glykogendepåerna behöver inte vara tömda för att kroppen skall frisätta inlagrat fett, fettförbränningen lär ju snarare vara högre om kolhydraterna finns lagrade i cellerna än om du har hög blodglukoskoncentration i blodet som stimulerar till insulinfrisättning.

Ju högre andel kroppsfett desto mer fettkalorier kan förbrännas vid ett givet energiunderskott. Så Ellis Wyatt har rätt.

forandramittliv
2008-08-20, 12:46
Ditt citat stödjer ingenting av det du påstår. Att större delen av ens vikt är vätska ändrar inte det faktum att kroppsfett också försvinner. Det är ju överhuvudtaget mer vikt som förloras, däribland fett.

Och nej glykogendepåerna behöver inte vara tömda för att kroppen skall frisätta inlagrat fett, fettförbränningen lär ju snarare vara högre om kolhydraterna finns lagrade i cellerna än om du har hög blodglukoskoncentration i blodet som stimulerar till insulinfrisättning.

Ju högre andel kroppsfett desto mer fettkalorier kan förbrännas vid ett givet energiunderskott. Så Ellis Wyatt har rätt.

Hänger inte med nu, på livsmedelsverket står det ju

Den vikt man tappar under första behandlingsveckan, 3-4 kg, består inte av fettväv utan övervägande av vatten och kolhydrater.

Lismedelsverket är väl en ganska säker källa?

Per B
2008-08-20, 12:57
Lismedelsverket är väl en ganska säker källa?
Fast du har ju tolkat det som att fettet börjar används som bränsle först när glykogendepåerna är tömda, vilket är fel.

Eddie Vedder
2008-08-20, 12:58
Om du har ork nog att läsa några extra ord så kan du läsa "...övervägande av vatten och kolhydrater."

Det innebär alltså att en viss del av vikten består av något annat. Och gissa vad det kan vara.;)

Dessutom var det inte främst det jag vände mig emot utan ditt påstående om glykogendepåerna som måste tömmas samt att du inte på något sätt styrker det med din länk. Den har ju inte ett dugg med det att göra.

Krisz
2008-08-20, 13:05
Säg att man kör nutrilett två veckor med samma intag båda veckorna; går man ner mer fett första veckan eller andra veckan? Eller lika mycket?

forandramittliv
2008-08-20, 13:13
I see! :smash:

Eddie Vedder
2008-08-20, 13:17
Säg att man kör nutrilett två veckor med samma intag båda veckorna; går man ner mer fett första veckan eller andra veckan? Eller lika mycket?

Är övriga faktorer identiska så lär procentuell fettförlust vara något högre den första veckan.

Jag vet inte om du har läst tråden men såhär skrev jag ju i inlägg #12:

Ju högre andel kroppsfett desto mer fettkalorier kan förbrännas vid ett givet energiunderskott.

Det är främst fett som utnyttjas vid svält. Muskelmassa ryker förstås även det, ju större underskott desto mer, men fortfarande är fettet det främsta substratet att utnyttjas vid lågt energiintag.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?indexed=google&rid=stryer.section.4355

Under normal circumstances, approximately 50% of daily energy expenditure is derived from carbohydrate, thus for a daily expenditure of 8 MJ, the carbohydrate store will only last for 1-2 d of fasting-starvation before carbohydrate supply becomes dependent on gluconeogenesis. In reality, it is probable that the glycogen store is only depleted after several days of starvation, because even after an overnight fast, gluconeogenesis makes a significant contribution to hepatic glucose production (for review, see Shulman & Landau, 1992). In addition, as starvation proceeds there is less dependence on glucose as a metabolic fuel and a major focus of the first part of the present paper will be the control of substrate supply and utilization in fasting and starvation.
Adipose tissue lipolysis increases substantially in the first few days of starvation. Using stable-isotope-tracer methods, Wolfe et al. (1987) showed 2-3-fold increases in the rates of appearance of glycerol and palmitate in plasma. Interestingly, the lipolytic response to starvation was much less marked in the obese, although in both groups of subjects there was a similar starvation-induced enhancement of the lipolytic response to an adrenaline infusion. In the non-obese, the increased rate of lipolysis in starvation releases non-esterified fatty acids (NEFA) at a much greater rate than that needed for energy metabolism. Thus, there is a substantial amount of re esterification, and the energy costs of this fatty acid-triacylglycerol recycling can account for 2-3% of resting energy expenditure in the starving individual (Klein et al. 1989). Although the lower rate of lipolysis in the obese releases fatty acids in excess of the rate of fat oxidation, the surplus is smaller than that in the non-obese and so the energy cost of fatty acid-triacylglycerol recycling will be substantially lower in the obese.
The increase in lipolysis in the early stages of fasting seems most likely to be due to a variety of factors, including an increase in p-adrenoceptor sensitivity and a reduction in plasma insulin concentration.

