handdator

Visa fullständig version : Träna till failure endast i vissa övningar - artikel från T-nation, åsikter?


Archon
2008-08-19, 22:02
Vad tycker ni om denna artikel? http://www.t-nation.com/article/bodybuilding/the_thib_system_8212_fatigue_and_best_exercises

Är det någon som har erfarenhet av att träna så här? Jag har klistrat in det viktigaste nedan:

1. Olympic lifts, ballistic exercises, speed lifts with 45-55% of maximum, plyometrics, and jumps and bounds: Stop when the speed of movement decreases.

2. Deadlifts (and variations), goodmornings (and variations), squats (and variations), lunges and step-ups, free-weight pressing (overhead, incline, flat, decline, and dips), and free-weight/cable pulling (vertical and horizontal): Stop when within one to two reps short of failure. Accept some speed loss but don't go to failure.

3. Machine pressing and pulling, chest isolation work, quadriceps isolation work, hamstrings isolation work, lower back isolation work, and abdominal work: Go to failure on at least one set per exercise; you can go to failure on all sets.

4. Biceps isolation work, triceps isolation work, traps isolation work, calves isolation work, and forearms isolation work: Go to failure on all sets. You can go past the point of failure (drop sets, rest/pause, etc.) on one to two sets per exercise.

Timme
2008-08-19, 22:39
Vad tycker ni om denna artikel? http://www.t-nation.com/article/bodybuilding/the_thib_system_8212_fatigue_and_best_exercises

Är det någon som har erfarenhet av att träna så här? Jag har klistrat in det viktigaste nedan:

1. Olympic lifts, ballistic exercises, speed lifts with 45-55% of maximum, plyometrics, and jumps and bounds: Stop when the speed of movement decreases.

2. Deadlifts (and variations), goodmornings (and variations), squats (and variations), lunges and step-ups, free-weight pressing (overhead, incline, flat, decline, and dips), and free-weight/cable pulling (vertical and horizontal): Stop when within one to two reps short of failure. Accept some speed loss but don't go to failure.

3. Machine pressing and pulling, chest isolation work, quadriceps isolation work, hamstrings isolation work, lower back isolation work, and abdominal work: Go to failure on at least one set per exercise; you can go to failure on all sets.

4. Biceps isolation work, triceps isolation work, traps isolation work, calves isolation work, and forearms isolation work: Go to failure on all sets. You can go past the point of failure (drop sets, rest/pause, etc.) on one to two sets per exercise.

Det låter vettigt. Det är ungefär så jag tränar.

stevebc
2008-08-20, 00:44
Håller med om 1. och 2. principiellt men att gå till positiv fail undantagsvis (tävlingar osv) är inte nödvändigtvis dåligt och ibland något man faktiskt bör sträva efter tycker jag.

3. ja, jag brukar faktiskt satsa på att nå positiv fail på sista setet mage iaf. Tränar jag bakre lår isolerat vill jag inte nå fail (drabbar marklyft för hårt).

4. kan jag inte uttala mig om.

Hejnomax
2008-08-20, 01:00
Tränar ungefär så, funkar prima! Tycker dock killen i allmänhet brukar skriva rätt så dåligt

Nelli
2008-08-20, 01:50
Kan ga ganska illa om man gar till failure for Squats etc

Dan S
2008-08-20, 06:38
Fan exakt sådär kör jag.. :0 Men är det där bevisar "effektivast" eller bara T-nation dravel?

Har en passare då jag kör failure squat.. slutar där :)

Mourten
2008-08-20, 09:01
Går failure i mer han tycker, failar ofta även tunga pressa som militärpress, bänkpress etc. (Med passare givetvis)

ravendb
2008-08-20, 10:07
*Dum* fråga kanske, men vad är träning till "Failure", respetive "positiv failure"? :)

jwzrd
2008-08-20, 10:09
Håller väl inte med om nummer 1. OL-övningar bitvis om det är maxtungt.

C.E.J.
2008-08-20, 12:15
Det låter vettigt. Det är ungefär så jag tränar.

Jao samma här, typ. Fast inte på OL-övningar dock :P

johanw
2008-08-20, 14:20
Har folk blivit tokiga? Tycker ju alla brukar skriva att de skyr fail likt pesten!

major Pectoralis
2008-08-20, 14:55
Håller med T-nation om att det säkert beror på övning. Dock tror jag även det beror extremt mycket på person och hur man utför sina övningar. Jag vet heller inte om jag köper deras något "svajjiga" indelning av övningar.
Vad skulle egentligen den avgörande skillnaden vara mellan latsdrag i en maskin och latsdrag i en kabelhiss t.ex.?
Man lär märka om man klarar att träna till fail eller inte. Jag har sett massor med tränande köra till "fail" och detta inte sällan med mycket goda resultat.