handdator

Visa fullständig version : Är detta 5 års träning eller gener?


DjiinZ
2008-08-19, 20:57
Kolla lite på youtube för några dagar sen och så hittade en kille som heter jamerjay hans riktiga namn är James Dawson Martin, en brittisk BB modell.

Kolla denna video (finns fler), han flexar lite i den. http://www.youtube.com/watch?v=dEaTnqJOZVQ



Det som jag blev mest chockad över var hur han kunde ha en sån fantastisk kropp och så otroligt låg BF.
Otroligt imponerad av hans kropp *drool*

Är detta vad man som heter gener eller har tränat och bulkat under träningen i 2 - 3 år och sen deffat till att bli de. Kankse andvänt tillskott av ngt?

King Grub
2008-08-19, 21:01
Givetvis en kombination av träning och gener.

Bulka tror jag inte han gör så ofta...

Jaws
2008-08-19, 21:04
Trevlig video iaf!

petah
2008-08-19, 21:11
Man såg ju iaf att han var redigt bulkad i början på videon.

LoTiX
2008-08-19, 22:06
Mycket fin fysik, even steven och en låg fett%. Fast vi fick i vanlig ordning inte se benen.

Hank
2008-08-19, 22:13
verkar ha ett schysst hemmagym

kalllee
2008-08-20, 10:51
hade fan inte varit fel med litet hemma gym, men antagligen bra gener och bra träning :)

Biotech_Honken
2008-08-20, 10:56
Låtvalet satte lite fel stämning på videon, den var mer gay än den kunde ha varit med lite Rammstein istället. Coldplay och gym är som hitler och blümchen.

Samt som redan sagt, var har vi benen?

/ Biotech is godzilla

bengdoktor
2008-08-20, 12:31
Äh ben, vem vill ha en jättestjärt? :)

Lexidos
2008-08-20, 12:37
Äh ben, vem vill ha en jättestjärt? :)

Bara man lyckas lyfta dem tillräckligt när man är ute o springer så.
Ben, högst överskattat :Virro

Smml
2008-08-20, 12:53
Varför kör han lutande bänkpress ner till typ hakan sen upp...? Fattar inte varför det är så många som fuskar med utförandet (alltså korta rörelsebanor och så)...

Liten Men Fet
2008-08-20, 13:18
Varför kör han lutande bänkpress ner till typ hakan sen upp...? Fattar inte varför det är så många som fuskar med utförandet (alltså korta rörelsebanor och så)...

Frågan är ju om det är fel? Han har ju uppenbart fått väldigt bra resultat.
Jag är inte förespråkare för korta rörelsebanor men jag tycker man ska ta sig en funderare innan man säger att en stor kille som växer bra gör fel.
Kanske han kan använda en så pass mycket tyngre vikt när han kör som han gör eller blir det mer sk "time under tension" för musklerna?

Det verkar ju fungera bra för honom så jag skulle akta mig för att säga att han gör fel.

Smml
2008-08-20, 13:46
Frågan är ju om det är fel? Han har ju uppenbart fått väldigt bra resultat.
Jag är inte förespråkare för korta rörelsebanor men jag tycker man ska ta sig en funderare innan man säger att en stor kille som växer bra gör fel.
Kanske han kan använda en så pass mycket tyngre vikt när han kör som han gör eller blir det mer sk "time under tension" för musklerna?

Det verkar ju fungera bra för honom så jag skulle akta mig för att säga att han gör fel.

Alltså, jag sa ju inte att han gjorde fel utan att han körde med kort rörelsebana. Jag tycker att det är självklart att man ska köra med full ROM i alla övningar, även knäböj, och om jag inte minns fel så är det flera som har sagt att man kan skada sig när man kör med kort rörelsebana.

tigerofsweden
2008-08-20, 13:54
Ja väldigt snygg fysik, tror det inte är många som når en så pass bra fysik under sin livsstil.

