handdator

Visa fullständig version : Allergi vid kosttillskott, alternativ?


JosefK
2008-08-20, 01:58
Hej!

För en del år sen beställde jag ett vassleproteinpulver som jag tyvärr fick utslag i munhålan av. Jag har sen dess struntat i att käka extra tillskott. Men eftersom jag börjat träna hårdare på senare tid och märker att jag inte får i mig tillräckligt med protein och behöver mer av den varan, så undrar jag vilket alternativ jag har?

Har förstått att det kan finnas produkter som jag slipper lida av att äta. Jag har ingen kunskap om någonting i den här frågan och skulle uppskatta några tips.

Jag har inte besökt en läkare på år och dag, men lider av en del allergiproblem, bl.a. är jag laktosintolerant (är jag nästan säker på...).

Eddie Vedder
2008-08-20, 05:22
EAA ger bättre effekt på proteinsyntes än vassle och är ett väldigt bra alternativ. Dock handlar det ju i ditt fall om ett behov av mer energi och där är inte EAA ett riktigt lika lämpligt tillskott.

En dos innehåller ju inte mer än 24-40kcal. Men vill du ha ett proteinpulver som inte är baserat på mjölkprotein så finns ju sojaprotein och äggprotein.

Vad gäller kosten så kan du titta i den delen av forumet. På senaste tiden har det startats typ en tråd om dagen i EXAKT samma ämne, d.v.s. hur man gör för att få i sig mer energi, så om du letar i fem minuter lär du hitta spaltmeter med bra tips för hur man ökar på energitätheten i kosten.

Att du skulle få i dig för lite protein känns osannolikt såvida du inte äter väldigt lite överhuvudtaget alternativt är helvegetarian. Men det är du ju inte iom att mjölkprodukter varit ett alternativ fram tills dess att du upptävkt att du inte mår bra av det.

Vad får dig att tro att kosten är för proteinfattig egentligen? Det är ju i stort sett svårare att MISSLYCKAS med 2g/kg kroppsvikt än att uppnå det, en dag med normalt kostintag äter jag säkert 55E% kolhydrater, inga proteintillskott och ändå är det helt omöjligt att få i mig mindre protein än så. Jag strävar inte ens efter särskilt högt proteinintag, det ger sig självt helt enkelt.