[...]

The hypoinsulinaemia occurring during fasting contributes to the rise in basal lipolysis, but is not critical for the enhanced lipolytic responses to infused adrenaline seen after 4 d of starvation (Jensen et al. 1987). Further evidence of the importance of hypoinsulinaemia comes from a study by Klein et al. (1990), where infusion of glucose to maintain euglycaemia during fasting reduces the fall in plasma insulin and the magnitude of the enhanced lipolytic response to adrenaline.
The time-courses of the changes in glucose and fatty acid metabolism during the early stages of fasting-starvation provide some insight into the possible controlling mechanism. Klein et al. (1993) showed a 35% fall in plasma insulin during the first 24 h of fasting with 50-80% increases in the rates of lipolysis. By contrast, there was no change in the rate of glucose production. Thus, a rise in fat mobilization precedes any fall in glucose release. However, this takes no account of the likelihood that the mechanisms of glucose production alter during the fast, such that gluconeogenesis is the principal source of glucose at 24 h of fasting. Further evidence supporting this comes from the observations by Romijn et al. (1990) and Klein et al. (1993) that net glucose oxidation approaches zero within the first 24 h of starvation. This apparent paradox has a simple explanation, in that oxidation of glucose produced via gluconeogenesis from amino acids would not appear through whole-body indirect calorimetry as net glucose oxidation, but rather as protein oxidation. The subsequent reductions in glucose production and oxidation in later starvation are probably a result of increased fat oxidation, leading to inhibition of pyruvate dehydrogenase complex activity (see Denton & McCormack, 1995).

http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FPNS%2FPNS54_01%2FS00296651950 00255a.pdf&code=a54bad50024670306cb278dbfe6e39fd

Feeding, fasting and starvation: factors affecting fuel utilization. Proceedings of the Nutrition Society (1995), 54, 267-274

afireinside
2008-08-20, 13:30
kan muskelförlusten förhindras någolunda med en protein shake om dagen?
då protein pulver inte har så mycket kcl i sej så borde det inte ha en sådan inverkan på kuren.
eller?
så hade jag tänkt att göra... blir jag för jävla hungrig.. ta en protein shake

Per B
2008-08-20, 13:34
kan muskelförlusten förhindras någolunda med en protein shake om dagen?
Muskelförlust motverkar du främst genom att styrketräna.

Chuck
2008-08-21, 06:59
Det var värst vilken fart tråden fått ;)

Dag 2:

87,4 kg
- 0,5 kg

Chuck
2008-08-22, 06:53
Dag 3:

86,6 kg

-1,2 kg


So far so good :) Jag var bra hungrig första dagen, men nu känner jag ingenting. Jag bytte ut en shake mot 250g keso igår kväll och blev proppmätt. Sov hur bra som helst efter det, det var faktiskt längesen jag sov så bra.

Siktar på 80 kg, sen blir det träning och sund kosthållning ner till 75 kg.

MasterChief
2008-08-22, 07:58
Jag körde en pulverdiet för länge sen. Gick väl ner ca 12 kg på 4 veckor. Jag blev väldigt nöjd med resultatet och jag blev något av en cirkusattraktion för bekanta. Alla var väldigt fascinerade. Jag tränade mycket och hårt under hela tiden.

Efter denna månad (som var väldigt tuff) så drog jag sakta upp kaloriintaget och tränade om möjligt ännu hårdare. När jag var klar med projektet (totalt 3-4 månader) så var kroppen helt förändrad.

Men det är väldigt tufft mentalt att köra såhär. Inget jag rekommenderar för gemene man direkt.