Bullaz
2008-08-20, 14:17
Satan va snygg mage.

DjiinZ
2008-08-20, 15:49
Bild på hans "chicken legs".

http://forum.bodybuilding.com/photo/showphoto.php?photo=1130693&ppuser=120241

edit: hur får man upp bilden?

Xealswe
2008-08-20, 15:56
Kolla lite på youtube för några dagar sen och så hittade en kille som heter jamerjay hans riktiga namn är James Dawson Martin, en brittisk BB modell.

Kolla denna video (finns fler), han flexar lite i den. http://www.youtube.com/watch?v=dEaTnqJOZVQ



Det som jag blev mest chockad över var hur han kunde ha en sån fantastisk kropp och så otroligt låg BF.
Otroligt imponerad av hans kropp *drool*

Är detta vad man som heter gener eller har tränat och bulkat under träningen i 2 - 3 år och sen deffat till att bli de. Kankse andvänt tillskott av ngt?

Inget ovanligt för 5 år, gör man det mesta som man ska göra och är seriös kommer man långt även på betydligt kortare tid. Han har givetvis deffat till sig inför denna video, väldigt mycket kommer fram under en deff

Men man ser ju tydligt att han har blandat någon kolhydratdrink i en gainer, vilket säkerligen betyder att han även använder proteinpulver, kreatin och lite annat sådant

Ex nihilo
2008-08-20, 16:13
Jävligt bra fysik, men har han inte nästan helt obefintliga Obliques?

mjukglass
2008-08-20, 16:21
Inget ovanligt för 5 år
[/snip massa trams]

Jag kan inte riktigt hålla med. Eller, för att vara uppriktig. Jag tycker inte du verkar veta vad du pratar om.

Langster
2008-08-20, 16:25
Varför kör han lutande bänkpress ner till typ hakan sen upp...? Fattar inte varför det är så många som fuskar med utförandet (alltså korta rörelsebanor och så)...

Om det t.ex är så att styrkan bara dör när man är nere i botten av en övning pga hur man är byggd m.m. så ska man nog inte begränsa sina framsteg bara för att du tycker att man måste gå ner till botten i alla övningar.

Det enda jag stör mig på är folk som tycker att de tar xxx kg i bänkpress/knäböj etc. men bara kör halva övningen. För att jämföra styrka i en specifik övning måste man göra hela rörelsen.

Langster
2008-08-20, 16:27
Jag kan inte riktigt hålla med. Eller, för att vara uppriktig. Jag tycker inte du verkar veta vad du pratar om.

+1 och jag brukar verkligen inte hålla med om sånt här. Men tränade han sig från noll till detta på 5 år utan steroider är det extremt imponerande. Detta är ovanliga resultat för 5 års träning.

DjiinZ
2008-08-20, 16:36
Men man ser ju tydligt att han har blandat någon kolhydratdrink i en gainer, vilket säkerligen betyder att han även använder proteinpulver, kreatin och lite annat sådant[/QUOTE]

undrar en liten sak bara. Måste man dricka protte drinkar och massa annat för att få de bästa av sitt styrkelyftaden? Boostar de något.

(Hur många gånger jag än läser på tillskott sidan så fattar ja fortfarande inte vad dom är till för) *gah!*

petah
2008-08-20, 17:02
Har du brist på något eller får i dig för lite av något som tex protein, så köper du proteintillskott. Hur svårt kan det vara.

Jaws
2008-08-20, 17:04
Men man ser ju tydligt att han har blandat någon kolhydratdrink i en gainer, vilket säkerligen betyder att han även använder proteinpulver, kreatin och lite annat sådant

undrar en liten sak bara. Måste man dricka protte drinkar och massa annat för att få de bästa av sitt styrkelyftaden? Boostar de något.

(Hur många gånger jag än läser på tillskott sidan så fattar ja fortfarande inte vad dom är till för) *gah!*

Men jag tror dom flesta menar steroider;) Proteindrinkar är inte nödvändigt för bra träningsresultat. Kompenserar för en lätt måltid och det går snabbt att ordna. Men ja han använder nog kreatin och gainers. Rätta mig om jag har fel förresten.

kalajset
2008-08-20, 17:04
Men man ser ju tydligt att han har blandat någon kolhydratdrink i en gainer, vilket säkerligen betyder att han även använder proteinpulver, kreatin och lite annat sådant

undrar en liten sak bara. Måste man dricka protte drinkar och massa annat för att få de bästa av sitt styrkelyftaden? Boostar de något.

(Hur många gånger jag än läser på tillskott sidan så fattar ja fortfarande inte vad dom är till för) *gah!*[/QUOTE]

Nej, proteinpulver är just bara ett tillskott. Det är inget särskilt med det, jämfört med det proteinet du får i dig via vanliga kost. Skulle helt enkelt kunna säga att det är lättare att få i sig den mängd protein som behövs för muskelbygge med hjälp av proteintillskott, men mer än så är det inte.

Förenklat svar, det som stod ovan, mer än så behöver man egentligen inte veta i början. Men, om vi nu ändå ska skriva litet vidare i ämnet, (finns egentligen hur mycket som helst att skriva) - I själva verket finns det olika typer av protein, och så även i tillskottsform. Det allra vanligaste, är vassleprotein. Det är ett s.k fullvärdigt protein som är s as relativt snabbverkande. Man brukar blanda vassleprotein med snabba kolhydrater i en s.k gainer/återhämtningsdryck. Skillnaden dom emellan är egentligen inte så stor, utan är mest olika namn på samma sak, beroende på vem man frågar. En sådan dryck används för att dels "reparera" dina muskler efter påverkan av t ex styrketränig, men som namnet antyder, kan även hjälpa till med viktökningen. (Måste ju som bekant öka i vikt för att öka i muskler i praktiken). En sådan dryck tas lämpligen så snart som möjligt efter ett styrkepass för att just hjälpa kroppen att återhämta sig på bäst sätt, och på så sätt bygga muskler mer "optimerat" än det hade varit att åka hem, laga mat, och käka 1 timme efter passet.

De är dock inga måsten, varken proteintillskottet eller gainern. Får man i sig tillräckligt med protein via den vanliga kosten, är proteintillskott hyffsat "overkill", särskilt för en person som är relativt grön på styrketräning. Däremot är det rätt smart att ge kroppen protein/kolhydrater så snart som möjligt efter träning, och om man då vet med sig att det som sagt kommer ta ett tag fram tills nästa måltid efter träning, kan en gainer vara på sin plats. Det kan den oftast ändå, då det inte finns något att förlora på att använda gainer även om man så äter mat 30 min efter träningspasset. Men ett måste, det är det inte, inga tillskott är måsten!

Kreatin som också nämdes i tråden är det ämne som brukar räknas som det mest kraftfulla, icke dopingklassade ämnet som finns när det gäller gymmande. Lagligt i alla länder utom Frankrike såvitt jag vet, och har egentligen inga kända biverkningar, förutom att vissa tycks uppleva lite obehag med toalettbesöken i den allra första början. Kreatin finns i olika sorter även det, men det de alla har gemensammt är att de ökar styrkan helt enkelt, kanske främst då uthållighetstyrkan. Det hjälper även till vid muskelåterhämtning, och räknas även som muskelbyggande, till viss del iaf. Det är fortfarande inga extrema skilllnader på att köra med kreatin, och utan, men det är fortfarande en klar skillnad. Däremot är det rätt många som inte svarar på kreatin, alls. Finns en utmärkt guide/FAQ till kreatin i kosttillskotssforumet.

DjiinZ
2008-08-20, 19:36
OFF TOPIC:

Kalajset tack så in i he*vetet mycket för all svar. Jag älskar dig från och med idag *cupid*. Ifall man skulle vara under en deff och man stryketränar och senare har "overkill" med proteiner går man ner i vikt eller blir man biffigare pga av att musklerna bygger upp sig?
----
Sorry ifall jag krajar min egna topic men jag är skit nyfike nu.