Krokodil
2008-08-22, 08:18
Dag 3:

86,6 kg

-1,2 kg


So far so good :) Jag var bra hungrig första dagen, men nu känner jag ingenting. Jag bytte ut en shake mot 250g keso igår kväll och blev proppmätt. Sov hur bra som helst efter det, det var faktiskt längesen jag sov så bra.

Siktar på 80 kg, sen blir det träning och sund kosthållning ner till 75 kg.Det går fort i början. Jag upptäckte under min VLCD att om jag åt någonting alls förutom pulvret kunde hungerkänslorna vakna till liv. Det är förstås individuellt, men se upp med allt du stoppar i dig förutom pulvret.

Angel
2008-08-22, 14:22
Jag har massa nutrilett i köksskåpet, dock tycker ja mat är förjäkla gott. :(

Brooklyn
2008-08-22, 15:05
Jag har massa nutrilett i köksskåpet, dock tycker ja mat är förjäkla gott. :(

vill man vara fin, så får man lida pin :D


mitt tips är att byta ut några av dagens "påsar" mot gröt istället. håller mättnaden lite bättre...

forandramittliv
2008-08-24, 11:22
vill man vara fin, så får man lida pin :D


mitt tips är att byta ut några av dagens "påsar" mot gröt istället. håller mättnaden lite bättre...


det skulle jag däremot inte rekommendera, "gröt" innehåller per 100g
77kcal och 10,9 kolhydrater

en påse innehåller 10 kolhydrater och ca 100 kcal och mycket fler viktiga grejer än gröten..

byta ut är då inte så bra..

Chuck
2008-08-25, 07:09
Dag 6: 85,4 kg
- 2,4 kg

Halloj

Jag hade en "ätardag" i lördags, var på kräftskiva och åt en hel del kräftor och bröd och ost. Jag drack dock ingen alkohol.

Det hände nåt jäkligt underligt, jag blev typ hög när jag ätit :Virro. Jäääävligt skumt, men riktigt behagligt ;-)

Åt lite mat i går också, men nu är det en ny vecka med en sträng regim av nutrilett skogsbär som väntar.

Chuck
2008-08-27, 07:36
Dag 8:
85,1 kg *gah!*
- 2,7 kg

Det går långsamt nu, känns som det är dags att börja konditionsträna.

Krokodil
2008-08-27, 08:12
Dag 8:
85,1 kg *gah!*
- 2,7 kg

Det går långsamt nu, känns som det är dags att börja konditionsträna.

Det går alltid snabbare i början av kuren, dessutom har du "fuskat" en del. Min erfarenhet är att det är rätt jobbigt att köra kardio på så lågt energiintag.

goggen
2008-08-27, 23:34
kan ikke skjønne at folk kan bruke penger på pulver, når vanlig mat fungerer mye bedre. det er jo bare å spise mindre energi.

Scratch89
2008-08-28, 04:44
På vilket sätt fungerar det bättre? Har du testat att gå på en Nutrilett-diet någon gång?

Chuck
2008-08-28, 06:12
Dag 9:
84,2 kg
- 3,6 kg

Nästan ett kilo på ett dygn :-) Tog en promenix igår kväll, det kanske var det som gjorde det, har inte rört överdrivet mycket på mig annars.

Angående inläggen ovan så lär det ju vara svårt att få i sig lika lite kalorier och lika mycket näringsämnen med mat. Jag gick ner femton kilo på ett par månader för 8-9 år sedan genom att äta mindre, men då åt jag nästan ingenting. Då lär ju Nutrilett vara bättre.

gorillan11
2008-08-28, 07:50
ser bra ut :p
har själv tänkt testa nutrilett men är rädd att min mage kommer dö av hunger =( du verkade inte ha större problem med hungern

Krokodil
2008-08-28, 08:13
ser bra ut :p
har själv tänkt testa nutrilett men är rädd att min mage kommer dö av hunger =( du verkade inte ha större problem med hungern
Man är inte speciellt hungrig om man kör uteslutande pulver.

Chuck
2008-08-28, 12:42
Nej det är sant, hungern försvinner efter ett par dagar. Som det känns nu skulle jag kunna leva på pulvret för evigt. Men första kvällen var jobbig...