Joshua
2008-08-20, 19:57
Sedärja... håller med Jaws om att det är en trevlig video för nu har jag precis hittat mitt mål... kanske inte så där deffad men det är precis den där storleken jag vill ha även fast många skulle antyda att han "är för stor"

Förresten hur mycket påverkar generna egentligen? Kan en människa som har riktigt pissilla gener genom väldigt hård och seriös träning och välskött kost och vila bygga stora muskler om han verkligen ligger i. (inte för att jag har jättebra eller dåliga gener, allt jag behöver är mer tid och det ska jag tids nog få)

Joshua
2008-08-20, 20:09
Har du brist på något eller får i dig för lite av något som tex protein, så köper du proteintillskott. Hur svårt kan det vara.

det är väldigt offtopic men var man än går som proteintillskottskonsument så får man höra samma gamla visa... "Haha så du håller på med sånt där du, då ska jag tala om för dig att det pengar i sjön, haha ta en banan istället, det är mycket bättre (!!!)" Vart man än går på jobbet, i skolan, till och med ska folk som man aldrig träffat tar sig för att börja kommentera det på bussen osv.

När man sedan försöker förklara att man tar det istället för vanlig mat eftersom det blir lite omständigt att mojsa ihop proteinrik mat 6 gånger om dagen och INTE för att man tror att det är någon slags mirakeldryck som ökar maxstyrkan med 200 % så bara skakar de på huvudet och anser att man blir lurad.

kalajset
2008-08-20, 21:06
OFF TOPIC:

Kalajset tack så in i he*vetet mycket för all svar. Jag älskar dig från och med idag *cupid*. Ifall man skulle vara under en deff och man stryketränar och senare har "overkill" med proteiner går man ner i vikt eller blir man biffigare pga av att musklerna bygger upp sig?
----
Sorry ifall jag krajar min egna topic men jag är skit nyfike nu.

Tack för det, det värmer :D

En av grundstenarna i kroppsbyggning är att man inte kan bygga muskler på ett energiunderskott, (kaloriminus). Enda undantagen är om man är nybörjare, (ev. även gravt överviktig), eller använder sig av otillåtna preparat, då förbättrar det iaf chanserna avsevärt, för helt svart eller vitt är det inte. I den allra yttersta teorin skulle man s as troligen kunna "näringstajma" sin näring på ett sådant sätt kring träning, att man just den närmsta tiden före/under/efter träningen ligger på överskott, och t ex på natten på underskott, genom att på så sätt försöka bygga muskler trots ett energiunderskott sett ur ett längre perspektiv. Detta är dock i princip omöjligt att genomföra i praktiken av flera skäl. Har skrivits ganska mycket i ämnet under de närmsta dagarna ifall du vill veta mer.

Således kan man inte ha en s.k "overkill" på proteiner, utan att gå upp i vikt. Protein ger energi, precis som fett eller kolhydrater gör. Ligger man då på en "överdos" protein går man ej ner i vikt, och således fungerar inte deffen.

Dessutom, man behöver ungefär 1.5-2.0g protein per kroppskilo för ordentligt muskelbyggande. Ligger man över dessa nivåer är det tvärtom risk för att testestoronnivåerna sänks, samt dessutom risk för skador på kroppen. (Kommer iofs knappast att hända vid 3g protein per kroppskilo iofs, men kan vara bra att känna till). Deffar man kan det vara klokt att hålla sig till den högre rekommenderade nivån i skalan, för att minimera risken för muskelförluster under deffen.

Blir mycket OT nu, m en det är ju som sagt din egen tråd så :) - och ja, grabben i videon var riktigt grym.

DjiinZ
2008-08-21, 04:27
Tack Kalajset jag är jälvigt nöjd igen :hbang:
----

Tillbaka till topic. Hur kan han lyckats och få sån liten midja eller är det bara illusion pga av hans axlar?

Johan_P
2008-08-21, 07:12
Tillbaka till topic. Hur kan han lyckats och få sån liten midja eller är det bara illusion pga av hans axlar?

Det är genetiska förutsättningar. Klart att breda axlar kan få midjan att se mindre ut, men genetiken står fast - har man naturligt bred midja så lär man aldrig få det utseendet, helt enkelt. En del väljer att inte träna obliqerna just för att få smalare midja.

evosex
2008-08-21, 10:04
Så säger vissa att man ska köra strikt för att lyckas, Ha Ha Ha

Antingen så har man det eller så har man det inte. Gener är nästan allt

Vezzlan
2008-08-21, 10:49
Så säger vissa att man ska köra strikt för att lyckas, Ha Ha Ha

Antingen så har man det eller så har man det inte. Gener är nästan allt



Är det lönt att dra några större slutsatser angående hans utförande baserat på de filmerna? Det är inte många minuters träning vi får se.



Siffrorna jag hittar säger att han är 1.91 lång och väger ca 83 kg (maj -08), han ser större ut än så. Ingen omöjlighet att uppnå med bra träning och hygglig kosthållning?


Han ligger inne med en ruggigt bra form!!

Smml
2008-08-21, 11:11
Om det t.ex är så att styrkan bara dör när man är nere i botten av en övning pga hur man är byggd m.m. så ska man nog inte begränsa sina framsteg bara för att du tycker att man måste gå ner till botten i alla övningar.

Det enda jag stör mig på är folk som tycker att de tar xxx kg i bänkpress/knäböj etc. men bara kör halva övningen. För att jämföra styrka i en specifik övning måste man göra hela rörelsen.

Men självklart kommer styrkan att vara sämre? Is you for real? Hur vet man hur långt man ska köra då? Jag bänkar säkert 150 kg.... om jag kör 10 cm ner.

mjukglass
2008-08-21, 11:47
Ingen omöjlighet att uppnå med bra träning och hygglig kosthållning?


Han ligger inne med en ruggigt bra form!!

Jag vill nog påstå att det är tämligen omöjligt för majoriteten utav Sveriges gymmare att se ut så där, med eller utan otillåtna preparat. Han har löjligt fina muskelfästen, linjer samt uppenbara förutsättningar för att bygga.

Langster
2008-08-21, 15:41
Men självklart kommer styrkan att vara sämre? Is you for real? Hur vet man hur långt man ska köra då? Jag bänkar säkert 150 kg.... om jag kör 10 cm ner.

Det finns inga domare i gymmet, där tränar du för dig själv. Använd ditt eget sunda förnuft. 10 cm lyft kanske inte är bra, men om det är på de 2 sista cm man fastnar jämt och ständigt i bänkpress kanske ens träning blir bättre om man skippar de centimeterna.
Detta gäller träning i kroppsbyggnadssyfte, inte maxlyft.

Styrkan är sämre i lyftet som helhet, men har man inte rätt förutsättningar med muskelfästen på rätt platser osv. och inte tränar för att ställa upp i någon styrketävling så bör man inte begränsa sig med att man tvunget måste köra övningar enligt någon regelbok. Man kan uppenbarligen stimulera muskelfibrer bra med kortare rörelsebanor.

m.hellgren
2008-08-21, 22:07
Tack för det, det värmer :D

Ligger man över dessa nivåer är det tvärtom risk för att testestoronnivåerna sänks, samt dessutom risk för skador på kroppen.

Ligger det någon sanning i detta?

birra_peroni
2008-08-22, 09:27
Mjo för högt intag av protein sänker testosteronnivåerna, men skadligt för kroppen? Då ska man nog ha ett ganska brutalt högt intag, antagligen bra mycket mer än 3g/kg kroppsvikt, och det finns det ju ingen anledning till att ha.

m.hellgren
2008-08-22, 10:23
Mjo för högt intag av protein sänker testosteronnivåerna, men skadligt för kroppen? Då ska man nog ha ett ganska brutalt högt intag, antagligen bra mycket mer än 3g/kg kroppsvikt, och det finns det ju ingen anledning till att ha.

Det var i första hand det där med den skadliga biten jag tänkte på.. Men det verkar ju inte vara någon fara :) :eating:

stevebc
2008-08-22, 11:35
Mycket fin fysik, even steven och en låg fett%. Fast vi fick i vanlig ordning inte se benen.Vad betyder "even steven"? Det har blivit mitt ofrivilliga epitet sedan jag drack för mycket en gång.

Sjukligt deffad kille. Vet inte om ryggen släpar men lite mer bredd hade jag velat ha för symmetrin.

kalajset
2008-08-22, 15:56
Det var i första hand det där med den skadliga biten jag tänkte på.. Men det verkar ju inte vara någon fara :) :eating:

Jo, höga halter av protein kan ge lever/njurskador, särskilt om man är s as i riskzonen, och/eller har tidigare skador på dessa organ. Det kan även föra med sig en rad andra obehag. Här kommer lite PubMed t ex:


"Considerable debate has taken place over the safety and validity of increased protein intakes for both weight control and muscle synthesis. The advice to consume diets high in protein by some health professionals, media and popular diet books is given despite a lack of scientific data on the safety of increasing protein consumption. The key issues are the rate at which the gastrointestinal tract can absorb amino acids from dietary proteins (1.3 to 10 g/h) and the liver's capacity to deaminate proteins and produce urea for excretion of excess nitrogen. The accepted level of protein requirement of 0.8g x kg(-1) x d(-1) is based on structural requirements and ignores the use of protein for energy metabolism. High protein diets on the other hand advocate excessive levels of protein intake on the order of 200 to 400 g/d, which can equate to levels of approximately 5 g x kg(-1) x d(-1), which may exceed the liver's capacity to convert excess nitrogen to urea. Dangers of excessive protein, defined as when protein constitutes > 35% of total energy intake, include hyperaminoacidemia, hyperammonemia, hyperinsulinemia nausea, diarrhea, and even death (the "rabbit starvation syndrome"). The three different measures of defining protein intake, which should be viewed together are: absolute intake (g/d), intake related to body weight (g x kg(-1) x d(-1)) and intake as a fraction of total energy (percent energy). A suggested maximum protein intake based on bodily needs, weight control evidence, and avoiding protein toxicity would be approximately of 25% of energy requirements at approximately 2 to 2.5 g x kg(-1) x d(-1), corresponding to 176 g protein per day for an 80 kg individual on a 12,000kJ/d diet. This is well below the theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d)."

(Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Apr;16(2):129-52.)

Elfsberg
2008-08-22, 16:16
Men man ser ju tydligt att han har blandat någon kolhydratdrink i en gainer, vilket säkerligen betyder att han även använder proteinpulver, kreatin och lite annat sådant

Made my day.

Xealswe
2008-08-25, 17:24
Jag kan inte riktigt hålla med. Eller, för att vara uppriktig. Jag tycker inte du verkar veta vad du pratar om.

Come on! Det där är ju en sån typisk avundsjukekommentar. "man kan inte bygga sig större än en viss storlek, man kan inte bygga sig större än en viss hastighet på ett visst x antal månader bla bla"

Jag har under mina gymår sett de flesta typer, personer som är monster redan då de börjar, personer som är kycklingar då de börjar och även om alla blir starkare och större växer vissa helt enkelt snabbare.

5år är en rätt lång tid, bulka i 4,5år och deffa i ett halvår. Problemet är att inte alla har ork eller disciplin för det, och i många fall gymmar inte alla i exakt 5 år utan gör kanske något annat ett tag ( t.ex en sport)